mars 28, 2024, 20:47:24 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Amatøren - Boble '67  (Lest 9576 ganger)
schei1
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted: Porsgrunn


Vis profil

« på: desember 11, 2017, 00:22:06 am »

Hei!

Ble for en noen uker tilbake eier av en 1300 '67, som er en koslig liten sak.

Det var/er lagt noen planer for den, sånn i utgangspunktet (dette skrives etter påbegynt prosjekt), men det blir nå noen andre prioriteringer.

Den er noe høy foran, så det må komme noe senk der etterhvert. Kanskje konvertering til skivebrems, for framtidig morro. Må jo bruke den AS1600 som fulgte med til noe gøy. mer om det senere.

Ved inspeksjon var det noe overflate og gravrust i dørken. Har pusset dette ned, og det ser helt greit ut. Tenkte å gå over med owatrol først, og deretter owatrol + arcanol etterpå så jeg ikke trenger å bytte bunnplatene på noen år. Når jeg holdt på med dette, så tok jeg først ut førerstolene og sittedelen til baksetet. Nysjerrig som jeg er, og siden jeg skal bytte tepper og isolere på nytt, skrudde jeg ut ryggen til baksetet. Røsket ut tepper og rusk og rask som var der.

Da viste monsteret seg.

Brannvegg + plate over girkasse er endel rust på, og må byttes. Noen som har erfaring med bytte av hele denne delen?
Kan denne byttes mens karroseriet sitter på bunnen? eller må de deles? Trenger jeg å ta ut girkasse i tillegg til motor? Tips mottas med stor takk!

Passer denne: http://www.hotshop.as/index.php/nb/butikk/produkt/10173-orkestergravsplate til en '67? Eller er det bedre å leite etter et utkapp?

Litt småsur og oppgitt akkurat nå, og litt glad, for at jeg tittet ordentlig baki der. Glad Skal legge opp noen bilder når jeg får anledning.


Planer: (ny prioritering)
- Fikse orkestergrav og ordne ferdig dørk.
- isolere og legge nytt teppesett
- sandblåse litt rust rundt omkring på skjermer og panser.
- Senke (iallefall foran)
- Skivebrems foran (sikkert greit å kombinere med senk)
- bytte polstring på førerstol, trekkene ser helt greie ut. Bare 2 hull/rifter på bakseterygg.
- Bygge motor (på sikt). Fikk med en AS motor på kjøpet, som er nesten komplett (mangler vifte, forgasser og sikkert noe annet jeg ikke har sett).
 - Tanken er å bygge denne om med et budsjett på 30k. Forslag mottas :-)
- Nytt taktrekk. (Lekt med tanken på å snekre sammen noe selv. Arbeid må man alltid ha.)

 

/bobleamatøren
Loggført
BP 73
Supermedlem
*****
Innlegg: 3062
Bosted: fagerstrand



Vis profil
« Svar #1 på: desember 11, 2017, 19:22:08 pm »

Har en 68 mod delebil som du kan komme å kappe orkestergrava og evt. noe annet av. Tlf 99599148
Loggført

69 vespa 50s
72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680
73 1303 s med 1835
71 notchback 2l type 4
78 singelkabiner pick up 2l type 4
70 mod 1300 kjørbar motortestbenk
11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion
04 Caddy 1,9 105hk tdi  hentebil
09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline
ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager.
tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
schei1
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted: Porsgrunn


Vis profil

« Svar #2 på: desember 12, 2017, 20:22:51 pm »

Har en 68 mod delebil som du kan komme å kappe orkestergrava og evt. noe annet av. Tlf 99599148

Det hadde vært helt perfekt. Er noe opptatt nå i førjulstida, men er det anledning også på nyåret? :-)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3 på: desember 13, 2017, 09:10:10 am »

Kjedelig med sånne oppdagelser, men bra du har tenkt å fikse det. Stå på Glad
Loggført
BP 73
Supermedlem
*****
Innlegg: 3062
Bosted: fagerstrand



Vis profil
« Svar #4 på: desember 15, 2017, 19:20:16 pm »

Bobla står bak garasjen og snør ned, men du må komme før 12 februar.
Loggført

69 vespa 50s
72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680
73 1303 s med 1835
71 notchback 2l type 4
78 singelkabiner pick up 2l type 4
70 mod 1300 kjørbar motortestbenk
11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion
04 Caddy 1,9 105hk tdi  hentebil
09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline
ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager.
tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
schei1
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted: Porsgrunn


Vis profil

« Svar #5 på: januar 02, 2018, 12:36:59 pm »

Da har man inspisert litt videre, og det kan se ut til at omfanget ikke er like alvorlig som først antatt mtp bakre torpedovegg. Noe må gjøres, men skal få pusset alt ned før jeg bestemmer meg. Glad

Ser også at det er noe som har blitt oversett tidligere, og det er at det er forskjell på skjermene bak. Det er ca 1.5 cm differanse på bredden. :s Ser at den som er "minst" heller ikke flukter med bakplate, hvor den stikker ca 1cm ut/nedenfor.

