april 18, 2024, 21:10:43 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Oljetrykklampe lyser VW 1200 på lavt turtall.  (Lest 12427 ganger)
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #30 på: august 26, 2016, 17:20:38 pm »

Flattspor stor skrutrekker på pluggen, over der er en fjær og et stempel. Ved varm olje er stempelet helt oppe og tvinger olja gjennom kjøleren. Kald olje gir mottrykk i kjøleren og stempelet presses nedover slik at olja kan passere utenfor kjøleren rett til lagrene. Er trykket for høyt, presses stempelet videre ned og olja returnerer til bunnpannen.
Sjekk at fjæra er i orden, og at stempelet kan bevege seg helt opp.

Se det ja, kjempeflott, da skal jeg få sjekket den i mårra:-)
Loggført
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #31 på: august 26, 2016, 20:09:21 pm »

Flattspor stor skrutrekker på pluggen, over der er en fjær og et stempel. Ved varm olje er stempelet helt oppe og tvinger olja gjennom kjøleren. Kald olje gir mottrykk i kjøleren og stempelet presses nedover slik at olja kan passere utenfor kjøleren rett til lagrene. Er trykket for høyt, presses stempelet videre ned og olja returnerer til bunnpannen.
Sjekk at fjæra er i orden, og at stempelet kan bevege seg helt opp.

Loggført
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #32 på: august 27, 2016, 07:21:03 am »

Da har jeg tatt ut overtrykksventilen, og fjæra og stempelet var montert i feil rekkefølge.
Satte disse riktig på plass, og har nå oljetrykk på mellom 2,5 og 3 bar på tomgang Glad

Det jeg lurer på nå er om dette er gjort bevist for å holde oljen/motoren kaldere, kan den i verste tilfelle bli for varm nå når jeg har montert det riktig?

Hvis jeg har skjønt det riktig så slipper ventilen oljen gjennom kjøleren når oljen har blitt varm, så hvis ventilen fungerer så skal det vel ikke være noe problem.
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #33 på: august 27, 2016, 07:56:15 am »

En motoroverhaling er en perfekt vinteraktivitet! Kjøp inn alt du trenger av deler, vask alt skikkelig og brygg en god kopp kaffi. Gleden blir helt enorm til våren når du skal ut å cruise med selvgjort motor.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #34 på: august 27, 2016, 20:05:49 pm »

Da har jeg tatt ut overtrykksventilen, og fjæra og stempelet var montert i feil rekkefølge.
Satte disse riktig på plass, og har nå oljetrykk på mellom 2,5 og 3 bar på tomgang Glad
Det jeg lurer på nå er om dette er gjort bevist for å holde oljen/motoren kaldere, kan den i verste tilfelle bli for varm nå når jeg har montert det riktig?
Hvis jeg har skjønt det riktig så slipper ventilen oljen gjennom kjøleren når oljen har blitt varm, så hvis ventilen fungerer så skal det vel ikke være noe problem.

Har ikke sjekket om hvilke hull som stempelet stenger for når det er montert rett innforbi pluggen, men vil tro at mye olje går rett til sumpen igjen og at det er grunnen til at du fikk lavt trykk.
Nå som stempelet stenger der det skal, vil oljen gå til oljekjøleren slik den skal og motoren bør bli kjøligere enn før. Stempelet blir kun presset ned viss oljen er kald og tykk, og da skal oljen gå direkte til lagere. Er trykket fortsatt høyt, vil stempelet bli presset litt til ned og slippe overtykket tilbake til sumpen, samtidig som lagerne får det trykket de skal ha.
Ser ingen grunn til at de skal ha montert de feil vei. Tror det må være et arbeidsuhell.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #35 på: august 28, 2016, 09:09:05 am »

En motoroverhaling er en perfekt vinteraktivitet! Kjøp inn alt du trenger av deler, vask alt skikkelig og brygg en god kopp kaffi. Gleden blir helt enorm til våren når du skal ut å cruise med selvgjort motor.

-BB-

Ja, kan nok hende jeg kommer til å gjøre det👍
Loggført
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #36 på: august 28, 2016, 09:11:10 am »

Da har jeg tatt ut overtrykksventilen, og fjæra og stempelet var montert i feil rekkefølge.
Satte disse riktig på plass, og har nå oljetrykk på mellom 2,5 og 3 bar på tomgang Glad
Det jeg lurer på nå er om dette er gjort bevist for å holde oljen/motoren kaldere, kan den i verste tilfelle bli for varm nå når jeg har montert det riktig?
Hvis jeg har skjønt det riktig så slipper ventilen oljen gjennom kjøleren når oljen har blitt varm, så hvis ventilen fungerer så skal det vel ikke være noe problem.

Har ikke sjekket om hvilke hull som stempelet stenger for når det er montert rett innforbi pluggen, men vil tro at mye olje går rett til sumpen igjen og at det er grunnen til at du fikk lavt trykk.
Nå som stempelet stenger der det skal, vil oljen gå til oljekjøleren slik den skal og motoren bør bli kjøligere enn før. Stempelet blir kun presset ned viss oljen er kald og tykk, og da skal oljen gå direkte til lagere. Er trykket fortsatt høyt, vil stempelet bli presset litt til ned og slippe overtykket tilbake til sumpen, samtidig som lagerne får det trykket de skal ha.
Ser ingen grunn til at de skal ha montert de feil vei. Tror det må være et arbeidsuhell.

Ja..det er nok sannsynligvis det,jeg får følge litt med..Takk for tips 😉
Loggført
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #37 på: august 28, 2016, 09:13:29 am »

Da løste det seg til slutt,så takk for alle råd og tips,godt å ha folk som kan så mye😉👍
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #38 på: august 28, 2016, 18:39:16 pm »

En motoroverhaling er en perfekt vinteraktivitet! Kjøp inn alt du trenger av deler, vask alt skikkelig og brygg en god kopp kaffi. Gleden blir helt enorm til våren når du skal ut å cruise med selvgjort motor.

-BB-

Ja, kan nok hende jeg kommer til å gjøre det👍

Bra å høre at alt er i orden nå Glad

Går motoren som den skal, la den gjøre det. For mange har "overhalt" en motor og fått en tildels dårligere motor. Men få gjerne tak i en motor å skru på, man lærer mye!

Overtrykksventilen på bobla er laget for relativt tynn olje, bruker man f.eks. 20W50 vil motoren gå varmere pga høyere oljetrykk, fordi oljekjøleren blir bypassed til den blir tynn nok.

Lykke til! Glad
« Siste redigering: august 28, 2016, 18:47:40 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #39 på: august 31, 2016, 21:05:40 pm »

Takk for det!
Ja,godt å finne ut av ting Blunker Bruker 10w/40 olje nå.
Motoren går javnt og fint, og stopper ikke  Gliser Den lugger litt på lavt turtall, er mulig det er litt justeringer på forgasser og tenning kansje..
Så jeg får sjekke det ut litt,, så lekker den litt olje, nok til at det blir noen flekker på gulvet når jeg har vært ute å kjørt. Vet ikke om det kan være pakkningen til bunnpanna kansje,,
Vi har et gammelt løftebord stående på jobben, så tenkte jeg skulle få bilen på den, og sett litt under`n.
Loggført
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!