september 18, 2019, 22:14:24 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 13 14 [15] 16 17
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1303s-Co  (Lest 57062 ganger)
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5348
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #420 på: mars 03, 2019, 09:56:21 am »

Dere tror vel ikke at støtstengene strekker seg i lengde? Motorene deres må i så fall bli fryktelig varme.

Det er selve motoren som forandrer seg ved temperaturforskjeller og dette kan man feks merke hvis man benytter doble forgassere med stag i mellom. Ved varm motor går turtallet ofte opp fordi motoren er en smule bredere og siden forgasserstaget ikke forandrer seg så øker turtallet. For å gjøre dette enda mer interessant så kan man mikse inn noen hinsides stive ventilfjører og da har man det virkelig gående med topper som beveger seg målbart mye.

Hele motorkonstruksjonen er bygget for maks 50hk og det er i utgangspkt en helt idiotisk platform å trimme på fordi den er så svak. Noen har skjønt dette bedre en andre og lager kamprofiler som gjør at man kan gå ned i fjørtrykk og lette støtstenger i alu som tåler mer en de originale. Andre derimot lar det stå til med enormt ventiltrykk og forhåpentlig innser dem man må overhale ofte for å unngå ras. Går som oftest bra siden motoren knapt ser mer en noen få mil hvert år.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 850
Bosted: Knapstad



Vis profil
« Svar #421 på: mars 03, 2019, 11:28:43 am »

Men nå er det da en gang at det er disse luftkjølte vi er glad i. Kan putte mye rart bak i en boble men da uten noe sjarm.

Det var vell egentlig det jeg også trodde at stengene ikke forandrer lengden men motoren.
Derfor jeg mener at lette alustenger som tåler høyere fjertrykk enn originale er ønsket å bruke fremfor tyngere cromo stenger ?

Lette bevegelige deler som tåler det må da være bedre enn tunge bevegelige deler?
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 4129
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #422 på: mars 03, 2019, 22:05:20 pm »

Sånn grovt sagt så utvider vel stål seg med ca 1mm pr meter og alu ca 10mm per meter i lengderetning ved en gitt temperaturforskjell som jeg ikke husker i hodet. Det gjelder iallefall for de metallene jeg jobber med til daglig, tynnplater opp til 2,5 mm. Dette må jeg ta hensyn til pga oppvarming fra solen når jeg legger metervis med takrenner og beslag, og snakker da om temp forskjell fra -20 til +80
Mulig det er noe helt annet for tynnveggede rør?
Og hvis motoren vokser men ikke støtstenga, så hadde vel alu stengene fått voldsom klaring ved varm motor?
« Siste redigering: mars 03, 2019, 22:09:00 pm av TrettenNullTo » Loggført

#3

Follo VW Klubb

SCC   14,257
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5348
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #423 på: mars 03, 2019, 22:51:27 pm »

Og hvis motoren vokser men ikke støtstenga, så hadde vel alu stengene fått voldsom klaring ved varm motor?

Tynne alustenger a la originale utvider seg i takt med motoren (sies det). Dette er grunnen for at du ofte hører ventiltikk på varme motorer og spesielt fra dem som benytter chromolly støtstenger. Og dette er også grunnen for at man legger klaringen på 0. Selv benyttet jeg tykke alu støtstenger på mine motorer med 0 klaring. Det hendte vel at jeg også la til 0 på varm motor men ikke si det til noen da det er gammelt racetriks...

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 850
Bosted: Knapstad



Vis profil
« Svar #424 på: mars 04, 2019, 10:20:15 am »

Takk for forklarene tekst.
Loggført
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6034
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #425 på: mars 04, 2019, 10:29:58 am »


 Det hendte vel at jeg også la til 0 på varm motor men ikke si det til noen da det er gammelt racetriks...

-BB-

Hehe, veldig bra.
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 4129
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #426 på: mars 04, 2019, 22:35:26 pm »


 Det hendte vel at jeg også la til 0 på varm motor men ikke si det til noen da det er gammelt racetriks...

-BB-

Hehe, veldig bra.

Skal holde munn jeg  Blunker
Loggført

#3

Follo VW Klubb

SCC   14,257
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5348
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #427 på: mars 05, 2019, 11:26:02 am »

Takk! Viktig å holde slike for seg selv.

