RZR Arve
Seniormedlem
   
Innlegg: 279
Bosted: Longyearbyen
|
 |
« Svar #30 på: desember 21, 2016, 22:44:21 pm » |
|
Noen stemningsbilder:
 IMG_4655.jpg (34.77 KB. 365x600 - vist 860 ganger.)
 IMG_4654.jpg (60.21 KB. 800x450 - vist 793 ganger.)
 IMG_4653.jpg (50.95 KB. 800x450 - vist 833 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
nobrakes
Supermedlem
    
Innlegg: 3455
Bosted: oppland
|
 |
« Svar #31 på: desember 22, 2016, 22:40:53 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
|
|
|
RZR Arve
Seniormedlem
   
Innlegg: 279
Bosted: Longyearbyen
|
 |
« Svar #32 på: januar 01, 2017, 02:39:19 am » |
|
Jul og vakt gir muligheter for jobbing på bussen. Forstilling og tank er demontert og jeg har tatt delene fra naustet og inn på jobben sitt verksted. Litt mer trivelig med 20 pluss enn 10 minus... Skal prøve å få stell på det jeg plukker av før det legges på hylla, husker med gru på all drittjobben jeg hadde når ghiaen var ferdig lakkert.
 IMG_4672.jpg (57.28 KB. 640x480 - vist 806 ganger.)
 IMG_4636.jpg (61.12 KB. 640x480 - vist 818 ganger.)
 IMG_4680.jpg (38.61 KB. 450x600 - vist 826 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RZR Arve
Seniormedlem
   
Innlegg: 279
Bosted: Longyearbyen
|
 |
« Svar #33 på: januar 01, 2017, 02:41:47 am » |
|
Har begynt å demontere forstilling og spindler for samme jobben. Alt er noe j.... innsauset i tectyl og gammel skit. Har fjernet det meste mekanisk, nå ligger det i et dieselbad og godgjør seg. Håper resten går lettere i morgen.
 IMG_4682.jpg (50.67 KB. 640x480 - vist 819 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jb68
Supermedlem
    
Innlegg: 648
Bosted: Narvik
|
 |
« Svar #34 på: januar 01, 2017, 11:20:33 am » |
|
Det er bra du har arbeidslyst, stå på dette blir bra, godt nytt år
|
|
|
Loggført
|
1977 t2 lateby aut (konebil) 1973 1303 s big 1966 t1 prosjekt 1973 Teardrop
|
|
|
Hans
Supermedlem
    
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #35 på: januar 02, 2017, 11:05:48 am » |
|
Godt nyttår Arve. Kjekt å se fremgang.
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
Solan
Supermedlem
    
Innlegg: 1237
Bosted: Bergen
Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...
|
 |
« Svar #36 på: januar 02, 2017, 11:36:22 am » |
|
Det blir "god sos" det her, Arve  Lykke til videre, og så må du ta kontakt for skitprat når du er i Bergen neste gang!  Mvh Svein
|
|
|
Loggført
|
'52 Typ 11c Boble ragtop '65 Typ 221 Mikrobuss 11W
RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten! Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved
Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
|
|
|
Ivar
Supermedlem
    
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland
Samler seg opp......
|
 |
« Svar #37 på: januar 02, 2017, 12:01:29 pm » |
|
Har begynt å demontere forstilling og spindler for samme jobben. Alt er noe j.... innsauset i tectyl og gammel skit. Har fjernet det meste mekanisk, nå ligger det i et dieselbad og godgjør seg. Håper resten går lettere i morgen. [ Vedlegg ]
Fortsatt flott tråd dette her! Om/når du får vekk mesteparten av grapset på forstillingsdelane, så vil eg anbefala kaustik soda for å få eit fettfritt og utruleg reint produkt. På grove ting av støypejern/smidd, er det den billegaste og bedagelegaste måten å få det reint på. Kokande vatn, god stamp, og rikeleg med kaustik(1 boks pr 10liter). La det ligge til vatnet er kaldt, skyll av, så er det klart! Obs; Det må aldri vera innblanda ting av magnesium, alu etc....... Bruk ordentleg med verneutstyr, for dette er farlig! Venter på oppdateringer 
|
|
|
Loggført
|
1975 T2 Sika - Arbeidshest |o * o|
“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
|
|
|
RZR Arve
Seniormedlem
   
