mars 29, 2024, 10:17:10 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: I starten av bilprosjektet VW luftkjølt  (Lest 3057 ganger)
t2aHippie
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Vestfold


Vis profil

« på: september 12, 2016, 14:49:19 pm »

Hei,

ser mange av dere har skrudd på disse perlene i tiår.. Noen tips til oss som har skrudd i ca 10min.
Mitt utgangspunkt er en 1970 t2a buss, med standard 1600cc 47hp Type 2 motor.
Den var skolebuss i Sverige noen år, stått i en garasje noen år, kjørt av en surfer 2 år før jeg var så heldig å overta bilen(gave fra kona Glad ). Uansett...

1. Hvordan ville dere startet med vedlikehold? (hva ville dere vasket motor rom og gammel olje vekk med f.eks)

2. Hvis en skal investere i litt abc spesialverktøy, hva er viktigst? (ser en del folk på youtube stresser med oljetrykk, og psi pga motor Kompresjon)

3. Bør en skaffe seg turteller (tachometer)?

4. Hvis man skal oppgradere litt, men ikke bygge om motoren, hva synes du er de tre beste stedene å starte i motorrommet? (utseende/ytelse)

5. Om bilen skal brukes til familieturer, noen som har noen lure måter å laget et system for å koble seg på det elektriske? (til campingplasser etc..)

Håper dette kan bli en hjelp til alle "grønne hjemme-mekkere" så vi slippe å starte med "åpenbare" tabber..
Mitt tips til de grønne hjemme-mekkerne er følgende:

1. Lurer du på om du skal kjøpe en luftkjølt VW? Kan du lagre den tørt og har tid/interesse(og litt penger)? Kjøp den!

2. Bli kjent og trygg på elementene i motorrommet. http://www.volksworld.com/tech-guides/vw-diy-guides/air-cooled-vw-engine-basics-34125

3. Kjøp riktig Legg til i ordliste. Glad (i mitt tilfelle var det: Bentley Manual, Bay Window Bus, 1968-79 000100024 kjøpt hos Unneberg)

Er takknemlig for alle innspill.  Glad
Loggført

…………… Ikke alle som kjører skal no sted...…………….
Huleboar
Seniormedlem
****
Innlegg: 328
Bosted:



Vis profil
« Svar #1 på: september 12, 2016, 20:22:17 pm »

Du burde heller laga deg ein tråd på Prosjektgarasjen. Er nok der denne tråden hørre hima.

Gratulerer med Buss!
Aller viktigst er å legge ut bilder:)

Det mest elemetære er jo Oljeskift, oljefilter, luftfilter, bensinfilter.
Viktig å sjekke adle bensinslanger for sprikker / morkne og sjekk ofte, og IKKJE kjøp biltema sine.
Flere biler som har tatt fyr pga dårlige slanger.
Kan og Investere i Blazecut som er ett brannslukningsanlegg, veldig enkel montering med 3 strips.

Link til min Prosjektråd.
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,63920.0.html




Loggført

VW T2 Camper 76
VW T2 Camper 77
VW T1 Roadster 67
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #2 på: september 12, 2016, 21:59:21 pm »

En håndholdt turteller er fint å ha når man justerer. Strobelampe til tenning og et multimeter er også fint å ha.
Motoren kan man fint vaske med vanlig utvendig motorvask.
Man kommer langt med standard verktøy. Men er alltid fint å ha en nøkkel til skruene på bakakslene, en 17mm umbrako (blant annet til tappeplugg på girkasse), prøvelampe, søkerblad, pipe til mutterne som holder på plass tromlene og noen vice-grip tenger. Mye av dette er vel egentlig standard, men det er i hvertfall fint å ha.

Som Huleboar sier så er bensinslanger, filtere og olje veldig viktig å holde orden på i bakenden på bilen. På bussen sitter jo tross alt bensintanken kun få cm fra motoren, så her er det uhyre viktig at alt er tett og helt.
Viktig er det også at alle kjøledeksler sitter ordentlig der de skal.
Når man først tar en økt baki der kan man også ta en rask titt på ventiler, tenning, stift og forgasser. Så man er sikker på at alt samarbeider ordentlig.

Videre er det lurt å ta en jevnlig kikk på bremser og huloppheng og justere der det trengs. Det samme med alt som beveger seg mellom rattet og framhjulene.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
t2aHippie
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Vestfold


Vis profil

« Svar #3 på: september 12, 2016, 22:10:26 pm »

takker for tilbakemeldinger.  Glad

(Kan flytte tråden dit, pleier det å gjøres av moderatorer eller bør jeg bare starte ny tråd?)

mvh
Loggført

…………… Ikke alle som kjører skal no sted...…………….
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #4 på: september 13, 2016, 20:12:51 pm »

Her er link til instruksjonsbok på engelsk, kan være kjekt:

http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/manuals70.php

Noen tips:

Bruk f.eks en god 10W40 (evt 10W30) olje, tjukkere olje er ikke optimalt, og vil føre til varmere motor og dårligere kjøling.

Olje bør byttes relativt ofte, anbefaler ca hver 4000 km.

Ekstra bensinfilter skal ikke være i motorrommet, pga brannfare.

Ellers bruk gjerne søkefunksjonen på forumet, ligger mye informasjon der.

Lykke til! Glad
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #5 på: september 26, 2016, 20:27:00 pm »

Bytt Eksosanlegg til noe litt mer eksotisk, og monter to forgassere. Så blir det litt mer sprut i motor
Deler fra Norske forhandlere finner du her.

Hot Shop
http://folkevogn.no/index.php/nb/

Unneberg bil
https://www.unneberg-bil.no/webshop?referer=none&p=p&ka=605

Dalhems
http://www.vwnorge.no/index.php/board,69.0.html
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #6 på: oktober 02, 2016, 16:20:29 pm »

Behold original forgasser og eksosanlegg så får du glede av å kjøre bilen, i stedet for å plundre. 47 hk motoren er en fin motor med moment på lave turtall. Ikke bruk "billig" motorolje.
Sørg for at alle originale deler er på plass, særlig viktig at forvarming av forgasser virker.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!