mars 28, 2024, 23:34:38 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Tomgangshastighet/fjusking/klakking  (Lest 10334 ganger)
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« på: januar 01, 2018, 19:47:33 pm »

]Hadde tidligere problemer med at bilen stoppet eller fjusket av og til.Dette forsvant etter bytte av coilen👍
Men det er vrient å få til en passe og stabil tomgang syns jeg. Den forandrer seg stadig vekk, nå har jeg  skrudd tomgangsskruen  så langt det lar seg gjøre slik at den går på max turtall på tomgang.
Men alikevel så er det ikke fort nok, ladelampa lyser innimellom, har nyladabatteri med 6,7V. (På laderen)
Legger ved bilde/video her,,,

Bilen står til lagring nå, i utetemperatur, virker som forgasseren begynner å ise når den går på tomgang i dag. (Se video)
Men kanskje ikke rette tida å begynne å feilsøke/justere forgasser nå når den står til lagring. Motoren sto å gikk en halvtimes tid når jeg prøvde å justere.
Hvis dere hører den klakkelyden som kommer av og til på videoen så tar jeg imot tips om hva det kan være:-)

« Siste redigering: januar 01, 2018, 21:29:34 pm av Fanntomas » Loggført
Blau_Oval
Juniormedlem
**
Innlegg: 73
Bosted: Nøtterøy


VW Entusiast. (o\ ! /o) (o\_!_/o)


Vis profil
« Svar #1 på: januar 03, 2018, 16:07:45 pm »

Jeg har også problemer med at motoren stanser på tomgang, det skjer ikke så ofte men spesielt på vinteren om jeg begynner å kjøre før den har fått varmen. Kan det være tilførselen med drivstoff?
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #2 på: januar 03, 2018, 23:56:30 pm »

Tomgangsproblemer:

Boblemotorer tåler ganske mye feilstilt tenning før de begynner å fuske skikkelig, det er som regel forgasseren som er synderen. Hvis du må skru tomgangsskruen fullt ut eller helt inn er det noe som er skikkelig feil, da er forgasseren er justert utenfor "balanse".

Justering skjer på varm motor for sene modeller (xx-PICT 3). Skru både Bypass Screw og Volume Control Screw helt inn, deretter 2,5 omdreininger ut og så ta det derfra. Justere Bypass Screw ut eller inn til du har 850-900 RPM, deretter ut med Volume Control Screw til turtallet ikke stiger mer, så litt tilbake til turtaller går så vidt ned igjen. Justere tomgangen til 850-900 RPM igjen. Gjenta om nødvendig til det blir riktig.

Hvis det fremdeles ikke er bra er det mest sannsynlig falsk luft. VW-motorene er "magre" i utgangspunktet og er sensitive for ytterligere luft i blandingen, det merkes spesielt på halvvarm motor. Syndere er vakuumslanger, slitte spjeldakslinger, morkne gummipakninger på innsuget, kaputt mekanisme i luftfilteret, ugrei choke, lekkasje i eksosanlegg, feilstilt choke-skrue, ting som ikke er skrudd til, osv, osv. Ellers er jo rusk i forgasseren en mulig kilde (renses). En annen luring er delvis kaputt bensinpumpe, men det merkes mest ved pådrag.

Det kan hjelpe å forstå hvordan forgasseren virker mht tomgangskretsen:



Ellers nevner du "klakking", vet ikke hva det er (videoen fikk jeg ikke opp). At ladelampen lyser hvis turtallet er veldig lavt er ikke unormalt (du har likestrømsdynamo?), men hvis den lyser når motoren går normalt har du en feil et sted.

Lykke til!
« Siste redigering: januar 04, 2018, 17:18:05 pm av JFP » Loggført
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #3 på: januar 04, 2018, 19:50:33 pm »

* 235D0068-D4AC-4498-958B-D04C3FFD2ECB.MOV (4811.44 KB - lastet ned 189 ganger.)

