april 16, 2024, 05:26:05 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1300 -69 motortrøbbel..  (Lest 4399 ganger)
JonasB
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Hemsedal



Vis profil
« på: mai 11, 2016, 17:43:42 pm »

Uten å ha gjort mye feilsøking, vil jeg høre hvor det kanskje er best å begynne..
Motor starter lett og går litt ujevnt på tomgang, men vill ikke opp i turtall. Tenningsmarkering på reimhjulet hopper frem og tilbake.. Gir man gass så hostar og harker den lit før det begynner å smelle i potta.
Den har også kastet ut olje gjennom innsuget på luftfilterboksen. Prøver man å kjøre en tur, går den dårligere når den blir varm og den orker ikke opp en liten bakke.
Så, hvor ska vi begynne?
Loggført

1303 cab -73
1300S -73 Konebilen Buddy
1300 -69 Guttebilen
Bay -69 "Coctailrunner" Prosjekt..
Westfalia -77
Lillebror -71
2X Audi 80 -79
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #1 på: mai 11, 2016, 19:44:30 pm »

Et sted å begynne er å se om du har gnist på alle pluggene. Og om stiften er i god stand og riktig justert. Kan også ta en kikk på tennings rekkefølgen. Og om bensina kommer fram dit den skal i riktig mengde. Eller om luft kommer seg dit den ikke skal. Mens man først er i gang baki der kan man jo også ta en kikk på ventilene.

Er heldigvis ikke så veldig mye som kan gå galt på disse motorene.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #2 på: mai 11, 2016, 19:48:50 pm »

Ville ha startet med pluggene som nevnt over. Så sjekk tenningsrekkefølge.
Bruk også søkemotoren her på forumet. Der vil du kunne få mye info.

For meg så høres dette tennings relatert ut .
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
JonasB
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Hemsedal



Vis profil
« Svar #3 på: mai 11, 2016, 21:50:19 pm »

Stiften er ny. Vi byttet i går og justerte tenninga. Men det virker som om dette justerer seg når motor blir varm. Men det bør jo ikke kunne skje.. Bilen gikk bra etter justering men etter noen mil begynte den å fjuske og mister effekt. Og så begynte det å smelle i potta. Sjekket stifter, og det er veldig liten åpning. Justerte stifter og bilen gikk bedre, men så vart effekten borte og poffingen i potta kom tilbake. Nå var åpning på stiften fin. Original Bosch stift og litt fett på akselen i fordeler, så det ser ikke ut som om plastiktappen er slitt. Ska sjekke plugger og ventiler før vi gjør noe annet. Takker for tips😊, kom gjerne med flere!
Loggført

1303 cab -73
1300S -73 Konebilen Buddy
1300 -69 Guttebilen
Bay -69 "Coctailrunner" Prosjekt..
Westfalia -77
Lillebror -71
2X Audi 80 -79
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #4 på: mai 11, 2016, 21:57:58 pm »

Sjekk at begge fjærene i fordeler sitter som de skal. Hva er status på pluggledninger , bensinpumpe og forgasser? Gammelt eller nytt?
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
JonasB
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Hemsedal



Vis profil
« Svar #5 på: mai 11, 2016, 23:06:48 pm »

Pluggledninger har gått i to år. Bensinpumpe var byttet i 2002 i følge gamle kvitteringer. Forgasser er nok original. Har aldri hatt av eller åpnet noe på forgasser.
Loggført

1303 cab -73
1300S -73 Konebilen Buddy
1300 -69 Guttebilen
Bay -69 "Coctailrunner" Prosjekt..
Westfalia -77
Lillebror -71
2X Audi 80 -79
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #6 på: mai 12, 2016, 04:50:59 am »

Coilfeil? Kjenn om coilen er glovarm når motoren fusker.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
JonasB
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Hemsedal



Vis profil
« Svar #7 på: mai 12, 2016, 06:46:31 am »

Coil er testet på en annen boble og virker å vare ok, men ska sjekke temp på den også.
Loggført

1303 cab -73
1300S -73 Konebilen Buddy
1300 -69 Guttebilen
Bay -69 "Coctailrunner" Prosjekt..
Westfalia -77
Lillebror -71
2X Audi 80 -79
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #8 på: mai 12, 2016, 07:29:31 am »

Motor starter lett og går litt ujevnt på tomgang, men vill ikke opp i turtall. Tenningsmarkering på reimhjulet hopper frem og tilbake.. Gir man gass så hostar og harker den lit før det begynner å smelle i potta.

Nøkkelinformasjonen har jeg markert over. Når maskinisten din hoster, harker og smeller i potta så tyder det på at den ikke får nok bensin. Har du sjekket filteret? Mye rusk i tanken? Renset dyser i forgasseren?

