mars 28, 2024, 20:18:36 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Veldig høy ladespenning!  (Lest 1115 ganger)
Ivwar
Medlem
***
Innlegg: 107
Bosted: Sørum


Vis profil

« på: august 19, 2016, 08:40:01 am »

Har satt inn en motor med vekselstrømsdynamo og ekstern regulator. Måler 12,9 V på batteriet når motor ikke går, men svimlende 30-36V når motoren startes!

Har forsøkt med 2 forskjellige regulatorer, og også uten regulator tilkoblet, men måler samme resultat.

Fikk et tips nå som jeg skal prøve etterpå, men som jeg gjerne vil ha bekreftet fra alle ekspertene der ute:

Jeg har ikke tilkoblet ladelampa enda, men fikk da tips om at det må gjøres for at regulatoren skulle virke. Stemmer dette? Vil dette løse hele problemet? Vet jo at ladelampa ligger med 12V, og skal vel da få jord gjennom regulator/dynamo slik at den lyser med tenning på, og at denne jordingen forsvinner når dynamo lader. OK, Men er dette løsningen? Har ikke tid til mere feilsøking! (Skal på SCC!!!). Bør jeg kjøpe ny regulator i tillegg?

Raske tips mottas med stooor takk!
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #1 på: august 20, 2016, 00:31:24 am »

Jeg hadde 18V ladestrøm. Det sa BANG etter 2-3 minutter - batteriet eksploderte! Særdeles ugrei opplevelse... Baksetet lå på plass så jeg fikk ikke syren på meg... Bruk vernebriller og beskytt bar hud når du driver og jobber rundt et 12 V batteri som får tre ganger spenningen det er beregnet for...



Ladelampen må være tilkoblet, ja. Siden jeg ikke har prøvd uten vet jeg ikke hva som da skjer med ladespenningen, men tror ikke regulatoren stopper å regulere ladestrømmen hvis pæren ryker...? (hvilket den og samtlige andre vil gjøre ganske fort hvis de får servert 36 V...;-)

Ellers høres det ut som et regulatorproblem du har. Ikke ment å være belærende, men er det koblet riktig? Du måler ladespenningen mellom batteripolene og ikke på dynamoen, ikke sant?




Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #2 på: august 20, 2016, 07:37:36 am »

Høres ut som feilkobling eller defekt regulator. 30 V vil du bare klare å få uten batteri tilkoblet.
Det er riktig at ladelampa må være tilkoblet. Hvis det ikke er nok restmagnetisme i rotor behøves litt magnetiseringsstrøm for å få i gang ladingen. B+ direkte til batteri (tilkobles på startmotor) og D+ , D- , og Df til tilsvarende terminaler på releet. Eldre Bosch er + regulert, nyere er - regulert. To forskjellige regulatorer. Sjekk om regulatoren passer.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!