Innlegg: 279
Bosted: Longyearbyen
|
 |
« Svar #38 på: januar 02, 2017, 22:44:01 pm » |
|
Godt nyttår til alle! Takk for gode tips og innspill. Har nå demontert og grovrengjort forstilling og spindler. Spindlene ser ganske grei ut, men har ikke fått presset fra hverandre kingpin-delene enda. Må nok lage meg noen braketter for å få det til, er det noen som har gjort det før og har bilder? Forstillingen er også demontert, men det gjenstår enda mer rengjøring av denne. Veldig fristende å lage et slikt bad Ivar. Vi hadde StrippAll-bad på Krankenhaus i Bergen og det var utrolig luksus. Har søkt litt på nettet om forskjellige måter å fjerne rust på da mulighetene for sandblåsing her oppe er særdeles begrenset. Tistlo laget en bra tråd på vwacb.no om det samme, men med krystall soda og strøm: http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=4893.0 Er det noen deler på forstilling eller spindler som er i aluminium eller er det bare å kjøre på?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #39 på: januar 02, 2017, 23:36:29 pm » |
|
All respekt for dette prosjektet Arve! ikkje mangen som kan signera på at dei har frakta prosjektet med båt opp mot nordpolen for å jobben gjort men ser jo ut som du slepper den stooore sveisejobben her då! ikkje mange i denne standen rundtomkring lengre,egentlig. ang den rustfjerninga som eg har hatt for meg so funkar da igrunn ganske bra då, men da kan jo ikkje samanliknaste med sandblåsing som gjer eit 100% resultat på brøkdelen av tida. men elektrolyse er om ikkje ant, enkelt og billigt, og forsovidt relativt raskt vist du berre har ein kraftig nok straumkilde. 24v booster er da eg har brukt eindel. men du er og avhengig av ein varmtvatnsteamer for å ta vekk belegget etterpå, går med kaldtvatn og men får ikkje samme futten. minuset med dette kontra sandblåsing er at du får ikkje den samme ru'e overflata som dei fleste malingsystem er glad i, og at gravrusta somregel ikkje går vekk på forsøk nr 1. du treng ikkje bekymra deg for lettmetall med dette solenge du ikkje lar da ligga i mangen dagar. eg har brukt da for rustfjerning på varmepotter som består av 80% alu, og da gjekk heilt fint med kun nokon timar i badet vel og merka.
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Solan
Supermedlem
    
Innlegg: 1237
Bosted: Bergen
Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...
|
 |
« Svar #40 på: januar 03, 2017, 10:50:58 am » |
|
Du må sjekke nålelagerne ytterst i forstillinga mot bærearmene før du evt. dypper hele forstillinga (men det har du kanskje ikke tenkt å gjøre uansett?) Hvis disse er bra, så ville jeg beholdt de originale. Det kan være vanskelig å både få ut de gamle og få presset inn de nye og beholde de uskadet. Og de gamle originale er nesten alltid bedre enn det meste du får kjøpt 'nå for tida'... (alt var mye bedre under krigen, osv....). Det er forresten noen bakelittforinger (les evt. "bakelittråden" på nytt ved behov...) innenfor nålelagerne der også, som ikke tåler div kjemikalier, og de er VELDIG knotete å bytte... Lykke til, Arve! 
|
|
|
Loggført
|
'52 Typ 11c Boble ragtop '65 Typ 221 Mikrobuss 11W
RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten! Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved
Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
|
|
|
RZR Arve
Seniormedlem
   
Innlegg: 279
Bosted: Longyearbyen
|
 |
« Svar #41 på: januar 03, 2017, 22:54:49 pm » |
|
Takk for gode innspill, det blir nok mekanisk fjerning av rust på forstillinga. Fikk meg noen timer i ettermiddag også. Har funnet et lite sandblåsekabinett hos det lokale storbilverkstedet. I dag var det havari på en av lastebilene som kjører kull fra gruve 7, jeg fikk lurt meg inn der og blåst noen deler mens mekanikerne jobbet overtid. Ikke bare dumt med små forhold heller, da ordner det meste seg.  Prosjekt "dyppebad" får vente litt...
 IMG_4689.jpg (46.33 KB. 640x480 - vist 789 ganger.) Sandblåst
 IMG_4694.jpg (37.77 KB. 450x600 - vist 781 ganger.) Maling på
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6309
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #42 på: januar 03, 2017, 23:37:22 pm » |
|
Jeg vil tro at det på denne tiden er supertørr luft der oppe. Det kan jo være bra når du driver med slikt arbeide! Her forresten en link til bilde av en Svalbard-boble: https://www.dreamstime.com/stock-photography-svalbard-abandoned-beetle-image13989742Sikkert en hundekjøringsbil. Ikke ukjent for oss her på Siggerud i Ski kommune med slike ekvipasjer...
|
|
« Siste redigering: januar 03, 2017, 23:41:18 pm av Squareback »
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
VwSplit
Supermedlem
    
