april 20, 2024, 02:02:30 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1641ccm. Trenger hjelp til å løse fusk/tennings-problem!  (Lest 3087 ganger)
78Lie
Nybegynner
*
Innlegg: 32
Bosted: Hornnes


VW 1500


Vis profil
« på: mars 27, 2018, 14:25:06 pm »

Jeg kjøpte og har montert denne 1641 motoren i bilen min!!
Se link for oppsett.
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,72102.0.html

I dag står original Bosch fordeler med vakuum påmontert.

Under kjøring og ved pådrag, stritter motoren i mot, og etter å ha lest her på forumet kan mye tyde på at dårlig tenning er årsaken...
I fri sviver motoren klokke-rent, både på lavt og høyt turtall.

Jeg er uerfaren med trim, og håper noen kan hjelpe meg videre??
Kan det være så enkelt som å bytte dyser i gasserene??

Er det noen som kan gi meg med råd og forslag til et oppsett på tenning som vil fungere bedre??
Det er jo et hav av muligheter der ute, og jeg har lite erfaring.. 009, Wbx ..... Stift eller elektronisk,  med eller uten vakuum 😉

Takknemlig for alle bidrag!!

God Påske!!
« Siste redigering: mars 27, 2018, 14:41:38 pm av 78Lie » Loggført

69 VW 1500
71 VW 1302
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1257
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: mars 27, 2018, 14:44:17 pm »

Det kan være usynka gassere. Men en SVDA? Eller wbx tenning bør væll være midt i blinken?
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #2 på: mars 27, 2018, 17:52:20 pm »

Noe annet jeg fikk tips om er flotørhøyde på de forgasserne. Er vist ofte langt fra der de skal være.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Lynet
Seniormedlem
****
Innlegg: 297
Bosted: Drammen



Vis profil
« Svar #3 på: mars 27, 2018, 18:57:34 pm »

Sjekk at tenningsrekkefølgen er riktig.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #4 på: mars 27, 2018, 23:13:03 pm »

Tar du vacuum fra en eller begge gasserne?
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
78Lie
Nybegynner
*
Innlegg: 32
Bosted: Hornnes


VW 1500


Vis profil
« Svar #5 på: mars 28, 2018, 00:13:29 am »

Hei, og takk for alle tilbakemeldinger sålangt!! 👍
Kjempeflott med mange tips!!
Tenningsrekkefølgen er riktig, det er 100% sikkert,  og forrige eier (han som bygde motoren)  sier forgasserene er så optimalt satt opp som de kan..
Velger å stole på dette, og å jobbe videre med tenningen i
første omgang.
Har blitt anbefalt å få tak i en Transporter Type3-fordeler med tenningsmodul, og dette er kanskje den dere omtaler som Wbx?? Burde jeg bruke en kraftigere Coil også??

Dersom dette ikke hjelper, for jeg ta fatt på forgasserene...
Jeg tar vakuum fra begge gasserene ja, er det Ok??

Da har jeg summert opp hittil, og kommet med enda flere spørsmål  😀

Kom gjerne med flere svar, råd/tips,  eller innvendinger.
Loggført

69 VW 1500
71 VW 1302
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #6 på: mars 28, 2018, 07:54:35 am »

Bruker du tenningsmodul fra T3 må du ha coil fra samme bil. Annen motstand enn i boblecoil. Men med en boblefordeler som virker burde den svive like bra med stift.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Jørgen - Gullbobla
Medlem
***
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #7 på: mars 28, 2018, 08:30:28 am »

Jeg har omtrent samme oppsett som deg, bare med EMPI 44 gassere. Fikk problemer med samme symptomene på slutten av sesongen i fjor.
Mistet effekt i perioder og det smalt mye i potta når den først gikk bra. Har demontert forgassere uten å finne feil. Også flottørene var riktig stilt. Pluggene var veldig sotet, så det var tydelig at den enten ikke hadde tent riktig eller fått for mye bensin. Balanserte forgasserne uten at det hadde noen effekt. Har ikke startet enda i år, så det blir interessant å se om min har samme feilen i år også.
Loggført

VW 1303S 1973 - Gullbobla
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1257
Bosted:


Vis profil

« Svar #8 på: mars 28, 2018, 09:05:09 am »

Venter på coil så blir det å bygge om til wbx. Har også slike symptomer, men her er det at motoren dør når man gir mer gass en 1/9 del..
Loggført
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #9 på: mars 28, 2018, 19:40:40 pm »

Sjekk stiften, at du har riktig åpning når fordeleren går rundt.
Loggført
78Lie
Nybegynner
*
Innlegg: 32
Bosted: Hornnes


VW 1500


Vis profil
« Svar #10 på: mars 31, 2018, 22:02:14 pm »

Hei igjen!!
Det trenger heldigvis ikke alltid å være så komplisert!!
Takk SveinT for å poengtere at Std. fordeler med stift burde fungere like bra...
Tok en kjøretur til Steinar hos Dalhems i Laudal i dag.
(https://m.facebook.com/Dalhems-Norge-564936880223266/?locale2=nb_NO)

Her kjøpte jeg ny Bosch 009 fordeler med stift, uten vakuum, samt en ny Coil..
Skal si det gjorde underverker!!!
Monterte delene i ettermiddag, og fikk hjelp av x-vw-mekaniker-far 💪 som justerte tenninga sånn ca med prøvelampa... Og jaggu.....der satt den!!
Motoren går nå tilnærmet klokkereint,  og sparker skikkelig i fra seg👍

Takk til alle som tok seg tid til å komme med tips!!

Mvh JP








* DSC_0436.JPG (56.79 KB, 800x450 - vist 241 ganger.)
« Siste redigering: mars 31, 2018, 22:09:11 pm av 78Lie » Loggført

69 VW 1500
71 VW 1302
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #11 på: april 01, 2018, 07:35:32 am »

Det var bra det løste seg så greit. Jeg hadde nok prøvd å sette inn den gamle coilen igjen, bare for å se om feilen kom tilbake. Stor mulighet for at det var coilen hele tiden?
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #12 på: mai 01, 2018, 06:53:17 am »


Her kjøpte jeg ny Bosch 009 fordeler med stift, uten vakuum, samt en ny Coil..


Trodde original Bosch 009 var utgått?
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!