mars 28, 2024, 15:39:20 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: "Tulla" skal vekkes fra skjønnhetssøvnen  (Lest 17465 ganger)
fatzy
Seniormedlem
****
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund


(O\ ! /O)


Vis profil
« på: mai 07, 2016, 19:40:04 pm »

Nå er det på tide å hente frem "Tulla" igjen, min -71 modell 1302.

Etter 7år med lagring, så er lysta til å få bobla på veien igjen voksende, motor og bil skal forenes. Motoren har stått i garasjen i påvente av en lett overhaling og bilen på vinter- (og sommer)lager, men armene har ikke vært samarbeidsvillige.

Men nå er noe på gang, jeg får hjelp med motoren og presseningen skjuler lett forfall som må kikkes på.

* DSC_2622.jpg (48.79 KB. 800x450 - vist 698 ganger.)


* DSC_2590_1.jpg (55.54 KB. 800x450 - vist 701 ganger.)

« Siste redigering: mai 08, 2016, 10:20:49 am av fatzy » Loggført

Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
fatzy
Seniormedlem
****
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund


(O\ ! /O)


Vis profil
« Svar #1 på: juni 03, 2016, 19:16:24 pm »

Nå går det ikke veldig fort, men noe fremdrift er det. Motoren har fått kjørt seg litt og det er konstatert at de forgasserene som har vært prøvd tidligere har vært ute på viddene. Nå har jeg kjøpt ny forgasser, og satt en stopper for oljesvettingen (forhåpentligvis). Motoren skal inn nå i helga, og så skal det jobbes mot EU-kontroll og siden deilig cruising.
Så skal jeg prøve å overse småskavankene, manglende teppe, hullet i førerstolen, det gapende hullet etter stereoen og litt småknask til.

* DSC_2725.jpg (66.79 KB. 800x450 - vist 714 ganger.)

Loggført

Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
fatzy
Seniormedlem
****
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund


(O\ ! /O)


Vis profil
« Svar #2 på: juni 05, 2016, 23:13:19 pm »

Da er forgasseren er grunninnstilt, og  bil og motor gjenforent. Motoren startet lett og jeg fikk kjørt den litt. Så er det bare å begynne fin-tuningen og å plukke vekk smårusket som gjenstår. Fornøyd herremann så langt, lukten av luftkjølt kjennes på lang vei.


* _20160605_235206.jpg (52.13 KB, 800x450 - vist 732 ganger.)
Loggført

Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
Fast Freddy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1493
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #3 på: juni 15, 2016, 07:06:24 am »

Flott bil du har Blunker
Loggført

1979 Westfalia camper SOLGT
1973 Vw 1303 s German look prosjekt Solgt
1987 Harley Davidson Softail
1971 Vw 1302s orginal cab solgt
1968 Vw Squareback
Member of Roof lifters garage og
Inntrøndelag Volkswagen klubb

Tlf 98891786
fatzy
Seniormedlem
****
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund


(O\ ! /O)


Vis profil
« Svar #4 på: juni 15, 2016, 22:09:02 pm »

Takk takk! Men motoren tuller enda, selv med ny forgasser av originaltype. Nå er fordeler av vakumtype på vei. Så nå blir det back to basic for å komme på veien igjen. Har vært veldig lite kjøring siste årene.
Loggført

Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
fatzy
Seniormedlem
****
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund


(O\ ! /O)


Vis profil
« Svar #5 på: juli 02, 2016, 08:19:01 am »

"Tulla" må få nytt navn! Det gode luftkjøltsamfunnet har hjelpt meg og tullefeilen er funnet! Nå er plugger med riktig varmeverdi montert og nå purrer motoren som den skal. Det eneste jeg var sikker på som ikke kunne være feil, så banalt. Jeg hadde spart meg mange timer ved å begynne i den enden. Jaja, nå er det bare mindre justeringer, så får jeg bort den lille nølingen som finnes. Lykke!

* FB_IMG_1466881747463.jpg (38.13 KB. 800x450 - vist 618 ganger.)

Loggført

Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #6 på: juli 02, 2016, 09:49:18 am »

Hadde en boble med 1300AB motor en gang som gikk pent og fint...Så byttet jeg plugger - og den fikk rare nykker...

