april 26, 2024, 10:11:08 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvordan få min boble (1200 1976) godkjent senket?  (Lest 6316 ganger)
Måkke
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted:


Vis profil

« på: mars 30, 2016, 15:47:49 pm »

Var på eu-kontroll i går. Der oppdaget de at min boble var senket og at det ikke sto i vognkort. Må derfor på BT for å vise den. Problemet er at det er puma forstilling som er modifisert og som ikke er merket som står på. De mener altså at den ikke vil bli godkjent med dette.. Hva er det beste å gjøre? Får jeg godkjent den dersom jeg kjøper brukt puma og monterer den?
Loggført
OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #1 på: mars 30, 2016, 17:30:56 pm »

Du måkke ha papirer på senk siden bilen er eldre enn 1984 modell. Din forstilling har fått endret vinkel på torsjon. Er det den originale fjørpakka inni, skal de ikke kunne si noe på senking. Du har nok dessverre truffet på feil EU kontroll, og på feil BT.

Jeg foreslår at du tar EU kontrollen hos noen sommar greie på kjøretøyforskriften for eldre biler.
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
Måkke
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: mars 30, 2016, 19:41:32 pm »

Forstillinga er ikke orginal men en "pirat" versjon av puma visstnok. Var ikke noe merking på den sa de.
Stemmer det at biler før 1984 slipper å dokumentere dette også eller gjelder det kun originalt?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3 på: mars 30, 2016, 20:37:43 pm »

Er ikke noe merking på Puma. Nøkkelen er nok som vanlig å søke før man endrer noe, da går ting som oftest lettere. Trafikkstasjonen her i Tønsberg hadde papirene ang Puma-forstilling liggende i alle fall, så det kan hende det er slik på andre trafikkstasjoner også.
Loggført
Knut Andersen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1182
Bosted: Fredrikstad



Vis profil WWW
« Svar #4 på: mars 30, 2016, 23:12:05 pm »

Du måkke ha papirer på senk siden bilen er eldre enn 1984 modell. Din forstilling har fått endret vinkel på torsjon. Er det den originale fjørpakka inni, skal de ikke kunne si noe på senking. Du har nok dessverre truffet på feil EU kontroll, og på feil BT.

Jeg foreslår at du tar EU kontrollen hos noen sommar greie på kjøretøyforskriften for eldre biler.
Dette skulle jeg gjerne vist mere om. har du noen link eller referanser på dette med 1984 etc ?
Og meg vites så skal alle ombygginger (tekniske forandringer) av bilen stå innskrevet i vognkortet. ingen EU Godkjenningsverksteder skal eller kan godkjenne en senket bil uten at ombygging/senking står i vognkortet..
må uansett innom BT og skrive inn senken før EU..
Loggført

Tlf: 41668466, rpm@aircooled.no
1952, T-117 RPB Piraya
1963, T-1, Luftwaffe
1963, T-1, Beach Buggy
1969, T-147, Kleinlieferwagen Fridolin
1970, T-1, Mania Spyder KitCar
1971, T-211, Brannbil
1981, T-251-021, Karmann Gipsy
1991, T-255-299, Caravelle C, Syncro
2001, Chrysler Sebring Cabriolet
2008, Chrysler Sebring Limited HardTop Cabriolet.
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #5 på: mars 31, 2016, 07:19:31 am »

CSP selger en TÛV sertifisert og nummerert balljoint forstilling. Kjøp den og du får den godkjent uten å sveise fast justeringen.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Måkke
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: mars 31, 2016, 12:21:26 pm »

Skal jeg først kontakte et møller verksted å høre med de, da jeg forstår det slik at de har papirer på puma forstilling og tosionsenking?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #7 på: mars 31, 2016, 13:48:44 pm »

Som sagt; send en søknad til Trafikkstasjonen først, så ser du hva de sier. Som jeg sa så har i alle fall den lokale trafikkstasjonen her kopi av de papirene, å det kan det jo hende andre har også Blunker
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #8 på: mars 31, 2016, 15:20:08 pm »

Min 1302 fra 71 måtte godkjennes og skrives i vognkort. Kerscher fjærbein foran da
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Måkke
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: mars 31, 2016, 16:23:13 pm »

Ok, takker for svar. Skal følge opp tråden slik at dere ser hva resultatet blir. :-)

Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #10 på: mars 31, 2016, 16:32:15 pm »

Du skriver pirat. Hva betyr det? Kappet, vridd og sveist? Kappet, sveist inn innsatser?

