april 19, 2024, 22:43:39 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Er motor ferdig?  (Lest 4032 ganger)
marius
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: halden


vw type 1 1957


Vis profil
« på: mai 12, 2016, 21:07:54 pm »

Hei.
Tok en tur med min 1958 boble i dag. Lå i god driv og fart på E6 da motoren plutselig stopper. Den var god og varm og lot den kjøle seg før jeg startet den igjen og kom meg av motorveien. Etter dette hadde den mistet mye av motorkraften og det kom mye røyk ved pådrag. Ikke fra eksos men et rør som stikker ned under motor. Lukter svidd olje også. Noen ide om hvor jeg skal begynne? Har holdt på med boble lenge men ganske grønn i forhold til motor. Dette er en orginal 1200cc. Takknemlig for alle svar. Håper på å få kjørt mer med den denne sesongen.
Loggført
JonasB
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Hemsedal



Vis profil
« Svar #1 på: mai 13, 2016, 06:38:31 am »

Skjønner ikke hva det er for et rør som går ned under motor..? Bilde?
Loggført

1303 cab -73
1300S -73 Konebilen Buddy
1300 -69 Guttebilen
Bay -69 "Coctailrunner" Prosjekt..
Westfalia -77
Lillebror -71
2X Audi 80 -79
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #2 på: mai 13, 2016, 06:45:07 am »

Røret som går ned under motoren er nok veivhusventilasjonen.
Kan tyde på at motoren er skjært/varmskjært når det damper mye ut der, dvs skade i en sylinder, noe som fører til mye høyere trykk i veivhuset. Hadde du nok olje på motoren da dette skjedde?
Er all kjøling/kjøleblikk ok?
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #3 på: mai 13, 2016, 07:22:00 am »

Begynn med å tappe olja, tilstanden på den forteller mye.
Loggført
marius
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: halden


vw type 1 1957


Vis profil
« Svar #4 på: mai 13, 2016, 08:12:14 am »

Er veivhusventilasjon det ryker fra ja. Samt drypper en del olje. Den har nok kjørt med underkant olje den siste tiden dessverre. Det verste er at jeg kjøpte inn ny for noen dager siden og tenkte å bytte til helga. Skal tappe olja i morgen å se hvordan den ser ut. Noe spesielt jeg skal se etter? Og kan det hende jeg kan klare å redde den bare ved å bytte stempel og sylinder?
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #5 på: mai 13, 2016, 10:39:56 am »

Du bør ta en sylinderlekkasjetest, da hører du hvilke sylindre som er dårlige. Evt komptest.
Mulig jeg har brukte sylindre og stempler liggende.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #6 på: mai 13, 2016, 10:41:26 am »

du ser etter metalldeler/spon/grå gugge som kan være rester av lagermateriale Blunker

Og det er umulig å si hva som må byttes uten å åpne den.

Kjenner du noen som kan gjøre noen "enkle" tester som kompresjonstest etc etter at du har byttet olja? I så fall kan man få et inntrykk av om ting henger nogenlunde sammen på innsiden i alle fall.

Lykke til, og får håpe det går seg til Blunker

Edit:
Simultanposting med Kjell Roar. Godt vi var ganske enige da Glad
Loggført
marius
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: halden


vw type 1 1957


Vis profil
« Svar #7 på: mai 13, 2016, 11:13:36 am »

Takk for tilbakemeldinger. Da har jeg et sted å starte. Mulig jeg kontakter deg Kjell Roar Glad
Uansett skal bilen på veien.
Loggført
marius
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: halden


vw type 1 1957


Vis profil
« Svar #8 på: mai 16, 2016, 18:33:18 pm »

Har byttet olje og denne så fin ut. Kjørte gjennom med en motorens i samme slengen. Går bedre nå og kommer mye mindre røyk fra veivhuset. Men drar merkbart dårligere enn før.
Loggført
marius
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: halden


vw type 1 1957


Vis profil
« Svar #9 på: mai 16, 2016, 18:52:29 pm »

Hadde du giddet og sjekket om du har et sett liggende Kjell Roar? Evt hva skal du ha for det?
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #10 på: mai 16, 2016, 19:48:03 pm »

Jeg får sjekket det litt seinere i uka. Må sjekke tilstand først 😊
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
marius
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: halden


vw type 1 1957


Vis profil
« Svar #11 på: mai 16, 2016, 19:55:50 pm »

Toppers!!🤗
Loggført
marius
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: halden


vw type 1 1957


Vis profil
« Svar #12 på: juni 03, 2016, 10:12:22 am »

Da har vi fått målt kompresjon ( takk Arthur Glad ).
7,5 - 7 - 7,5 - 9 Bar.  Så det ser vel ikke så galt ut. Neste jeg skal gjøre er å justere åpningen på ventilene.
Som sagt så så oljen grei ut, men bil trekker dårligere enn før.
Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1256
Bosted:


Vis profil

« Svar #13 på: juni 03, 2016, 19:28:04 pm »

Om jeg vet rett er 7.5-9.0 bar litt mye
Loggført
marius
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: halden


vw type 1 1957


Vis profil
« Svar #14 på: juni 04, 2016, 20:22:19 pm »

For mye? Noen som kan bekrefte dette? Hvordan kan man få for høy kompresjon?
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #15 på: juni 04, 2016, 20:50:59 pm »

Syns ikke det er for mye, nei.
Men jeg pleier ikke ta komp-test, foretrekker sylinderlekkasjetest.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
marius
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: halden


vw type 1 1957


Vis profil
« Svar #16 på: juni 04, 2016, 20:54:54 pm »

Det hadde kanskje vært det idelle ja. Men man tager hvad man haver😉 Jeg er i en læringsprosess.
Loggført
marius
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: halden


vw type 1 1957


Vis profil
« Svar #17 på: juni 14, 2016, 20:24:43 pm »

Har funnet en bra motor. Nyoverhalt 6V 1200. Usikker på årstall. Må skru over min gamle dynamo da den ikke lader og tenke å bytte til min gamle forgasser da denne har elekrisk choke og ikke manuell som min. Er det bare å bore hull i viftehuset til kabelen? Noe annet jeg må tenke på?
Loggført
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #18 på: juni 14, 2016, 21:56:51 pm »

Bare å bytte over viftehus?
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!