april 16, 2024, 08:25:11 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Justering av forstilling  (Lest 9741 ganger)
split 1950
Nybegynner
*
Innlegg: 41
Bosted:


Vis profil

« på: august 25, 2017, 19:34:08 pm »

Noen som kan si meg cambervinkelen på min 1950 mod split boble er, i grader eller millimeter.
Loggført
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #1 på: august 25, 2017, 23:37:38 pm »

Den trenger du ikke vite for den er ikke justerbar  Blunker
Shimsingen gjøres kort fortalt ved at du måler forskjellen mellom anleggsflaten på øvre og nedre bærearm og deretter shimser etter tabell når du monterer spindelen. Dette gjøres fordi det er små forskjeller fra forstilling til forstilling og spindlelen må gå fritt. Ved å forsøke å shimse seg til annen camber vil ting stå i spenn, ikke bevege seg som det skal og slites fort.
Det finnes to tabeller, en for 10 shims (til og med 1960
 om jeg ikke husker feil) og en for 8 shims (1961 til 65)
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
split 1950
Nybegynner
*
Innlegg: 41
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: august 26, 2017, 18:40:50 pm »

Det finnes en tabell med 10 shims,men om cambervinkel er feil,kan det rettest med spissingen slik at dekk ikke blir litt feil
og kjøreegenskaper er like bra ?
Loggført
Lynet
Seniormedlem
****
Innlegg: 297
Bosted: Drammen



Vis profil
« Svar #3 på: august 26, 2017, 22:20:07 pm »

Cambervinkelen er bestemt av spindelholderen. Den er smidd med maskinert boring for kingbolt. Dersom det er mye slakk i kingboltforinger og/eller disse ikke er brotsjet riktig kan cambervinkelen bli feil. Dette kan repareres med nye foringer og kingbolt, men ikke justeres.

Dersom du mistenker feil cambervinkel kan det også være at en eller begge bærearmene er skjeve. Disse må i såfall byttes. Den indre lagerflaten til bærearmene og det indre lageret kan også være så slitt at det påvirker hjulgeometrien.

Spissingen kan ikke rette opp feil i camber men påvirker selvsagt kjøregenskapene om den er utenfor toleransene.
Loggført
split 1950
Nybegynner
*
Innlegg: 41
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: august 27, 2017, 17:07:44 pm »

Takk for opplysningene.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!