Møller har tidligere skrevet ut papir og søker du her på forumet så finner du dette. Jeg mener bestemt at tilsynet krever at du har sveist fast på den høyden du skal ha med det skrivet. I tillegg tilkommer krav til fjøring og funksjon men det gjelder jo alle biler.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Måkke
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted:


Vis profil

« Svar #11 på: mars 31, 2016, 21:46:24 pm »

Usikker på hva som er gjort, men de sa at den sto på den høyeste innstillingen og var likevel 10-11 cm lavere enn originalt. Også var demperne alt for korte, slik at de ikke dempet i det hele tatt.
Fikk ikke helt tak i akkurat hva de egentlig mente, da jeg har lite peiling på forstillinga til boble selv..
Han ene som uttalte seg har boble selv så han har visst peiling. Han mente at eneste løsning var å kjøpe ny puma..
Planen min er å kjøre til min lokale møller da jeg har et godt forhold til de og få en uttalelse fra de hva jeg bør gjøre og om det er noe håp :-) (angrer på at jeg ikke brukte de til eu men...)
Så får jeg søke til BT når jeg vet hva jeg har og hva jeg må gjøre
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #12 på: mars 31, 2016, 22:19:51 pm »

Du skal ha flaks for å finne noen på den lokale Møller-sjappa som kan noe særlig om bobler; spesielt ombygging... Hvis du sier hvor i landet du holder til, så er det sikkert noen lokale som kan hjelpe deg med å ta en titt. Evt ringe Unneberg eller noen av de andre forhandlerne vi har her i landet; de er eksperter på dette Blunker
Loggført
OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #13 på: mars 31, 2016, 22:33:54 pm »

Du måkke ha papirer på senk siden bilen er eldre enn 1984 modell. Din forstilling har fått endret vinkel på torsjon. Er det den originale fjørpakka inni, skal de ikke kunne si noe på senking. Du har nok dessverre truffet på feil EU kontroll, og på feil BT.

Jeg foreslår at du tar EU kontrollen hos noen sommar greie på kjøretøyforskriften for eldre biler.
Dette skulle jeg gjerne vist mere om. har du noen link eller referanser på dette med 1984 etc ?
Og meg vites så skal alle ombygginger (tekniske forandringer) av bilen stå innskrevet i vognkortet. ingen EU Godkjenningsverksteder skal eller kan godkjenne en senket bil uten at ombygging/senking står i vognkortet..
må uansett innom BT og skrive inn senken før EU..

Du har nok rett i at det uansett skal skrives inn i vognkortet Knut, men der er begrensede krav ril tuv etc, for biler eldre enn 1984.
Det hele begynte med at jeg søkte på gamle kjøretøyforskrifter, originaler som ligget ute på amcarklubbenes hjemmeside, etter minimum mark klaring og fjæring ved senk. På den originale kjøretøyforskriften, tror den var fra 89, står det markert med fotnote at dersom man kan vise til at endret understell er like bra som det originale ( her er jeg ikke helt ordrett) skal dry kunne godkjennes på biler typegodkjent før en viss dato i 1984. Denne fotnoten er utelatt i senere versjoner ( digitale) så det er kun den originale versjonen som viser dette.
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #14 på: april 01, 2016, 07:22:28 am »

Mine Kerscher fjører til 1302 hadde jeg lakkert over nummeret på. Men jeg hadde sendt søknad med nummeret avbildet.
Så ved visning hos BT målte de tråddiameter og antall vindinger, førte dette inn i vognkortet. Hadde også med kjøpte papirer fra Kerscher som også gjaldt senk bak.
Min er 71.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

dmf181
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Nannestad


Agder VW klubb


Vis profil
« Svar #15 på: april 01, 2016, 19:39:04 pm »

Beklager om det avsporer, men jeg lurer: Senkespindler..

mange har sagt man ikke får godkjent det ??
Loggført

AgderVWKlubb, medlem 181!
-74 Jeans
-66 1500 brannpumpepower (solgt)
-66 flyndre
-72 1302 Jubileum (solgt)
-58 flyndre
Måkke
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted:


Vis profil

« Svar #16 på: april 01, 2016, 20:20:16 pm »

Legger ved noen bilder av min forstilling som jeg tok i kveld slik den står. Ser ikke så mye, men mulig noen her ser hva som er gjort med min forstilling og hva som eventuelt er feil eller ulovlig


* IMG_3437.JPG (25.84 KB. 800x600 - vist 263 ganger.)

* IMG_3436.JPG (11.08 KB. 800x600 - vist 285 ganger.)

* IMG_3446.JPG (30.09 KB. 450x600 - vist 245 ganger.)

* IMG_3440.JPG (10.74 KB. 800x600 - vist 267 ganger.)

Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #17 på: april 06, 2016, 06:55:25 am »

Ser ut som en vanlig senkeforstilling, men ser at øvre og nedre ikke har lik vinkel/forspenn på fjærene.
Det er jo litt uheldig at du har ujevn belastning.
Det er vel noen som mener at disse justerskruene skal sveise fast når høyden er riktig.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #18 på: april 06, 2016, 07:03:30 am »

Du må ta ett bedre bilde av senkesatsene men det utifra det jeg ser så er det vanlige "Puma style" hvor man løsner opp, vrir og skrur på plass. Det KAN også se ut som om ihvertfall nedre sats er sveist fast med ett punkt?

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #19 på: april 07, 2016, 07:49:18 am »

Du mener dette punktet?


* IMG_3436.jpg (55 KB, 800x600 - vist 281 ganger.)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #20 på: april 07, 2016, 08:53:20 am »

Du mener dette punktet?

Jepp.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!