april 28, 2024, 00:33:55 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Spørsmål om motorbygging med endret slag (74) og vippere.  (Lest 1783 ganger)
Bobletrond
Medlem
***
Innlegg: 152
Bosted: Ålgård, Rogaland



Vis profil
« på: august 30, 2017, 13:51:40 pm »

Slag...
Jeg har samlet en del deler gjennom årenes løp og har en liten plan om å få satt sammen en motor i vinter. Har derfor noen spørsmål vedrørende endret slaglengde.
Jeg har et Mahle 1640 sylindersett. Dette for 69 slag antar jeg. Ene veiva jeg har er original, mens jeg har funnet ut at motvektsveiva med 8 stifter som jeg også har trolig er en veiv ned 74mm slag.
Ser at det leveres sylindersett for 82mm slag, men ingen for 74. Hvordan løses dette normalt. Kjøper man 82 som kappes/dreies ned eller finnes det foringer for å fore ut?
Benyttes det samme lengde på rådene uavhengig av slag, eller endrer man til kortere slik at vendehøyden blir den samme som for 69mm slag?

Vippere.
Ser at det leveres vippere med 1,1:1,1,25:1 og 1,4:1. Hva er originalt 1,1:1?
Engle kammen jeg har står oppgitt med data for 1,1:1, mens den andre kammen (W120) har data for både 1,1:1 og 1,25:1.
Antar da at Engle kam ikke kan benytte 1,25:1 vippere da. Eller hva er det som setter begrensninger her?

Takker for gode svar, fra en som prøver å lære før problemet kommer.
« Siste redigering: august 30, 2017, 14:53:17 pm av Bobletrond » Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: august 30, 2017, 14:35:11 pm »

Når du har bestemt deg for boring, slag og lengde på råder(Må maskinere i blokka og toppen så alt passer), setter du vendehøyden ved å dreie ned sylindrene.
Finnes gode kalkulatorer på nettet i forhold til volum på brennkammer og ønsket komp.
Engle 110 kan fint ha 1:1,25 vipper, 1:1 er standard ja. Så sjekker du at du har ventilklaring før du velger 1:1,4 vipper. Vippegeometri shimses inn, og da er du klar til å måle rett lengde for støtstenger.
Jeg måtte dreide noen millimeter oppe og ca 14mm nede på mine aeromotive sylindre for at det skulle passe. (2332cc)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2 på: august 30, 2017, 17:04:12 pm »

En 74 veiv vil fungere fint med 87 boring dor standard veiv. Men du må nok regne med at du må shimse lidt op under sylinderen for at finde ret vendehøjde. Det hyggelige er at man ved ikke hvor meget (eller ikke) der skal shimses for motoren bliver sat sammen  Blunker

Men kør på, og husk at få balanceret veiv partiet.

Med hensyn til kam og vipper, hvad er der for type motor du ønsker og hvad er planen med gassere og eksos?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Bobletrond
Medlem
***
Innlegg: 152
Bosted: Ålgård, Rogaland



Vis profil
« Svar #3 på: august 31, 2017, 09:04:32 am »

En 74 veiv vil fungere fint med 87 boring dor standard veiv. Men du må nok regne med at du må shimse lidt op under sylinderen for at finde ret vendehøjde. Det hyggelige er at man ved ikke hvor meget (eller ikke) der skal shimses for motoren bliver sat sammen  Blunker

Men kør på, og husk at få balanceret veiv partiet.

Med hensyn til kam og vipper, hvad er der for type motor du ønsker og hvad er planen med gassere og eksos?

Planen er vel ikke helt lagt. Det er den jeg jobber litt med. Har samlet litt forskjellige deler og prøver å få satt sammen noe som kan funke.
Skal kjøre innsprøytning med Megasquirt og prøve å styre tenningen fra denne. Har en turbo liten liggende, men planen var i første omgang å bygge en motor som fungerer uten turbo, men som jeg kan gi litt pustehjelp når alt er oppe å går. Er klar over at det ikke er mulig å bygge en motor som sier ja takk begge deler, men i utgangspunktet blir det nok 87mm sylindre med 74mm slag veiv, eventuelt original veiv. Regner med å dekomprimere den litt slik at jeg kan kjøre f.eks 0,5 bar ladetrykk seinere. Har en Engle W110, W120 og Empi 22-4210 Turbo kam (.430/.420 Lift 284/276 Duration), denne ble det sagt også skulle fungere fint på en motor uten turbo også. Ville da oppføre seg som original kam, men litt mer som en Engle W110, trolig litt mer turtallsvillig og litt bedre bunndrag.

Er vel litt på prøve og feile stadiet, da planen er å lære litt mer om motorbygging. Hvis jeg får noen råd så håper jeg å unngå alle feil.

Vi snakker her om "low cost" og et håp om ca 80hk uten turbo og 120hk+/- med turbo.

Eksos blir nok en 1 3/4" grenerør, det er det jeg har liggende. Så har jeg 2 stk 2" stk universale (MC) endepotter.

Motoren skal erstatte 1680 med 2x40mm kadron som sitter i en Buggy i dag.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #4 på: august 31, 2017, 10:25:17 am »

69 til 74mm slag gjør at stemplene kommer 2,5mm lenger opp i sylindrene. Ikke noen big deal med shims under.

Den eksosen hørtes vel stor ut for formålet. Gutta med 200hk NA motor har 1 3/4 eksos Blunker


Om du uansett skal ha på turbo, så hiver du i kammen som skal kjøres med turbo..


Lykke til Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Bobletrond
Medlem
***
Innlegg: 152
Bosted: Ålgård, Rogaland



Vis profil
« Svar #5 på: august 31, 2017, 10:35:26 am »

69 til 74mm slag gjør at stemplene kommer 2,5mm lenger opp i sylindrene. Ikke noen big deal med shims under.

Den eksosen hørtes vel stor ut for formålet. Gutta med 200hk NA motor har 1 3/4 eksos Blunker


Om du uansett skal ha på turbo, så hiver du i kammen som skal kjøres med turbo..


Lykke til Glad
Så det med eksos ble feil 1 3/8" er det jeg har.

Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #6 på: august 31, 2017, 10:57:42 am »

Når du bruker langslagsveiv med standard stempler (A-stempler) må du passe på å sjekke klaring mellom stempel og blokk når stemplet vender i bunnen av sylinderen. Husker ikke alle mål i hodet, men på min 1950 motor med 82mm slag og 87 borring, måtte templene maskineres endel i bunnen for å kunne vende.
Ellers er det bare shimsing som nevnt over her. Du kan fint regne deg frem til hva du trenger av shims på forhånd ved å måle sylinderhøyden mellom annleggsflatene. Ganske bra utvalg av shims her http://folkevogn.no/index.php/nb/butikk/kategori/1091-stempel-syl-ringer-t-1
Vær obs på at shimsene ofte ikke er eksakt like tykke, og det kan ofte være behov for både plansliping av de og litt mix/match for å få rett høyde på alle sylindre. Viktig at alle sylindre er like høye, ellers får du fort ujevn tetting mot topp.
Du vil også få en litt bredere motor, så ta høyde for at den kan være behov for modifisering av kjøleblekk og eksos.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!