april 18, 2024, 08:46:18 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvilken boble?  (Lest 5113 ganger)
schei1
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted: Porsgrunn


Vis profil

« på: oktober 02, 2017, 17:52:17 pm »

Hei og hå alle sammen!

Først og fremst: Jeg er helt fersk på denne fronten, og har svært lite kunnskaper om bobler generelt, så gi meg litt slakk Blunker

Jeg er på jakt etter et prosjekt, og siden dette er det første bilprosjektet (eget vel og merke), har valget etterhvert falt på en boble av noe slag. Jeg lurer derfor på hva som vil være et greit utgangspunkt i forhold til modell? Har lest litt rundt, men blir ikke skikkelig klok på forskjellene mellom 1200, 1300, 1302, 1303, med og uten S.

Planen er å ha noe å sveise litt på, lakkere, og kanskje til og med litt motorfikling (har sett at det finnes litt knask). Jeg tenker at det kanskje er greit å ha en 1600 motor, skivebrems og macpherson oppheng, og da er vel 1303S et naturlig valg? Eller finnes det andre modeller med samme oppsett? Eller er det andre varianter som er lettere å jobbe med?

Jeg søker egentlig mest råd og tips til hva som fungerer, og hva som ikke fungerer Glad

Kanskje noen til og med har et egnet utgangspunkt?

(Les: Jeg trenger å rømme huset noen ganger. Er aldri lett å være 1 mot 3 noen ganger Blunker )
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #1 på: oktober 03, 2017, 08:49:37 am »

1302 og 1303 er helt greie biler 1302 er egentlig bare levert som 71 og 72 mod.Pene 1302 er det ikke for mange av syns jeg.Finn.no er jo plassen å følge med
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #2 på: oktober 03, 2017, 16:42:52 pm »

Både 1302 og 1303 har McPerson, og har de S har de 1600 og skivebremser. Men er vel ingen regler uten unntak?
Om de har skivebrems fremme er jo enkelt å sjekke før du kjøper.
Om det er 1600 kan også relativt enkelt sjekkes ved å se på motorkoden som står rett under dynamofoten. Begynner motornummeret med F, AB, AC eller AR er det en 1300, og begynner den med AD, AE, AS eller noe annet med A? er det en 1600. Legger ved en liten oversikt under her.

* motormerking.pdf (80.35 KB - lastet ned 116 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #3 på: oktober 05, 2017, 09:15:27 am »

Veteran VW klubben har en oversikt her: https://www.vvwklubb.no/modeller-historikk-og-fakta/

Ellers så er det bare å finne ut hvilken modell du liker best. De klassiske ur-modellene eller de seinere utgavene.
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
schei1
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted: Porsgrunn


Vis profil

« Svar #4 på: oktober 05, 2017, 10:00:28 am »

Takk for gode svar!

Fint med oversikt over motorvarianter og modellendringer.

Hvordan er det med deler? Passer dem om hverandre mellom de forskjellige modellene?
Loggført
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #5 på: oktober 05, 2017, 14:20:31 pm »

Det meste av deler er lett å få tak i til de fleste modellene.
Noen deler passer om hverandre. Men det er massevis av forskjeller mellom de ulike årsmodellene så det er alltid lurt å ha en viss oversikt over hva man har.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
schei1
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted: Porsgrunn


Vis profil

« Svar #6 på: november 22, 2017, 15:51:13 pm »

Da ble det bil helt på tampen av året, og henting i snøkav.

En flott '67 1300 har flyttet inn i garasjen. :-)

Kommer nok noen spørsmål etterhvert, både gjennomtenkte og mindre gjennomtenkte.

/Marius
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #7 på: november 22, 2017, 19:20:23 pm »

Gratulerer med konge bil.
Ikke for å være en dritt, men det er vel Bobla som det er vanskeligst å finne riktig deler til da det er en en års modell. Men det gjelder vel mest små detaljer. Med fare for å ta helt feil. Men 67 mod er fet som f..n.      50 år i år.
Genial å bygge Cal-Look`r av..
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #8 på: november 22, 2017, 19:57:42 pm »

Gratulerer med konge bil.
Ikke for å være en dritt, men det er vel Bobla som det er vanskeligst å finne riktig deler til da det er en en års modell. Men det gjelder vel mest små detaljer. Med fare for å ta helt feil. Men 67 mod er fet som f..n.      50 år i år.
Genial å bygge Cal-Look`r av..

Gratulerer!

67-modellen er den siste med det gamle utseende, med liggende frontlykter og "runde" støtfangere, og den første med breiere akselavstand og Z-stag bak, så den er mer behagelig å kjøre som de nyere er, men ser eldre ut. 1300-67 er også den siste med 5-bolt felger.
Altså en vinn - vinn- kombinasjon for flere av oss som liker de eldre litt bedre Glad

Legg gjerne inn hvor du bor i profilen din, lettere hvis du vil komme i kontakt med andre nær der du bor Glad
« Siste redigering: november 22, 2017, 20:00:52 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
schei1
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted: Porsgrunn


Vis profil

« Svar #9 på: november 23, 2017, 11:32:12 am »

Gratulerer med konge bil.
Ikke for å være en dritt, men det er vel Bobla som det er vanskeligst å finne riktig deler til da det er en en års modell. Men det gjelder vel mest små detaljer. Med fare for å ta helt feil. Men 67 mod er fet som f..n.      50 år i år.
Genial å bygge Cal-Look`r av..