Er det forskjell på bredden på skjermene for dei forskjellige modellene?
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #6 på: januar 02, 2018, 16:16:29 pm »

Mener å huske at skjermer etter 73 er like bak. Elefantfot-lampe og samme bredde.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
BP 73
Supermedlem
*****
Innlegg: 3062
Bosted: fagerstrand



Vis profil
« Svar #7 på: januar 02, 2018, 23:36:42 pm »

Den ene skjermen kan være byttet en gang i tiden. Og den sikkert en repro skjerm, altså ikke en orginal skjerm.
Loggført

69 vespa 50s
72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680
73 1303 s med 1835
71 notchback 2l type 4
78 singelkabiner pick up 2l type 4
70 mod 1300 kjørbar motortestbenk
11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion
04 Caddy 1,9 105hk tdi  hentebil
09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline
ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager.
tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
schei1
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted: Porsgrunn


Vis profil

« Svar #8 på: januar 03, 2018, 10:41:18 am »

Den ene skjermen kan være byttet en gang i tiden. Og den sikkert en repro skjerm, altså ikke en orginal skjerm.

Ja, det høres logisk ut. Spørs om ikke jeg må føre opp nye bakskjermer på innkjøpslista da, eller en iallefall. :-)



Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #9 på: januar 03, 2018, 12:04:05 pm »

hvis du først skal bytte bakskjerm, bør du se etter en originalskjerm, da det er produsert mange forskjellige skjermer av ymse kvalitet til disse bilene gjennom årene.k
« Siste redigering: januar 04, 2018, 09:06:34 am av grelland » Loggført
schei1
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted: Porsgrunn


Vis profil

« Svar #10 på: januar 03, 2018, 14:02:17 pm »

hvis du først skal bytte baksojerm, bør du se etter en originalslkjerm, da det er produsert mange forskjellige skjermer av ymse kvalitet til disse bilene gjennom årene.

Finnes det en oversikt noe sted over hvilke skjermer som passer til hvilke modeller? Helt blank her :p
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #11 på: januar 04, 2018, 09:08:19 am »

Lenge siden jeg har skrudd bobler (går mest i Ghia her...) men problemet er at "alt" passer, men utfordringen som du har erfart er at ikke alt blir riktig. Derfor jeg anbefaler å finne originale skjermer, da de ofte har bedre stålkvalitet og ikke minst at de er presset i verktøy som holdt visse kvalitetstsandarder.
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #12 på: januar 04, 2018, 22:04:44 pm »

Ring Vikers Bildeler https://www.vikersbildeler.no/
han har masse bobler og deler.
Holder til på andre siden av fjorden.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
schei1
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted: Porsgrunn


Vis profil

« Svar #13 på: mai 22, 2018, 19:57:22 pm »

Her har det virkelig vært dødt de siste månedene  Osteaktig

Mye snø og generelt kaldt og bedritent (har ikke isolert garasje) satte en stopper for arbeid. Det ble rett og slett ukoselig. Har dog fått gjort noe i det siste.

Pusset ned gulv på begge sider, og fant ut at passasjersiden var helt ok, bortsett fra en bulk. Førersida var litt mer medtatt og fant et par hull her og der. Tok likevel å feide over med owatrol og et par strøk med arcanol + owatrol. Ser fint ut sånn for nå. Det var skikkelig kjedelig og grisete å fjerne det tjærebelegget eller hva nå enn det var.

Det var og noe rust i koffertrommet baki inni kupeen. Pusset ned det og fant ut at det var litt dårlig stelt der og. Røska opp litt av interiøret for å komme til på hjulbuene, og der var det bare litt overflaterust. Pusset ned og sprøyta på brunox. Ser greit ut nå.

Såg skikkelig mørkt på det til og begynne med, men det var kanskje ikke det verste uansett. Billig bil er vel lik endel arbeid.

