april 16, 2024, 22:14:48 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Fra enkelporta til dobbel..  (Lest 2450 ganger)
Elgen
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted: 8850 Herøy



Vis profil
« på: juli 04, 2016, 20:35:56 pm »

Driver å modifiserer en 1600 pumpemotor, det er en enkeltporta motor. Er det kurant å bytte til dobbel porta topper fra en 1300? Effekten nå skal være 34 kw, hva vil effekten bli med nye topper?
Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #1 på: juli 04, 2016, 20:56:35 pm »

Enkelport har 47 hk. Dobbelport og 34pict3 har 50. Du vinner 3 hk og får maks moment på litt høyere turtall. Tror 47 hk har maks ved 2200 omdr. (Hvis pumpemotor har samme kamaksel og fordeler som bilmotor)
Loggført
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #2 på: juli 04, 2016, 21:18:30 pm »

1300 har mindre boring i toppen så da må toppene freses ut. Uten om det bør det gå fint. + innsug osv....  Glad
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad ) - drømmebil prosjekt
88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil
69-Type 3 Variant - trofast tur kompis
76-Mercedes Bens w123 - solgt
64-Boble Cal Looker - solgt
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #3 på: juli 04, 2016, 21:47:15 pm »

Industrimotorene ble som regel oppgitt med Hk på det turtallet de normalt gikk på. Grunnen til at dobbelport får litt mer Hk er som de sier at de bl.a får høyere turtall. Men på normalt cruise turtall er det nok ikke merkbart.


* 1-1600_50Hk.jpg (42.1 KB, 550x600 - vist 158 ganger.)

* 2-1600_47Hk.jpg (46.35 KB, 519x600 - vist 153 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #4 på: juli 05, 2016, 10:19:00 am »

Industrimotorene ble som regel oppgitt med Hk på det turtallet de normalt gikk på. Grunnen til at dobbelport får litt mer Hk er som de sier at de bl.a får høyere turtall. Men på normalt cruise turtall er det nok ikke merkbart.

I normal cruisefart fungerer en singelport vel så godt som dobbeltport, da den har mer dreimoment på lavere turtall.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Elgen
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted: 8850 Herøy



Vis profil
« Svar #5 på: juli 05, 2016, 13:32:15 pm »

Takk for gode svar! Sitter på Kreta og planlegger prosjekter... Blir vel overhaling av 1300dp også..
Loggført
Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #6 på: juli 06, 2016, 09:29:37 am »

Industrimotorene ble som regel oppgitt med Hk på det turtallet de normalt gikk på. Grunnen til at dobbelport får litt mer Hk er som de sier at de bl.a får høyere turtall. Men på normalt cruise turtall er det nok ikke merkbart.

I normal cruisefart fungerer en singelport vel så godt som dobbeltport, da den har mer dreimoment på lavere turtall.

Etter så me lærte kjem vel momentet på lave turtall pga laaange innsug.
Sammenligner ein derfor DP med singel gassar og EP med ditto, så responderar vel DP'en litt raskare, samtidig som ein beholder momentet.
Der er vel først når ein dobler gassarane  at momentet flytter seg mot høgre.......

Basert på dette, har eg ein plan om 1600 DP med ein Bugpack manifold, lignande denne:
http://vwparts.aircooled.net/Bugpack-IDF-DRLA-Centermount-Manifold-1-1-2-p/1018-11.htm
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #7 på: juli 06, 2016, 19:26:03 pm »


Etter så me lærte kjem vel momentet på lave turtall pga laaange innsug.
Sammenligner ein derfor DP med singel gassar og EP med ditto, så responderar vel DP'en litt raskare, samtidig som ein beholder momentet.
Der er vel først når ein dobler gassarane  at momentet flytter seg mot høgre.......


Grunnen til bedre dreimoment på lavere turtall med singelport er fordi du får høyere fart på bensinblandinga i tynnere innsugsrør. Og høyere fart gir bedre fyllingsgrad i sylinderne.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #8 på: juli 06, 2016, 19:55:34 pm »

Basert på dette, har eg ein plan om 1600 DP med ein Bugpack manifold, lignande denne:
http://vwparts.aircooled.net/Bugpack-IDF-DRLA-Centermount-Manifold-1-1-2-p/1018-11.htm
Husk å sjekk at det er gjennomgang på forvarmingen. Jeg fikk tips om at de kunne være tette, og det var dette. Borret opp, og satt tilbake rørene.


* 001 (Custom).jpg (96.62 KB, 800x600 - vist 200 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!