Innlegg: 997
Bosted: Østfold
|
 |
« Svar #43 på: januar 05, 2017, 22:16:15 pm » |
|
Tommel opp 
|
|
|
Loggført
|
 Old bugs never die
|
|
|
RZR Arve
Seniormedlem
   
Innlegg: 279
Bosted: Longyearbyen
|
 |
« Svar #44 på: januar 09, 2017, 22:21:09 pm » |
|
Ikke noe problem med luftfuktigheten her opp nei  Det er dårlig med folkevogner her oppe nå. Husker den hundekjøringsvogna fra noen år siden, men til og med den er skrotet. Hans har vel stående en Oval som en gang i tiden gikk i Ny-Ålesund, kanskje du kan lage en prosjekttråd på den Hans?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RZR Arve
Seniormedlem
   
Innlegg: 279
Bosted: Longyearbyen
|
 |
« Svar #45 på: januar 09, 2017, 22:28:04 pm » |
|
Ble scootertur i stedet for mekking i helga så jeg har ikke så mye å oppdatere om. Har styrt på noen kvelder med å splitte spindlene, det var lettere sagt enn gjort. Måtte lage meg et spesialverktøy og har slitt med å finne en presse som egnet seg, men i kveld var jeg heldig og fikk hjelp hos en kompis på Avinor. Det som gjenstår nå er rengjøring og sliping for å få plass til linkpinnene når de blir stående motsatt vei. Venter også på nye nålelager og pakninger, blir greit å få forstillingen ferdig og lagt på hylla.
 IMG_4697.jpg (43.08 KB. 450x600 - vist 831 ganger.)
 IMG_4698.jpg (44.38 KB. 450x600 - vist 811 ganger.)
 IMG_4715.jpg (62.97 KB. 640x480 - vist 726 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hans
Supermedlem
    
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #46 på: januar 09, 2017, 22:35:32 pm » |
|
Ikke alle som har pågangsmot som deg Arve, men for de som lurer på hva han sikter til er det en Oval som har ruslet rundt på Svalbard. Kan leses litt historie her : http://forum.regenstadt.com/viewtopic.php?f=8&t=21Hadde jo en drøm om å ta bilen med til Svalbard mens du var der oppe. Når skulle du hjem sa du ?
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
erikaa
|
 |
« Svar #47 på: januar 10, 2017, 00:49:58 am » |
|
Bra med oppdateringer her Arve! Husk å ta tanken innvendig også, ellers får du fort en gasser som går tett. Har vært en del fram og tilbake på "Seljordsormen" - og vi mistenker at det er fordi jeg bare malte tanken og ikke sjekket innvendig. Bytter nå sil....... Litt buss-logistikk: 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RZR Arve
Seniormedlem
   
Innlegg: 279
Bosted: Longyearbyen
|
 |
« Svar #48 på: januar 10, 2017, 01:30:02 am » |
|
Bra tips Erik! Har lyst med lykt innvendig i tanken og synes den ser bra ut. Et alternativ er å fylle den med bensin og legge den på bylla, da blir det i alle fall ikke verre. Er imidlertid alltid fare for noe grums og tenkte at jeg burde ha gjort en jobb innvendig også. Hva er beste fremgangsmåten?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
erikaa
|
 |
« Svar #49 på: januar 10, 2017, 21:03:27 pm » |
|
Kalle her har tidligere anbefalt å bruke en kjetting i tillegg til etteller annet lurium. Bedr det den enn masse småstein du må pluke ut etterpå. Henge den i taket i tau og disse!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RZR Arve
Seniormedlem
   
Innlegg: 279
Bosted: Longyearbyen
|
 |
« Svar #50 på: januar 12, 2017, 00:19:09 am » |
|
Skal se om jeg får lånt meg et inspeksjonskamera før jeg evt tar tanken innvendig, det lille jeg kan se virker bra. Begynner forresten å bli ganske så lei av tectyl og gammel grease på forstillingen. Har holdt på ganske så mange timer nå og den er skikkelig innsauset. Fant også noen rusthull der bolten til styringen er festet, får ta meg en økt med sveiseapparatet i morgen og se om jeg får berget den.
 IMG_4717.jpg (40.04 KB. 640x480 - vist 766 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RZR Sune
Medlem
  
Innlegg: 218
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #51 på: januar 12, 2017, 13:04:04 pm » |
|
Hei Arve, Angående tanken kan dette være et bra alternativ; http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&products_id=973Dette skal vi bruke på Samboen tanken. Sikkert en stor jobb å fa av all techtylen, men det har sikkert vært en viktioig faktor for at den er så bra på rustfronten. Verdens nordligste splittbuss resturering følges !! Snakkes snart i Bergen:) Sune
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RZR Arve
Seniormedlem
   
