august 20, 2019, 14:15:48 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Plassering av bensinfilter  (Lest 6275 ganger)
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4141
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« på: juni 18, 2017, 10:40:17 am »

Litt viktig info om plassering av bensinfilter:

Skriver dette fordi mange har feilplassert ekstra bensinfilter, dermed øker faren for brann drastisk.

Bensinfilteret skal stå på sugesida av bensinpumpa, ikke trykksida. Sprekker filteret på sugesida, vil pumpa suge luft og motoren stoppe. Står det på trykksida, vil bensina i noen sekunder bli spraya rundt i motorrommet når motoren går, og dette gir naturligvis mye større brannfare. Dessuten mangler mange filtre trykk-klassifisering.

Helst bør ikke et ekstra filter (jeg kjører uten ekstra filter, hadde ett som sprakk på 80-tallet) være i motorrommet, men under bensintank eller ved girkassa. Har i våres også sett et plastfilter som har mjuknet, mulig ikke alle plastfiltre tåler etanol i lengden?
« Siste redigering: juni 18, 2017, 11:50:27 am av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #1 på: juni 18, 2017, 13:05:38 pm »

Veldig lurt med en påminner om dette en gang i blant.
Har også lest at feilplassert bensinfilter kan få messingtappen som på forgasseren til å løsne over tid. Den løsnet på den ene bilen vår en gang (heldigvis mens vi stod stille på gårdsplassen). For sikkerhets skyld så har alle bilene våre har også fått denne løsningen her:
https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=553008

Eventuelt kan man også bytte ut den originale tappen. Man får de jo også med gjenger så de skrus ordentlig fast i forgasseren.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1621
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #2 på: juni 18, 2017, 19:47:13 pm »

Og når vi først er inne på bensinsystemet, var det dette med valg av slangeklemme og riktig bruk. Bildet under viser jo et godt eksempel på hva man ikke bør velge/gjøre.



Disse slangeklemmene på bildet under sies å være bedre, da de vil klemme jevnere og ikke ødelegge slangen like lett. Skal uansett ikke strammes for hardt.



Og så er det det å velge riktig bensinslange til det du fyller på tanken. Det er jo blitt litt etanol i mye av bensinen vi fyller nå. Da er det vel slanger av kvalitet SAE30R9 som anbefales?
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 5489
Bosted: Ski i AKERSHUS



Vis profil WWW
« Svar #3 på: juni 19, 2017, 00:03:27 am »

Har nå kjørt i godt over ti år med samme bil og motor nå - uten ekstra filter. Har ikke hatt problemer med rusk i forgasserne....i disse 10 årene...

Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Ziggy66bug
Supermedlem
*****
Innlegg: 535
Bosted: krokstadelva



Vis profil
« Svar #4 på: juni 19, 2017, 00:28:23 am »

Har nå kjørt i godt over ti år med samme bil og motor nå - uten ekstra filter. Har ikke hatt problemer med rusk i forgasserne....i disse 10 årene...



Er dessverre ikke sån for alle Trist
Bensin pumpa på min type 3 har etterhvert begynt å gi fra seg rusk og drit som tetter forgasserne.
Har ett filter før pumpe og ett i mellom som en midelirtidig løsning til ny bensin pumpe er på plass.
Dette er selvfølgelig ikke en løsning jeg liker, men nødvendig i en kort periode... Tvilende
Loggført

66-Boble 1300 (1641 Glad )
88-Audi 90 2,3 Quattro
69-Type 3 Variant
76-Mercedes Bens w123
64-Boble Cal Looker
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 5489
Bosted: Ski i AKERSHUS



Vis profil WWW
« Svar #5 på: juli 20, 2017, 16:00:01 pm »

Har sett at originale bensinfiltre for nyere biler finnes i mange ulike størrelser og formater. Lurte på å sette et slikt under tanken....Tips til type ønskes
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 5489
Bosted: Ski i AKERSHUS



Vis profil WWW
« Svar #6 på: august 15, 2017, 20:27:50 pm »

Etter å ha grublet litt kjøpte jeg et filter her om dagen- og fant umiddelbart ut like etterpå at jeg hadde et svært likt liggende.

Planen er å ha et slikt et sted ved siden av girkassen - Der slangen går i dag...

Bildet er tatt nå av "lagerbeholdningen"


* _20170815_202049.jpg (62.62 KB, 734x600 - vist 251 ganger.)
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 5489
Bosted: Ski i AKERSHUS



Vis profil WWW
« Svar #7 på: oktober 11, 2017, 22:40:36 pm »

Og så fikk jeg plassert et filter ved girkassen.

Dårlig bilde er lagt ved - Tatt rett inn for venstre bakhjul - inn mot clutcharmen og like over/foran drivakselrøret...

Brukte strips med innfestning til armen som holder clutchkabelen slik at det ble "avlastning" og "flex" som gjør at filteret ikke "hopper og danser" under kjøring på norske riksveier...

(Inne i motorrommet har jeg finere bensinslanger og klemmer enn her...)


* DSC_7289.jpg (35.41 KB, 738x600 - vist 196 ganger.)
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4141
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #8 på: juli 01, 2018, 13:58:17 pm »

En annen ting vedrørende bensinfilter.
VW plasserte en sil i tanken og en i bensinpumpa, originalt. Hullene i silene er så store at endel partikler går igjennom, men de er så små at de også vil gå problemfritt mellom forgassren (den originale).
De som er for store, stoppes i silene. Uoriginale filter filtrerer unødvendig fine partikler, og tette seg etterhvert.

Derfor er det liten grunn til å bruke ekstra bensinfilter hvis du kjører original forgasser og tanken er rein innvendig.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!