april 19, 2024, 07:23:34 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 4
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hjelp, jeg overhaler Type 4 motor  (Lest 31964 ganger)
sveinongen
Seniormedlem
****
Innlegg: 287
Bosted: Egersund



Vis profil
« på: august 28, 2016, 17:34:13 pm »

Er i gang med en overhaling av motoren  (2liter CJ, tror den er fra 1976) etter at topp pakningene gikk dunderen i sommer.  Har hatt toppene til maskinering hos Unneberg da det var noe utgravinger der pakningene hadde blåst.
Målte også ende slark på veiv til 0.185 så da var det også en god mulighet til og splitte motoren for og ta en inspeksjon av veiven og kamaksel.

Skal måle toleranser når jeg får kjøpt, evt lånt utstyr til det, som en ser på bildet trenger jeg ikke måle kamaksel. Den er det vell bare og kjøpe ny.
Er ikke ute etter og trimme motoren noe særlig, skulle heller gjerne hatt ett 5. gir i kassen så motoren ikke måtte gått på så høyt turtall på motorvei.

Har funnet ut at jeg må ha ut pluggene til oljekanalene, gjenge og plugge disse.
Hva anbefales det og gjøre av forbedringer på disse motorene? Hvilke deler bør jeg måle tolleranser på?
















































« Siste redigering: august 28, 2016, 17:40:56 pm av sveinongen » Loggført

14 Lexus IS300h
01 Audi A6 2.4 Quattro
75 Dobbelkabiner  2.0L CJ motor
08 Ford Connect
93 Golf 1.6l
93 Golf 3 VR6
06 Lexus IS220d
96 Golf 3 2.0l
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #1 på: august 28, 2016, 20:46:06 pm »

Ser stempler er kast og da er antagelig sylindere også det= nytt sylinder/stempel-sett.

CSP selger et fint sett med flate stempler og nye sylindere for ca. samme pris som originalt.
Dette er "smidde" stempler fra Mahle med Mahle sylindere. Anbefales. Eneste du trenger er å sette hylser i rådene dine.
Eventuelt kjøpe sett sett med råder som har disse hylsene.
Du får noe høyere komp. = noe mer effekt.

Med det samme du skal skifte kam kan du like gjerne sette i en "mild" trim-kam.Pass bare på å kjøp en med god kvalitet.

Ventilstyringer bør antagelig skiftes og ventilseter bør også slipes.
+++ en del til etterhvert...
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #2 på: august 29, 2016, 08:37:49 am »

Aurorace sin c kam kan anbefales Hadde den i en doka for mange år siden og lurer på om det er den som sitter i vvklubben sin bil den og går pent og er litt mere "hissig" enn orginal.Bytt eksosstyringer og eksosventiler først som sist.Porting av kanaler er og å anbefale.Har Mine t4 topper hos Jacop Spring i Danmark for tiden til bearbeiding.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: august 29, 2016, 08:47:29 am »

Heisan! Flott du lagde en motortråd  Glad
Sånn som kammen ser ut, trenger du nye løftere og Glad
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

sveinongen
Seniormedlem
****
Innlegg: 287
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #4 på: august 29, 2016, 10:35:29 am »

Har snakket med Unneberg og venter ett tilbud på nytt stempel/sylindersett sett som er noe større en orginalt. Ny kam og nytt lagersett til kam, veiv og råder.
Har nye ventiler og løftere liggende. Samt Pertronix ignitor 1 kit og Flametrower 1 coil. Bør jeg også ha nye pluggledninger når jeg bytter coil?

Er det noen i Rogaland som bytter ventilstyringer og sliper ventilseter?
Vil det ha noe for seg og porte kanaler vis jeg skal kjøre med orginale Solex forgassere?
Bør jeg levere veiv til balansering?
Bør nye stempler, og gamle råder leveres for og veie og balansere disse?

Har fått tak i en oppvaskmaskin så skal slipe motorblokk i dag der det er skarpe kanter og tynt støpegods som kan løsne når som helst, fjerne pluggene til oljekanalene for og få rengjort dette skikkelig. Så en vask på 70 grader i oppvaskmaskinen. Noe vaskemiddel som er og foretrekke?