Har litt sveisearbeid til vinteren om ikke annet. Glad

Fikk også tatt en runde på pedalsettet med demontering og skikkelig vask. Fant da ut at den vingemutteren på clutchen var skikkelig vanskelig å komme til med to hender.  Gliser Gasswiren var også av en eller annen grunn presset mellom en glippe helt oppunder karosseriet istedenfor å bruke det gjennomføringsrøret.  Hæ

Ikveld blir det å lappe et dekk og litt småputling. Kanskje noen bilder til og med. Jeg er skikkelig dårlig på slikt.
Loggført
schei1
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted: Porsgrunn


Vis profil

« Svar #14 på: mai 29, 2018, 18:31:29 pm »

Ble gjort litt småtterier. Fikk til og med start nesten med en gang.  Glad

Kjapt bilde av gulv + pedalsett. Status på gulv er: holder litt, bør byttes om ikke så altfor lenge. Mye flott gammelt lim etter gamle teppesettet. Bør dette fjernes?

Fått montert belgene fra varmepottene til inntak. Mye smått som har vært demontert tidligere som forrige eier ikke hadde montert. Mangler wire til varmepottene så det må anskaffes.

Fikk også prøvd meg på å lappe dekk, det gikk overraskende bra. Er luft i det selv etter en uke  Gliser



* IMG_20180522_210729.jpg (79.38 KB, 800x600 - vist 395 ganger.)

* IMG_20180522_210943.jpg (53.83 KB, 450x600 - vist 439 ganger.)
Loggført
schei1
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted: Porsgrunn


Vis profil

« Svar #15 på: mai 29, 2018, 18:43:41 pm »

Noe lekker et sted  Gliser

Noen som har peiling på hva det på bildet er? Er det en gammel motorvarmer av noe slag? Sitter istedenfor for

Holder på å montere ny forstilling og har fått demontert alt bortsett fra der rattstammen kobles sammen med styresnekka(?). Alt jeg finner at info på nettet viser at disse er skrudd sammen med bolt og mutter. Den jeg har ser ut til å være noe annet, helt avrundet, nesten som en halvkule. Noen som har peiling på hva dette er, og eventuelt hvordan jeg kan demontere det?

Sitter og lurer på om jeg bare skal kutte av "boltene" og kjøpe ny foring + nytt sett med bolter.


* IMG_20180522_210908.jpg (41.69 KB, 450x600 - vist 360 ganger.)
Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #16 på: mai 29, 2018, 20:00:58 pm »

Motorvarmer ja:) det som er halvmånen er kanskje gummiforingen?
Loggført
schei1
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted: Porsgrunn


Vis profil

« Svar #17 på: mai 30, 2018, 07:27:35 am »

Motorvarmer ja:) det som er halvmånen er kanskje gummiforingen?

Ser ut til at det er en eller annen form for bolt flatt hode på ene siden, og rundt på andre. Det er jo mulig at det var noe mer der som har rusta vekk over noen tiår  Gliser



* IMG_20180530_073541.jpg (44.83 KB, 800x600 - vist 361 ganger.)

* IMG_20180530_073559.jpg (53.92 KB, 800x600 - vist 338 ganger.)
Loggført
schei1
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted: Porsgrunn


Vis profil

« Svar #18 på: mai 30, 2018, 07:28:10 am »

Et bilde til.


* IMG_20180530_073618.jpg (28.59 KB, 450x600 - vist 346 ganger.)
Loggført
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #19 på: mai 30, 2018, 10:58:26 am »

Hei
det kalles hardy skive
er lurt å bytte da
Husk kjøp Tysk Kvalitet da
og se på bolta om ikke er grav rust på de da

M
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
MCCCIIIS
Supermedlem
*****
Innlegg: 994
Bosted: skien


Vis profil

« Svar #20 på: mai 30, 2018, 11:02:28 am »

Et bilde til.
Den er klinka fast,så du må bore de ut og erstatte de med bolter
Loggført

Seaside VW klubb
schei1
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted: Porsgrunn


Vis profil

« Svar #21 på: juni 04, 2018, 12:31:22 pm »

Hei
det kalles hardy skive
er lurt å bytte da
Husk kjøp Tysk Kvalitet da
og se på bolta om ikke er grav rust på de da

M

Et bilde til.
Den er klinka fast,så du må bore de ut og erstatte de med bolter


Etter litt overbevisning med baufila og avtrekker så fikk jeg ut boltene. Blir fint med bolt og mutter der for seinere vedlikehold Glad

Har litt trøbbel med å få fjærpakken inn i ny forstilling. Har stripset ytterenden (som jeg holder i) for å holde den litt på plass, men klarer ikke å vikle, vri og få den gjennom senter. Forøvrig en skikkelig grisete jobb(!). Noen som har noen tips til hvordan dette kan gjøres litt lettere? Forøvrig usikker på om det bare er fryktelig trangt?