* 235D0068-D4AC-4498-958B-D04C3FFD2ECB.MOV (4811.44 KB - lastet ned 189 ganger.)
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #4 på: januar 04, 2018, 19:56:47 pm »

1. Hva slags forgasser har du (SOLEX Hæ)?
2. Hva er nummeret på fordeleren? (det står på venstre nederst på flensen)
Loggført
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #5 på: januar 04, 2018, 20:09:34 pm »

1. Hva slags forgasser har du (SOLEX Hæ)?
2. Hva er nummeret på fordeleren? (det står på venstre nederst på flensen)

Takk for godt utfyllende svar her:-)     (jeg får ikke spilt av videoen på min Iphone, mulig det er mange som ikke får gjort det?)
Bilen er en 1300 med Solex 28 Pict-1 forgasser, fordeleren vet jeg ikke, men det kan jeg sjekke ut seinere.
Er det ikke bare 2 justeringsskruer på denne forgasseren, tomgang og bensin/luft blanding? Det er ihvertfall bare de to jeg har justert på, og har skrudd blandingsskruen ca. 2,5 omdreininger ut igjen, men dette har jeg justert litt på måfå tidligere etter som jeg har hørt og følt hvordan motoren er under kjøring og tomgang.

Ladelampa slokker når jeg kjører vanlig, men den ligger i grenseland å lyser på tomgang.  
Likestrømsdynamo eller ikke, dette har jeg ikke greie på! Sjokkert
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #6 på: januar 04, 2018, 21:10:04 pm »

OK!

Justering: http://www.vw-resource.com/28carb.html#idle.

Fordeler: Din ser ut som den hører til en 1600-motor(?). Feil fordeler kan gi trøbbel. Bare lurte.
Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: januar 04, 2018, 21:22:57 pm »

er 6v så er nok likestrøm
Loggført
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #8 på: januar 04, 2018, 22:17:12 pm »

Okei,, da får jeg sjekke det med fordeleren, og prøve å justere forgasseren etter manualen.
Takk for info og gode råd👍
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #9 på: januar 04, 2018, 22:18:40 pm »

Ang justering av forgasser mener jeg at miksetur skruen (den lille) skal skrues inn ikke ut.
Angående ladelampa kan det være slitne børster, lett å se hvor mye som er igjen hvis du titter inn i hullet på dynamoen med en lampe.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #10 på: januar 04, 2018, 23:35:23 pm »

Ang justering av forgasser mener jeg at miksetur skruen (den lille) skal skrues inn ikke ut.
Angående ladelampa kan det være slitne børster, lett å se hvor mye som er igjen hvis du titter inn i hullet på dynamoen med en lampe.

Ja, sånn jeg har forstått det å. Har skrudd den inn og 2,5 omdr. ut igjen, men får prøve på nytt etter manualen som ble lagt her litt lenger opp. Det er nok riktig dette med ladelampa, hører på motoren at den går litt i seineste laget på tomgang når ladelampa lyser😉
Loggført
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #11 på: januar 05, 2018, 12:25:12 pm »

Hvis du har 1300 motor så skal den egentlig ha 30pict forgasser. Dette er jo ikke løsningen på problemet men det er lettere å få ting til å fungere med samme deler som bilen forlot fabrikken med.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #12 på: januar 05, 2018, 21:44:02 pm »

Ang justering av forgasser mener jeg at miksetur skruen (den lille) skal skrues inn ikke ut.

Ja, motsatt av 34 PICT-3.


Loggført
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #13 på: januar 09, 2018, 00:03:31 am »

Hvis du har 1300 motor så skal den egentlig ha 30pict forgasser. Dette er jo ikke løsningen på problemet men det er lettere å få ting til å fungere med samme deler som bilen forlot fabrikken med.

Ja, oppdaget det tidligere jeg og, så har vurdert å bytte, mulig jeg gjør det til våren, ikke så alt for dyre så jeg på nettet.. Får eventuelt prøve å justere mer på den jeg har til våren trur jeg, og se hva jeg får til:-)

Bør denne slangen som skal være tilkoplet her være på plass?