« Siste redigering: august 29, 2016, 10:41:57 am av sveinongen » Loggført

14 Lexus IS300h
01 Audi A6 2.4 Quattro
75 Dobbelkabiner  2.0L CJ motor
08 Ford Connect
93 Golf 1.6l
93 Golf 3 VR6
06 Lexus IS220d
96 Golf 3 2.0l
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1256
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: august 29, 2016, 11:00:33 am »

Mild match porting vil ha noe for seg men ikke enorm porting siden du vil ha low end og.
Råder bør leveres ikke bare for veing men også for å sjekke at alt som skal være rundt fortsatt er det som rundt veiven og i stempelet.

Ja du må få alt dynamisk balansert og veid. Alle stempler og råder må/bør veie likest mulig. Så får du veiven balansert med svinghjul, clutch og viften. En god balansert motor er en vell fungerende motor. Tatt i kontrast at den er bygd skikkelig og.
Loggført
sveinongen
Seniormedlem
****
Innlegg: 287
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #6 på: august 29, 2016, 11:01:48 am »

Jens var superraskt tilbake med tilbud  Gliser

https://www.vwheritage.com/shop/AC198960/barrel-pistons-96x71-2056cc-for-2-0-litre-type-4/

https://www.vwheritage.com/shop/AC10920086/camshaft-t4-0-430-272-deg-scat-c25-grind/

https://www.vwheritage.com/shop/AC1092017/cam-gear-bolt-on-type-4/

Må også bytte svinghjul da det er sprekkdannelser i det gamle. Her står valget mellom orginalt 228mm eller et letta 200mm

Jeg tenkter og gå for dette, totalt sett en god del billigere også
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=VWC-029-105-271-FG

https://www.vwheritage.com/shop/AC105790/flywheel-type4-wbx-200mm-clutch-forged-lightened/
Loggført

14 Lexus IS300h
01 Audi A6 2.4 Quattro
75 Dobbelkabiner  2.0L CJ motor
08 Ford Connect
93 Golf 1.6l
93 Golf 3 VR6
06 Lexus IS220d
96 Golf 3 2.0l
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #7 på: august 29, 2016, 20:44:06 pm »

Det sylindersettet jeg nevnte lenger opp her er Mahle, som har en ganske annen kvalitet enn AA-pistons.....
Hadde det vært meg hadde jeg gått for litt bedre kvalitet på syl-settet i forhold til å få ca. 100 ccm mer, men gjør som du vil.  Blunker
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #8 på: august 30, 2016, 06:55:29 am »

Her får du fikset topper, veiv og rengjort blokka: http://www.gulesider.no/f/nilsen-motor-as:84205441
Jeg har deler inne hos dem nå for maskinering. DKL har brukt dem mye. Ikke verdens raskeste, men greie priser og godt arbeid.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

sveinongen
Seniormedlem
****
Innlegg: 287
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #9 på: september 02, 2016, 14:54:54 pm »

Det sylindersettet jeg nevnte lenger opp her er Mahle, som har en ganske annen kvalitet enn AA-pistons.....
Hadde det vært meg hadde jeg gått for litt bedre kvalitet på syl-settet i forhold til å få ca. 100 ccm mer, men gjør som du vil.  Blunker

Ok, er på vippen hva jeg skal gå for. Kvalitet er alltid og foretrekke, hva som er svakhet/dårlig med sylindersettet som gir 100cc ekstra?
Dersom jeg går for og beholde orginal sylinder volum og bruke Mahle sine, må jeg bytte hylsene til 22mm? Bør jeg da også gå for orginal kam eller kan jeg gå for den jeg linket til tidligerre?  https://www.vwheritage.com/shop/AC10920086/camshaft-t4-0-430-272-deg-scat-c25-grind/

Om jeg går for de som gir 100cc ekstra og ny kam, må jeg justere forgasser på ny?
Loggført

