juni 01, 2024, 06:40:45 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Merkelig ventiloppførsel  (Lest 1912 ganger)
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« på: august 22, 2008, 12:11:41 pm »

Hei!

I det siste har jeg opplevd det motsatte av hva alle andre opplever når de justerer ventilene.
Jeg får STØRRE ventilklaring når motoren er varm, og dermed får jeg en relativt høylytt ventilklikking.
Noen som har opplevd det samme?
Altså mer og mer klikking frem til motoren er varm og da klikker det ved tomgang, også forsvinner det litt rundt 1000omdr. og kommer tilbake resten av "spekteret". Ved varm motor målte jeg 0,25mm klaring, mot 0,15mm ved kald.
Dette har kommet etter at jeg har skiftet til elektronisk tenning med kraftig coil og nye plugger. Noen sammenheng?
Motoren går forøvrig veldig godt og jevnt.

På forhånd takk for svar!

Magnus.
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1 på: august 22, 2008, 14:44:27 pm »

Dette skal du ikke tenke noe på, det er slik for alle... om du er etter de siste hestene justerer du 0,15 på varm motor.
Fenomenet kommer av støtstengene ikke utvider seg like mye som sylindrene.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #2 på: august 25, 2008, 22:10:14 pm »

Har jeg virkelig forstått så feil?
0,15mm klaring ved kald motor er jo for å få ca. null klaring ved varm motor!?
Det er snakk om std. aluminium støtstenger.
En lukker jo ikke ventilen noe mer om en har klaring ved varm motor, så hvordan kan en hente mer hester med ekstra klaring?
Men grunnen til bekymring er jo fordi dette er noe som har kommet, og er virkelig høylytt. (høres tydelig gjennom motorduren ved kjøring)
Takk for svar!
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #3 på: august 26, 2008, 21:00:39 pm »

Hrmph. Glad og fornøyd på vei til møte i TVWK i kveld sa det knas og ånden i motoren gikk ut i en liten sort sky.
Det var nok som jeg fryktet; nemlig noe mye verre enn ventilklaring..
Velvel, sånn er livet.

Magnus.
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
SilverPig
Medlem
***
Innlegg: 125
Bosted: Nesøya, Asker


Joik har større kraft enn krutt!


Vis profil
« Svar #4 på: august 27, 2008, 12:35:45 pm »

Hmmm...der ser man at beskrivelser av symptomer ikke alltid er tilstrekkelig for å stille en fullstendig diagnose. Se positivt på det: nå har du anledning til å kjøpe deg en ny motor, og du slipper å lure mer på disse ventilklaringene. Grattis med ny moring til bøya di!  Blunker
Loggført
Raymond
Medlem
***
Innlegg: 149
Bosted: Halden



Vis profil
« Svar #5 på: august 27, 2008, 19:53:01 pm »

Heiheihei, det du hadde her var ikke ventilknakk, men TENNINGSBANK!!!! Mye tyder hvertfall på det... Opplevde akkurat det samme på min ved bytte fra stifttenning til elektronisk uten (idiotisk...) å stille fortenningen. Måtte fylle 98 oktan OG oktanbooster, og da hjalp det noe. Men måtte helt ned i 40 km/t opp Hvalertunnellen (bratt) for å unngå for mye tenningsbank. Fikk tilgang til verktøy, stilte fortenningen på gehør ved å kjøre med belastning, og 90 km/t opp gjennom tunellen på vei hjem igjen, uten tenningsbank.
Loggført

Den er IKKE søt, den er tøff!!!
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #6 på: august 27, 2008, 20:26:43 pm »

Pøh, jeg har nok for mye pågangsmot til å gi opp den motoren, så nå er den på vei ut.
Men klart det var for dårlig forklart, Silverpig, nettopp derfor jeg var på vei til andre kyndige da det skjedde.. Blunker
Takk for innspillet Raymond, men i mitt tilfellet er det definitivt noe løst.
Er forøvrig i forbindelse med sylinder 1/3, da noe løst lager lyd når en snur på motoren forbi tdc og ved neste runde samme plass.
Kommer tilbake med informasjon når motoren demonteres...
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Raymond
Medlem
***
Innlegg: 149
Bosted: Halden



Vis profil
« Svar #7 på: august 27, 2008, 21:21:31 pm »

Haha, tenkte jeg var litt vel bråsikker i konklusjonen min ja  Blunker
Loggført

Den er IKKE søt, den er tøff!!!
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #8 på: august 28, 2008, 02:16:26 am »

Hvalertunnellen er vel 10 % stigning på det verste - var nylig gjennom der på en batterioppladingstur...

Tenningsbank ville du nok merka også ved at det smånøkka litt i motoren under belastning.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!