april 20, 2024, 00:17:51 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lyden i enderør  (Lest 7425 ganger)
Riisern
Supermedlem
*****
Innlegg: 1734
Bosted: Aremark


Rockabilly rumble


Vis profil
« på: august 31, 2011, 20:10:43 pm »

Noen som har prøvd forskjellige type enderør og opplevd forskjellige lydnivå? Snakker da om orginalrør og ikke 356 rør. Jeg har kun erfaring med rør fra bosal, men synes jeg har en annen lyd, enn andre t1 med orginal eksos. Savner blandt annet den karateristiske "bobleplystringa" og synes jeg har høyere lyd.
Loggført

Owner of
 "Lorang`s Garage"
- all brand autoshop -
   Parts n`repair     
  Tlf: 466 81 660
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #1 på: august 31, 2011, 22:00:42 pm »

Jeg har heller aldri fått til den "karakteristiske" lyden med Bosal enderør. Og de bråker også en del mere enn orginale gjør så vidt jeg kan forstå. Og uten demping bråker det godt, men faktisk ikke så mye mere enn med Bosal rørene.
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1043
Bosted: Skien


Rolf T. Kastenwagen


Vis profil
« Svar #2 på: august 31, 2011, 22:19:12 pm »

Hør med Lydia Nalen, hun har erfaring Johan?
« Siste redigering: august 31, 2011, 22:26:01 pm av Rolf T. Kastenwagen » Loggført

VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt
VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: august 31, 2011, 22:32:26 pm »

Har rustfrie enderør, symes de bråker - betydelig mer enn originale.
Loggført
Riisern
Supermedlem
*****
Innlegg: 1734
Bosted: Aremark


Rockabilly rumble


Vis profil
« Svar #4 på: september 01, 2011, 07:37:03 am »

Får man orginale over disk da? Eller må man da på NOS markedet?
Loggført

Owner of
 "Lorang`s Garage"
- all brand autoshop -
   Parts n`repair     
  Tlf: 466 81 660
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #5 på: september 01, 2011, 08:21:08 am »

Jeg kjøpte TDE enderør i sommer. Funker!

http://www.tde-kaefer-tuning.de/index.php?pageid=9



Bilen blei litt piggere på toppen, drar den 5km/t mer på 3.gear før den "stanger" litt imot, og føler samme skjer på de andre geara.
Ikke merkbart høyere lydnivå, men bittelitt annet lydbilde.

Siden de er rustfrie, blir de gyldne av farge når de blir varme.

 Glad
« Siste redigering: september 01, 2011, 08:24:55 am av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Riisern
Supermedlem
*****
Innlegg: 1734
Bosted: Aremark


Rockabilly rumble


Vis profil
« Svar #6 på: september 01, 2011, 08:32:33 am »

Jeg kjøpte TDE enderør i sommer. Funker!

http://www.tde-kaefer-tuning.de/index.php?pageid=9
Bilen blei litt piggere på toppen, drar den 5km/t mer på 3.gear før den "stanger" litt imot, og føler samme skjer på de andre geara.
Ikke merkbart høyere lydnivå, men bittelitt annet lydbilde.

Siden de er rustfrie, blir de gyldne av farge når de blir varme.

 Glad
Plystrer disse? Glad
Loggført

Owner of
 "Lorang`s Garage"
- all brand autoshop -
   Parts n`repair     
  Tlf: 466 81 660
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #7 på: september 01, 2011, 08:48:59 am »

Bilen min har aldri plystret som bobler kan plystre, så det veit jeg ikke. Men hører fortsatt at det er ei boble, med ørlite grann grommere/grovere lyd. Ingen vesensforskjell i lyd.
Mener jeg har hørt at plystringa kan ha noe med tenning/ventiljustering som ikke er helt ok. Husker pappa fikk igjen bobla fra service, og den plystra skikkelig, noe den aldri hadde gjort før (dette var på 70-tallet, 1200-64). Han dro ned seinere og fikk justert det riktig, og da låt bilen som vanlig igjen.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Riisern
Supermedlem
*****
Innlegg: 1734
Bosted: Aremark


