mars 29, 2024, 00:54:26 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bremser og senkespindler på pre -71 biler, hva får man godkjent her?  (Lest 3368 ganger)
91167coupe
Seniormedlem
****
Innlegg: 392
Bosted: Kragerø



Vis profil
« på: desember 04, 2018, 08:02:12 am »

Jeg vurderer å sette på Empi skiver bak (og standardskiver foran med 5x130) på min 67 1500 T1. Det er jo ikke noe TUV papirer på dette men hvordan stiller BTS og bilverksteder seg til dette? Jeg regner med å ha org eller tilsvarende motor, i allefall ikke mer enn 80-90 hk på sikt.

Forøvrig samme med Puma med senkespindler....

Noen som har erfaringer med godkjenning av dette?

En annen ting er jo selvfølgelig ved uhell/ulykke, hva kan skje hvis/når det oppdages at bil er ombygd?

Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
´67 912 Coupe (Rullende prosjekt)
 '67 912 Targa (Prosjekt...)
´13 Sharan og '06 Touran(Familiekontainere)
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #1 på: desember 04, 2018, 10:08:44 am »

I de "gamle" dage var der Møller skriv på det ene og det andet. Der var der en anbefaling fra VW i Tyskland sammen med TÜV der sagde god for 90-100 heste på standard 1303 skivebremser.
Det samme var der med pumaforstillingen, men bare i standard bredde.

Men, pre 71 biler skal jo egentlig ikke have andet dokumentation end at delene du bruger på bilen ER til den bilen. Altså at man ikke bruger dele der er produsert til andre biler, men rent faktisk kan dokumenteres som via et delekatalog. Jeg havde med CSP-boken og VW Heritage kataloget til type 1 når jeg var på Biltilsynet med min '55.
Jeg fik ikke brug for noget af det jeg havde med, men det er nu som det er. Hellere være godt forberedt, og helst forhåndssøk på det du vil. Jeg aftalte med tilsynsmesteren her lokalt at jeg skulle gøre bilen færdig og kommer og vise den da det var import fra Sverige og totalt sat i stand.
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #2 på: desember 04, 2018, 11:20:21 am »

Det blir stadig litt lettere med slikt. Det viktigste er at delene du benytter er fra en seriøs produsent og at du har kvittering på kjøp av delene. Søke først er alltid best.

Her er info plukket opp på nett nylig, ikke en sikker kilde, men det ligger vel noe bak som det sikkert er noe i  Blunker


* 47063516_564850563940227_4886562666945970176_n.jpg (40.18 KB. 450x600 - vist 302 ganger.)

Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #3 på: desember 04, 2018, 22:18:09 pm »

Har akkurat snakket med en inspektør hos SVV.
Han sa følgende: Senkespindler er å foretrekke fremfor Puma, da styregeometrien forblir original.
Har noe skriv fra Møller som omhandler skivebremser, bytte av motor fra 13-1600, Puma.
Kan og sende deg kontaktinfo til en på SVV som kan svare på det du lurer på.
Men det er nok stor forskjell på de forskjellige kontrollstasjonene.

Send meg en mail, eller en PM med mail adresse så skal jeg sende deg div info.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
91167coupe
Seniormedlem
****
Innlegg: 392
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #4 på: desember 05, 2018, 00:10:53 am »

Tusen takk folkens for konstruktive innspill!! Det er alltid best å få ombygginger godkjent så vil prøve å gå den veien.

 Glad Glad
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
´67 912 Coupe (Rullende prosjekt)
 '67 912 Targa (Prosjekt...)
´13 Sharan og '06 Touran(Familiekontainere)
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #5 på: desember 08, 2018, 00:10:52 am »

Fikk godkjent Boblen min i dag med motor, senk, bremser og hjul.
Og det er helt andre forhold hos SVV nå en tidligere.

Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
91167coupe
Seniormedlem
****
Innlegg: 392
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #6 på: desember 08, 2018, 00:36:54 am »

Gratulerer, moro! Håper du fikk godkjent det du ønsket.

Det blir jo helt annerledes når man faktisk kan få godkjent ting etter logisk sans og sunn fornuft og ikke kun med de rette papirene.
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
´67 912 Coupe (Rullende prosjekt)
 '67 912 Targa (Prosjekt...)
´13 Sharan og '06 Touran(Familiekontainere)
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #7 på: desember 08, 2018, 23:09:05 pm »

Takker.
Ja det jeg hadde bygget om av bremser, hjul, motor og senk ble godkjent, men Line-Lock`n måtte av.
Har du fått sent avgårde en mail til SVV da?
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #8 på: desember 10, 2018, 09:09:25 am »

Takker.
Ja det jeg hadde bygget om av bremser, hjul, motor og senk ble godkjent, men Line-Lock`n måtte av.
Har du fått sent avgårde en mail til SVV da?


Gav de noen god grunn til line locken? Det finnes jo typegodkjente biler med line lock..

En ekstra bryter for å aktivere line locken, som du ikke når fra førerplassen burde jo være plenty.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #9 på: desember 10, 2018, 22:38:08 pm »

Takker.
Ja det jeg hadde bygget om av bremser, hjul, motor og senk ble godkjent, men Line-Lock`n måtte av.
Har du fått sent avgårde en mail til SVV da?


Gav de noen god grunn til line locken? Det finnes jo typegodkjente biler med line lock..

En ekstra bryter for å aktivere line locken, som du ikke når fra førerplassen burde jo være plenty.
Nei, men jeg spurte heller ikke hvorfor.
Skal sende de en mail å høre om de har noe regelverk på det.
Det er nye bile som kommer med dette fra fabrikk?
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #10 på: desember 10, 2018, 23:23:04 pm »

Takker.
Ja det jeg hadde bygget om av bremser, hjul, motor og senk ble godkjent, men Line-Lock`n måtte av.
Har du fått sent avgårde en mail til SVV da?


Gav de noen god grunn til line locken? Det finnes jo typegodkjente biler med line lock..

En ekstra bryter for å aktivere line locken, som du ikke når fra førerplassen burde jo være plenty.
Nei, men jeg spurte heller ikke hvorfor.
Skal sende de en mail å høre om de har noe regelverk på det.
Det er nye bile som kommer med dette fra fabrikk?
Er nye biler med dette fra fabrikk. Mustang og noen bmwer har det
Loggført
Pål.H
Medlem
***
Innlegg: 174
Bosted: Nord for Oslo


(o\ /o) og (o= =o) og [o*o]


Vis profil
« Svar #11 på: november 17, 2020, 15:46:35 pm »

Blåser litt liv i denne.
Det var dagen på Risløkka for gjennomgang og forventning om godkjenning
av bremser, senkespindler og alternative dekk og felger.
Tuv bremser fra Kerscher med skiver foran ny master og hjulsylindre bak.
Etter en hyggelig gjennomgang av mangler fra siste Visning kunne jeg kjøre hjem med
god følelse at bilen nå var godkjent.
Var en ryddig prosess med SVV, dokumentasjon er nøkkelen.
Planen blir nå å bygge om med skiver også bak og godkjenne dette.
På veien hjem følte nok frøkna seg litt tøffere og skiftet farge👹

* A5175872-0DA5-4DF8-94CC-D7D23E999B01.jpg (16.61 KB. 450x600 - vist 174 ganger.)

« Siste redigering: november 17, 2020, 15:55:31 pm av Pål.H » Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!