april 19, 2024, 18:08:46 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Enderør eksos  (Lest 1894 ganger)
burker (Brian)
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1183
Bosted: Tistedal


Savner Folkevogn klubben Østfold


Vis profil
« på: juli 29, 2017, 21:44:31 pm »

Holder på å bytte eksosanlegg på min 59 mod boble.
Hvor dypt/ langt inn skal enderøra settes?
Regner med det er viktig hvordan disse monteres.
Loggført

T-1 1959
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #1 på: juli 29, 2017, 22:52:55 pm »

Personlig så pleier jeg å montere dem så de nesten akkurat fyller de små stussene som man monterer dem i. Så er jeg sikker på at de ikke stikker for langt inn i eksosanlegget samtidig som jeg kan være trygg på at de ikke ramler ut når jeg kjører.
Det aller viktigste er at de ikke kommer for langt inn for da blir det litt vanskeligere for eksosen å komme seg ut.

I en gammel verksted manual leste jeg en annen forklaring. Inni eksosen er det jo et lite rør som kommer fra forvarminga til innsuget. Det ene enderøret skal overlappe dett lille røret inni eksosanlegget med 6mm. Så justerer man bare det andre så begge to stikker likelangt ut.
Dette har jeg personlig aldri brydd meg noe med. Jeg har bare skrudd på biler med nyere repro anlegg og der har de ikke vært like nøye på disse detaljene. Så å få til denne "overlappingen" har egentlig alltid vært umulig for min del.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #2 på: juli 30, 2017, 07:37:29 am »

Regner med de 6mm du snakker om er for at forvarmingen til forgasseren skal få det riktige dragsuget.
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,38492.msg465393.html#msg465393
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
burker (Brian)
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1183
Bosted: Tistedal


Savner Folkevogn klubben Østfold


Vis profil
« Svar #3 på: juli 30, 2017, 08:46:23 am »

Må bare ta av meg hatten og takke for flotte svar. Takk  Glad
Loggført

T-1 1959
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #4 på: juli 30, 2017, 15:49:32 pm »

Regner med de 6mm du snakker om er for at forvarmingen til forgasseren skal få det riktige dragsuget.
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,38492.msg465393.html#msg465393

Ja det stemmer nok.
Noen mener visst også at det ene enderøret skal stikkes mye lenger inn enn det andre av en eller annen grunn. Men dette anser jeg som en av de mange "boble mytene".

Må bare ta av meg hatten og takke for flotte svar. Takk  Glad

Bare hyggelig å kunne være til hjelp.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!