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #22 på: juni 04, 2018, 12:39:32 pm »

Sett på strips i andre enden også for å holde fjørbladene samlet. det har ikke noen betydning om stripset sitter igjen inni røret etter montasje.
Loggført
schei1
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted: Porsgrunn


Vis profil

« Svar #23 på: juni 04, 2018, 13:03:52 pm »

Sett på strips i andre enden også for å holde fjørbladene samlet. det har ikke noen betydning om stripset sitter igjen inni røret etter montasje.

Høres lurt ut, forsøker det  Gliser
Loggført
schei1
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted: Porsgrunn


Vis profil

« Svar #24 på: juni 05, 2018, 12:30:53 pm »

Er det greiest å tørke alt sammen reint for gammelt fett før man setter inn fjørpakka? Har litt trøbbel med at det er svært trangt. Det går helt sikkert å bruke en hammer, men usikker på om det er beste løsning.

Hvordan er det med gummitettningene, er det best å montere dem i forstillingsrøret først, eller tre dei på bærearmen for så å dunke bærearmen på plass med en gummihammer eller lignende?

Ble mye spørsmål nå, er helt fersk på boble  Gliser
Loggført
schei1
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted: Porsgrunn


Vis profil

« Svar #25 på: juni 06, 2018, 07:21:51 am »

Da ble det montert litt igår. Det gikk greit å montere fjærpakker og bærearmer, var litt i stuss på hvor tight det var, men med en gummiklubbe gikk det mye lettere. Monterte også spindler og styresnekke.

Det som gjenstår da er å skru inn fettnipler, og montere på bil igjen.

Smurte opp lagerne og bærearmene under montering. Hvilket type fett anbefales å bruke på forstillinga?

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #26 på: juni 06, 2018, 13:02:49 pm »

Gummiklubbe bruker jeg også. Og så har jeg en burk med universalfett som jeg bestandig har brukt i alle fall Blunker
Loggført
schei1
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted: Porsgrunn


Vis profil

« Svar #27 på: juni 24, 2018, 18:50:52 pm »

Da var den komt nedpå bakken igjen iallefall  Gliser

Ser ut til at det må justeres litt mer, men ble mye bedre! Hvordan justerer man vinklene på bærearmene? Skal de være i samme posisjon (antall hakk) oppe og nede? eller bare fristille begge, jekke opp hjul, og så stramme?


* IMG_20180623_214944.jpg (71.55 KB, 800x600 - vist 395 ganger.)
Loggført
schei1
Nybegynner
*
Innlegg: 22
Bosted: Porsgrunn


Vis profil

« Svar #28 på: august 22, 2018, 13:20:35 pm »

Da var sol og sommer forbi.

Ble jammen meg litt kjøring i sommer også. Glad noen bilder fra kveldstur her om dagen.

Er fornøyd med felgene bak, men når den ble litt lavere foran, så ble det mye subbing. Usikker på felgbredde, men det står 195 dekk på alle 4. De råtne felgene som står foran nå er mer passlig bredde på, men dei har annen type innfesting for kapslene (ikke klips).



Har smått demontert litt på en 1600 DP jeg fikk med. Har demontert alt til og med sylindre og stempler. Her er jeg på skikkelig tynn is, da det er learning by doing.

Ut fra hva jeg kan se er det en AS21 (stemplet på sidene under støtstengsrørene) og sifrene 043 101 102 A (ingen anelse om hva disse betyr).

Fra hva jeg kunne finne på google, så er dette en 74ish eller nyere motor og beregnet på innsprøytning? Den har mekanisk bensinpumpe og innsug til forgasser. Er det forskjell på disse ift produksjonsår, region eller lignende?

Er dette noe å bruke som basis for prosjekt?



* IMG_20180817_213527.jpg (76.14 KB, 800x600 - vist 339 ganger.)

* IMG_20180817_213544.jpg (83.18 KB, 800x600 - vist 373 ganger.)
« Siste redigering: august 22, 2018, 13:32:45 pm av schei1 » Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!