mars 28, 2024, 23:11:32 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3 4
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 66 Panel - Mørketidsprosjektet...  (Lest 31765 ganger)
RZR Arve
Seniormedlem
****
Innlegg: 277
Bosted: Longyearbyen


Vis profil

« Svar #30 på: desember 21, 2016, 21:44:21 pm »

Noen stemningsbilder:

* IMG_4655.jpg (34.77 KB. 365x600 - vist 369 ganger.)


* IMG_4654.jpg (60.21 KB. 800x450 - vist 351 ganger.)


* IMG_4653.jpg (50.95 KB. 800x450 - vist 363 ganger.)

Loggført
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #31 på: desember 22, 2016, 21:40:53 pm »

Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
RZR Arve
Seniormedlem
****
Innlegg: 277
Bosted: Longyearbyen


Vis profil

« Svar #32 på: januar 01, 2017, 01:39:19 am »

Jul og vakt gir muligheter for jobbing på bussen. Forstilling og tank er demontert og jeg har tatt delene fra naustet og inn på jobben sitt verksted. Litt mer trivelig med 20 pluss enn 10 minus... Skal prøve å få stell på det jeg plukker av før det legges på hylla, husker med gru på all drittjobben jeg hadde når ghiaen var ferdig lakkert.

* IMG_4672.jpg (57.28 KB. 640x480 - vist 370 ganger.)


* IMG_4636.jpg (61.12 KB. 640x480 - vist 356 ganger.)


* IMG_4680.jpg (38.61 KB. 450x600 - vist 358 ganger.)

Loggført
RZR Arve
Seniormedlem
****
Innlegg: 277
Bosted: Longyearbyen


Vis profil

« Svar #33 på: januar 01, 2017, 01:41:47 am »

Har begynt å demontere forstilling og spindler for samme jobben. Alt er noe j.... innsauset i tectyl og gammel skit. Har fjernet det meste mekanisk, nå ligger det i et dieselbad og godgjør seg. Håper resten går lettere i morgen.

* IMG_4682.jpg (50.67 KB. 640x480 - vist 355 ganger.)

Loggført
Jb68
Supermedlem
*****
Innlegg: 648
Bosted: Narvik



Vis profil
« Svar #34 på: januar 01, 2017, 10:20:33 am »

Det er bra du har arbeidslyst, stå på dette blir bra, godt nytt år
Loggført

1977 t2 lateby aut (konebil)
1973 1303 s big
1966 t1 prosjekt
1973 Teardrop
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #35 på: januar 02, 2017, 10:05:48 am »

Godt nyttår Arve. Kjekt å se fremgang.
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #36 på: januar 02, 2017, 10:36:22 am »

Det blir "god sos" det her, Arve  Kult

Lykke til videre, og så må du ta kontakt for skitprat når du er i Bergen neste gang! Glad

Mvh Svein
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #37 på: januar 02, 2017, 11:01:29 am »

Har begynt å demontere forstilling og spindler for samme jobben. Alt er noe j.... innsauset i tectyl og gammel skit. Har fjernet det meste mekanisk, nå ligger det i et dieselbad og godgjør seg. Håper resten går lettere i morgen.
[ Vedlegg ]
Fortsatt flott tråd dette her!
Om/når du får vekk mesteparten av grapset på forstillingsdelane, så vil eg anbefala kaustik soda for å få eit fettfritt og utruleg reint produkt.
På grove ting av støypejern/smidd, er det den billegaste og bedagelegaste måten å få det reint på.
Kokande vatn, god stamp, og rikeleg med kaustik(1 boks pr 10liter). La det ligge til vatnet er kaldt, skyll av, så er det klart!

Obs; Det må aldri vera innblanda ting av magnesium, alu etc.......
Bruk ordentleg med verneutstyr, for dette er farlig!

Venter på oppdateringer Glad
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
RZR Arve
Seniormedlem
****
Innlegg: 277
Bosted: Longyearbyen


Vis profil

« Svar #38 på: januar 02, 2017, 21:44:01 pm »

Godt nyttår til alle!

Takk for gode tips og innspill. Har nå demontert og grovrengjort forstilling og spindler. Spindlene ser ganske grei ut, men har ikke fått presset fra hverandre kingpin-delene enda. Må nok lage meg noen braketter for å få det til, er det noen som har gjort det før og har bilder? Forstillingen er også demontert, men det gjenstår enda mer rengjøring av denne.

