mars 28, 2024, 19:56:18 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Forslag til enkelt sveiseapparat til bil i 3-4000 kr klassen?  (Lest 5365 ganger)
BobleKatrine
Nybegynner
*
Innlegg: 47
Bosted: Oslo



Vis profil
« på: oktober 26, 2017, 10:38:41 am »

Hei!

Jeg ser at det er diskutert sveiseapparat flere ganger, men er fortsatt ikke helt sikker på hva jeg skal velge.. Tenkte å kjøpe et sveise apparat til faren min i bursdagsgave/som takk for at han har hjulpet meg med bobla mi. Han har brukt et låneapparat en stund og det har vært uten gass. Dette virker det som det er vanskeligere å bruke enn et med gass, så  jeg lurte på om det beste da var å kjøpe et med gass.. Budsjettet er på 3-4000. Får man et greit apparat til denne prisen? Og hva er levetiden til et sånt apparat om man bare bruker det på hobbybasis?

Har kikket på biltema sine:

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Sveis-og-lodding/Sveis/Sveis-MIG-140-2000022913/
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Sveis-og-lodding/Sveis/MIGMAG-invertersveis-MMI-140-2000040344/
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Sveis-og-lodding/Sveis/MIGMAG-invertersveis-MMI-160-2000040405/

Er det noen som har noe erfaring med disse? Eller noe alternativ som evt er bedre? Jeg må kjøpe det i løpet av de neste par dagene for han har bursdag på søndag (bare litt sent ute med gave Tvilende ), så gi gjerne tips til apparat som er lett å få tak i og som ikke må bestilles.

På forhånd takk for hjelp og tips Glad
Loggført

T1 1970 1500
Splitboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 527
Bosted: Mysen



Vis profil WWW
« Svar #1 på: oktober 26, 2017, 15:29:26 pm »

Dette er et spørsmål som det nok er mange meninger om....  Glad

Jeg har litt erfaring med den første du lister opp. Helt grei til mindre jobber.
Her trengs det å kjøpe tråd til gass-sveis og gassflaske (engangs til ca 400,- )

Skal du sveise opp et skogsvrak, trenger du bedre greier.



Loggført
Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #2 på: oktober 27, 2017, 07:58:31 am »

Den store flotte Kemppi'en min knelte midt i sveisinga. pga dårleg deletilgong på så gammal redskap sprang eg og kjøpte eit Esab på Jula.
https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/sveising-og-lodding/sveising/mig-mag-sveiseapparater/mig-sveiseapparat-210045/
Dette fordi eg ville ha ei 'merkevare', og ikkje dei blå......

Det var på tilbud då eg kjøpte det (2 år sidan?) så eg betalte 2990,- Ser det er noko dyrare no......
Heilt enkelt og ukomplisert apparat til hobbysveisar.
Sidan eg er så bortskjemt, så sleit eg mest med at strauminnstillinga kun var av typen 1-2-3-4, og ikke trinnlaus. det er vel einaste ankepunktet eg har.

Selde det då eg var ferdig, og Kemppi'en kom heim att, og fekk pengane igjen Osteaktig
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #3 på: oktober 27, 2017, 10:33:16 am »

Dette er ett apparat som kan brukes på både 1fas og 3fas, har Eurokopling på slangepakken, så det er kan brukes på flere plasser da det ikke alltid er tilgang på 3fas strøm. Eurokoplingen gjør at en kan ha service/reparere slangepakke uten å transportere hele sveiseapparatet. Det er også litt billigere enn tilsvarende i samme styrke med mer kjente merkenavn.
Det viktigste er kanskje å ikke kjøpe for svakt apparat, da blir det vanskeligere å sveise, samt bruksområdet blir begrenset.

Med det budsjettet du har kunne du fått ett godt brukt apparat, men det er kanskje ikke så flott å få ett brukt :-)

   https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/sveising-og-lodding/sveising/mig-mag-sveiseapparater/mig-mag-sveiseapparat-210098/
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
BobleKatrine
Nybegynner
*
Innlegg: 47
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: oktober 27, 2017, 11:13:41 am »

Tusen takk for svar!

Jeg skal kikke litt nærmere på de to på Jula. Det du nevner vwfreaks er jo litt dyrere, men hvis du mener at man får mye for pengene, så er jo det kanskje verdt det. Ser det veier 66 kg, så da er det vel ikke så lett å flytte på, så da må vel alt som skal sveises flyttes inn i garasjen, fremfor andre veien rundt..

Skal kikke litt nærmere på de, er det noen som har flere tips  og god erfaring med noen apparater, så er det bare å skrike ut  Osteaktig
Loggført

T1 1970 1500
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #5 på: oktober 27, 2017, 16:07:52 pm »

Fant mitt brukt på finn.no. Migatronic 3000 heter det og jeg ga 3000,- for det. Er bare 3 knotter å skru på på det.
Kan finne mye fint der så lenge man er litt påpasselig.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
VwSplit
Supermedlem
*****
Innlegg: 997
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #6 på: desember 26, 2017, 09:23:27 am »

Kjøp et bra med en gang, så slipper du å kjøpe flere ganger, det blir dyrere. Jeg kjøpte et lincoln i mellom klassen, og synes dette er et hakk for lite. Det fungerer utmerket, men ville aldri ha kjøpt noe mindre. Og iallefall ikke noe fra biltema, som man irriterer seg over. Kommer selvfølgelig an på hva du skal sveise, men kjøper du et til 8000,-, så kan du sikkert få 4000,- når du er ferdig med jobben. Har du 300 timer foran deg med sveising, så anbefaler jeg noe mer kvalitet
Loggført


Old bugs never die
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!