april 16, 2024, 09:16:08 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 3 [4]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hjelp, jeg overhaler Type 4 motor  (Lest 31933 ganger)
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #90 på: mai 17, 2017, 20:22:55 pm »

Gratulerer !

Du er modig som legger ut på langtur med nybygget motor. Husk å kjøre den inn ...  Blunker
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
sveinongen
Seniormedlem
****
Innlegg: 287
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #91 på: mai 17, 2017, 21:28:47 pm »

Hadde ikke kommet der jeg er nå uten god hjelp av deg og andre på forumet Gliser  Det er meget dristig og legge ut på en slik tur ja, krysser fingrene for at det går bra.  

Brukte termisk kamera under oppstart, eneste jeg ble bekymret for var spenning's regulatoren og dynamoen som ble over 120grader.

Fått gjort dette i dag
- Koblet opp oljetrykk,olje temp og temp på sylinder tre idag, og boret hull og montert 3 instrumenter i dashbord under radioen.
- Montert gasspedal overførings kit
-Fikset baklys og blinklys
-Begynt og koble lambda
-Reparert den gamle bensinpumpen da den nye lekker olje og bensin.
-Smørt opp forstilling

Hva er urovekkende høyt og lavt oljetrykk på disse motorene?  har sett at 15psi er normalt på tomgang med varm motor og rundt 35 psi ved cruising.  Med kalt olje så er den rundt 50psi.
Olje temp varsel har jeg satt til 107 grader og temp sensor på sylinder 3 til 200grader.

Holder det med 50 mil innkjøring og er det normale turtall som gjelder da?

Skal jeg kjøre på Brad Penn innkjøringoljen eller kan jeg bruke Joe Gibbs sin 15W50 olje på innkjøring?  
Er det andre ting en justering av ventiler som må gjøres etter innkjøring.



* IMG_8085[1].jpg (56.95 KB, 640x480 - vist 201 ganger.)

* IMG_8084[1].jpg (65.86 KB, 640x480 - vist 203 ganger.)
Loggført

14 Lexus IS300h
01 Audi A6 2.4 Quattro
75 Dobbelkabiner  2.0L CJ motor
08 Ford Connect
93 Golf 1.6l
93 Golf 3 VR6
06 Lexus IS220d
96 Golf 3 2.0l
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #92 på: mai 18, 2017, 13:46:23 pm »

Gratulerer med oppstart!
Når det gjelder oljetrykk er det mange meninger om det.
Jeg ser at på min turbomotor med 10W50 GTX mineral med varm motor hender det at oljelampa blinker akkuratt når jeg går av gassen etter full belastning.

Noen mener 10psi pr 1000rpm er en grei målestokk. Ellers er det helt greit med ca 15psi på tomgang og 30-35psi på fullt ved varm motor.

På min har jeg ca 14psi på 1400rpm og 58psi på 6500.

Innkjøring kan det settes av eget kappittel til. Jeg har blitt overbevist om å kjøre full belastning på varierende turtall med mineralolje, etter at kammen er kjørt inn på 20minutter på 2000rom. Den første motoren min hentet jeg montert i bil på østlandet, og var innkjørt når jeg kom hjem :-). Jeg brukte Joe Gibbs Driven break in oil forrige gang på denne motoren, og har et nytt oljeskift stående, men valgte nå vanlig Castrol GTX mineral fordi andre i klubben har brukt det med bra resultat. Men jeg tror ikke det betyr så mye lengre. Brukte en uke å sette meg inn i det, og forsto kanskje litt mer etterpå. Og kanskje jeg forsto feil  Glad
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

sveinongen
Seniormedlem
****
Innlegg: 287
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #93 på: mai 21, 2017, 23:11:55 pm »

Takk for det Gliser

Har vært lange dager med og få den klar nå =)
Når vi fikset oljelekkasjen på oljepumpen så vi at det var sprekk i eksosen så fikk sveis den også.

Har fått kjørt 36 mil til nå, og det ser veldig bra ut så langt.  EU kontroll i morgen så krysser fingrene for den går rett gjennom =) Så skal jeg få kjørt 10-20 mil til før det blir ventiljustering og nytt olje skift og over på Driven 15w/50 oljen.

Oljetrykk ved 2000 omdreininger er på 22 psi.  på tomgang ligger den på 4-9 psi.  Den øker forhåpentiligvis når jeg bytter til Driven olje
Olje temp 70-99grader
Temp sylinder 3 140-200 (200 når jeg lå i 110km/t)



Loggført

14 Lexus IS300h
01 Audi A6 2.4 Quattro
75 Dobbelkabiner  2.0L CJ motor
08 Ford Connect
93 Golf 1.6l
93 Golf 3 VR6
06 Lexus IS220d
96 Golf 3 2.0l
sveinongen
Seniormedlem
****
Innlegg: 287
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #94 på: mai 26, 2017, 08:48:38 am »

Da var vi ankommet polen😁 Motoren har fungert bra til nå, ingen lekkasjer👍 Eneste er at oljetrykk dropper sporadisk når vi ligger i 110 km/t over lengre tid og olje temp går over 105-111grader. Så vi har slakket litt av og ligger i 90-95km/t😊


* IMG_8186.jpg (71.76 KB, 800x600 - vist 201 ganger.)

* IMG_8160.jpg (90.5 KB, 800x600 - vist 187 ganger.)

* IMG_8175.jpg (82.78 KB, 800x600 - vist 169 ganger.)

* IMG_8192.jpg (61.63 KB, 800x336 - vist 213 ganger.)
« Siste redigering: mai 26, 2017, 09:11:37 am av sveinongen » Loggført

14 Lexus IS300h
01 Audi A6 2.4 Quattro
75 Dobbelkabiner  2.0L CJ motor
08 Ford Connect
93 Golf 1.6l
93 Golf 3 VR6
06 Lexus IS220d
96 Golf 3 2.0l
sveinongen
Seniormedlem
****
Innlegg: 287
Bosted: Egersund



Vis profil
« Svar #95 på: mai 29, 2017, 03:31:12 am »

Da var vi tilbake i Norge etter og ha kjørt nesten 300mil på 5dager😊 Av de 70 andre bilene som kjørte 130-270km/t lå vi i 85 -110km/t hele turen. Det ble noen lange dager og spise 55mil i den farten på flotte motorveier😊 Heldigvis kom vi helskinnet gjennom med bare olje lekkasje på ene toppen/sylinder så må ut med motoren igjen for og sjekke det.

Vi tok olje/filter bytte i Hamburg i går, byttet til mahle filter og ny Driven 15w/50 olje. Oljetrykket har vært helt stabilt i dag og vi har virkelig kjørt på oppover Tyskland/ Danmark. Regner med det har vært det gamle filteret(dette er høyere en mahle sitt) som har gitt ustabilt trykk i høyerre turtall og temperatur.


* IMG_8260.jpg (80.97 KB, 800x600 - vist 187 ganger.)

* IMG_8242.jpg (53.14 KB, 800x600 - vist 185 ganger.)
Loggført

14 Lexus IS300h
01 Audi A6 2.4 Quattro
75 Dobbelkabiner  2.0L CJ motor
08 Ford Connect
93 Golf 1.6l
93 Golf 3 VR6
06 Lexus IS220d
96 Golf 3 2.0l
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #96 på: mai 30, 2017, 07:53:47 am »

Så flott at det ordnet seg! Tøft gjort  Glad
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: 1 2 3 [4]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!