august 23, 2019, 00:53:48 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1303LS Rød Cab – 1976  (Lest 4563 ganger)
Stig Ham 67
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted: Hamburg


Vis profil

« på: desember 09, 2018, 18:17:57 pm »

Denne prosjekttråden skulle egentlig vært started for ett år siden.
Med bilen under. Kjøpte den sensommeren 2017 og tok den med til Hamburg. Tok den med til VW mekaniker, og det tok han ca 30 sekunder før han begynte å riste på hodet og «get rid of the car».
Så fant jeg dette forumet og begynte å søke. Fant en som heter Erich Basset – Sonic – og hadde første mail med ham Oktober 2017 om råd og vink
Bilen har tidligere vært i Polen, men dårlig jobb. Så var mye rust og skeiv. Ente med at jeg solgte bilen til en som eier/driver et verksted i Kiel.
Etter den tid har det vært mange mailer med Erich, og forsøkte også å overtale ham til å selge meg hans cabriolet som ikke har vært på veien på mange år. Gikk ikke!
 



* IMG_3181.JPG (14.84 KB, 800x600 - vist 112 ganger.)
Loggført
Stig Ham 67
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted: Hamburg


Vis profil

« Svar #1 på: desember 09, 2018, 18:19:43 pm »

Så etter mye tid på å overtale kona og familien til å lete opp en ny 1303 Cab dro jeg med toget nordover i mai og kjøpte en 1976 1303 Rød Cab
Skulle være en matching number bil og rustfri. Har selv nærmere 10 tommeltotter, men hadde jo lært litt høsten 2017 og bilen ble løftet opp og mente også at den så relativt bra under. Det lille som var av rust ble tatt på verksted 2016 og også ny lakk utenpå – i henhold til annonsen. Og ble garantert at her finnes ikke rust av selger ved gjennomgang.
Kjørte hjem og måtte fylle bensin. Og skulle da starte igjen og bilen var «død». Fikk hjelp og dyttet bilen igang. Viste seg at jeg trengte ny starter, men bilen ble brukt 17 mai.


* IMG_3706.JPG (33.82 KB, 800x600 - vist 156 ganger.)
« Siste redigering: desember 09, 2018, 18:31:04 pm av Stig Ham 67 » Loggført
Stig Ham 67
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted: Hamburg


Vis profil

« Svar #2 på: desember 09, 2018, 18:21:57 pm »

Hadde en fin sommer, og ente opp med å kjøpe noen brukte stoler da de orginale var helt ubrukelig og helt nedsittet. Fikk kjøpt ramme av Rikard i Røyken og fikk Unneberg bil til å lage resten slik at jeg fortsatt bruker de orginale festene. Det var også Rikard som tok ett hjalp til med montering av ny starter og litt fersk olje!
Tok bilen ned til Hamburg med Kiel ferga i august og i september «ny visning» hos VW mekaniker her. Etter å fått bilen opp på bukk var jeg spent på dommen. Tok ikke lang tid før han fant rust igjen, samt konstaterte at motoren er en byttemotor!! Bilen er satt inn med Tectyl under og så derfor bra ut under. Men venstre jekkfest hadde hull og også framme høyre side. Men han «godtok» å jobbe med bilen, og har sett de værre.


* IMG_0259.jpg (86.85 KB, 800x600 - vist 154 ganger.)

* IMG_0260.jpg (65.8 KB, 800x600 - vist 141 ganger.)
« Siste redigering: desember 10, 2018, 08:47:51 am av Stig Ham 67 » Loggført
Stig Ham 67
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted: Hamburg


Vis profil

« Svar #3 på: desember 09, 2018, 18:24:36 pm »

I tiden fra august og fram til oktober har det igjen vært mange mailer med Erich. Sendte en søknad til «ombyggingsgruppa» hos Staten Veivesen i september. Og hadde da valg av motor åpent. Fikk svar etter 1 måned tid
Drømmen er også ny motor, og aller helst en T4. Men etter å ha regnet på dette slo jeg dette fra meg og var innstilt på å bare sette bilen i skikkelig stand med de oppgraderinger jeg har bedt om.
Helt til Erich igjen sendte en mail i slutten av oktober.......
Bilen ble levert til VW mekaniker igår


* IMG_0469.jpg (92.38 KB, 800x600 - vist 142 ganger.)