14 Lexus IS300h
01 Audi A6 2.4 Quattro
75 Dobbelkabiner  2.0L CJ motor
08 Ford Connect
93 Golf 1.6l
93 Golf 3 VR6
06 Lexus IS220d
96 Golf 3 2.0l
sveinongen
Seniormedlem
****
Innlegg: 287
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #10 på: september 02, 2016, 15:18:49 pm »

Hvilke oljeplugger er det som er mest utsatt for og løsne i motorblokk?  Så på dette settet her med 3/8 stål plugger https://www.germansupply.com/home/customer/product.php?productid=16842&cat=384&page=1

Så også at den nye pumpen har en ekstra nippel som jeg så den gamle pumpen ikke har. Der er det bare et hull rett inn. Skal den kobles inn med oljedampslangen på toppen av motoren eller er det bare en drain slange?

Var i kontakt med Erik hos EBB Tech i Stavanger og skal levere inn  ny kam, veiv m. svinghjul,vifte, clutch og trykk plate for balansering samt råder og nye stempler for veiing




* IMG_6399.jpg (69.43 KB, 800x600 - vist 358 ganger.)

* 8DF94A0C-3F6A-433D-86D5-2032FF291519.jpg (21.22 KB, 459x600 - vist 366 ganger.)
Loggført

14 Lexus IS300h
01 Audi A6 2.4 Quattro
75 Dobbelkabiner  2.0L CJ motor
08 Ford Connect
93 Golf 1.6l
93 Golf 3 VR6
06 Lexus IS220d
96 Golf 3 2.0l
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #11 på: september 02, 2016, 18:15:43 pm »

På min motor er bare en slange som går fra nippelen og igjennom kjøleblekket og ender der. Lufting eller drenering.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #12 på: september 02, 2016, 22:05:38 pm »

Det sylindersettet jeg nevnte lenger opp her er Mahle, som har en ganske annen kvalitet enn AA-pistons.....
Hadde det vært meg hadde jeg gått for litt bedre kvalitet på syl-settet i forhold til å få ca. 100 ccm mer, men gjør som du vil.  Blunker

Ok, er på vippen hva jeg skal gå for. Kvalitet er alltid og foretrekke, hva som er svakhet/dårlig med sylindersettet som gir 100cc ekstra?
Dersom jeg går for og beholde orginal sylinder volum og bruke Mahle sine, må jeg bytte hylsene til 22mm? Bør jeg da også gå for orginal kam eller kan jeg gå for den jeg linket til tidligerre?  https://www.vwheritage.com/shop/AC10920086/camshaft-t4-0-430-272-deg-scat-c25-grind/

Om jeg går for de som gir 100cc ekstra og ny kam, må jeg justere forgasser på ny?

Hvilken kam du skal bruke om det er 2,0 eller om det er 2,1  har ingen betydning.

Forskjellen pådisse settene er kvalitet og holdbarhet. Har sett AA-sylindersett som er utslitt etter 8 tk. Samme motor ble bygget opp igjen med mahle og har gått i flere år etterpå uten problemer. Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt settet hos CSP med nye råder som har disse foringene. Da vet du samtidig at du får råder som er ok og du slipper å sette inn foringer. Når sant skal sies er det sjelden rådene på T4-motor er skadet og ikke kan gjenbrukes. Du får ta et valg...  
Jeg hadde ihvertfall styrt unna AA-pistons.
Engle og Schleicher lager bra kammer til T4. Hat mindre god erfaring med WEB-cam.

Etter det jeg skjønner skal du ikke ha en hissig motor, da ville jeg ha kjøpt nye standard løftere, men ikke hydrauliske. Kjøp IKKE Scat sine løftere til T4, de er skrot.
« Siste redigering: september 02, 2016, 22:27:59 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #13 på: september 02, 2016, 22:14:08 pm »

Under er settet jeg snakker om :

Husk at du får trukket i fra tysk moms ved kjøp.
Slik at det blir minus 19% , og da etterpå pluss 25%....

Med dette settet kan du uten problemer gå en del opp i komp med bra holdbarhet, det kan du ikke med AA-settet.
Med høyere komp = mer hk og mindre forbruk. Forgasserene dine bør uansett dyses om.
På disse origianlforgasserene sitter det noen halsringer som også med fordel kan taes opp litt.

