april 20, 2024, 07:04:58 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Tips ved evt. kjøp av boble?  (Lest 2440 ganger)
caravelleman
Nybegynner
*
Innlegg: 8
Bosted: Orstad


Caravellejævel fra Orstad


Vis profil
« på: august 19, 2008, 18:16:24 pm »

Som sagt.....
Om jeg begynner å se meg litt rundt etter en liten kjekk boble, hva bør jeg se etter som åpenbare feller?
Så en ad hvor det stod; "rust på de vanlige stedene"..... hmmm.... for uinnvidde; hvor er dette Glad

Skulle til å spørre etter noen gode tilbud på bobler, men jeg ser jo at de kommer i alle verdens farger OG priser.... Gliser
Loggført

- Caravelle 93mod.
- Touran 140 TDI 07mod
.... snart ei boble??
Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #1 på: august 19, 2008, 18:49:11 pm »

Har du noen preferanser om hva slags boble du vil ha? Modell og prisklasse?

De "vanlige stedene" er som oftest fangerfester, hjulbrønn, under batteri, forkant/bakkant av kanalene (hull inn fra hjulbuene) etc...

En boble kan koste alt fra 0kr til 250.000+ - alt ettersom tilstand/modell/utstyr/flaks etc. Regn med ca 25 - 50 000 dersom du vil ha en bra en, men er du klar for litt jobb selv kan prisen bli en helt annen...

Lykke til!
Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
caravelleman
Nybegynner
*
Innlegg: 8
Bosted: Orstad


Caravellejævel fra Orstad


Vis profil
« Svar #2 på: september 09, 2008, 10:57:33 am »

Jeg kan i utgangspunktet tenke meg en 50-60 mod (?), men 70 går også. Jeg kan ikke få alt som jeg vil på første forsøk. Prisklasse 0 til 10.000.- sånn ca.
Nå har det seg slik at fruen kjøpte ferie til familien (2009) igår til den nette sum av 30.000.-  Sjokkert og da sitter jeg litt i baret mtp utlegg til boble. MEN jeg gir ikke opp fordet.... ehhh heheh.
JEg kikker og prøver følge litt med på nett og ser om jeg finner noe kjekt... Blunker


Ser av noen ads på både finn og her inne at det spesifiseres at det er 6V eller 12V.... har ikke snøring på slike ting, så jeg spør likegreit; Hva er forskjellen og hva gjør dette med bruken av bilen?

En annen ting jeg kom til å tenke på; Belter! Hvordan er det med belter i disse gamle bilene? Det var vel ikke påbudt med belter i de gamle gode, men er det mulig å bygge inn dette? Har jo noen barn som sikkert vil være med på tur innimellom (når jeg bare får meg en boble Rekker tunge) og de kan jo ikke sitte usikret...  Øyerulling
Loggført

- Caravelle 93mod.
- Touran 140 TDI 07mod
.... snart ei boble??
Eivind E
Supermedlem
*****
Innlegg: 529
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #3 på: september 09, 2008, 11:26:22 am »

Nå har det seg slik at fruen kjøpte ferie til familien (2009) igår til den nette sum av 30.000.-  Sjokkert og da sitter jeg litt i baret mtp utlegg til boble.

Da må du vise henne denne linken http://www.tv2.no/gmn/article2032407.ece -Kravstore kvinner ødelegger ferien
 Gliser

Jeg kan i utgangspunktet tenke meg en 50-60 mod (?), men 70 går også. Jeg kan ikke få alt som jeg vil på første forsøk. Prisklasse 0 til 10.000.- sånn ca.

Jeg er ingen ekspert, men for meg virker det som at ti tusen er litt lite. For å få en fin urestaurert bil som er i brukbar stand, ser det ut til at 17-19 tusen er omtrent der landet ligger. Hvis du aksepterer litt shabby lakk, litt rust her og der og generelt litt mindre pen bil så er vel ti tusen nok.
Bilen jeg har kostet bare fem tusen, men den er veldig stygg i lakken og hadde noe småfiks når den ble kjøpt (f ex ladet den ikke og manglet gasspedal..), og handelen ble vel også inngått på bygdefest.
Så er det vel sånn at jo eldre jo dyrere, så om du vil ha en bil fra midt på femtitallet så blir det vel utenfor ditt budsjett.

Ser av noen ads på både finn og her inne at det spesifiseres at det er 6V eller 12V.... har ikke snøring på slike ting, så jeg spør likegreit; Hva er forskjellen og hva gjør dette med bruken av bilen?

En annen ting jeg kom til å tenke på; Belter! Hvordan er det med belter i disse gamle bilene? Det var vel ikke påbudt med belter i de gamle gode, men er det mulig å bygge inn dette? Har jo noen barn som sikkert vil være med på tur innimellom (når jeg bare får meg en boble Rekker tunge) og de kan jo ikke sitte usikret...  Øyerulling

6v/12v, de eldre har 6v, er vel 67 og ned tror jeg, men jeg er ikke noen ekspert.
Det er 6v i min og den starter og går helt fint. Så lenge det elektriske er i orden så har det vel ikke så mye å si.

Når det gjelder belter så er det sånn at dersom det ikke er belter så er du ikke pliktig å bruke, men dersom du ettermonterer belter så MÅ du bruke de dersom de er montert.
Det er vel en relativt smal sak å montere, en tjukk skrue på hver side omtrent.
Loggført

65 Karmann Ghia @ 2332
66 1300 @ 1914
72 Doka @ 2.4
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #4 på: september 09, 2008, 11:32:48 am »

Jeg kan i utgangspunktet tenke meg en 50-60 mod (?), men 70 går også.

Hvis 10.000 er maks, ville jeg kjøpt meg en 70-talls boble var jeg deg. Da får du definitivt mest bil for pengene, minst rust, best utstyrt, 12V og lettere å installere 3 punkts belter hvis det ikke allerede er der. Så kan du heller selge den igjen når du har spart opp penger til å kjøpe en dyrere boble. Viktigste er å komme i gang, å ha en kjørbar luftkjølt gir deg så mye morro uansett.

For de vanligste rustfellene i bobler, les denne stickyen http://www.vwnorge.no/index.php/topic,2506.0.html
Loggført

1969 Militær-buss
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!