* IMG_0470.jpg (63.35 KB, 800x600 - vist 127 ganger.)
Loggført
Stig Ham 67
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted: Hamburg


Vis profil

« Svar #4 på: desember 09, 2018, 18:30:16 pm »

Har søkt om følgende oppgraderinger. Og planen er å ta vare på alle orginal deler slik at den eventuelt på et senere tidspunkt også kan settes tilbake i «orginal stand» - ser da bort ifra at motoren aldri var orginal når jeg kjøpte den. Så dermed heller ingen «matching number» bil som jeg trodde jeg hadde kjøpt.

-Kercher sine front bremer og ny bremesylynder bak. Med TÜF og 136 hk som max
-Kercher har også ett ratt som de også har TÜF til. Har lett mye på nett og mye som selges som ikke har papirer.
-nye Koni dempere (vet ikke om det blir de gule eller røde ennu – men er vel de røde som kan justeres?)
-nye 7x15 ATS bak. Planen er 195/60 forran og 205/60 bak
-CSP sitt stabilisator stag bak
-CSP sine fjærer som senker 50 mm
-3 nye VDO 52 mm som jeg ønsker å plassere hvor radio er idag
-har også kjøpt KAMEI front spoiler til 1303 og VW mekaniker mener han skal finne KAMEI sin orginale senter konsol til meg her og flytter da radio ned.

Men aller først må rusten taes og det vil bli brukt tørris på å fjerne all TECTYL under bilen. Dette er visst nok mer skånsomt enn sandblåsing.




* IMG_0462.jpg (75.61 KB, 800x600 - vist 120 ganger.)
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1550
Bosted: Sverige



Vis profil
« Svar #5 på: desember 09, 2018, 19:08:51 pm »

Fin bil Stig , takk for alle tilbud på cabben min , men vet den er spesielt bra og selge sitter langt inne .. Har solgt flere Porscher de siste årene bare for senere å angre !!! Vel det blir ikke fler "gamle " Porscher og synes jeg må bevilge meg å klargøre cabben i mitt eie .. Lykke til videre ,, vet du er godt på vei til å virkliggjøre deg din drøm ..

Mvh/E
« Siste redigering: desember 09, 2018, 19:54:18 pm av Sonic » Loggført

1303 Cab -75 , Race buggy
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 4069
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #6 på: desember 09, 2018, 22:34:10 pm »

Kult prosjekt.
Loggført

#3

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 834
Bosted: Knapstad



Vis profil
« Svar #7 på: desember 09, 2018, 22:46:57 pm »

Spennende og kult prosjekt. Dette må jeg følge med på  Glad
Loggført
Stig Ham 67
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted: Hamburg


Vis profil

« Svar #8 på: januar 26, 2019, 09:41:09 am »

Ting tar tid!! men tok en fridag igår og jobbet sammen med mekaniker her. så litt demontering av skjermer forran og av med bremser/stag/etc. dette skal jo skiftes
men fant litt rust igjen - og ett kjent sted!
så får vi se hva mer som kommer fram når bilen blir "behandlet" med tørris på tirsdag i neste uke.
Loggført
Stig Ham 67
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted: Hamburg


Vis profil

« Svar #9 på: januar 26, 2019, 09:48:05 am »

bilde av høyre side. Venstre ser bra ut!


* IMG_0655.jpg (94.92 KB, 800x600 - vist 115 ganger.)
Loggført
Stig Ham 67
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted: Hamburg


Vis profil

« Svar #10 på: januar 26, 2019, 09:53:26 am »

Så det går litt framover, men nu som mekaniker har begynt så går det nok fortere fremover.
så slik ende fredagen

* IMG_0665.jpg (61.88 KB. 800x600 - vist 118 ganger.)


* IMG_0667.jpg (74.59 KB, 800x600 - vist 113 ganger.)
Loggført
Stig Ham 67
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted: Hamburg


Vis profil

« Svar #11 på: januar 26, 2019, 09:56:20 am »

så noen deler som skal til sanblåsing, og satser på at resten som skal av blir tatt på mandag.
og har også fått tak i en orginal KAMEI midtkonstol. her skal radio flyttes ned, men regner med at høytaler kun blir dekor!


* IMG_0673.jpg (50.73 KB, 800x450 - vist 84 ganger.)

* IMG_0658.jpg (62.9 KB, 800x600 - vist 76 ganger.)
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5348
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #12 på: januar 26, 2019, 11:43:52 am »

Men aller først må rusten taes og det vil bli brukt tørris på å fjerne all TECTYL under bilen. Dette er visst nok mer skånsomt enn sandblåsing.

Hei og takk for at du deler bilder og histore.

