oktober 28, 2021, 05:54:13 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Oljetrykklampe lyser VW 1200 på lavt turtall.  (Lest 9670 ganger)
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« på: august 21, 2016, 16:38:27 pm »

Når jeg kjører på feks. 4 gir med lavt turtall, eller triller i bakker, så lyser oljelampa konstant (den grønne til høyre).
Har jeg høyere turtall, så slokner lampa.
Det er nok olje på motoren, så tenkte kansje jeg skulle prøve å bytte oljetrykkbryteren først?? Eller er det andre ting jeg burde gjøre før dette?
Hva slags olje det er på den vet jeg ikke, da jeg nylig har kjøpt bilen!
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 5699
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #1 på: august 21, 2016, 22:27:12 pm »

Bytt olje snarest råd om du ikke vet hvilken olje det er og hvor gammel den er!
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 960
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #2 på: august 21, 2016, 22:47:29 pm »

Oljelampen må ikke lyse, nei. Bryteren virker slik at den slår ut når trykket blir for lavt, dvs at oljepumpen ikke bygger nok trykk til å smøre og kjøle motoren. Generell regel: Lyser oljetrykkslampen, stopp motoren!

Som Squareback sier, bytt olje (SAE 10-40 f eks). Hvis det er gammel olje uten viskositet eller alt for tyntflytende olje kan det være årsaken.

Teoretisk kan det være at trykkbryteren er kaputt, men jeg ville ikke regnet med det, den virker jo når du får turtall...

Mer logisk er det vel at oljepumpen din er slitt?
Loggført
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #3 på: august 22, 2016, 15:38:47 pm »

Okei, hadde litt mer turtall resten av turen hjem sånn at lampa ikke lyste,så satser på at det gikk bra!
Får sjekke oljepumpa da,så bytter jeg olje uansett nå.
Skal vel bruke mineralsk olje på denne motoren??
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4177
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #4 på: august 22, 2016, 20:10:19 pm »

Okei, hadde litt mer turtall resten av turen hjem sånn at lampa ikke lyste,så satser på at det gikk bra!
Får sjekke oljepumpa da,så bytter jeg olje uansett nå.
Skal vel bruke mineralsk olje på denne motoren??


Sjekk også at du har høy nok tomgang.
Mange bytter ut den originale oljetrykksbryteren på 0,25 bar, med en på 0,5 bar. Siden det er ganske stort slingringsmonn på bryterne, kan det bli ganske galt, er man uheldig.

Mener å ha lest at den original bryteren (0,25 bar) er godkjent mellom 0,13 - 0,48 bar...

Hvis oljepumpelokket ikke er shimset inn riktig, kan det også gi dårlig oljetrykk.

Jeg har brukt både mineralsk og delsyntetisk 10W40 på min, nå bruker jeg delsyntetisk, det smører tross alt best, og motoren får mindre karbonoppbygging (svart skit) innvendig.
Og olja er nå lysere og glattere lengre. Bruker du olje med høyere viskositet, vil oljetemperaturen bli høyere, og gi dårligere kjøling.
« Siste redigering: august 22, 2016, 20:23:18 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #5 på: august 22, 2016, 21:14:55 pm »

Ok..
Må gi endel gass før lampa slokner, så tror ikke tomgangen er så mye for lav!
Jeg skulle bestille deler fra Unneberg Bil,så jeg bestilte like godt ny oljetrykksbryter å, om det er 0,25 eller 0,5 bar vet jeg ikke, men håper at det er samme som den originale.
Får bytte oljen etter jeg har prøvd å byttet oljetrykksbryteren.