Lenger ned er løfterne du trenger med annen kam. De funker om du ikke skal bygge en "vill" turtallsmotor. Du trenger da også andre støtstenger enn de du har i dag da de er beregnet for hydrauliske løftere. Standard type 1 stenger holder hvis du skal bruke en "mild" trim-kam, eventuelt forsterkede alu-stenger, det har sikkert Unneberg el. lign på lager.


* Skjermbilde.jpg (72.52 KB, 726x577 - vist 338 ganger.)

* Skjermbilde1.jpg (30.33 KB, 671x600 - vist 364 ganger.)
« Siste redigering: september 02, 2016, 22:41:51 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #14 på: september 03, 2016, 09:27:46 am »

Det sylindersettet jeg nevnte lenger opp her er Mahle, som har en ganske annen kvalitet enn AA-pistons.....
Hadde det vært meg hadde jeg gått for litt bedre kvalitet på syl-settet i forhold til å få ca. 100 ccm mer, men gjør som du vil.  Blunker

Ok, er på vippen hva jeg skal gå for. Kvalitet er alltid og foretrekke, hva som er svakhet/dårlig med sylindersettet som gir 100cc ekstra?
Dersom jeg går for og beholde orginal sylinder volum og bruke Mahle sine, må jeg bytte hylsene til 22mm? Bør jeg da også gå for orginal kam eller kan jeg gå for den jeg linket til tidligerre?  https://www.vwheritage.com/shop/AC10920086/camshaft-t4-0-430-272-deg-scat-c25-grind/

Om jeg går for de som gir 100cc ekstra og ny kam, må jeg justere forgasser på ny?

Hvilken kam du skal bruke om det er 2,0 eller om det er 2,1  har ingen betydning.

Forskjellen pådisse settene er kvalitet og holdbarhet. Har sett AA-sylindersett som er utslitt etter 8 tk. Samme motor ble bygget opp igjen med mahle og har gått i flere år etterpå uten problemer. Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt settet hos CSP med nye råder som har disse foringene. Da vet du samtidig at du får råder som er ok og du slipper å sette inn foringer. Når sant skal sies er det sjelden rådene på T4-motor er skadet og ikke kan gjenbrukes. Du får ta et valg...  
Jeg hadde ihvertfall styrt unna AA-pistons.
Engle og Schleicher lager bra kammer til T4. Hat mindre god erfaring med WEB-cam.

Etter det jeg skjønner skal du ikke ha en hissig motor, da ville jeg ha kjøpt nye standard løftere, men ikke hydrauliske. Kjøp IKKE Scat sine løftere til T4, de er skrot.

Hva er dine negative erfaringer med web Cam og svar løftere? Mvh Espen
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #15 på: september 03, 2016, 11:14:39 am »

Det sylindersettet jeg nevnte lenger opp her er Mahle, som har en ganske annen kvalitet enn AA-pistons.....
Hadde det vært meg hadde jeg gått for litt bedre kvalitet på syl-settet i forhold til å få ca. 100 ccm mer, men gjør som du vil.  Blunker

Ok, er på vippen hva jeg skal gå for. Kvalitet er alltid og foretrekke, hva som er svakhet/dårlig med sylindersettet som gir 100cc ekstra?
Dersom jeg går for og beholde orginal sylinder volum og bruke Mahle sine, må jeg bytte hylsene til 22mm? Bør jeg da også gå for orginal kam eller kan jeg gå for den jeg linket til tidligerre?  https://www.vwheritage.com/shop/AC10920086/camshaft-t4-0-430-272-deg-scat-c25-grind/

Om jeg går for de som gir 100cc ekstra og ny kam, må jeg justere forgasser på ny?

Hvilken kam du skal bruke om det er 2,0 eller om det er 2,1  har ingen betydning.