Jeg vil anbefale deg og din mekaniker å løfte karroseriet fra bunnplata for dere vil ikke komme til rusten ved å blåse den ren under.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1550
Bosted: Sverige



Vis profil
« Svar #13 på: januar 26, 2019, 17:22:20 pm »

Som Kalle sier , tyvärr ingen snarvei her . karrossen med innfestning (2 stk 10 mm bolter ) på hver side av napoleonshatten .. er 1303 `s achilleshel .. Har gjort dette selv noen ganger og må gjøres skikkelig ... løsne alle bolter rundt plata , br.slanger , fjärbein mm. Løfte karrossen ca 25 cm i framkant .. Du er jo allerede godt igang , og lykke til videre ..

Mvh/E
Loggført

1303 Cab -75 , Race buggy
Stig Ham 67
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted: Hamburg


Vis profil

« Svar #14 på: januar 31, 2019, 21:31:08 pm »

Da tok jeg en tidlig feriedag og dro opp til VW mekaniker. Dette prosjektet har dramatisk endret seg fra hva jeg forestilte meg!!
så nok en gang hard læring at alt er ikke slik det ser ut! Er ikke på Facebook og man kan ikke legge ut video her. Men det er fasinerende å se hvordan en fyr kommer med stor tilhenger og starter med å "spruter" tørris på 1 cm. Tectyl flyr av. Tror de brukte 4 timer, men noe de ikke fikk av. Så der startet dagen min


* IMG_0713.JPG (33.24 KB, 800x600 - vist 115 ganger.)
« Siste redigering: januar 31, 2019, 21:46:43 pm av Stig Ham 67 » Loggført
Stig Ham 67
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted: Hamburg


Vis profil

« Svar #15 på: januar 31, 2019, 21:37:18 pm »

Vi ble enige i forrige uke om å splitte bilen. Og er jo enig at det er jo det du ikke ser som er problemet. Og det ligger både bak tectyl og der man ikke kommer til. Men for en med "10 tommeltotter" er jo dette nytt og lærerikt. Og ikke minst dyrt!!
Måtte kutte også for å komme til å holder mutter. Her er tidligere jobb dårlig og ikke sveiset fast mutter


* IMG_0712.jpg (96.7 KB, 800x600 - vist 123 ganger.)
« Siste redigering: januar 31, 2019, 21:47:26 pm av Stig Ham 67 » Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 683
Bosted:


Vis profil

« Svar #16 på: januar 31, 2019, 21:44:17 pm »

Ouch, stå på!:)
Loggført
Stig Ham 67
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted: Hamburg


Vis profil

« Svar #17 på: januar 31, 2019, 21:44:25 pm »

Bilen er nu helt splittet. Motor og gir av. Bunnplate blir også sendt til sandblåsing.
Så dermed ett helt annet prosjekt enn jeg hadde forestilt meg. Men har kommet til den eneste riktige konklusjonen å ta denne helt ut. Så får bare tidsplan rykte. Hva det kommer til å koste meg vil jeg ikke tenke på. Men alt blir dokumentert og har god tro på at dette blir meget bra til slutt.
Skjer lite med min bil de neste ukene da han også har en "181" han må bli ferdig med.
Tanken er forstatt at bilen må en tur innom Sverige før sesong i Norge!!


* IMG_0724.jpg (80.41 KB, 800x600 - vist 110 ganger.)

* IMG_0746.jpg (92.71 KB, 800x600 - vist 109 ganger.)
Loggført
Stig Ham 67
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted: Hamburg


Vis profil

« Svar #18 på: januar 31, 2019, 21:56:57 pm »

ble en lang dag - men man har vel intet annet valg enn å holde motet oppe. Selv om budsjetter for lengst er brukt opp!
Og blir nok leeeeenge til jeg prøver meg på en "støken, rustfri og matching number" bil igjen!!! og ikke minst aksept av fruen!

* 20190131_120436.jpg (42.86 KB. 800x450 - vist 112 ganger.)

Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5348
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #19 på: januar 31, 2019, 22:54:19 pm »

Godt jobbet. Utifra de første bildene du la ut så var det helt klart at her skjulte det seg noe mye rust. Sjekk napoleonshatten nøye og lykke til videre!