Innlegg: 279
Bosted: Longyearbyen
|
 |
« Svar #52 på: januar 13, 2017, 00:47:57 am » |
|
Fullmåne, - 12 grader, nysnø, scooterføre og et fantastisk vær ute, likevel velger man å stå inne og skrape tectyl på 50 år gammel tysk skit...  Med alle timene jeg har lagt ned til nå og 4 år igjen av åremålet er det bare å bite tennene sammen, det blir ikke ferdig bil av å kose seg på tur.  Har kommet et skritt nærmere ferdig forstilling. Har slipt, vasket (for endte gang med diesel og avfetting..) og begynner nå å nærme meg en forstilling som er klar for maling. (PS. har regnet på timeantallet jeg har brukt kontra noen timer overtidsjobbing og deretter kjøp av ny forstilling, men hvis jeg tenker sånn hadde prosjektet fort gått i pluss....)
 IMG_4718.jpg (44.92 KB. 640x480 - vist 766 ganger.) Utgangspunktet
 IMG_4719.jpg (50.8 KB. 640x480 - vist 786 ganger.) Grisesveising
 IMG_4720.jpg (61.7 KB. 640x480 - vist 803 ganger.) Innsauset i Ferrobet etter uendelig antall timer med rengjøring og skraping
|
|
« Siste redigering: januar 13, 2017, 00:51:44 am av RZR Arve »
|
Loggført
|
|
|
|
Notch67
Supermedlem
    
Innlegg: 551
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #53 på: januar 13, 2017, 01:12:43 am » |
|
Noenlunde bra jobba  Bytt lenkarmforingen og bolten når du først er i gang.
|
|
|
Loggført
|
Patina er for fattigfolk.
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #54 på: januar 13, 2017, 08:46:07 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #55 på: januar 17, 2017, 16:28:19 pm » |
|
Flott prosjekt! Det kryr av Jula, Biltema og chlas olsson her hvor jeg bor, og vi har dessuten det meste verktøyet selv. Gi beskjed om du trenger noen småting, jeg skal bo på Base Camp hotellet om 10 dager.  Opp å kjøre hundeslede og snøscooter med kona.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
RZR Arve
Seniormedlem
   
Innlegg: 279
Bosted: Longyearbyen
|
 |
« Svar #56 på: januar 21, 2017, 11:02:24 am » |
|
Flott prosjekt! Det kryr av Jula, Biltema og chlas olsson her hvor jeg bor, og vi har dessuten det meste verktøyet selv. Gi beskjed om du trenger noen småting, jeg skal bo på Base Camp hotellet om 10 dager.  Opp å kjøre hundeslede og snøscooter med kona. Takk for godt tilbud! Jeg har akkurat vært på fastlandet en uke på jobbreise og skal en ny tur ned neste uke, benytter anledningen til innkjøp samtidig. Jeg kommer opp igjen 30/1, hvis du er her fremdeles da og vil ha en liten guidet tur i byen og et garasjebesøk er det bare å si ifra. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #57 på: januar 22, 2017, 22:33:54 pm » |
|
Hei Dårlig timing da.. vi reiser hjem den dagen.. Men tusen takk for tilbud, hadde tenkt å invitere meg selv 😊
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
RZR-Jånni
Medlem
  
Innlegg: 222
Bosted: Lier (Litt Bergen)
Regenstadt.com
|
 |
« Svar #58 på: januar 29, 2017, 20:24:11 pm » |
|
Følger med her! Kult at du gidder å dra et prosjekt opp dit, men du får jo til det meste du! 
|
|
|
Loggført
|
Regenstadt Zombie Racewerks 67 Sika "Stivikken" 74 1303S Big 77 Doka
|
|
|
RZR Arve
Seniormedlem
   
Innlegg: 279
Bosted: Longyearbyen
|
 |
« Svar #59 på: februar 13, 2017, 01:38:42 am » |
|
Har vært mye jobbreiser i det siste og lite mekking. I dag fikk jeg imidlertid en god økt og fikk skrudd av girkassen og bakstilling. Nå er det meste av karroseriet strippet og det begynner å bli klart for å vippes på siden. Må få laget meg en jigg som jeg kan skru på understellet, deretter blir det å legge bilen forsiktig over. Litt usikker på om jeg har takhøyde nok, men det ordner seg nok på en eller annen måte. Er i allefall uaktuelt å ligge på rygg og skrape tectyl...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|