Forskjellen pådisse settene er kvalitet og holdbarhet. Har sett AA-sylindersett som er utslitt etter 8 tk. Samme motor ble bygget opp igjen med mahle og har gått i flere år etterpå uten problemer. Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt settet hos CSP med nye råder som har disse foringene. Da vet du samtidig at du får råder som er ok og du slipper å sette inn foringer. Når sant skal sies er det sjelden rådene på T4-motor er skadet og ikke kan gjenbrukes. Du får ta et valg...  
Jeg hadde ihvertfall styrt unna AA-pistons.
Engle og Schleicher lager bra kammer til T4. Hat mindre god erfaring med WEB-cam.

Etter det jeg skjønner skal du ikke ha en hissig motor, da ville jeg ha kjøpt nye standard løftere, men ikke hydrauliske. Kjøp IKKE Scat sine løftere til T4, de er skrot.

Hva er dine negative erfaringer med web Cam og svar løftere? Mvh Espen

2 stk. bekjente av meg inklusive meg selv fikk utslitt kam på få tusen km. Alle 3 var WEB.cam
Scat-løftere til T4 har en tynn plate inne i løfter festet med seegerring. Disse tåler ikke fjærtrykk over standard. Støtstang går gjennom plata = ikke så bra ...  Blunker

Engle og Schleicher -kammer har jeg ikke hatt dårlig erfaring med.  Schleicher lager kammer for bla. Formel 1, tipper de har bedre rutiner og kvalitet på produksjonen enn de fleste av disse taiwan/kina -varene.

Se her, slik har jeg sett 2 av kammene se ut etter kort tid., og da var løfterne helt fine.. http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?t=111470
« Siste redigering: september 03, 2016, 11:33:07 am av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #16 på: september 03, 2016, 14:49:24 pm »

Angående bugpack,webcam,empi og andre us/ kina-produkter, her er noe sakset fra The Samba. Som om jeg skulle ha sagt det selv :

"the actual manufacture of many repro parts is all done by the same suppliers. so..the same part w/ EMPI or Bugpack brand is usually the same chinese shit. i have zero experience w/ Scat, so i'll leave them out of this. i you are a total newb, as you claim. there is only one thing you need to know:

Exclamation BUY USED OG GERMAN PARTS WHENEVER POSSIBLE Exclamation

buy other chinese shitty parts only if it's something small & cosmetic (or you're in a financial bind). never if it's something you'll be counting on to get you where you need to go."

EMPI use to be known for quality stuff, now when you say EMPI people cringe. All the products I have seen latley are all from over seas and there quality is less than IDEAL. Some will say EMPI = Crap. Bugpack and Scat do have lots of good products. Some have there preference of manufacture. I guess it all depends on what products you are looking for. Another company you might look into is CB Performance. Every thing that I have got from them lately has been really good and not too pricey.


Everyone in the vw world buys from the same people. It all depends on the part itself. Some scat stuff is junk, some bugpack is too. Empi is not the only bad stuff out there. Don't get me wrong, empi is pretty much the worst, but you pay for what you get. CB, Berg, CSP, just to name a few are great and most products are made "in house". But, like stated before, you pay for what you get and lets face it, CB, Berg, and CSP aren't cheap to say the least.


Ergo : Du får hva du betaler for. Tror jeg stopper her da motor-tråden blir ødelagt ellers...  Glad
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #17 på: september 05, 2016, 08:26:37 am »

Takk for svar Jærva. når noen har personlige erfaringer er det tusen ganger mere værdt enn noen som har "hørt att" Glad
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #18 på: september 06, 2016, 08:46:41 am »

Jacob spring i DK "get Back on Track"Kan Hone opp sylindrene dine til 96mm m høykomp stempler.Fikk ett tilbud av han på 3975Dkr. Nye Keith black stempler.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #19 på: september 12, 2016, 07:14:50 am »

Du har antageligvis omtrent nå merket fordelene og ulempene med å bygge motor på forum, sveinongen  Glad
Jeg pleier å suge til meg mest mulig info/inntrykk, ta et skritt tilbake og tenke: Hva virker fornuftig for meg? Det blir sjeldent helt feil.  Blunker
Det er heller ingen som alltid har rett, men så er det som regel ingen som har alltid feil heller...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

sveinongen
Seniormedlem
****
Innlegg: 287
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #20 på: september 12, 2016, 09:27:19 am »