Ser det skal være olje i luftfilteret å, hva slags olje bør brukes der?
Loggført
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 845
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #6 på: august 22, 2016, 22:57:17 pm »

Ofte får man en bryter til Golf. Den slår ut mye tidligere enn den originale. har prøvd selv å få tak i en riktig så dersom noen har noe tips så skrik ut. Og ett helt ukjent problem er vel ikke dette. Men utrolig skummelt og overse.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4177
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #7 på: august 23, 2016, 08:17:16 am »

Ok..
Må gi endel gass før lampa slokner, så tror ikke tomgangen er så mye for lav!
Jeg skulle bestille deler fra Unneberg Bil,så jeg bestilte like godt ny oljetrykksbryter å, om det er 0,25 eller 0,5 bar vet jeg ikke, men håper at det er samme som den originale.
Får bytte oljen etter jeg har prøvd å byttet oljetrykksbryteren.

Ser det skal være olje i luftfilteret å, hva slags olje bør brukes der?

Det skal være vanlig motorolje i oljebadfilteret.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #8 på: august 23, 2016, 16:54:22 pm »

Tørr ikke overse dette nei P-stop🙄

Da bruker jeg samme motorolje der å👍
Har byttet oljetrykksbryteren nå,og det hjalp ikke:-(
Så da er det vel bare å få demontert så jeg kommer til oljepumpa!Hvis jeg har skjønt det riktig så sitter den i bakkant av motor...Må jeg ha motoren ned fra bilen for å komme til pumpa?og hva bør jeg bytte av deler?Hele pumpa eventuelt?


Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4177
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #9 på: august 23, 2016, 18:22:51 pm »

Lavt oljetrykk kan komme av utslitte lagre i motoren. Sjekk endeslakken (dra reimhjulet ut og inn). Skal være ørlite slakk, ikke mye. Er vel skjelden selve pumpa er utslitt. Men ikke alle er shimset riktig hvis det har vært en hobbymekaniker der.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #10 på: august 23, 2016, 18:46:20 pm »

Så vidt det er slakk i reimhjulet,hører bare at jeg drar det ut og inn(klakker),men nesten ikke bevegelse å se! Ser at det er brukt noe slags papirpakning imellom lokket og pumpa,så mulig at det er litt for stor avstand der.

Kan det eventuelt være noen elektrisk feil? Jo mere turtall jo mer lader vel dynamoen? Så hvis det er dårlig kontakt en plass,så trenger den mer spenning.
Det beste er vel å få målt oljetrykket,så en kan konstatere 100% at det er for lavt trykk.
Loggført
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #11 på: august 23, 2016, 19:14:14 pm »

Når jeg tar av ledningen til oljetrykksbryteren så lyser ikke lampa i det hele tatt,,,regner med at det er sånn det skal fungere?
Mener å ha lest en plass om en som hadde brudd på kabelen,og da lyste lampa konstant...men er ikke helt sikker🤔
Loggført
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 845
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #12 på: august 24, 2016, 00:27:44 am »

Lampa reagerer vel på jord. Så dersom kabelen ved bruddet går til gods lyser lampa hele tiden. Ingen kabel, ingen lampe er riktig.
Sjekket du hva det stod på den nye bryteren? 0,25 eller 0,50? Slokker lampa på tomgang ved kald motor?
Det beste er å få målt trykket ved varm motor. Er det da for lavt tyder det mer på slitt motor enn oljepumpe. pumpa bør jo sjekkes først
men den holder som regel lengere enn resten av motoren. Slitte lager er ikke lett å få sjekket uten å åpne motoren.
Før rådebank f. eks er det vanlig at oljetrykket synker fordi lageret beveger seg og oljen sniker seg utenom  oljekanalene.
Så mål trykket ved varm motor, er det for lavt, sjekk oljepumpe. Er den i orden fyll litt tykkere olje og kos deg med bilen til vinteren
kommer så overhaler du den da, eventuelt setter bort det. Mitt synspunkt.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #13 på: august 24, 2016, 12:24:42 pm »

Mener det sto 0,3 +- 0,015 på den nye jeg satt inn. På den gamle står det 0,45.
Lampa lyser når den går på tomgang ved både kald motor. Byttet olje til mineral 10/40, men det hjalp ikke, mulig det har vært samme type olje fra før å.
Skal måle oljetrykket i kveld hvis jeg har fått med meg riktig gjenger på utstyret.


