november 20, 2019, 06:07:49 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motorsofan 172  (Lest 6913 ganger)
Frid
Seniormedlem
****
Innlegg: 319
Bosted: Ringsaker



Vis profil
« på: februar 29, 2016, 00:37:56 am »

Denne bør alle ta seg tid til å se .
https://nitroz.solidtango.com/video/motorsoffan-172-1-sakerhet-2-smk-soderhamn-24-feb-20-34

H Tor
Loggført

1967 notch
1968 Variant 1600L
1966 karman ghia
1968 Variant 1600
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4487
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: februar 29, 2016, 10:00:50 am »

Helt enig, og det gjelder ikke bare de som kjører drag race.
Det er ganske mange som kjører generelt fort på gata og, samt street legal.

Alle bør se denne episoden, veldig nyttig!
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6713
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #2 på: februar 29, 2016, 12:12:40 pm »

Det var nyttig å se den ja..
Har jo lest teorien før, men veldig greit å høre fra en som har prøvd det..
Å miste grepet på bakhjula under nedbremsing.. Både pga løft bak(undertrykk over karrosseri som suger bilen oppover) og flytting av vekt ved bremsing.
Så han opplevde at uten vinge på boble var grensen på 250kmt, men med vind er det ca 200kmt..

En av tingene "jeg har lest" er at ved nedbremsing forandrer du caster på fremhjulene også, så bilen både blir mindre retningsstabil på framhjulene OG mister grep bak.
Planen min er å endre caster ved å bestille eksentriske foringer til armen fremme, og stille de gule Koni bak hardest mulig. Mulig også sette på stropper så de ikke går helt ut.

Klarer ikke å finne noe om hvordan aerodynamikken til roadsterfasongen fungerer, men mulig det bør monteres større vinge etter hvert..

Også spandere på seg en HANS.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4487
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: februar 29, 2016, 12:38:39 pm »

Du bør uansett ha stropper på.
Svenskene har følgende også i sitt regeleverk:

Sitat
Pendelbakaxel
t.ex.
VW typ 1
På fordon med pendelbakaxel rekommenderas att rörelsestoppar monteras som förhindrar positiv
camber

Richie har jo ganske stabil cab så du kan jo høre med han om hans erfaringer med og uten vinge
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5350
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #4 på: februar 29, 2016, 12:49:17 pm »

Denne episoden har vi diskutert opp og ned i mente på chatten her inne på forumet og det førte til at jeg la den ut på vårt engelske forum. Det var to alvorlige kræsj på Kjula i fjor hvor begge sjåførene fikk hjerneblødning. Den ene av dem kjørte en vw boble som "lettet" etter målgang og gikk rundt og den andre ser dere på motorsoffan.

Hodestøtter til Kirkey stoler er å få kjøpt løs til en rimelig pris og de kan festes på standarstolen. En annen ting er å kjøpe stol i riktig størrelse. Så må dere få hjelp til å stramme beltene. Jeg kjørte med H.A.N.S for første gang i fjor og kommer aldri igjen til å kjøre uten og jeg vil anbefale alle dere andre til å gjøre det samme!

SÅ kan vi jo diskutere her på forumet hvorvidt det er trygt å kjøre race på en bane uten rails. Jeg har selv sett en Turbo Volvo miste grepet på Kjula i nesten 300kmt og så skli ut på gresset hvor den seilte fint avgårde uten å rulle eller treffe noen gjenstander. En annen ting med Kjula er vinden og en tredje ting med Kjula er at den nesten er formet som en "hoppbakke" Den går svakt oppover for deretter gå nedover etter målgang for å lette take off for jagerfly.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6713
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #5 på: februar 29, 2016, 15:55:05 pm »

Du bør uansett ha stropper på.
Svenskene har følgende også i sitt regeleverk:

Sitat
Pendelbakaxel
t.ex.
VW typ 1
På fordon med pendelbakaxel rekommenderas att rörelsestoppar monteras som förhindrar positiv
camber

Richie har jo ganske stabil cab så du kan jo høre med han om hans erfaringer med og uten vinge
Den kalesjen hans fungerer vel som vinge?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5350
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #6 på: februar 29, 2016, 16:19:24 pm »

Du bør uansett ha stropper på.
Svenskene har følgende også i sitt regeleverk:

Sitat
Pendelbakaxel
t.ex.
VW typ 1
På fordon med pendelbakaxel rekommenderas att rörelsestoppar monteras som förhindrar positiv
camber

Richie har jo ganske stabil cab så du kan jo høre med han om hans erfaringer med og uten vinge
Den kalesjen hans fungerer vel som vinge?