* 456E6389-A881-4194-9288-9D97DF7F29D4.jpg (53.07 KB. 450x600 - vist 323 ganger.)

« Siste redigering: januar 09, 2018, 00:42:16 am av Fanntomas » Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #14 på: januar 09, 2018, 08:00:34 am »

Kan hende bensin har kommet nedi fordeler?
Loggført
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #15 på: januar 09, 2018, 13:11:30 pm »

Hvordan kan det skje?
Loggført
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #16 på: januar 10, 2018, 11:55:51 am »

Vakuum opptrekket på fordeleren henter vakuum signalet fra forgasseren. Har man uflaks så kan bensina finne veien gjennom der. Dette er et stålrør som sitter montert mellom forgasseren og fordeleren. Det skal ideelt ha en oppovervendt "knekk" der det er festet i forgasseren som skal hindre at bensina renner ned der.

Slangen du mangler er forvarming til forgasseren. I kaldt vær gjør det livet litt lettere for motoren fram til den blir god og varm. Har hørt mange si at dette ikke har så mye å si men det som satt montert på disse bilene da de var nye var der som regel av en god grunn.
« Siste redigering: januar 10, 2018, 11:59:54 am av jubaluba » Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #17 på: januar 10, 2018, 19:48:46 pm »

Vakuum opptrekket på fordeleren henter vakuum signalet fra forgasseren. Har man uflaks så kan bensina finne veien gjennom der. Dette er et stålrør som sitter montert mellom forgasseren og fordeleren. Det skal ideelt ha en oppovervendt "knekk" der det er festet i forgasseren som skal hindre at bensina renner ned der.

Slangen du mangler er forvarming til forgasseren. I kaldt vær gjør det livet litt lettere for motoren fram til den blir god og varm. Har hørt mange si at dette ikke har så mye å si men det som satt montert på disse bilene da de var nye var der som regel av en god grunn.


Okei, hvis du ser på bildet jeg har lagt ut så er det en slange mellom fordeleren og forgasseren, er det denne du tenker på?

Er det et uttakssted på eksosen under kjøleblekket til forvarminga(slangen)?
Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #18 på: januar 10, 2018, 21:30:48 pm »

Ja du mangler metalknekken oppover. Dermed kan det komme bensin nedi
Loggført
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #19 på: januar 10, 2018, 22:43:10 pm »

Ja du mangler metalknekken oppover. Dermed kan det komme bensin nedi

Aha,, da får jeg se om jeg får til noe der😉
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #20 på: januar 10, 2018, 22:55:03 pm »

Viktig å få hevet vakuumslangen opp slik at bensin ikke renner nedi fordeleren, men det kan jo løses på forskjellig vis. Originalrøret er nok beste løsning.


* Engine.jpg (68.44 KB. 643x600 - vist 256 ganger.)


Det sagt, jeg tror ikke det er dette som er hovedgrunnen til at bilen din fusker.

Loggført
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #21 på: januar 10, 2018, 23:38:07 pm »

Viktig å få hevet vakuumslangen opp slik at bensin ikke renner nedi fordeleren, men det kan jo løses på forskjellig vis. Originalrøret er nok beste løsning.

[ Vedlegg ]

Det sagt, jeg tror ikke det er dette som er hovedgrunnen til at bilen din fusker.

Uansett greit å ha det i orden, så er det som det skal være😉
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #22 på: januar 10, 2018, 23:50:39 pm »

Det er to mekanismer som skal forhindre ising:

1. Forvarmet luft til luftfilteret: Det var ulike luftfilter og løsninger opp i gjennom, men alle henter varmluft fra den nedre "varme halvdelen" av motoren på et eller annet vis. Hvis dette ikke funker påvirker det blandingsforholdet og det oppstår lettere ising i forgasseren, særlig før motoren er blitt skikkelig varm

2. Forvarmingsrør fra eksosanlegget til innsuget: Disse skal sørge for at innsuget (rørene mellom forgasseren og sylinderen) varmes opp så raskt som mulig. Boblemotorene har lange innsug og det er lett for at bensindampen kondenserer på veien til sylinderne. De aller siste modellene fikk doble forvarmingsrør, det indikerer hvor viktig dette er. Test om forvarmingsrøret (særlig det venstre) blir fort varmt. Hvis ikke er det tett. Bruk drill og vairerstump for å få løs koksen som har bygget seg opp inni røret.