Sjekker oljepumpa først hvertfall, så får jeg heller ta ut motoren i vinter, er jo lærerikt og gøy for en som ikke kan så mye om disse motorene:-)
« Siste redigering: august 24, 2016, 18:47:55 pm av Fanntomas » Loggført
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #14 på: august 24, 2016, 19:07:19 pm »


* image.jpg (49.59 KB. 800x600 - vist 214 ganger.)

* image.jpg (49.59 KB. 800x600 - vist 214 ganger.)


Da har jeg målt oljetrykket! Ved tomgang viser måleren 0 bar, når jeg øker turtallet betraktelig viser den opp mot 0,3bar, så tydelig at ikke alt er som det skal,men at det var så lite trykk var overraskende,selv med litt turtall,ikke helt god følelse å starte bilen i det hele tatt egentlig😳Den blir ikke starta før problemet er løst!!
Rart det ikke er ulyder,eller at motoren har tatt kvelden for lenge siden!!
Har tappet av oljen,og begynt å demontere for å få av lokket på oljepumpa,,,ser ut som jeg må ha av reimhjulet for å få av dekselet som sitter bak lokket til pumpa.. Reimhjulet må dras av med avdrager vil jeg tru?

« Siste redigering: august 24, 2016, 19:36:18 pm av Fanntomas » Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4177
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #15 på: august 24, 2016, 19:56:18 pm »

Nesten så jeg ville prøvd en annen oljetrykksmåler, men boblemotoren kan overleve på lavt trykk, så lenge du har god flow (men da tyder det på slitne, romslige lagre).
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #16 på: august 24, 2016, 20:10:17 pm »

Ja,,var innom tanken på det,men ift. til når oljelampen slokner så samsvarer det sånn ca med det jeg måler (ca. 0,3bar) ved samme turtall.
Tenker du da på lagrene (tannhjula)i oljepumpa?
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4034
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #17 på: august 24, 2016, 21:04:49 pm »

Lavt oljetrykk kan komme av utslitte lagre i motoren. Sjekk endeslakken (dra reimhjulet ut og inn). Skal være ørlite slakk, ikke mye. Er vel skjelden selve pumpa er utslitt. Men ikke alle er shimset riktig hvis det har vært en hobbymekaniker der.

Er ganske så enig i denne påstanden. Oljepumpa har som regel mye lengre levetid enn lagrene i motoren.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 845
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #18 på: august 24, 2016, 22:47:20 pm »

Uten oljetrykk og uten ulyder. Har du sjekket at det ikke sitter møkk i kanalen opp til føleren?
Stusser på at det ikke er forskjell på kald og varm motor.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1831
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #19 på: august 25, 2016, 06:49:57 am »

Hva om overtrykksvenilen ikke lukker skikkelig?
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #20 på: august 25, 2016, 11:07:26 am »

Har kikket inn i hullet der føleren sitter, men ikke sett noe. Kan ta en nærmere kikk med lommelykt..

Hvor sitter overtrykksventilen på denne motoren?

Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 769
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #21 på: august 25, 2016, 14:45:46 pm »

Det er ikke ladelampa da?
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 5699
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #22 på: august 25, 2016, 18:10:34 pm »

Det er ikke ladelampa da?

Den tanken slo meg også...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Jesper1201
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #23 på: august 25, 2016, 18:19:35 pm »

Det er ikke ladelampa da?

Den tanken slo meg også...

Lest hele tråden?

Når han tar av ledningen til oljetrykksbryteren slukker lampa Blunker
Loggført
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #24 på: august 25, 2016, 19:50:11 pm »

Det er ikke ladelampa nei!!

