august 14, 2022, 17:05:05 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1600 dobbelport som ikke vil gå på tomgang. Problem løst!  (Lest 4245 ganger)
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« på: september 14, 2016, 23:28:16 pm »

Hallo hallo.
Det er litt problemer i bakenden på bussen vår.
Har nye tennkabler (som også er plassert riktig), nytt fordeler lokk, ny coil, ny kondensator, nye pakninger og gummimuffer på innsug.
Tennplugger i god stand med riktig åpning som alle får strøm, grunninnstilt og rein forgasser i god stand, stift justert, tenning satt statisk til 7,5°, ventiler satt til 0,15mm klaring. Og tanken er rein innvendig. Får bare rein bensin i filteret.
Men den vil fortsatt ikke gå på tomgang.

Kan det være en ventil eller fler som er problemet? Noen som ikke lukker seg helt eller har blitt svidd?
« Siste redigering: september 19, 2016, 21:51:54 pm av jubaluba » Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #1 på: september 15, 2016, 07:21:44 am »

Sjekket at tomgangsventilen på forgasseren fungerer?
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #2 på: september 15, 2016, 08:32:34 am »

Den funker som bare det.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #3 på: september 15, 2016, 09:24:16 am »

Hvor mye åpning på spjelet må du ha for at den skal gå (sånn ca)?

Forsøkt å gå litt opp på tenning? Feks til 10 grader?

Kan så klart være at du har en innsugsventil som ikke tetter, da får du dårlig vakuum i innsuget. En leakdown test avslører det raskt.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #4 på: september 15, 2016, 09:31:40 am »

Har ikke prøvd å justere opp tenningen, men det kan jeg prøve.
Den starter lett hvis jeg gir litt gass eller pumper pedalen en gang men vil ikke gå under 16-1800 omdreininger.

Kan denne brukes til å teste?
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Kompresjonstester-2000016979/
« Siste redigering: september 15, 2016, 09:36:03 am av jubaluba » Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #5 på: september 15, 2016, 09:37:46 am »

Ta en ekstra kikk på lavfart dysa også, at det ikke ligger noe bøss i den.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #6 på: september 15, 2016, 09:42:31 am »

Har ikke prøvd å justere opp tenningen, men det kan jeg prøve.
Den starter lett hvis jeg gir litt gass eller pumper pedalen en gang men vil ikke gå under 16-1800 omdreininger.

Kan denne brukes til å teste?
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Kompresjonstester-2000016979/

Kan gi en indikasjon den, men kanskje litt vanskelig i bruk siden motoren må gå. Bedre med en skikkelig leak-down tester. Tror Biltema hadde en før, men finner den ikke nå.
Her kan du se prosedyren http://www.hotrod.com/articles/cylinder-leakdown-tester/

Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #7 på: september 15, 2016, 09:45:57 am »

Da sier jeg tusen takk for alle gode råd. Må prøve å få lånt eller kjøpt en ordentlig tester.
Skrudde opp og renset forgasseren innvendig med forgasser rens og trykkluft i går så den skal være helt rein.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #8 på: september 15, 2016, 09:51:49 am »

Ser Gasolin har en, til og med på tilbud! http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=24_10427&products_id=187
Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #9 på: september 15, 2016, 18:23:17 pm »

Går den som den skal bortsett fra at den ikke går på tomgang?
Loggført
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #10 på: september 15, 2016, 19:35:08 pm »

Det var bra du spørte om.
Når jeg sitter bak bilen og hører etter på eksosen så hører man at det går litt ujevnt. Pluss at det stadig kommer noen små "futte" lyder i eksosen (hvis det gir noen mening).
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
ted67
Seniormedlem
****
Innlegg: 475
Bosted: kolsås


Kicking ass and taking names since 1999.


Vis profil
« Svar #11 på: september 15, 2016, 21:26:13 pm »

Jeg hadde lignende problem, men da var det i tillegg litt dårligere drag i motoren. Høyere turtall og dårligere effekt når jeg kjørte. hadde en liten sprekk i den ene toppen.
Loggført
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #12 på: september 15, 2016, 21:43:35 pm »

Drag kan jeg ikke si så mye om dessverre siden vi aldri har kjørt den på veien. Vi får se hva lekkasjetesteren sier. Får hjelp av en kamerat til uka.
Stor takk til alle som har kommet med gode råd!
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 964
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #13 på: september 15, 2016, 22:26:42 pm »

Interresant dette med ventiler - hold oss oppdatert. Stusser over at du har fyr på høyere turtall men ikke på lave... men har ikke hatt ødelagte ventiler før, så jeg vet ikke effekten av ventiltrøbbel.

Jeg tenker "forgasser" når jeg hører "tomgangsproblemer".

Tette dyser er nevnt. Falsk luft får den til å gå elendig, men den går jo som regel. Siden du ikke har liv under 1600 rpm virker det som om tomgangskretsen din er tett. Regner med at Bypass og Volume control screw er stilt riktig. Men hva med Cut Off Valve - er den OK?

Loggført
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #14 på: september 15, 2016, 22:33:28 pm »

Forgasseren er renset med forgasser rens og blåst ut med trykklyft. Cut off ventilen funker som bare det. Og alt av pakninger og gummimuffer er byttet, så det skal være tett. Og alt av justeringsskruer står i grunninnstilling. Har også prøvd med en annen forgasser, men motoren oppførte seg helt likt.