Veldig fristende å lage et slikt bad Ivar. Vi hadde StrippAll-bad på Krankenhaus i Bergen og det var utrolig luksus. Har søkt litt på nettet om forskjellige måter å fjerne rust på da mulighetene for sandblåsing her oppe er særdeles begrenset. Tistlo laget en bra tråd på vwacb.no om det samme, men med krystall soda og strøm: http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=4893.0 Er det noen deler på forstilling eller spindler som er i aluminium eller er det bare å kjøre på?





* IMG_4684.jpg (51.41 KB, 640x480 - vist 372 ganger.)
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #39 på: januar 02, 2017, 22:36:29 pm »

All respekt for dette prosjektet Arve! ikkje mangen som kan signera på at dei har frakta prosjektet med båt opp mot nordpolen for å jobben gjort Glad
men ser jo ut som du slepper den stooore sveisejobben her då! ikkje mange i denne standen rundtomkring lengre,egentlig.
ang den rustfjerninga som eg har hatt for meg so funkar da igrunn ganske bra då, men da kan jo ikkje samanliknaste med sandblåsing som gjer eit 100% resultat på brøkdelen av tida. men elektrolyse er om ikkje ant, enkelt og billigt, og forsovidt relativt raskt vist du berre har ein kraftig nok straumkilde. 24v booster er da eg har brukt eindel. men du er og avhengig av ein varmtvatnsteamer for å ta vekk belegget etterpå, går med kaldtvatn og men får ikkje samme futten.  minuset med dette kontra sandblåsing er at du får ikkje den samme ru'e overflata som dei fleste malingsystem er glad i, og at gravrusta somregel ikkje går vekk på forsøk nr 1.
du treng ikkje bekymra deg for lettmetall med dette solenge du ikkje lar da ligga i mangen dagar. eg har brukt da for rustfjerning på varmepotter som består av 80% alu, og da gjekk heilt fint med kun nokon timar i badet vel og merka.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #40 på: januar 03, 2017, 09:50:58 am »

Du må sjekke nålelagerne ytterst i forstillinga mot bærearmene før du evt. dypper hele forstillinga (men det har du kanskje ikke tenkt å gjøre uansett?) Hvis disse er bra, så ville jeg beholdt de originale. Det kan være vanskelig å både få ut de gamle og få presset inn de nye og beholde de uskadet. Og de gamle originale er nesten alltid bedre enn det meste du får kjøpt 'nå for tida'... (alt var mye bedre under krigen, osv....).

Det er forresten noen bakelittforinger (les evt. "bakelittråden" på nytt ved behov...) innenfor nålelagerne der også, som ikke tåler div kjemikalier, og de er VELDIG knotete å bytte...

Lykke til, Arve! Glad
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
RZR Arve
Seniormedlem
****
Innlegg: 277
Bosted: Longyearbyen


Vis profil

« Svar #41 på: januar 03, 2017, 21:54:49 pm »

Takk for gode innspill, det blir nok mekanisk fjerning av rust på forstillinga. Fikk meg noen timer i ettermiddag også. Har funnet et lite sandblåsekabinett hos det lokale storbilverkstedet. I dag var det havari på en av lastebilene som kjører kull fra gruve 7, jeg fikk lurt meg inn der og blåst noen deler mens mekanikerne jobbet overtid. Ikke bare dumt med små forhold heller, da ordner det meste seg.  Glad Prosjekt "dyppebad" får vente litt...


* IMG_4689.jpg (46.33 KB. 640x480 - vist 355 ganger.)

Sandblåst


* IMG_4694.jpg (37.77 KB. 450x600 - vist 334 ganger.)

Maling på

Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #42 på: januar 03, 2017, 22:37:22 pm »

Jeg vil tro at det på denne tiden er supertørr luft der oppe. Det kan jo være bra når du driver med slikt arbeide!

Her forresten en link til bilde av en Svalbard-boble: https://www.dreamstime.com/stock-photography-svalbard-abandoned-beetle-image13989742

Sikkert en hundekjøringsbil. Ikke ukjent for oss her på Siggerud i Ski kommune med slike ekvipasjer...
« Siste redigering: januar 03, 2017, 22:41:18 pm av Squareback » Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
VwSplit
Supermedlem
*****
Innlegg: 997
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #43 på: januar 05, 2017, 21:16:15 pm »

Tommel opp  Glad
Loggført


Old bugs never die
RZR Arve
Seniormedlem
****
Innlegg: 277
Bosted: Longyearbyen


Vis profil

« Svar #44 på: januar 09, 2017, 21:21:09 pm »

Jeg vil tro at det på denne tiden er supertørr luft der oppe. Det kan jo være bra når du driver med slikt arbeide!

