april 25, 2024, 17:37:55 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Vekselstrømsdynamo  (Lest 2822 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« på: april 24, 2017, 22:52:54 pm »

Hei,

Jeg har et litt underlig fenomen i Ghian...

Jeg har montert vekselstrømsdynamo med innebygget regulator. Og det skulle jo være en smal sak å kople opp.

Men når jeg satt inn motoren nå i våres, hadde jeg koplet litt feil, og byttet om ledningen som går fra ladelampen i dashbordet med den som går til oljetemp-giveren (ulempen med at alle ledninger er sorte og disse var merket, men den ene er nr 6 og den andre 9....)

Uansett, når jeg koplet riktig, så lyser ladelampa når tenninga er på, og den slukker når motoren går. Når jeg hadde koplet feil, lyste ikke lampa (naturlig nok) og spenningen på den store polen på generatoren var 12.2V (det samme som den var før motoren startet) noe som tyder på at det ikke ladet.

Men som sagt, når lampa ble koplet riktig, lader den på 13-14 V, så alt ser ok ut.

MEN, så kommer spørsmålet; når jeg skrur av tenninga stopper ikke motoren. Det gjorde den når jeg hadde koplet feil, men når alt er riktig, så fortsetter den å gå. Prøvde å nappe av kabelskoen på ladelampe-ledningen mens motoren gikk og tenninga skrudd av, og da stoppet den....

Så jeg mistenker at det er noe muff her; at ladinga genererer spenning som opprettholder spenninga på tenninga, slik at den ikke stopper. Skal det være noen diode eller noe her, som skal sikre at det ikke går spenning tilbake i anlegget, eller er kanskje tenningsbryteren min kaputt?

Ga dette mening? Glad
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1 på: april 24, 2017, 23:11:33 pm »

ja
sprutet får drivspenning  via ladelampe når du skrur av tenninga
hadde samme problem på varianten min.
husker ikke om jeg satt inn diode eller en motstand.

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2 på: april 24, 2017, 23:13:40 pm »

type pull-down på supply til sprutet ?
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: april 25, 2017, 00:00:05 am »

type pull-down på supply til sprutet ?


 en effektmotstand i serie med ladelampa for att spenningen blir for lav til å holde rele/sprutet i gang.

men mener diode ikke  gjør att ladelampa funker som den skal

#trøtt
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4 på: april 25, 2017, 07:42:33 am »

OK, da skjønte jeg. Takk Glad
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #5 på: april 25, 2017, 17:51:28 pm »

Burde vel gå an å bruke en diode på plussen inn til speedometer?
På ledningen mellom ladelampe og dynamo vil en diode klusse det til for funksjonen av ladelampen, ja.
En eventuell motstand må også være riktig for at spenningen skal bli høy nok til dynamoen, men lav nok til at sprutet tror spenningen er borte. Noen dynamoer krever minst 1,2W i ladelampen for å få nok "startspenning".
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #6 på: april 25, 2017, 19:26:50 pm »

Burde vel gå an å bruke en diode på plussen inn til speedometer?
På ledningen mellom ladelampe og dynamo vil en diode klusse det til for funksjonen av ladelampen, ja.
En eventuell motstand må også være riktig for at spenningen skal bli høy nok til dynamoen, men lav nok til at sprutet tror spenningen er borte. Noen dynamoer krever minst 1,2W i ladelampen for å få nok "startspenning".

Tenkte på det også. Blir litt lavere spenning i pærene, men det er så lite at det betyr antakelig ikke noe. Tror jeg prøver det først; har noen dioder liggende på roterommet i kjelleren Glad
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #7 på: april 26, 2017, 14:30:11 pm »

står noe om dette på CB sine sider finner det på koblingskjema til quick tune sprutet
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #8 på: april 27, 2017, 20:15:54 pm »

Funka perfekt med diode. Koplet den mellom 12V og plussen på lyspærene i dashen, slik at strømmen ikke kan gå via pæra og ut på ledningsnettet når jeg skrur av tenninga.

Moro
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!