Rockabilly rumble


Vis profil
« Svar #8 på: september 01, 2011, 08:58:48 am »

Så da kan det hende at det jeg søker er noe jeg ikke vil ha da:)
Loggført

Owner of
 "Lorang`s Garage"
- all brand autoshop -
   Parts n`repair     
  Tlf: 466 81 660
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #9 på: september 01, 2011, 10:11:29 am »

Hm.. På turen til SCC låg eg bak ein 1500 med rimelig original maskinist/eksos, som plystra såpass at eg måtte bemerke det - og skru opp lyden på stereoen.... I diskusjon etterpå, kom det fram at dette var pga. eksosen - som med sine to utløp og sugerøraktige tverrsnitt var skapt for nettopp å plystre. Greenbug'en derimot, plystra ikkje.. Den brumma. Bussen min, med singelsugerør, plystrar heller ikkje.. Men Raymond sin - den låt som ei heil jævla panfløytegruppe fra Peru.
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #10 på: september 01, 2011, 19:10:28 pm »

Orginal pipene plystrer, repro gjer ikkje, så tippar at da ikkje har noko å fortella om ventiljustering eller tenning.
men lurar på om kor langt inn røyrene er i potta, har noko å sei på lydbilde? men er nok isoleringa og dempingen i røyrene som lagar lyden kontra repro greier med halve vekta som ikkje klarar å plystra.

ghiaen te mutteren den har orginal og forsovidt ganske sprek 1600 motor, og orginal eksos. og den plystrar HØKT Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Riisern
Supermedlem
*****
Innlegg: 1734
Bosted: Aremark


Rockabilly rumble


Vis profil
« Svar #11 på: september 02, 2011, 06:57:34 am »

Får man orginale over disk da? Eller må man da på NOS markedet?
Glad?
Loggført

Owner of
 "Lorang`s Garage"
- all brand autoshop -
   Parts n`repair     
  Tlf: 466 81 660
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #12 på: september 03, 2011, 23:14:44 pm »

Har sett det er en del som selger NOS på TheSamba.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #13 på: september 03, 2011, 23:18:25 pm »

orginale brukte er fortsatt i omløp. kombiner gjerne med autosol
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Riisern
Supermedlem
*****
Innlegg: 1734
Bosted: Aremark


Rockabilly rumble


Vis profil
« Svar #14 på: september 04, 2011, 12:54:01 pm »

Får snoke litt, blir ivertfall ikke bosal igjen. De ruster etter bare en uke.
Loggført

Owner of
 "Lorang`s Garage"
- all brand autoshop -
   Parts n`repair     
  Tlf: 466 81 660
Jøran Larssen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2055
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #15 på: september 04, 2011, 14:50:12 pm »

Hva har skjedd? Før i tida var det plystringa som røpet at du hadde satt på ettermarkedsenderør på bobla. Originale har da aldri gitt fra seg denne fæle plystrelyden.
Loggført
Riisern
Supermedlem
*****
Innlegg: 1734
Bosted: Aremark


Rockabilly rumble


Vis profil
« Svar #16 på: august 16, 2012, 20:28:34 pm »

Gamel trå som kan brukes på nytt... Ved monteringa av enderøra, hvor langt inn skal de egentlig? Har lært at de ikke skal helt inn men hvor mye skal stikke ut, evt hvor mye skal de inn? Har handla et nytt sett fra Fisher Buggies når jeg var der i sommer.
Loggført

Owner of
 "Lorang`s Garage"
- all brand autoshop -
   Parts n`repair     
  Tlf: 466 81 660
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #17 på: august 16, 2012, 20:34:22 pm »