Gratulerer!

67-modellen er den siste med det gamle utseende, med liggende frontlykter og "runde" støtfangere, og den første med breiere akselavstand og Z-stag bak, så den er mer behagelig å kjøre som de nyere er, men ser eldre ut. 1300-67 er også den siste med 5-bolt felger.
Altså en vinn - vinn- kombinasjon for flere av oss som liker de eldre litt bedre Glad

Legg gjerne inn hvor du bor i profilen din, lettere hvis du vil komme i kontakt med andre nær der du bor Glad


Takk for gratulasjoner.

Jeg har ikke så veeeldig mye kjennskap til detaljer rundt bobler, men det kommer kanskje etterhvert.

Det er forøvrig denne jeg har kjøpt: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=106631146 . Så om noen vet noe mer om historikken, er det bare fint :-) (jeg krysser fingrene for at jeg ikke har kjøpt katta i sekken). Det er noe arbeid, men det er bare fint å pusle i garasjen. :-)

Oppdaterte forøvrig profilen også, og ser at det finnes andre likesinnede rundt omkring i området :-)
Loggført
MCCCIIIS
Supermedlem
*****
Innlegg: 994
Bosted: skien


Vis profil

« Svar #10 på: november 23, 2017, 11:48:17 am »

Gratulerer med boble 8)Ja det er mange entusiaster i Grenland.
Sjekk isgjengen i Brevik på Facebook
Loggført

Seaside VW klubb
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #11 på: november 23, 2017, 16:41:50 pm »

Gratulerer med konge bil.
Ikke for å være en dritt, men det er vel Bobla som det er vanskeligst å finne riktig deler til da det er en en års modell. Men det gjelder vel mest små detaljer. Med fare for å ta helt feil. Men 67 mod er fet som f..n.      50 år i år.
Genial å bygge Cal-Look`r av..

Gratulerer!

67-modellen er den siste med det gamle utseende, med liggende frontlykter og "runde" støtfangere, og den første med breiere akselavstand og Z-stag bak, så den er mer behagelig å kjøre som de nyere er, men ser eldre ut. 1300-67 er også den siste med 5-bolt felger.
Altså en vinn - vinn- kombinasjon for flere av oss som liker de eldre litt bedre Glad

Legg gjerne inn hvor du bor i profilen din, lettere hvis du vil komme i kontakt med andre nær der du bor Glad


Takk for gratulasjoner.

Jeg har ikke så veeeldig mye kjennskap til detaljer rundt bobler, men det kommer kanskje etterhvert.

Det er forøvrig denne jeg har kjøpt: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=106631146 . Så om noen vet noe mer om historikken, er det bare fint :-) (jeg krysser fingrene for at jeg ikke har kjøpt katta i sekken). Det er noe arbeid, men det er bare fint å pusle i garasjen. :-)

Oppdaterte forøvrig profilen også, og ser at det finnes andre likesinnede rundt omkring i området :-)

Ja her har du fått en fin Boble, hvis annonsen stemmer. Da sees vi vel på VW treff til sommeren regner jeg med  Glad
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
schei1
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted: Porsgrunn


Vis profil

« Svar #12 på: november 24, 2017, 08:32:33 am »

Gratulerer med konge bil.
Ikke for å være en dritt, men det er vel Bobla som det er vanskeligst å finne riktig deler til da det er en en års modell. Men det gjelder vel mest små detaljer. Med fare for å ta helt feil. Men 67 mod er fet som f..n.      50 år i år.
Genial å bygge Cal-Look`r av..

Gratulerer!

67-modellen er den siste med det gamle utseende, med liggende frontlykter og "runde" støtfangere, og den første med breiere akselavstand og Z-stag bak, så den er mer behagelig å kjøre som de nyere er, men ser eldre ut. 1300-67 er også den siste med 5-bolt felger.
Altså en vinn - vinn- kombinasjon for flere av oss som liker de eldre litt bedre Glad

Legg gjerne inn hvor du bor i profilen din, lettere hvis du vil komme i kontakt med andre nær der du bor Glad


Takk for gratulasjoner.

Jeg har ikke så veeeldig mye kjennskap til detaljer rundt bobler, men det kommer kanskje etterhvert.

Det er forøvrig denne jeg har kjøpt: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=106631146 . Så om noen vet noe mer om historikken, er det bare fint :-) (jeg krysser fingrene for at jeg ikke har kjøpt katta i sekken). Det er noe arbeid, men det er bare fint å pusle i garasjen. :-)

Oppdaterte forøvrig profilen også, og ser at det finnes andre likesinnede rundt omkring i området :-)

Ja her har du fått en fin Boble, hvis annonsen stemmer. Da sees vi vel på VW treff til sommeren regner jeg med  Glad

Ja, tror det. Gikk grundig til verks med skrujern, og har hittil bare funnet et hull på oversiden av kanal, på størrelse med en femtiøring. Tipper det blir en liten sveisejobb der etterhvert (les: asap). Noe overflaterust i dørk som må tas, og her gjetter jeg på at det kan komme en overraskelse eller to Blunker

Det er godt mulig at det blir en tur eller to på treff :-)
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!