Jepp, fordi han ikke har tak.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4487
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: mars 01, 2016, 00:06:47 am »

På den nye bilen er vel kalesjen fake? Altså en vinge i utkledning
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5745
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #8 på: mars 01, 2016, 00:15:36 am »

På den nye bilen er vel kalesjen fake? Altså en vinge i utkledning

Tenkte å ikke kommentere for å evt. la Richie fortelle selv, men er rimelig sikker på at den er i alu  Glad

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6713
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #9 på: mars 01, 2016, 09:45:55 am »

Jeg sender bilde av bilen min og spør.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6713
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #10 på: mars 01, 2016, 12:40:35 pm »

Jeg sender bilde av bilen min og spør.
Hi Jan
Thank you Glad Hopefully this year I can continue and go faster still Blunker

I looked at your project and to be honest I can't say for sure, that is an interesting shape and so different to the normal beetle is hard to say. I do think the rear wing is probalby to low to get much air as the winscreen will push it up too high.

With IRS you should not need limit straps, I dont have any on either cabrio, I would get some different rear shocks, what torsion bars size do you have? what tyres will you use? size etc?  does the gearbox have a spool fitted?
Do you have a front cage now? I wouldn't want to go that speed without one and it will make the car much stiffer, without a roof the shell flexes alot and the suspension doesnt work properly so is hard to set up

cheers Richie


Så jeg har svart på det han spurte om, og spurt litt mere, så får vi se..
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4487
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #11 på: mars 01, 2016, 13:08:56 pm »

Jeg glemmer hele tiden at du har sånn nymotens IRS bil :-D
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #12 på: mars 01, 2016, 15:05:31 pm »

Roadsteren min er veldig stabil. Innbiller meg at vanlige bobler får løft pga flyvinge-fasongen. En roadster er stygg, men muligens mer egnet til å kjøre fort med, sånn rent aerodynamisk sett. Men jeg har jo ikke kjørt fortere enn +/- 175 kmt da. Du skal vel 100 kmt fortere.....
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6713
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #13 på: mars 01, 2016, 17:04:52 pm »

Bilen har nok dessverre vært oppe i større fart enn det allerede, og den får vel potensiale til å nå 245kmt etter hvert..
Men tror heller ikke jeg trenger vinge dette året.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4494
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #14 på: mars 01, 2016, 18:00:23 pm »

En ting er sikkert, kommer til å bli mer kritisk til å kjøre i sterk vind.
På Kjula er det jo dessuten ingen grunn til å gå brått av gassen ved målpassering.

Må nok tenke enda litt mer på å lage sikre løsninger etter å ha sett denne episoden, armstropper er egentlig ikke så dumt selv i en lukket bil. Kikket litt på stoler med skikkelig hodestøtte sideveis, men alle er glassfiberstoler, og regelboka sier at det må være stålramme. Noen som vet hva som godtas?
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5350
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #15 på: mars 01, 2016, 18:30:26 pm »

Her Berger: http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,25431.0.html
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5350
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #16 på: mars 01, 2016, 18:32:37 pm »

Og her er episoden hvor dere kan lære litt om stropping og seter:

https://nitroz.solidtango.com/video/motorsoffan-163-sakerhet-02-dec-20-17

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
GeirJB
Seniormedlem
****
Innlegg: 295
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #17 på: mars 01, 2016, 20:18:04 pm »

Sikkerhet er vel ikke noe man bør spare på!
For de som skal kjøre mye Drag Race eller banekjøring, så burde jo miniumum halv bur være noe som settes inn!
Loggført

-69 VW 1600 Variant, -67 Chevrolet C10 pickup,-82 VW Polo G40, -96 Subaru Impreza GT, -01 BMW 316ti
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4494
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #18 på: mars 01, 2016, 23:02:26 pm »


Er det et slikt Kirkey sete som du har linket til i den tråden du skal bytte til?
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5350
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #19 på: mars 01, 2016, 23:07:30 pm »


Er det et slikt Kirkey sete som du har linket til i den tråden du skal bytte til?