Gamel trå som kan brukes på nytt... Ved monteringa av enderøra, hvor langt inn skal de egentlig? Har lært at de ikke skal helt inn men hvor mye skal stikke ut, evt hvor mye skal de inn? Har handla et nytt sett fra Fisher Buggies når jeg var der i sommer.
du bare må komme på scc på lørdag, da det er "våres" kveld  Øyerulling
Loggført
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1110
Bosted: moss


stæsj hore og hard barket senkepøbel


Vis profil
« Svar #18 på: august 16, 2012, 21:54:40 pm »

kan du ikke justere litt ut/inn når den står å går, for mest mulig plystrelyder  Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #19 på: august 16, 2012, 22:53:14 pm »

Det er et mål på hvor langt inn de skal, men husker ikke målet. Men jeg passet på at de ikke gikk lengre inn enn anleggsflaten går i anlegget.
Hadde de for langt inn for endel år siden, da var jeg mye plaget med forgasserising.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #20 på: august 17, 2012, 18:47:36 pm »

Det røret fra forvarmingen skal stikke 6mm inn i den ene stussen. Regner med dette er for å få den rette gjennomstrømningen på forvarmingen.


* 1.JPG (75.98 KB, 728x1026 - vist 340 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Riisern
Supermedlem
*****
Innlegg: 1734
Bosted: Aremark


Rockabilly rumble


Vis profil
« Svar #21 på: august 17, 2012, 20:51:09 pm »

Det var litt annerldes enn det jeg har gjordt før ja. Ha døtta det helt inn jeg Glad Får gjøre det rett denne gangen.
Loggført

Owner of
 "Lorang`s Garage"
- all brand autoshop -
   Parts n`repair     
  Tlf: 466 81 660
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #22 på: august 18, 2012, 07:00:54 am »

Har merket at de ikke alltid kommer langt nok inn på repropotter. De stopper i overgangen mellom den lille stussen og potten. Filer ut litt, og de kommer inn dit de skal. Så selv om du har døtta de helt inn, kan det godt være de skulle vært ennå lenger inn?
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Riisern
Supermedlem
*****
Innlegg: 1734
Bosted: Aremark


Rockabilly rumble


Vis profil
« Svar #23 på: august 21, 2012, 20:41:58 pm »

Da er røra ivertfall montert i rett dybde inn i potta. Hadde de alt for langt inn, dro de ca 5 cm ut.
Loggført

Owner of
 "Lorang`s Garage"
- all brand autoshop -
   Parts n`repair     
  Tlf: 466 81 660
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #24 på: august 25, 2012, 19:51:03 pm »

Min har ikke plystret noe nevneverdig før. Helt original 1600 med repro eksos.
Men i går tok jeg ut og gjorde rein enderørene innvendig (ganske svarte og gode kan man si), og justerte litt på plasseringen.
Når jeg kjørte av gårde i dag morges hørte det ut som lillebroren til Roger Whittaker brukte eksosanlegget som øvingsrom.
« Siste redigering: august 25, 2012, 22:26:57 pm av jubaluba » Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
VW1300-69
Juniormedlem
**
Innlegg: 91
Bosted: Vindafjord


Vis profil

« Svar #25 på: august 25, 2012, 20:26:18 pm »

For ein del år siden så ble jeg fortalt av ein gammel amatørmekaniker at de 2 eksosrørene (enderørene) på bobla skulle justeres med ulik lengde. Begge måtte ikke være like langt inne. Dette mente jeg han sa hadde noe med den "korrekte" lyden å gjør.
Er dette bare gammel "røverhistorie", eller er det noen som monterer de slik?
« Siste redigering: august 26, 2012, 11:01:13 am av VW1300-69 » Loggført
Riisern
Supermedlem
*****
Innlegg: 1734
Bosted: Aremark


Rockabilly rumble


Vis profil
« Svar #26 på: august 26, 2012, 08:35:36 am »

Roger Whittaker brukte eksosanlegget som øvingsrom.
Roger`n er sherriff:)
Loggført

Owner of
 "Lorang`s Garage"
- all brand autoshop -
   Parts n`repair     
  Tlf: 466 81 660
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!