april 25, 2024, 19:32:17 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvordan spenne opp sylindre for dreiing  (Lest 1816 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« på: mars 05, 2017, 17:43:12 pm »

Hei,

Jeg må korte ned sylindrene mine noen mm. Guttungen går VG2 på industriteknologi, og kunne godt tenke seg å prøve seg på den jobben, men er det noen erfaringer med hvordan man best spenner opp sylindrene i benken.

Siden det er litt tynt med kjøleribber i den enden toppene sitter tenkte jeg å dreie de av i den enden hvis det har noen betydning.

Har lest litt og funnet ut at man bør innenfor 0.05mm for å sikre at det tetter bra mot toppene.

Noen som har noe lurt å bidra med?

R.
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #1 på: mars 05, 2017, 19:08:44 pm »

Jeg pleier dreie i enden mot blokka. Ikke så høyt trykk der, så ikke så ømfintlig for eventuelle ujevnheter heller. Har laget en propp slik at jeg kan bruke spissdokka. Og hardmetallskjær for støpegods.


* HPIM00600 (Custom).jpg (81.77 KB, 800x600 - vist 230 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #2 på: mars 05, 2017, 19:21:19 pm »

Pleier også å lage et lite spor som jeg har tegnet litt overdrevet på tegningen under. Da sikrer man at sylinderen kommer helt inn i blokka, selv om blokka har skarpe kanter og dreiestålet har en liten radie. Man får også plass til en liten silikonfuge.  Glad


* HPIM1781 (Custom).jpg (48.28 KB, 800x600 - vist 199 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3 på: mars 05, 2017, 22:01:37 pm »

takk for tips

Forstår jeg det riktig at den proppen er 94mm så den passer tight i sylinderen? Ikke noe kon eller noe som sprenger utover?
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4053
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #4 på: mars 06, 2017, 17:34:19 pm »

Mener bestemt vi har en liggende nede ved russeren. Det kan jo sikkert gå at låne eller kopiere den vil jeg tro Glad
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #5 på: mars 06, 2017, 18:15:45 pm »

Jeg dreier alltid på toppsiden. Bruker ett gammelt stempel uten skjørt, som jeg setter i bunn av sylinder.
Viktig å tenke på ved dreiing av brukte sylindre er evt slitekant. Dreier man i bunn, så vil øverste stempelfjær overlappe slitekant.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #6 på: mars 06, 2017, 18:32:15 pm »

Ja, proppen er akkurat 94mm slik at den akkurat sklir inni uten press. Snur jeg den, er den 92mm for mindre sylindre.
Er det brukte sylindre med slitekant er det nok lurest som H-mek skriver å dreie i andre enden. Men et stempel er jo litt mindre enn sylinderen, så vil tro man må være forsiktig med oppspenningen?
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #7 på: mars 09, 2017, 10:06:01 am »

Slik gjør jeg det

Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #8 på: mars 09, 2017, 10:08:55 am »

Motholdet jeg har dreid er ganske tight fit. Går sikkert med stempel også, mange veier til rom.
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #9 på: mars 10, 2017, 20:23:17 pm »

Det der var veldig oppklarende Glad Tusen takk
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!