Begge tingene må være i orden for at motoren skal gå perfekt. Faktisk må alt være i orden om den skal gå som den skal på tomgang  Tvilende.


* Engine2.jpg (76.62 KB, 800x598 - vist 313 ganger.)
Loggført
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #23 på: januar 11, 2018, 13:30:09 pm »

Flott forklart,jeg forstår Glad fikk svar tidligere her om at på 1300 motor 66 mod. så var forvarminga til luftfilteret koplet på eksosen bak ved viftehuset på venstre side? Er det mulig det er sånn på min siden jeg ikke har hullet i kjøleblekket som skal være til slangen? Glad
Loggført
Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #24 på: januar 11, 2018, 13:42:16 pm »

På boblemotorane med to eksosrøyr så har det eine røyret (venstre?) også misjon som ejektor for lettare å suge den varme eksosen gjennom forvarmingsrøyret. Så om det er montert for langt ut, så avtar denne effekten.
Har sett busspotter der retningen på forvarminga er frå høgre mot venstre, og omvendt. Så pass på.
Dette ser ein enklast på den sida der forvarmingsrøyret har flens som går rett inn på eksosrøyret. På motsatt side endar det i ei røyr som går i ein grisehale, og inn i potta.
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #25 på: januar 11, 2018, 13:45:48 pm »

Forskjellige versjoner...







(Legg for øvrig merke til fordelerne på disse bildene).
Loggført
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #26 på: januar 11, 2018, 14:17:44 pm »

På boblemotorane med to eksosrøyr så har det eine røyret (venstre?) også misjon som ejektor for lettare å suge den varme eksosen gjennom forvarmingsrøyret. Så om det er montert for langt ut, så avtar denne effekten.
Har sett busspotter der retningen på forvarminga er frå høgre mot venstre, og omvendt. Så pass på.
Dette ser ein enklast på den sida der forvarmingsrøyret har flens som går rett inn på eksosrøyret. På motsatt side endar det i ei røyr som går i ein grisehale, og inn i potta.

Ok, da får jeg ta en titt å se:-)
Loggført
Thommas
Medlem
***
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)


VW 1300, 65mod.


Vis profil
« Svar #27 på: januar 11, 2018, 14:24:49 pm »

Forskjellige versjoner...







(Legg for øvrig merke til fordelerne på disse bildene).

Ser at jeg har en annen fordeler, har ikke fått sjekket nr. på min enda...
Har litt oljelekasje på motoren å, så har planer om å ta ut motoren til høsten for å ordne dette.
Men tenkte å ha den fullt brukelig nå i sommer... er det samme fordeler til 6v og 12v?? Tenker på å bygge om til 12v kanskje.
Loggført
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #28 på: januar 13, 2018, 20:53:32 pm »

Det et viktig at fordeler og forgasser samarbeider skikkelig. Mange av fordelerne har ulike tenningskurver og de forskjellige forgasserne har igjen ulikt vakuumsignal.
Fordeleren i seg selv bryr seg fint lite om hvor mange volt det er i el systemet. Men det gjør stiften og kondensatoren.
Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #29 på: januar 14, 2018, 07:55:44 am »

Det et viktig at fordeler og forgasser samarbeider skikkelig. Mange av fordelerne har ulike tenningskurver og de forskjellige forgasserne har igjen ulikt vakuumsignal.
Fordeleren i seg selv bryr seg fint lite om hvor mange volt det er i el systemet. Men det gjør stiften og kondensatoren.
Stiften bryr seg ikke om hvor mange volt det er, kun coilen som gjør det. Kondensatorene kan brukes om hverandre, da den hverken ser 6 eller 12V, men kanskje 20.000V fra coilen.
« Siste redigering: januar 14, 2018, 07:59:36 am av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!