mars 28, 2024, 10:51:00 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Synkronisert girkasse og 1500-motor mm. i splittboble..?  (Lest 4022 ganger)
Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« på: februar 06, 2017, 16:36:32 pm »

Hei

Jeg har en '52 boble stående som skal gjøres ferdig med tid og stunder, og jeg vurderer å få en synkronisert girkasse inn i denne. Jeg har også kjøpt inn en 1500 (H) motor til bilen. Noen som har noen tips om hva som er fornuftig her:

1. Fra hvilken årsmodell fikk girkassa på boble synkroniserte gir?
2. Er en slik girkasse bolt-on på en splittboble?
3. Jeg tenker lange aksler ut fra girkassa for bedre sidestabilitet og sporvidde, noe spesielt å ta hensyn til mht innfesting/støtdemperfester osv.?
4. Bredde/høyde på motor: Går det greit med en 1500-motor baki motorrommet? Jeg antar at motorblekk må modifiseres?
5. Jeg antar at 1500-luftfilteret ikke får plass i motorrommet heller?
6. Andre ting å være våken for i dette prosjektet?

Litt bakgrunnsinfo: Bilen har innsveist ragtop (tror den er fra en '58). Solgt ny i Skien (litt moro siden jeg kommer derfra). Matching numbers på karosseri og bunn. Bilen er delvis restaurert før jeg fikk tak i den, rust er sveist, og den er lakkert (pen langt fra..) Jeg tenker å ha 12V i bilen, og CB senkespindler foran (disse gir nokså moderat senking), samt litt senking bak, noenlunde horisontal totalt, altså. Det er sveist inn nye kanaler for mer enn 20 år siden. Disse har ikke riktig uttak til varme osv., da det (såvidt jeg vet) ikke var mulig å få tak i riktige kanaler da. Så kanalene lar jeg være som de er, men flytter kanskje varmeuttaket til rett plass (har ikke helt bestemt meg ennå).

Som dere skjønner, så er jeg ingen originalfrik, intet vondt om disse, men denne bilen koster det altfor mye (for meg) å få i original stand.

Seriøse innspill mottas med takk Glad

Mvh Svein
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #1 på: februar 06, 2017, 22:39:25 pm »

1. Fra årsmodell 61. Men skal du sette inn 1500 motor, bør du sette inn 1500 kasse også. Utvekslingen blir riktig da.
2. ikke helt bolt-on, nesekontilpassning.
3. Nei, tror ikke det.
4. Større motor. Får plass.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1043
Bosted: Skien


Rolf T. Kastenwagen


Vis profil
« Svar #2 på: februar 06, 2017, 23:35:40 pm »

Jeg har girkasse med usynkronisert 1. gir og 30 hk motor i min😁
Loggført

VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt
VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #3 på: februar 07, 2017, 00:00:39 am »

1 & 2: Bobler har synkroniserte gir på 2,3 og 4. fra '53. Denne kassa passer rett inn i splitten med en nesekon fra T2 til og med '58.
Helsynkronisert (og bedre) kasse kom i 1961. Denne er desverre ikke bolt inn i splitt med standardløsninger.
Splitten har "smultringfeste" i fremkant og det finnes ikke original nesekon med slikt feste som passer på en 61 og nyere kasse. Det finnes noen cowboyløsninger til salgs på thesamba som sikkert fungerer men er langt fra optimale. Den beste men litt mer drastiske løsningen er å sveise inn et 53-59 boble girkassefeste på bunnplata og bruke en 59-67 T2 nesekon. Det er selvfølgelig ikke uproblematisk siden det involverer sveising på et splittchassis..
Jeg har selv sistnevnte løsning på min '52 med 60-talls kasse. Noen hadde sveiset inn slikt feste på 60-tallet så jeg slapp å ta avgjørelsen  Gliser Med den løsningen sitter alt rett og funker som det skal.
NB! Ikke tenk at det er letttere å sveise inn et 60-talls feste for å unngå T2 nesekon. Det funker ikke..
T2 nesekon gjør nemlig to ting, får kassa i rett høyde i fremkant OG senker overføringen/hockeysticken flere cm så den passer mot hullet i tunnellen på de gamle bilene  Blunker

3: Jeg ville styrt klar av lange aksler på en splitt.. Ja, de gir deg hjula lengre ut og bedre egenskaper på en standard bil. Men det ser også helt feil ut og gir assosiasjoner til 80-90-talls lookere med eldre karosserier på nyere plate.. Du får lett korte aksler til å funke like bra med moderat senk og stive dempere. Og det gir deg mye mer lekeplass i forhold til felger og dekk.

4:  1500-motoren passer rett inn og veier ikke stort mer. Blekk får du til å passe med litt blanding av forskjellige årsmodeller-

5:  Korrekt, 1500-filteret passer ikke. Så du bruker et eldre filter..

6:  Ikke stort... 1500 motor passer i utgangspunktet best med giringen på 1500 kasse. Men ikke en nødvendighet og om du kjører mest under 110 km/t ville jeg gått for vanlig 61-65 1200-kasse. Enklest og billigst å få tak i og gjør en 1500 eller 1600 ganske pigg fra start uten å mase veldig i rundt 100  Glad
« Siste redigering: februar 07, 2017, 00:04:12 am av Rocket-Racing » Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #4 på: februar 07, 2017, 14:05:22 pm »

Takk for gode svar her, spesielt fra deg, RR Glad
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
marbel
Seniormedlem
****
Innlegg: 371
Bosted: fredrikstad



Vis profil
« Svar #5 på: februar 07, 2017, 16:29:31 pm »

Har 1300S-kasse med korte aksler i min oval..byttet nesekon og hockeystick..byttet også til annen lengde på clutch-wire...går finfint Glad
Loggført

57mod Type1 HVK Rallye
63mod Karmann Ghia Coupe
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #6 på: februar 07, 2017, 23:44:10 pm »

Har 1300S-kasse med korte aksler i min oval..byttet nesekon og hockeystick..byttet også til annen lengde på clutch-wire...går finfint Glad

Nettopp.. På oval går det som en lek. Splitt har helt annet fremre feste og trenger innsveiset feste fra 53-59 for å kunne gjøre det på samme måte.
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #7 på: februar 13, 2017, 13:36:24 pm »

Hei igjen

Kanskje litt dumt å sveise på bunnplata på splitten...? Kan jeg bruke en sånn type adapter...?

http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=ACC-C10-4749

 Øyerulling
« Siste redigering: februar 13, 2017, 15:33:28 pm av Solan » Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #8 på: februar 13, 2017, 22:42:14 pm »

Nei.. Det står "1959 and earlier" det skulle stått "1953-1959". Splitten har helt annet feste.

I tillegg er det der en del som aldri skulle vært laget. Å montere en 60-talls kasse i en 53-59 bil er bolt-in med T2 nesekon og standard gummifeste uten noen adapter. Den plata der forsøker å få til det samme uten å bytte nesekon, noe som ikke kan bli bra. Som nevnt over her så flytter ikke bare nesekonen hullene til rett sted, den flytter også overføringe (hockeysticken) et par cm ned. I tillegg er det et stumt feste. Lurer på hvem som fant på det der..

Det finnes et par cowboyløsninger for splitt også, søk litt på thesamba
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #9 på: februar 14, 2017, 01:43:55 am »

Svein
Høre med Niels
http://gdp-shop.com/webshop

M
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!