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5348
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #20 på: februar 01, 2019, 10:14:13 am »

En viktig ting til:

Dere burde sveise inn forsterkninger i karroseriet nå som det står der uten sitt understell. Er det rust i bærende konstruksjon vil karosseriet vri seg og dere vil risikere å få utfordringer med diverse tilpassninger i ettertid.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1550
Bosted: Sverige



Vis profil
« Svar #21 på: februar 02, 2019, 16:26:01 pm »

Ja , bra du tar den "helt ut" .. Du fortår nå verdien på  en rustfri bil Glad Som kalle nevner forsterkning i døråpninger og kryssstag side /side ..Blir nok bra tilslutt STÅ PÅ Glad

Mvh/E
Loggført

1303 Cab -75 , Race buggy
Stig Ham 67
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted: Hamburg


Vis profil

« Svar #22 på: mars 09, 2019, 10:58:17 am »

Hadde en dag med mekaniker igår. Ikke så mye som har skjedd de siste ukene. Men fikk gjort litt igår og det er klart at her er det MYE jobb. Rett og slett utrolig hva man kan skjule under tykt lag med tecktyl. I tillegg er det tidligere bare lagt nytt stål og det kommer nu fram.
Så det lå en orange 1303  cab til salgs i Asker, og håper bare at kjøper av denne kan mer om disse bilen enn meg og var fullstending klar over hva som må sjekkes!


* IMG_0877.JPG (94.09 KB, 800x600 - vist 68 ganger.)

* IMG_0853.JPG (72.07 KB, 800x600 - vist 60 ganger.)
Loggført
Stig Ham 67
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted: Hamburg


Vis profil

« Svar #23 på: mars 09, 2019, 11:03:16 am »

Nu har vi avdekket og ser hva som står forran oss. Så fikk begynt pussing igår, og klargjøring til neste uke og kutte i bilen. Blir mye sveis og godt han har ett lager med orginal deler som må byttes.


* IMG_0856.jpg (79.5 KB, 800x600 - vist 72 ganger.)

* IMG_0860.jpg (73.46 KB, 800x600 - vist 63 ganger.)
Loggført
Stig Ham 67
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted: Hamburg


Vis profil

« Svar #24 på: mars 09, 2019, 11:08:56 am »

Det viktigste som blir ferdig stilt på mandag er å sørge for at dette holder seg på plass.
så han lager en ramme som blir sveist i bilen - og så begynt med klargjøring til stag i dører og også opp til taket
dette skulle han ferdigstille på mandag og jeg får ta en tur innom torsdag i neste uke.
Har nu skjønt at dette vil ta tid, men dette blir gjort 100% og blir ingen short cuts her!


* IMG_0872.jpg (70.84 KB, 800x600 - vist 67 ganger.)

* IMG_0873.jpg (119.37 KB, 800x600 - vist 51 ganger.)
Loggført
Stig Ham 67
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted: Hamburg


Vis profil

« Svar #25 på: mars 09, 2019, 11:11:19 am »

Klargjort til stag i dører og han lagde meg en tegning om hvordan han skal ha det ferdig på mandag!
regner med at dette blir gjort riktig og etter boka!


* IMG_0870.jpg (56.91 KB, 800x600 - vist 69 ganger.)

* IMG_0874.jpg (57.51 KB, 800x600 - vist 52 ganger.)
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 4069
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #26 på: mars 09, 2019, 14:02:29 pm »

Oi, her var det litt overraskelser under Tectylen. Godt dere gjør det skikkelig.
Loggført

#3

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1550
Bosted: Sverige



Vis profil
« Svar #27 på: mars 09, 2019, 17:41:39 pm »

Stå på Stig ..  Glad Imponert hva du tar deg an .. selv om det ikke var meningen i utg.ptk. Det går en 5-6 flotte cabber her nede i Halmstad , de fleste er sef. restaurert .

mvh
« Siste redigering: mars 09, 2019, 17:45:39 pm av Sonic » Loggført

1303 Cab -75 , Race buggy
Stig Ham 67
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted: Hamburg


Vis profil

« Svar #28 på: mars 14, 2019, 22:17:13 pm »

Da ble det tatt en feriedag her og tilbragt i garasjen med Marcus (mekaniker)
started dagen med å få ramme under bilen slik at han kan flytte den rundt i lokalet, så stiving av dører

* IMG_0905.JPG (76.8 KB. 800x600 - vist 40 ganger.)

høyre dør fikk vi ferdig til lunch


* IMG_0895.JPG (75.54 KB, 800x600 - vist 40 ganger.)
Loggført
Stig Ham 67
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted: Hamburg


Vis profil

« Svar #29 på: mars 14, 2019, 22:19:54 pm »

dette skal holde alt på plass!


* IMG_0906.jpg (81.17 KB, 800x600 - vist 40 ganger.)

* IMG_0907.jpg (79.19 KB, 800x600 - vist 46 ganger.)
Loggført
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!