Her forresten en link til bilde av en Svalbard-boble: https://www.dreamstime.com/stock-photography-svalbard-abandoned-beetle-image13989742

Sikkert en hundekjøringsbil. Ikke ukjent for oss her på Siggerud i Ski kommune med slike ekvipasjer...

Ikke noe problem med luftfuktigheten her opp nei Gliser

Det er dårlig med folkevogner her oppe nå. Husker den hundekjøringsvogna fra noen år siden, men til og med den er skrotet. Hans har vel stående en Oval som en gang i tiden gikk i Ny-Ålesund, kanskje du kan lage en prosjekttråd på den Hans?
Loggført
RZR Arve
Seniormedlem
****
Innlegg: 277
Bosted: Longyearbyen


Vis profil

« Svar #45 på: januar 09, 2017, 21:28:04 pm »

Ble scootertur i stedet for mekking i helga så jeg har ikke så mye å oppdatere om. Har styrt på noen kvelder med å splitte spindlene, det var lettere sagt enn gjort. Måtte lage meg et spesialverktøy og har slitt med å finne en presse som egnet seg, men i kveld var jeg heldig og fikk hjelp hos en kompis på Avinor. Det som gjenstår nå er rengjøring og sliping for å få plass til linkpinnene når de blir stående motsatt vei. Venter også på nye nålelager og pakninger, blir greit å få forstillingen ferdig og lagt på hylla.

* IMG_4697.jpg (43.08 KB. 450x600 - vist 358 ganger.)


* IMG_4698.jpg (44.38 KB. 450x600 - vist 305 ganger.)


* IMG_4715.jpg (62.97 KB. 640x480 - vist 290 ganger.)

Loggført
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #46 på: januar 09, 2017, 21:35:32 pm »

Ikke alle som har pågangsmot som deg Arve, men for de som lurer på hva han sikter til er det
en Oval som har ruslet rundt på Svalbard.
Kan leses litt historie her :

http://forum.regenstadt.com/viewtopic.php?f=8&t=21

Hadde jo en drøm om å ta bilen med til Svalbard mens du var der oppe. Når skulle du hjem sa du ? 
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #47 på: januar 09, 2017, 23:49:58 pm »

Bra med oppdateringer her Arve! Husk å ta tanken innvendig også, ellers får du fort en gasser som går tett. Har vært en del fram og tilbake på "Seljordsormen" - og vi mistenker at det er fordi jeg bare malte tanken og ikke sjekket innvendig. Bytter nå sil.......

Litt buss-logistikk:
Loggført
RZR Arve
Seniormedlem
****
Innlegg: 277
Bosted: Longyearbyen


Vis profil

« Svar #48 på: januar 10, 2017, 00:30:02 am »

Bra tips Erik! Har lyst med lykt innvendig i tanken og synes den ser bra ut. Et alternativ er å fylle den med bensin og legge den på bylla, da blir det i alle fall ikke verre. Er imidlertid alltid fare for noe grums og tenkte at jeg burde ha gjort en jobb innvendig også. Hva er beste fremgangsmåten?
Loggført
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #49 på: januar 10, 2017, 20:03:27 pm »

Kalle her har tidligere anbefalt å bruke en kjetting i tillegg til etteller annet lurium. Bedr det den enn masse småstein du må pluke ut etterpå. Henge den i taket i tau og disse!
Loggført
RZR Arve
Seniormedlem
****
Innlegg: 277
Bosted: Longyearbyen


Vis profil

« Svar #50 på: januar 11, 2017, 23:19:09 pm »

Skal se om jeg får lånt meg et inspeksjonskamera før jeg evt tar tanken innvendig, det lille jeg kan se virker bra.

Begynner forresten å bli ganske så lei av tectyl og gammel grease på forstillingen. Har holdt på ganske så mange timer nå og den er skikkelig innsauset. Fant også noen rusthull der bolten til styringen er festet, får ta meg en økt med sveiseapparatet i morgen og se om jeg får berget den.


* IMG_4717.jpg (40.04 KB. 640x480 - vist 303 ganger.)




* IMG_4716.jpg (49.24 KB, 640x480 - vist 319 ganger.)
Loggført
RZR Sune
Medlem
***
Innlegg: 218
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil
« Svar #51 på: januar 12, 2017, 12:04:04 pm »

Hei Arve,

Angående tanken kan dette være et bra alternativ;
http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&products_id=973

Dette skal vi bruke på Samboen tanken. Sikkert en stor jobb å fa av all techtylen, men det har sikkert vært en viktioig faktor for at den er så bra på rustfronten.
Verdens nordligste splittbuss resturering følges !!