Her har dere et annet race-triks dere også må holde for der selv: Alltid ha to dekktrykkmålere! En som du vet viser altfor lite og en som du vet er helt nøyaktig. Den nøyaktige benytter du alltid selv mens den andre låner du villig vekk til konkurrentene dine.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 850
Bosted: Knapstad



Vis profil
« Svar #428 på: mars 05, 2019, 16:32:03 pm »

Hva gjørmen når man hatet de reproblekkene over sylinderen man hadde i fjord. De passer jo ikke litt en gang  Sint
Jo man finner frem noen originale man har liggende med 4 lak med lakk på. Får bort lakken. Sandblåser de, retter litt kanter osv å på med sprøytesparkel Glad


* FD8F86A4-36FD-4348-AD56-4B6DD6685497.jpg (88.89 KB. 800x600 - vist 87 ganger.)

« Siste redigering: mars 05, 2019, 16:45:51 pm av Anders-Co » Loggført
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6034
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #429 på: mars 06, 2019, 11:49:00 am »

God plan. Stort sett dårlig erfaring med repro-blekk her også
Loggført
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 850
Bosted: Knapstad



Vis profil
« Svar #430 på: mars 07, 2019, 17:28:30 pm »

Var en tur med longblokken til Tore Morten i går å sjekket kompen. Var litt lav så da måtte vi tenke litt å vi kom frem til at jeg hadde regnet feil på vendehøyden så jeg hadde 2,3 i vendehøyde.
Da var det bare å demontere topper å ta av kobberpakningen på 1mm så ble den andre boller.

Tusen takk for support Tore Morten.

Så i dag har jeg gjort jobben ferdig med longblokken å vippestell osv etter demonteringen og testing i går.
Må handle noen svart lakk så jeg får lakkert kjøleblekkene før montering Glad
Tenker også å få lagt noe eksos bandasje på rørene ifra syninder 1 og 3 for å forhindre unødvendig oppvarming av toppene ifra eksosen


* 542AD2B9-F9AB-4EB1-9164-094070942F43.jpg (78.51 KB. 800x600 - vist 67 ganger.)

« Siste redigering: mars 08, 2019, 13:18:47 pm av Anders-Co » Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 4129
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #431 på: mars 08, 2019, 15:27:27 pm »

Lurt å sjekke/teste før motor sitter i bil  Glad

Hvis jeg var deg, så hadde jeg lagt exosbandasje på 1, 2, 3, og fire.
Det blir drøyt mye strålevarme fra 2 og 4 som varmer opp kjøleblekk og bakplata.
Loggført

#3

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 850
Bosted: Knapstad



Vis profil
« Svar #432 på: mars 08, 2019, 17:11:11 pm »

Ja det tenker jeg også at er lurt npr jeg ser etter. Eksosen er ganske nærme enkelte plasser.
Har sett noen som har sånn eksosstrømpe som man trekker over å det ser mye bedre ut så jeg må sjekke litt rundt.

Ellers så har jeg skrudd enda mer motor i dag. Ikke mye som står igjen får den kan kjøres i benk.
Reim å fordeler med kabler.


* E9FE2F08-EF12-47CF-8064-C46001FF4E99.jpg (93.58 KB. 800x600 - vist 55 ganger.)

Loggført
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 850
Bosted: Knapstad



Vis profil
« Svar #433 på: mars 08, 2019, 17:12:38 pm »


* 3AF6ABAA-5A38-41BF-A797-367AB698531D.jpg (74.2 KB. 800x600 - vist 60 ganger.)

Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 4129
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #434 på: mars 08, 2019, 18:03:57 pm »

Dette ser fett ut  Glad
Skal du kjøre den i dyno benk, eller en oppstartsbenk for lekkasjer og kam innkjøring?
Loggført

#3

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1552
Bosted: Sverige



Vis profil
« Svar #435 på: mars 09, 2019, 17:51:08 pm »

Bra , stå på Anders ...

mvh
Loggført

1303 Cab -75 , Race buggy
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 850
Bosted: Knapstad



Vis profil
« Svar #436 på: mars 10, 2019, 14:09:43 pm »

Den skal kjøres i dynobenk. Bruker samme kam og løftere som i fjord.
« Siste redigering: mars 10, 2019, 22:24:48 pm av Anders-Co » Loggført
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 850
Bosted: Knapstad



Vis profil
« Svar #437 på: mars 11, 2019, 22:56:17 pm »

Da mangler det stort sett bare olje på motoren.


* 0BC55C3D-4395-4A4B-99FE-9A943DBC5BB7.jpg (91.66 KB. 800x600 - vist 40 ganger.)

Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 4129
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #438 på: mars 11, 2019, 23:19:56 pm »

Grættis med komplett maskin.