Da har jeg bestilt en god del fra CSP. ble bla nytt Mahle 94x71 Sylindersett og nye råder, rådelager,K&N innsatsfilter, verktøy for og fjerne ventilfjærer, og forsterket sway bar.  Har fått det nye svinghjulet fra cip1 så får se om jeg leverer inn til balansering før jeg får de nye stemplene og rådene.
Mangen gode råd og få her ja, og mye og lese og sjekke før bestillinger slik jeg får med alt jeg trenger/ikke trenger =)

Tenker jeg skal gå for denne kammen her
http://www.ahnendorp.com/VW-Typ-4---Porsche-914-Motorenteile-und-Bearbeitungen/Nockenwellen-und-Zubehoer/Schleicher-Nockenwellen/Schleicher-Nockenwelle-VW-Typ-4-296-Grad.html

Når jeg skal kjøpe nye ventilfjærer, må jeg da sjekke hvor mye kammen løfter? f.eks i dette tilfellet 296grader/8,35mm  og finne ut fjærtrykk når fjæren er komprimert 8,35m? den vil jo være komprimert når den blir montert på ventilen og i tillegg komprimeres 8,35mm på maks løftehøyde.
Har funnet disse to fjærene her, men mangle spec på de.
http://www.ahnendorp.com/VW-Type-4---Porsche-914-engineparts-and-machining/Heads-and-Supplies-64/Valve-Springs-HD-VW-Typ-4--Set.html

http://www.ahnendorp.com/VW-Type-4---Porsche-914-engineparts-and-machining/Heads-and-Supplies-64/Valve-Springs-Standard-VW-Type-4--Set.html

Ellers gjenstår det og finne nye støtstenger,  (ser disse må kappes til selv) Ny CB Maxi 1 oljepumpe, og nye dyser til forgasser Solex 34 pdsit 2/3

(takk til Jærva som har tatt seg tid til og forklare og hjelpe med og finne ett oppsett som jeg tror passer det jeg er ute etter!)

« Siste redigering: september 12, 2016, 09:30:49 am av sveinongen » Loggført

14 Lexus IS300h
01 Audi A6 2.4 Quattro
75 Dobbelkabiner  2.0L CJ motor
08 Ford Connect
93 Golf 1.6l
93 Golf 3 VR6
06 Lexus IS220d
96 Golf 3 2.0l
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #21 på: september 12, 2016, 20:36:28 pm »

Ahnendorp kan gi deg anbefaling på ventilfjærer i forhold til kammen.
Enten det er HD-fjærene eller nye standardfjærer som du kan legge under litt for å gi dem litt ekstra trykk.
Den kammen du har tenkt å bruke har ikke all verdens løft, derfor er det nok ingen fare med "coilbind" hvis du legger shims under ventilfjærene.
Hør med Ahnendorp hva dem anbefaler av fjærer til kammen. Som sagt enten hd-fjærer eller nye standard med shims under.
« Siste redigering: september 13, 2016, 21:29:54 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
sveinongen
Seniormedlem
****
Innlegg: 287
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #22 på: oktober 05, 2016, 11:14:07 am »

Nå venter jeg bare på nye stemplene. Har fått Schleicher kammen, 296°, 8,35mm løft. Nye støtstenger og tilhørende løftere som smører kammen.
Venter også på de nye NPT pluggene til oljekanalene.

Hvilke plugger er det en ikke skal gjøre noe med? har lest litt at lager #4 har en struping som sitter bak en av pluggene og at det kan være vanskelig og få plugget denne pga gjengetapp som går for langt ned og treffer strupingen.

Trodde at jeg kunne bruke orginale Solex Pdsit 32-42 2/3 til kammen som jeg har kjøpt, men snakket med de hos Aircooled.net og de sa maks 280° på kam når en bruke PDSIT forgassere.