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
JonasB
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Hemsedal



Vis profil
« Svar #9 på: mai 12, 2016, 16:37:11 pm »

God tanke😉! Tanken var tatt ut og renser i fjor. Har ikke bensinfilter, så det kan jo vare noe rusk i forgasseren. Har aldri skrud på gassere, så hva må man sjekke her??
Loggført

1303 cab -73
1300S -73 Konebilen Buddy
1300 -69 Guttebilen
Bay -69 "Coctailrunner" Prosjekt..
Westfalia -77
Lillebror -71
2X Audi 80 -79
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #10 på: mai 12, 2016, 17:50:21 pm »

Gasseren er ikke så innvikla på disse. Ta den av. Skru av topplokket, tøm den for bensin og blås reint i alle hull med luftpistol. Tar du av topplokket forsiktig, kan du ofte bruke pakningen om igjen. Skru gjerne ut hoveddysa og blås reint både på dysa og i hullet der den stod. Se hva forgasseren heter, google det og du får opp mange how-to tråder/bilder/sprengskisser m.m. Da ser du hvor hoveddysa sitter.

Du kan da også sjekke at akselerasjonspumpa på gasseren funker. Det må du gjøre før du skrur alt av. Kikk nedi forgasseren og få noen til å gi gass (motor skal ikke gå). Se om det kommer en god dæsj bensin.

Jørn.
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
JonasB
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Hemsedal



Vis profil
« Svar #11 på: mai 12, 2016, 21:43:14 pm »

Det virker jo vare overkommelig:) ser ut som om vi har en plan for helga nå!
Så får vi se om vi finner ut av dette her;)
Loggført

1303 cab -73
1300S -73 Konebilen Buddy
1300 -69 Guttebilen
Bay -69 "Coctailrunner" Prosjekt..
Westfalia -77
Lillebror -71
2X Audi 80 -79
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #12 på: mai 13, 2016, 10:42:43 am »

På noen av bensinpumpene er det et lite filter under lokket på toppen. Det kan bli tett.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
JonasB
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Hemsedal



Vis profil
« Svar #13 på: mai 14, 2016, 18:19:36 pm »

Har lagt ut video på fb. Akselerasjons pumpa fungerer og det tok ikke mange sek før bilen startet etter at vi hadde tømt gasseren. Så det viker Simon bensinpumpa gir godt med bensin.
Fler ideer?😳
Loggført

1303 cab -73
1300S -73 Konebilen Buddy
1300 -69 Guttebilen
Bay -69 "Coctailrunner" Prosjekt..
Westfalia -77
Lillebror -71
2X Audi 80 -79
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #14 på: mai 14, 2016, 18:27:05 pm »

Hvordan ser pluggene dine ut ?
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 908
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #15 på: mai 14, 2016, 20:47:25 pm »

Sjekk vacumklokke på fordeler. Sug i slangen og se om platen flytter seg. Sjekk også om den drar falsk luft noe sted. Samme symtomer da som om den får for lite bensin. Lekker vacumklokka drar den falsk luft der. Eller sjekk med startgass rund innsug gasser etc. <men bruk hue så ikke hele motoren tar fyr.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
JonasB
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Hemsedal



Vis profil
« Svar #16 på: mai 14, 2016, 22:07:30 pm »

Pluggene er tørre men dekket av svart sot. Ser like ut. Vakumklokka virker.
En ting jeg stusset over er at når motor er skrudd av, å man pumper med gassen, ser man at det svetter litt bensin ut av den runde blendingen midt bak på gasseren. Kan den suge falsk luft der? Kan det i så fall vare nok til å lage så mye krøll?
Loggført

1303 cab -73
1300S -73 Konebilen Buddy
1300 -69 Guttebilen
Bay -69 "Coctailrunner" Prosjekt..
Westfalia -77
Lillebror -71
2X Audi 80 -79
JonasB
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Hemsedal



Vis profil
« Svar #17 på: mai 15, 2016, 13:39:34 pm »

Problem solved😃😊! Det var rett og slett kondensatoren som var gåen. Så mye skruing og feilsøking og NAF-berging så tok det liksom 5min å fixe feilen! Tusen takk for all hjelp allesammen, godt å ha noen å spørre når det skotter på egen kunnskap😊👍😃
Loggført

1303 cab -73
1300S -73 Konebilen Buddy
1300 -69 Guttebilen
Bay -69 "Coctailrunner" Prosjekt..
Westfalia -77
Lillebror -71
2X Audi 80 -79
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #18 på: mai 15, 2016, 13:57:39 pm »

Herlig ! Å vipps så har tilegnet deg en del ny kunnskap  Glad Kos deg med bilen !
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!