En siste tilføyelse til støtstang diskusjonen. Veide nå cromo stengene før jeg putta de i 2l motoren, og de veier ca 4,5 gram mindre en org alu stenger.
Men skal sies at det er EMPI cromo da.
Loggført

#3

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 850
Bosted: Knapstad



Vis profil
« Svar #439 på: mars 11, 2019, 23:57:45 pm »

Takk. Snart komplett motor på deg også ser jeg Glad

Jeg har ett sett nå med cromo ifra cb å ett sett i alu.
Venter også på ett vippestell ifra scat med 1.25 i utveksling får å ha dette for hånd å prøve når jeg vil.

Men er ikke sikker på hva jeg ender med.
Fint å ha litt å prøve med.

Prøvde å ringe Anders Ringstad i dag å høre om han har tid til å ta motoren min men han er nok veldig opptatt om dagen



* 0E058DE8-E3D7-4D26-BC42-C175C4010987.jpg (128.76 KB. 800x600 - vist 39 ganger.)



« Siste redigering: mars 12, 2019, 13:52:42 pm av Anders-Co » Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3856
Bosted: Tønsberg



Vis profil WWW
« Svar #440 på: mars 12, 2019, 08:23:09 am »

Det der blir bra!
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 4129
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #441 på: mars 12, 2019, 13:12:00 pm »

Mr Ringstad er ikke alltids så lett å få tak i. Står jo i V8 bulder hele dagen.
Så av og til er det enklere å reise ut til Båstad The Rebel City, å avtale time.
Og da kan man jo samtidig nyte syne av gromme prosjekter i verkstedet og alt goddiset i butikken hans.  Glad
Loggført

#3

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 850
Bosted: Knapstad



Vis profil
« Svar #442 på: mars 14, 2019, 18:51:37 pm »

Ja. Det er sant. Planen er at jeg tar en tur til Båstad i morgen å hører med han.
Loggført
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 850
Bosted: Knapstad



Vis profil
« Svar #443 på: mars 15, 2019, 13:49:53 pm »

Fått gjort litt i dag også😀
Men er ikke helt fornøyd med disse metallstripsen. Får se om jeg finner noen andre.


* D4879074-EB9A-4392-A150-95B3B956A112.jpg (76.55 KB. 800x600 - vist 53 ganger.)

Loggført
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 850
Bosted: Knapstad



Vis profil
« Svar #444 på: mars 15, 2019, 17:35:06 pm »

Var på tess å handlet noen klemmer i stedet for de ræva stripsene.
Ble mye bedre.


* C25E4E16-AD9D-42E9-948E-CC1D9DA9E8BA.jpg (76.39 KB. 800x600 - vist 64 ganger.)

Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 4129
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #445 på: mars 16, 2019, 01:47:53 am »

Ser mye bedre ut ja. Glad
Loggført

#3

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 850
Bosted: Knapstad



Vis profil
« Svar #446 på: mars 21, 2019, 14:57:24 pm »

Jeg måtte bare Glad ser i det minste kulere ut en originalt syntes jeg.


 

* 3A2F07F4-86F6-456C-9525-0360E620A63F.jpg (93.56 KB. 800x600 - vist 52 ganger.)



* 4E99AF57-CC1B-4BC1-8182-B21F21564679.jpg (57.94 KB. 800x600 - vist 46 ganger.)

« Siste redigering: mars 21, 2019, 16:41:33 pm av Anders-Co » Loggført
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 850
Bosted: Knapstad



Vis profil
« Svar #447 på: mars 21, 2019, 16:43:20 pm »


* 804EF48D-E636-44A5-BDFC-F092BFDF3A97.jpg (55.42 KB. 800x600 - vist 45 ganger.)

Loggført
grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 6034
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #448 på: mars 21, 2019, 22:43:43 pm »

Hvor går den slangen som peker nedover fra påfyllingstårnet?
Loggført
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 850
Bosted: Knapstad



Vis profil
« Svar #449 på: mars 21, 2019, 23:41:33 pm »

Den går ut i friluft. Tanker er litt med at disse veivhusfiltrene ofte blir oljete etterhvert å da ikke ventilerte like godt. Så da tenkte jeg det er fint med ett rør som går ut uten noe hinder.
Men om jeg er helt på jordet vet jeg ikke.
« Siste redigering: mars 21, 2019, 23:50:02 pm av Anders-Co » Loggført
Sider: 1 ... 13 14 [15] 16 17
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!