Har åpnet olepumpa nå i kveld...Noen bilder her.
Som dere ser så ligger tannhjula imot lokket,så da er det vel rimelig tight.. Fylt på ny olje igjen,men virket som det gikk mer en 2,5 liter før den var på max?? Blåste med luft forsiktig inn i hullet der oljebryteren skal stå,og også i begge hull i oljepumpa...
Har startet den opp igjen,men ingen forskjell.
Stor sjans for at det er slitasje i motoren da kansje🤔
Med mindre tannhjula er slitt,,men ser ikke sånn ut vel?




* image.jpg (33.34 KB, 800x600 - vist 199 ganger.)

* image.jpg (73.87 KB, 800x600 - vist 176 ganger.)

* image.jpg (53.06 KB, 800x600 - vist 207 ganger.)

* image.jpg (75.29 KB, 800x600 - vist 195 ganger.)
« Siste redigering: august 25, 2016, 20:01:11 pm av Fanntomas » Loggført
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #25 på: august 25, 2016, 19:57:02 pm »

Flere bilder


* image.jpg (110.52 KB, 800x600 - vist 178 ganger.)

* image.jpg (117.55 KB, 800x600 - vist 201 ganger.)

* image.jpg (72.62 KB, 800x600 - vist 185 ganger.)

* image.jpg (35.87 KB, 448x600 - vist 174 ganger.)
« Siste redigering: august 25, 2016, 20:15:54 pm av Fanntomas » Loggført
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 845
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #26 på: august 25, 2016, 21:21:04 pm »

Med mindre det er overtrykksventilen så er det vel slitent inne i motoren. Så da får du vurdere en skikkelig overhaling i vinter.
Blir jo da en vurdering om du begynner nå eller tar sjansen på å kjøre ut sesongen. kan jo bruke litt tykk olje siste delen av "sommeren"
nå og satse på at det ikke stopper helt. Bør jo ta alt når trykket er så lavt som dette allikevel.
Men jeg savner ulyder og undres over det.
Kunne jo vært artig å få vite hvordan det ser ut inne i denne motoren. Roterende rådelager pleier å lage litt lyd. Slitte ringer pleier å lage litt røyk. Slitte bærelager bør også merkes. Føll opp med opplysninger dersom du spretter denne. Deling av erfaring er gull verdt.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1831
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #27 på: august 26, 2016, 07:15:55 am »


Hvor sitter overtrykksventilen på denne motoren?

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 769
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #28 på: august 26, 2016, 10:16:06 am »

Flattspor stor skrutrekker på pluggen, over der er en fjær og et stempel. Ved varm olje er stempelet helt oppe og tvinger olja gjennom kjøleren. Kald olje gir mottrykk i kjøleren og stempelet presses nedover slik at olja kan passere utenfor kjøleren rett til lagrene. Er trykket for høyt, presses stempelet videre ned og olja returnerer til bunnpannen.
Sjekk at fjæra er i orden, og at stempelet kan bevege seg helt opp.
Loggført
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #29 på: august 26, 2016, 17:19:51 pm »

Med mindre det er overtrykksventilen så er det vel slitent inne i motoren. Så da får du vurdere en skikkelig overhaling i vinter.
Blir jo da en vurdering om du begynner nå eller tar sjansen på å kjøre ut sesongen. kan jo bruke litt tykk olje siste delen av "sommeren"
nå og satse på at det ikke stopper helt. Bør jo ta alt når trykket er så lavt som dette allikevel.
Men jeg savner ulyder og undres over det.
Kunne jo vært artig å få vite hvordan det ser ut inne i denne motoren. Roterende rådelager pleier å lage litt lyd. Slitte ringer pleier å lage litt røyk. Slitte bærelager bør også merkes. Føll opp med opplysninger dersom du spretter denne. Deling av erfaring er gull verdt.

Enig i tankegangen din, sesongen er jo uansett snart over, så har ikke lyst til å bruke den før jeg har fått rettet feilen, skal sjekke overtrykksventilen i mårra.
Hvis ikke så er det kanskje et ide å bytte hele oljepumpe,,,, og hjelper det ikke så har jeg i hvert fall fått ny pumpe:-)
Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!