april 26, 2024, 06:19:22 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Konvertere til 5*130  (Lest 3415 ganger)
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« på: desember 23, 2007, 20:31:51 pm »

De nye fuchsa har hittil fin passform under skjermene og det er nå søken etter gode tips
til å få konvertert til 5*130.
Men det jeg lurer litt på underveis er om man kanfå godkjent i vognkort  205/65-15 på 5,5" og 175/65-15 på 4,5".

Er det noen her med erfaring fra akkurat dette, så gjerne kom med innspill. Får ikke gjort så mye praksis akkurat nå
siden november budsjettet har gått langt-langt forbi Kirkenes.

Jeg vil helst få gjort dette på en skikkelig måte, så legger drillen på hylla. Blunker

Loggført

Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #1 på: desember 24, 2007, 05:59:36 am »

Det er vel bare å kjøpe skiver og tromler med boltsirkel 5X130
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2 på: desember 24, 2007, 10:37:50 am »

spørs hvilken årsmodell du skal konvertere FRA.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #3 på: desember 24, 2007, 11:42:59 am »

Det enkleste er nye tromler bak med rikgtig boltmønster og adaptere foran. Adaptere bygger litt, men det har du god plass til siden du har 2" smalet forstilling og 4,5" felg. Tror faktisk de hadde satt hjulet mer riktig..
Den beste løsningen derimot er vel et skivekit til kingboltforstilling. En del dyrere, men da får du jo både bedre bremser og en mer optimal måte og feste hjula på.
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #4 på: desember 24, 2007, 15:03:53 pm »

spørs hvilken årsmodell du skal konvertere FRA.

58
Loggført

Lars Johansen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer



Vis profil
« Svar #5 på: desember 24, 2007, 15:12:14 pm »

Du kan bruke dropspindler til skiver framme. Da får du "4bolt" framme da kan du bare kjøpe skive med porsche mønster. Disse bygger vel halv tomme ut og senker 2.5.

Bak kan du kjøpe skiver til 68- men da må du dreie ned 2.5mm på innsiden av tromlen og 12.5mm på yttersiden. Ikke 100% sikker på målene jeg sa er helt riktig men du må i allefall dreie ned hvis du bruker korte aksler.
Loggført
Pål A.F.
Supermedlem
*****
Innlegg: 631
Bosted: Vestfossen



Vis profil
« Svar #6 på: desember 24, 2007, 15:16:38 pm »

Det enkleste er å følge rådene til Rocket-Racing. Få tak i bremseskjold fra boble 68 og nyere og kjøp tromler med ferdig borra 5x130 boltmønster, da har du det klart bak. Foran kan du bruke adaptere fra Hot Owl, de bygger 19 mm ut pr side, jeg har selv brukt sånne et par sesonger før jeg byttet til senkespindler fra CB for skivebremser med skiver borra for 5x130 boltmønster


Det enkleste er nye tromler bak med rikgtig boltmønster og adaptere foran. Adaptere bygger litt, men det har du god plass til siden du har 2" smalet forstilling og 4,5" felg. Tror faktisk de hadde satt hjulet mer riktig..
Den beste løsningen derimot er vel et skivekit til kingboltforstilling. En del dyrere, men da får du jo både bedre bremser og en mer optimal måte og feste hjula på.
Loggført

1958 T1 boble.
1960 T1 boble ragtop.
Lars Johansen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer



Vis profil
« Svar #7 på: desember 24, 2007, 15:24:54 pm »

Det enkleste er å følge rådene til Rocket-Racing. Få tak i bremseskjold fra boble 68 og nyere og kjøp tromler med ferdig borra 5x130 boltmønster, da har du det klart bak. Foran kan du bruke adaptere fra Hot Owl, de bygger 19 mm ut pr side, jeg har selv brukt sånne et par sesonger før jeg byttet til senkespindler fra CB for skivebremser med skiver borra for 5x130 boltmønster


Det enkleste er nye tromler bak med rikgtig boltmønster og adaptere foran. Adaptere bygger litt, men det har du god plass til siden du har 2" smalet forstilling og 4,5" felg. Tror faktisk de hadde satt hjulet mer riktig..
Den beste løsningen derimot er vel et skivekit til kingboltforstilling. En del dyrere, men da får du jo både bedre bremser og en mer optimal måte og feste hjula på.

Finnes det -67 tromler i 5x130? I såfall hvor selges disse?
Loggført
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #8 på: desember 25, 2007, 21:34:07 pm »

Løp og kjøp!  http://www.vwnorge.no/index.php/topic,729.0.html
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #9 på: desember 26, 2007, 00:13:59 am »

Er slike adaptere virkelig å anbefale?
Mulig jeg vil gå for senkespindler og skiver..
men må vel ha større hovedpumpe for slik og.. (hva mer?)
Loggført

Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #10 på: desember 26, 2007, 00:38:01 am »

Jeg ville ikke vært redd for å kjøre med Hot Owl adaptere. Det er skikkelig kvalitet og jeg har ikke hørt om noen som har hatt problemer med dem. De har vært brukt på ganske vasse biler som har blitt hardt brukt uten problemer. Men skjønner at du er skeptisk.. Adaptere er ikke den optimale løsningen, men et enkelt alternativ.
Senkespindler og skiver gir deg jo bedre komfort, bedre bremser og mulighet til å montere Porschehjul. Tre ønsker på en gang det...
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #11 på: desember 26, 2007, 14:11:30 pm »

Skal jo uansett koste på bilen noe,
men om jeg skal gå for senkespindel oppsettet for skiver
så vil jeg trenge  skiver 5*130 hele rundt? nye slanger, eller går de gamle?
senkespindler..

bilen har jo allerde 2 krets bremsesystem, vil dette holde for skivebrems?
Loggført

Lars Johansen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer



Vis profil
« Svar #12 på: desember 27, 2007, 13:39:19 pm »

Er slike adaptere virkelig å anbefale?
Mulig jeg vil gå for senkespindler og skiver..
men må vel ha større hovedpumpe for slik og.. (hva mer?)

Trenger ikke annet en std 2 krets pumpe. Fungererte utmerket for meg, vel å merke med std kalippere.

csp har vel faktisk tuv godkjente senkespinder også da blir hele prosessen lovelig.
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #13 på: desember 27, 2007, 13:53:33 pm »

Er slike adaptere virkelig å anbefale?
Mulig jeg vil gå for senkespindler og skiver..
men må vel ha større hovedpumpe for slik og.. (hva mer?)

Trenger ikke annet en std 2 krets pumpe. Fungererte utmerket for meg, vel å merke med std kalippere.

csp har vel faktisk tuv godkjente senkespinder også da blir hele prosessen lovelig.


På Kerscher settet jeg har med 2 stempla kalippere "må" du ha større hovedpumpe. Om det må til for å fungere tilfredsstillende vet jeg ikke, men TÜV papirene krever det.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #14 på: desember 27, 2007, 14:19:25 pm »

csp har vel faktisk tuv godkjente senkespinder.


Dette stemmer ikke, det eneste CSP har klart å få TuF godkjent er senke spindler til Balljoint, dvs. forstillingen som kom i 66.

Det finnes ingen tromler til den tidlig forstillingen med noe annet boltsirkel enn den originale 5x205, det er derfor Hot Owl adapterene finnes... eller skal vi si fantes?
Loggført

Speed is no substitute for direction
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!