mars 29, 2024, 14:50:25 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Fullstendig låste hjul. IRS kasse  (Lest 2221 ganger)
Støldal
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Stavanger



Vis profil
« på: juni 06, 2016, 09:38:19 am »

Kom hjem fra hyggelig SRVWK treff i går og fikk en brå stopp. Bil ble rygget noen få meter. Føltes som om girspaken kom noe langt bak når jeg satte inn reversen, men det gikk greit å rygge.
Når jeg så skulle skifte til første gir så fant jeg ikke noen gir. Bilen stod bom, fikk ikke rikket den en meter, selv ikke ved godt pådrag fra motor.  Innfesting av spak mot tunnell var ikke forskjøvet.  Kobling under baksetet er ok.
Fikk bilen på bukker, fikk løsnet akslingene og fikk da flyttet bilen.

Noen forslag til hva dette kan være? Kassen er en IRS kasse fra en 74 1303S som så langt jeg er kjent kun er kjørt i bil med original motor. Fungerte 100% frem til "låsingen"
Loggført

72’ 1302 RR
56’ oval prosjekt
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #1 på: juni 06, 2016, 20:14:10 pm »

Er jo et "kjent" problem at girkasser kan låse seg i 2.gir, mens spaken står i fri. Derfor er min første tanke at girkassen kan stå i revers samtidig som den står i et annet gir?
Jeg klarte å "nullstille" min kasse ved å ta ut ryggelysbryteren og få skiftegaflene i fri gjennom det hullet.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Støldal
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #2 på: juni 06, 2016, 21:06:28 pm »

Er jo et "kjent" problem at girkasser kan låse seg i 2.gir, mens spaken står i fri. Derfor er min første tanke at girkassen kan stå i revers samtidig som den står i et annet gir?
Jeg klarte å "nullstille" min kasse ved å ta ut ryggelysbryteren og få skiftegaflene i fri gjennom det hullet.


Takk Svein Terje.

Skal forsøke den løsningen.
Loggført

72’ 1302 RR
56’ oval prosjekt
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #3 på: juni 06, 2016, 23:08:26 pm »

Du kommer også til den ene shiftegaffelen gjennom oljepåfyllings hullet. Inn med flatrekker og vipp frem/tilbake.

Men om kassen er orginal skal det ikke gå å få den I to gir samtidig (sitter noen ovale kuler mellom Skiftegaffel akslene.) Eneste mulighet er revers og 3/4 gir.

Men om hockeysticken har hoppet ut av posisjon kan det meste skje. Nesekon  må isåfall av for å få denne på plass igjen.
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #4 på: juni 16, 2016, 07:09:41 am »

Trenger du reservedeler ligger kassen min på Sandnes med ødelagt diff. Ny nesekon.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Støldal
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #5 på: august 02, 2016, 09:12:07 am »

Takk for tilbudet Jan Olav, men trenger ikke.

Gjorde kort prosess med kassen som stod i. Skrudde den ut og vraket den. Ny kasse er på plass og nå fungerer alt igjen!
Loggført

72’ 1302 RR
56’ oval prosjekt
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #6 på: august 03, 2016, 07:29:42 am »

Det var bra!
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!