Når jeg tenker meg om så husker jeg og ha hatt for stramme ventiler på en annen motor en gang så de ikke lukket skikkelig. Da hadde jeg ganske lignende symptomer.
Jeg sier ifra når jeg veit noe mer.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4177
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #15 på: september 16, 2016, 03:51:16 am »

Ett tips:

Ser du skriver at den ikke har skilt på, kan jo bety bare småstarting og påfølgende "sur" motor.
Da trengs en god kjøretur så motoren blir gjennomvarm.
Dessuten har plugger lett for å bli dårlige, selv de ser ok ut, ved mye start/stopp uten skikkelig varmkjøring.

Anbefaler NGK BP5HS for bedre forbrenning enn originalpluggen.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 770
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #16 på: september 16, 2016, 08:06:41 am »

Solex 34 PICT3 skal ha helt stengt spjeld på tomgang.
Det er et bypass system for tomgang. Stenges og åpnes av solenoiden på siden av forgasseren. En liten skrue gir blanding, magrere med klokka, feitere mot klokka. En stor skrue gir farta, lavere fart med klokka, høyere fart mot klokka. Skruen mot "trappa" skal ligge nesten inntil når choken er helt av.
Loggført
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #17 på: september 16, 2016, 09:15:59 am »

Spjeldet i forgasseren vår er justert etter boka. Akkurat nå sitter det Denso plugger i motoren som jeg fikk fra Hotshop. Skal være i samme kategori som NGK sine B6HS (som jeg bruker i 1302'en som også har 1600 motor). Men de er jo ikke helt nye, så det går jo an å prøve et sett med nye plugger. Da skal jeg se om jeg får tak i noen BP5HS.

Jeg får hjelp til uka med å se etter lekkasjer. Hvis det ikke er noen lekkasjer så tenker jeg vi prøver å kjøre en tur. Det er en 500m lang privat vei der som bussen står så der kan vi sikkert ta noen runder fram og tilbake selv om vi ikke har skilter. Han som eier veien synes uansett bare det er moro å se på at vi holder på med bussen.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1912
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #18 på: september 17, 2016, 07:47:15 am »

Siden du har prøvd med annen forgasser og samme problemer, tenker jeg litt på tenning igjen. Har du sjekket stiftåpning igjen? Viss stift har klappet sammen av en merkelig grunn, vil du få trøbbel på tomgang.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 872
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #19 på: september 17, 2016, 14:10:59 pm »

Skudd i blinde uten å vite om det en gang er på bussen.  Gliser
Har du prøvd å plugge vakuum til bremsekraftforsterkeren. Sitter det det på den er det ett langt rør med diverse skjøter
pluss en stor klokke som kan lekke. 
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #20 på: september 17, 2016, 14:18:06 pm »

Stiften er justert til 0,4mm. Men stiften er ikke akkurat den nyeste delen baki der.
Fant en helt ny fordeler med elektronisk tenningsmodul på Ekeberg markedet i dag. Den skal monteres i kveld så får vi se hva som skjer.
Et lite lokalt verksted i nærheten hadde også noen BP5HS plugger liggende som jeg fikk nesten gratis, så da blir det en trivelig lørdagskveld.

Og angående bremeskraftforsterkeren så har jeg ikke prøvd å plugge a den.
Det var et veldig godt tips! Det må vi også teste!
Den hadde jeg helt glemt at fantes.

Tusen takk igjen for alle gode råd!
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #21 på: september 19, 2016, 21:51:23 pm »

P-Stop skyter skudd i blinde som hadde fått både Lucky Luke og Robin Hood til å nikke annerkjennende.
Ett eller annet sted mellom innsuget og mastersylinderen kommer lufta seg inn. Dette var uten tvil den største synderen.
Berger og JFP hadde også deler av løsningen. Den elektriske tomgangsdysa virker som bare det, men kabelskoen som skal sitte koblet til den har helt klart sett bedre dager. Så med ny kabelsko og en skrue tredd langt inn i vakum slangen så putret og gikk det. Helt til de få desiliterne som var igen i tanken var borte.
Så da har jeg lært at selv om det er liv i dysa når man tar "klikke testen" så betyr det ikke at den har strøm konstant.

Da må vi bare få skrapt sammen noen kroner så vi får gjort ferdig bremsene, fått på noen nye dekk, noen støtdempere med litt mer motstand enn en gjennomsnittlig sykkelpumpe og få tettet igjen et par små høl. Så skal det vel bli skilter etterhvert også.

Igjen stor stor takk til alle som har bidratt med gode råd.
Hva skulle vi ha gjort uten forumet? Uten det og alle brukerne så hadde jeg antageligvis blitt stående og klø meg i huet og hatt måne før fylte 25.
« Siste redigering: september 19, 2016, 22:00:02 pm av jubaluba » Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #22 på: september 20, 2016, 07:43:33 am »

Flott at du fant ut av det, og veldig bra at du oppdaterer her med løsningen! Da er det sikkert mange som har nytte av det i ettertid  Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5815
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #23 på: september 20, 2016, 09:00:26 am »

Flott at du fant ut av det, og veldig bra at du oppdaterer her med løsningen! Da er det sikkert mange som har nytte av det i ettertid  Glad

Njæ..

Nestemann spør på face uansett  Trist  Tvilende
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!