Ja, det blir enten ett slikt eller ett "standard 41 serie" sete med påskrudde skulder og hodestøtter:

https://www.kirkeyracing.com/product/10/41300/SEAT-ALUMINUM-15-PRO-STREET-DRAG

og

https://www.kirkeyracing.com/product/10/98711S/RESTRAINT-KIT-ALUMINUM-HEAD-AND-SHOULDER-RESTRAINT-KIT-WITH-BLACK-COVER

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4494
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #20 på: mars 01, 2016, 23:16:07 pm »


Takk, interessant! Spesiell prising på den hodestøtten, mye dyrere enn sete og trekk???
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4494
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #21 på: mars 03, 2016, 13:13:34 pm »

Har vært en tur hos Stian Sørlie Motorsport i Spydeberg og kikket på stoler med "ørelapper". De har flere gode varianter på lager. Feks denne http://shop.stianmotorsport.com/product/10323250/stol-omp-hte-r-fia
Utfordringen for oss i dragrace er at det er skrevet i regelboka at "stol av glassfiber type skal ha rammeverk av stålrør med minimum ytterdiameter 12,7 mm." Dette er en utdatert tankegang, og i andre motorsportgrener er rene glassfiberstoler ansett som bedre enn rørrammestoler. Hos Stian Sørlie sier de at det er kun de billigste og dårligste stolene som har rammeverk av stål.

Tok så en telefon til kontrollant Kjetil Hammeren og luftet saken. Hans klare oppfatning er at så lenge stolen er FIA godkjent går dette foran det som står i regelboka, og han er helt enig i at det er en bedre stol.
Så da er det bare å velge da...  Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5350
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #22 på: mars 03, 2016, 13:26:00 pm »

Problemet mitt er at en slik tupperware stol vil jeg ikke ha i bilen min.

Function before beauty  -JA, men ikke for enhver pris. Estetisk sans kaster jeg ikke på døra.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4494
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #23 på: mars 03, 2016, 13:30:39 pm »

Problemet mitt er at en slik tupperware stol vil jeg ikke ha i bilen min.

Function before beauty  -JA, men ikke for enhver pris. Estetisk sans kaster jeg ikke på døra.

Mvh
BB

Det kan jeg godt forstå, de er jo ikke noe å se på. Men for meg som driter i det, er det jo gode alternativer. Har jo allerede en stygg stol.. Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4487
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #24 på: mars 03, 2016, 13:35:23 pm »

Problemet mitt er at en slik tupperware stol vil jeg ikke ha i bilen min.

Function before beauty  -JA, men ikke for enhver pris. Estetisk sans kaster jeg ikke på døra.

Mvh
BB

Det kan jeg godt forstå, de er jo ikke noe å se på. Men for meg som driter i det, er det jo gode alternativer. Har jo allerede en stygg stol.. Blunker

Stolen i seg selv synes jeg isolert sett var tøff, ikke stygg. Men det blir litt stil kræsj kanskje ja.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4494
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #25 på: mars 05, 2016, 18:28:00 pm »

Og her er episoden hvor dere kan lære litt om stropping og seter:

https://nitroz.solidtango.com/video/motorsoffan-163-sakerhet-02-dec-20-17

Mvh
BB

Har sett denne episoden nå, mye bra tips å plukke opp her, så mange takk for linken Kalle! Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
GeirJB
Seniormedlem
****
Innlegg: 295
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #26 på: mars 08, 2016, 22:16:35 pm »

Kirkey stol til salgs i Gøteborg!
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=103721
Loggført

-69 VW 1600 Variant, -67 Chevrolet C10 pickup,-82 VW Polo G40, -96 Subaru Impreza GT, -01 BMW 316ti
Notchback Racing
Nybegynner
*
Innlegg: 23
Bosted: Turbo Town


Vis profil

« Svar #27 på: mars 25, 2016, 22:22:17 pm »

Jag har köpt en  Atech Extreme S2, bestämde mig efter motorsoffan. Åkte med HANS hybrid förra året. Väldigt märklig känsla i början.
Loggført

Turbo Town "home of overboost addicts!"
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!