A 296 duration cam is too big for PDSITs, that cam needs IDFs for sure. I wouldn't go over 280 duration in a bus with PDSITs. The reversion of that big cam will cause horrible low end operation with dual 1bbls.
 

Hadde håpet jeg kunne bruke de orginale. Om jeg nå må gå for Weber 40IDF, hvordan gjør dere med fordeler som har vakum?  Hva annet må jeg tenke på?
Loggført

14 Lexus IS300h
01 Audi A6 2.4 Quattro
75 Dobbelkabiner  2.0L CJ motor
08 Ford Connect
93 Golf 1.6l
93 Golf 3 VR6
06 Lexus IS220d
96 Golf 3 2.0l
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #23 på: oktober 05, 2016, 14:05:38 pm »

Det kan være du kan hente vakum fra Weber også, litt usikker. Kan være du bør hente fra begge forgasserne og koble sammen isåfall. Hvordan er det originalt med doble gassere (Solex'ene)?

Alternativt kan du bytte til fordeler uten vakum, men de er ofte litt dårligere på småkjøring/bykjøring, der du har mye start/stopp og lite gass.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
sveinongen
Seniormedlem
****
Innlegg: 287
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #24 på: oktober 05, 2016, 14:23:01 pm »

evt om noen vil kjøpe kammen så kan jeg kjøpe en ny som er 270°
Loggført

14 Lexus IS300h
01 Audi A6 2.4 Quattro
75 Dobbelkabiner  2.0L CJ motor
08 Ford Connect
93 Golf 1.6l
93 Golf 3 VR6
06 Lexus IS220d
96 Golf 3 2.0l
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #25 på: oktober 05, 2016, 23:06:50 pm »


Trodde at jeg kunne bruke orginale Solex Pdsit 32-42 2/3 til kammen som jeg har kjøpt, men snakket med de hos Aircooled.net og de sa maks 280° på kam når en bruke PDSIT forgassere.

A 296 duration cam is too big for PDSITs, that cam needs IDFs for sure. I wouldn't go over 280 duration in a bus with PDSITs. The reversion of that big cam will cause horrible low end operation with dual 1bbls.
 

Hadde håpet jeg kunne bruke de orginale. Om jeg nå må gå for Weber 40IDF, hvordan gjør dere med fordeler som har vakum?  Hva annet må jeg tenke på?


De på Aircooled.net vet ikke hva dem snakker om!  Er kanskje ikke alle som vet det , men tyskerne regner gradeantall på en annen måte en de gjør i USA.
Du kan trekke ifra 25-30 grader i forhold til US-målestokk. Dette sto nevnt på siden til Ahnendorp før...
296 - 25 = 271 = helt ok.  Glad

Most german tuners measure their cam with less valve opening. I will have to check the Klaus catalog, but I thought it was at 0.10 or 0.15 mm. Thats quite a lot less then the 1,27 mm (0.050"), so durations are usually a lot less also when comparing us-spec cams to german ones.

Når det er sagt så kan du fint bruke dobble 40mm på den 296-kammen. Om du vil bruke de originale forgasserene så ville jeg ha tatt opp halsringene noe + større dyser.
Mener de bruker halsringer fra 412S for å tune bus-forgasserene.
« Siste redigering: oktober 06, 2016, 00:00:54 am av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
sveinongen
Seniormedlem
****
Innlegg: 287
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #26 på: oktober 12, 2016, 15:51:19 pm »

Akkurat, hvem skulle vist at det var forskjell på det  Glad


Orginale halsringer er 26mm, fant disse her i 28mm 
http://vwparts.aircooled.net/34mm-PDSIT-Solex-Venturi-28mm-EACH-p/34-pdsit-28mm-venturi.htm

Tenkte og gå for Main dyse på 145 og ide på 55, det også var et tips fra Aircooled.net

Hvordan måler jeg flottør høyden, prøvde og finne det på nettet men skjønte ikke helt hvordan jeg skal gjøre det.... Hæ

Akselerasjons røret er også løst og pekte oppover på den ene forgasseren, får jeg tak i nye, eller hvordan fester jeg de skikkelig?