Snakkes snart i Bergen:)

Sune




Loggført
RZR Arve
Seniormedlem
****
Innlegg: 277
Bosted: Longyearbyen


Vis profil

« Svar #52 på: januar 12, 2017, 23:47:57 pm »

Fullmåne, - 12 grader, nysnø, scooterføre og et fantastisk vær ute, likevel velger man å stå inne og skrape tectyl på 50 år gammel tysk skit...  Sjokkert Med alle timene jeg har lagt ned til nå og 4 år igjen av åremålet er det bare å bite tennene sammen, det blir ikke ferdig bil av å kose seg på tur.  Gliser

Har kommet et skritt nærmere ferdig forstilling. Har slipt, vasket (for endte gang med diesel og avfetting..) og begynner nå å nærme meg en forstilling som er klar for maling. (PS. har regnet på timeantallet jeg har brukt kontra noen timer overtidsjobbing og deretter kjøp av ny forstilling, men hvis jeg tenker sånn hadde prosjektet fort gått i pluss....)


* IMG_4718.jpg (44.92 KB. 640x480 - vist 322 ganger.)

Utgangspunktet


* IMG_4719.jpg (50.8 KB. 640x480 - vist 329 ganger.)

Grisesveising


* IMG_4720.jpg (61.7 KB. 640x480 - vist 334 ganger.)

Innsauset i Ferrobet etter uendelig antall timer med rengjøring og skraping

« Siste redigering: januar 12, 2017, 23:51:44 pm av RZR Arve » Loggført
Notch67
Supermedlem
*****
Innlegg: 551
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #53 på: januar 13, 2017, 00:12:43 am »

Noenlunde bra jobba  Gliser Bytt lenkarmforingen og bolten når du først er i gang.
Loggført

Patina er for fattigfolk.
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #54 på: januar 13, 2017, 07:46:07 am »

(PS. har regnet på timeantallet jeg har brukt kontra noen timer overtidsjobbing og deretter kjøp av ny forstilling, men hvis jeg tenker sånn hadde prosjektet fort gått i pluss....)



 Osteaktig Osteaktig Osteaktig
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #55 på: januar 17, 2017, 15:28:19 pm »

Flott prosjekt! Det kryr av Jula, Biltema og chlas olsson her hvor jeg bor, og vi har dessuten det meste verktøyet selv. Gi beskjed om du trenger noen småting, jeg skal bo på Base Camp hotellet om 10 dager.  Blunker Opp å kjøre hundeslede og snøscooter  med kona.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

RZR Arve
Seniormedlem
****
Innlegg: 277
Bosted: Longyearbyen


Vis profil

« Svar #56 på: januar 21, 2017, 10:02:24 am »

Flott prosjekt! Det kryr av Jula, Biltema og chlas olsson her hvor jeg bor, og vi har dessuten det meste verktøyet selv. Gi beskjed om du trenger noen småting, jeg skal bo på Base Camp hotellet om 10 dager.  Blunker Opp å kjøre hundeslede og snøscooter  med kona.

Takk for godt tilbud! Jeg har akkurat vært på fastlandet en uke på jobbreise og skal en ny tur ned neste uke, benytter anledningen til innkjøp samtidig. Jeg kommer opp igjen 30/1, hvis du er her fremdeles da og vil ha en liten guidet tur i byen og et garasjebesøk er det bare å si ifra.  Kult
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #57 på: januar 22, 2017, 21:33:54 pm »

Hei
Dårlig timing da.. vi reiser hjem den dagen..
Men tusen takk for tilbud, hadde tenkt å invitere meg selv 😊
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

RZR-Jånni
Medlem
***
Innlegg: 222
Bosted: Lier (Litt Bergen)


Regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #58 på: januar 29, 2017, 19:24:11 pm »

Følger med her! Kult at du gidder å dra et prosjekt opp dit, men du får jo til det meste du!  Gliser
Loggført

Regenstadt Zombie Racewerks
67 Sika "Stivikken"
74 1303S Big
77 Doka
RZR Arve
Seniormedlem
****
Innlegg: 277
Bosted: Longyearbyen


Vis profil

« Svar #59 på: februar 13, 2017, 00:38:42 am »

Har vært mye jobbreiser i det siste og lite mekking. I dag fikk jeg imidlertid en god økt og fikk skrudd av girkassen og bakstilling. Nå er det meste av karroseriet strippet og det begynner å bli klart for å vippes på siden. Må få laget meg en jigg som jeg kan skru på understellet, deretter blir det å legge bilen forsiktig over. Litt usikker på om jeg har takhøyde nok, men det ordner seg nok på en eller annen måte. Er i allefall uaktuelt å ligge på rygg og skrape tectyl...
Loggført
Sider: 1 [2] 3 4
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!