Det nye pluggene hadde oppgitt samme varmeverdi - men det må ha vært feil.  Byttet til de gamle og bilen gikk fint igjen...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
fatzy
Seniormedlem
****
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund


(O\ ! /O)


Vis profil
« Svar #7 på: juli 02, 2016, 13:23:50 pm »

NGK BP7HS var iallefall feil på min motor. Maken til feiltenning har jeg ikke opplevd før, motoren fusket så den nesten hoppet ut av bilen når jeg ga på. Merkelig at varmetallet skal ha SÅ mye å si. Men nå er iallefall det meste nytt: forgasser, fordeler, coil og tennpluggledninger. Og nå også tennplugger. Så blir det å bestille EU etter sommerferien, og håpe at alt er i orden (det tror jeg det skal være).

* FB_IMG_1466885722447.jpg (47.23 KB. 800x450 - vist 619 ganger.)

Loggført

Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
VwSplit
Supermedlem
*****
Innlegg: 997
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #8 på: juli 07, 2016, 07:55:42 am »

"Tulla" må få nytt navn!

Hva med "Buster"....
Loggført


Old bugs never die
fatzy
Seniormedlem
****
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund


(O\ ! /O)


Vis profil
« Svar #9 på: august 02, 2016, 22:46:26 pm »

Hehe, den kunne ha skifta kjønn og fått navnet Buster. Hadde det ikke vært for at den fremdeles skal tulle med meg. Skjønner ikke noe som helst lenger, får ikke motoren til å gå reint. "Alt" er skiftet: plugger, pluggledninger, coil, fordeler, stift, forgasser, bensinpumpe, pakninger og jeg vet ikke hva. Alt skal være justert riktig, men er litt usikker på forgasser. Likevel går motoren ruskete på tomgang når den er kald, som om det er en sylinder den ikke tenner på. Det er det rykking og smelling og nøling når jeg gir på fra lavt og middels turtall. Iallefall til motoren er skikkelig varm. Må kjøre i hvert fall 3-4 km før den slutter å tulle. Og på fredag er det EU-kontroll. Litt fortvilt nå......
Loggført

Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #10 på: august 05, 2016, 16:54:43 pm »

Mulig jeg er helt på jordet, men eg hadde et lignende problem en stund da motoren i 1302'en manglet  forvarmings slangen til luftfilteret.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
fatzy
Seniormedlem
****
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund


(O\ ! /O)


Vis profil
« Svar #11 på: august 05, 2016, 23:50:06 pm »

Nja, det er ikke sikkert det er SÅ på jordet. Jeg har uorginalt luftfilter uten mulighet for forvarmet luft.

Jeg har merket at det er kondens på innsuget under forgasseren. Det betyr ar fuktigheten i lufta slår seg på det kalde stålet. Da er det for kaldt innvendig i røret, og bensinen går over fra dampform til dråper. Dette gir dårlig forbrenning. Men jeg mistenker at det er varmerørene som er tett eller at sirkulasjonen er blokkert såpass at det ikke blir nok varme overført til røret. Kanskje det er en kombinasjon av disse faktorene. Er vel mange som kjører uten det ene og det andre. Noen som har tips om dette?

Bilen ble i allefall EU-godkjent idag! Litt forbeholden lykke i leiren, det er litt nedtur at jeg ikke har funnet den tingen som fikser problemene mine!
Loggført

Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #12 på: august 06, 2016, 10:53:00 am »

Tett forvarming fra eksosen kan nok være en veldig sannsynlig synder da. Stort sett alle motorene jeg har skrudd på har trengt å stakes opp der. Det er heldigvis en.ganske grei jobb. En gammel mekaniker fortalte en gang at man kan lage en roterende "stålbørste" av en gammel clutchwire som man fester i drillen. Det funket som bare fy. Er helt utrolig hvor mye guff det er plass til inni det røret.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
fatzy
Seniormedlem
****
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund


(O\ ! /O)


Vis profil
« Svar #13 på: august 06, 2016, 23:28:54 pm »

Har hørt det før. Og det andre røret som jeg skulle bytte til var fullt av dritt, sikkert like gale som det jeg har. Men å prøve å bytte det med motoren i bilen var ikke mulig. Får prøve å klare meg ut sesongen med å montere originalfilter med forvarming av luften. Det må vel hjelpe litt.
Loggført

Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #14 på: august 07, 2016, 08:57:45 am »

Originalluftfilteret er nok en god ide. Innebygd høy trakt og vakum og termostatstyrt forvarming av luft. Med så lange rør fra forgasser til forbrenningsrommet er det helt nødvendig med forvarmet luft.
Smelling og putring med liten spjeldåpning og kald motor kan bety at choken ikke går på, eller tett tomgangsdyse, den gir også bensin til overgangshullene som gir bensin til spjeldet åpnes nok til at hovedsystemet tar over.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!