Har fått en del kjekt verktøy i det siste =)  Synkroniserings verktøy, bensintrykk måler og avgass måler



Kun motor som har fått prioritet i garasjen nå




b-b-b backup
« Siste redigering: oktober 12, 2016, 15:58:08 pm av sveinongen » Loggført

14 Lexus IS300h
01 Audi A6 2.4 Quattro
75 Dobbelkabiner  2.0L CJ motor
08 Ford Connect
93 Golf 1.6l
93 Golf 3 VR6
06 Lexus IS220d
96 Golf 3 2.0l
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #27 på: oktober 13, 2016, 19:40:45 pm »

De støtstangrøra kan du sikkert fint bruke opp igjen. Bare å sette på nye oringer på dem, og de er ok.
Hvordan ble det med svinghjul og clutch. Jeg ser at du lenger opp i tråden skriver at valget er mellom 200mm letta og originalt 228mm.
På en buss hadde jeg garantert gått for 228mm fremfor 200mm som er letta. 200mm er ok på ei boble, men en "tung" buss med 200mm er ingen fordel.
Letta svinghjul er også bare en bakdel på en slik motor / buss. Letta svinghjul har kun EN fordel, men flere bakdeler..
En original 228mm clutch holder i massevis til en motor med denne effekten her.
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
sveinongen
Seniormedlem
****
Innlegg: 287
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #28 på: oktober 13, 2016, 19:52:54 pm »

De støtstangrøra kan du sikkert fint bruke opp igjen. Bare å sette på nye oringer på dem, og de er ok.
Hvordan ble det med svinghjul og clutch. Jeg ser at du lenger opp i tråden skriver at valget er mellom 200mm letta og originalt 228mm.
På en buss hadde jeg garantert gått for 228mm fremfor 200mm som er letta. 200mm er ok på ei boble, men en "tung" buss med 200mm er ingen fordel.
Letta svinghjul er også bare en bakdel på en slik motor / buss. Letta svinghjul har kun EN fordel, men flere bakdeler..
En original 228mm clutch holder i massevis til en motor med denne effekten her.

Noen av støtstag røra hadde bulker i dem så handla bare nye.
Kjøpte ny 228mm clutch, grunnen til jeg tenkte på 200mm var at jeg leste og søkte rundt at 228mm clutchen ikke hadde vært produsert på mange år.  Men så fant jeg at Cip1 hadde begynte og selge disse igjen så da ordnet det seg.  Går bare og venter på stempelsettet så jeg får sendt delene til balansering og veiing.  Så har jeg bestilt dyser og hals ringer til forgasseren fra aircooled.  Har også pukket fordeleren i små biter, det manglet to fiber skiver som har gått i oppløsning iløpet av årene, var ikke så lett og få tak i akkurat den størrelsen men nå har jeg 25stk på vei =)
Loggført

14 Lexus IS300h
01 Audi A6 2.4 Quattro
75 Dobbelkabiner  2.0L CJ motor
08 Ford Connect
93 Golf 1.6l
93 Golf 3 VR6
06 Lexus IS220d
96 Golf 3 2.0l
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #29 på: oktober 13, 2016, 20:38:25 pm »

Husk å "grade" kanten som blir når du planer toppene dine. Hvis det blir en skarp knat i frobrenningskammeret i toppen kan du få "glødeskall", dette kan i sin tur gi tenningsbank i worst case. Dessuten er det nå slik at alle sprekker starter ved en skarp kant. Når det er sagt er ikke disse type 4 - toppene kjent for å sprekke i det hele tatt.


Jeg ville på en slik motor ha lagt meg på mellom 9,5 og 10 i komp. Uner 9,5 er bare tull da disse sylinderene og stemplene er holdbare med det, og over 10 så begynner det å bli varme topper.

Det at Aicooled.net sier at dyse-størrelse skal være det du oppgir er nok mer en pekepinne. Det er her bedre med litt for store dyser enn motsatt.
Du bør få noen med bredbåndslambda til justere.

Etter hva jeg har skjønnt skal du til EBB, han har god peiling på dette.
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Sider: [1] 2 3 4
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!