mars 28, 2024, 22:27:37 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: senking av boble - en nybegynner stiller dumme spm ;)  (Lest 14854 ganger)
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« på: august 26, 2008, 12:32:08 pm »

hvordan går man fram? jeg har hittil kun drevet med opel men begynner nå å sikle fælt på boble.. den egentlige favoritten er splittbuss, men de koster jo skjorta... 

havner nok på en pre-68 modell boble da jeg vil ha liggende frontlykter.. sannsynligvis en rundt 64-65.

hvordan senker man disse? hva trenger man? kan man forhindre skreving av bakhjul? hva koster det? linker? osv.. hehe

setter pris på all hjelp!

eksempel:






« Siste redigering: august 28, 2008, 14:35:03 pm av kammiz » Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #1 på: august 26, 2008, 13:58:10 pm »

Kommer ann på hvor mye du skal senke.

Bare Puma forstilling. = Litt
Puma + Senke spindler = Mye
Luft. = Ekstremt..

Forhindre skreving, ja, det er mulig, men det er litt jobb. Bygge om til IRS gjør en del. Samt du kan flytte gearkasse og motor oppover, men det er mye mer jobb igjen.. 
Loggført
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #2 på: august 26, 2008, 14:01:41 pm »

mye er vel stikkordet, ekstremt gidder jeg vel ikke. man kan vel oppnå noe slikt som på bildene med puma + spindler?

og hva er irs? hehe

hvor får jeg kjøpt det isåfall og hva koster slikt? får man godkjent?
« Siste redigering: august 26, 2008, 14:35:48 pm av kammiz » Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
flatfour
Supermedlem
*****
Innlegg: 739
Bosted: Oslo / Bærum



Vis profil WWW
« Svar #3 på: august 26, 2008, 14:41:05 pm »

IRS er navnet på den nye bakstillingen etter at de byttet ut sving askel; Independent Rear Suspension
Å bygge om vil si å ta en bakstilling fra en nyere type boble. Husker ikke årene de bytte, varierer vel noe iht modell.

http://www.blindchickenracing.com/How_to/IRSconversion/IRSconversion.htm
« Siste redigering: august 26, 2008, 14:43:54 pm av flatfour » Loggført

April '55 Oval               Jeg selger:  Vintage lampe, Orange arbeidslampe, Gassmasker

HKE
Supermedlem
*****
Innlegg: 960
Bosted: Ottestad/Hamar


Hans Kristian tlf 95718916


Vis profil
« Svar #4 på: august 26, 2008, 17:51:35 pm »

Se på Hot Shop sine sider. www.folkevogn.no angående IRS. Bra beskrivelse syns jeg med bilde.

Der står det blandt annet:

Utgangspunktet vi denne gangen har valgt er fra en 1970 modell boble med automat. De amerikanske modellene og modellene med aut. har IRS(leddet bakstilling) og egner seg best til senking. IRS er bakstillingen som sitter på alle 1302 og 1303. På Hot Shop selges det løse braketter for innsveising av IRS bakstilling på din svingakselboble om du ikke skulle finne en aut.bil. Du trenger da å "slakte" en 1302/1303 for å benytte bærebru og andre deler derfra. Dette er det mye av på markedet, og Hot Shop har også mange tilsalgs på sitt bruktlager. Du skal også benytte gearkasse fra en 1302/1303, og du bør da passe på at du får tak i en gearkasse med 3,875 utveksling(31 tenner på kronhjulet). Dette er samme utveksling som på den populære 1300S gearkassen som ofte benyttes på svingakselprosjekter.


* irs med skiver bak.jpg (95.3 KB, 500x375 - vist 1035 ganger.)
Loggført

VW 1956 T1

"It don't have to shine, to be fine!!"
Henrik
Nybegynner
*
Innlegg: 45
Bosted: Mysen


Vis profil

« Svar #5 på: august 26, 2008, 18:07:13 pm »

Er jo litt av sjarmen ved å skamsenke ei boble at en får god knekk på hjula da, men da ofrer en kanskje også mye for utseendet  Rekker tunge
Loggført
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #6 på: august 26, 2008, 20:54:10 pm »

hehe joda, knekk på hjula er litt av sjarmen, enig i det. går jo ann å ha ekstra hjul for langkjøring Rekker tunge

men det finnes vel da altså ingen pre-68 med irs slik jeg forstår? og man må ha pre-58 for å få svingaksel?
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Henrik
Nybegynner
*
Innlegg: 45
Bosted: Mysen


Vis profil

« Svar #7 på: august 26, 2008, 21:01:11 pm »

Alle boblene uten 02,03 og automat har vel svingaksel
Loggført
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #8 på: august 27, 2008, 07:42:39 am »

så en 65 mod 1300 har da altså svingaksel mens en 1302 72 mod har da irs?

men egentlig spiller det da altså ingen rolle hvilken årsmodell det er? nå vet ikke jeg hvor lenge det ble produsert 1300, men om det spiller da altså ingen rolle om det er en 50 modell eller en 70 modell 1300, for begge har svingaksel så sant det ikke er automat?
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #9 på: august 27, 2008, 08:37:58 am »

Du kan jo ha i bakhodet at om du "skamsenker" bak på en svingakselbil, så hindrer du oljen fra girkassen > akselrøret i å smøre lageret. De er konstruert sånn at lagrene bør være i en høyde som tillater olje i å sige ut, så det er ikke bare dekkslitasjen som blir et problem. Dette unngås med IRS.
Loggført
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #10 på: august 27, 2008, 08:58:34 am »

mye er vel stikkordet, ekstremt gidder jeg vel ikke. man kan vel oppnå noe slikt som på bildene med puma + spindler?

og hva er irs? hehe

hvor får jeg kjøpt det isåfall og hva koster slikt? får man godkjent?

I prinsippet skal det vel noe til å godkjenne noe som helst hos BT som er "skamsenket". Biler før 60 er ikke underlagt EU kontroll, men ingen av disse har IRS. For å senke noe i nærheten av bilen på det midterste bildet, kreves relativt store inngrep i bilen. Alle slike "inngrep" kan være greit å avklare med BT ift godkjenneing. Å senke som det øverste bildet bildet krever kun forstillings deler, som det finnes godkjenningspapirer på. Så det er relativ stor forskjell på senking og "skamsenking". Unneberg Bil eller andre norske leverandører kan guide deg til riktige deler. Det er ulike deler avhengig av årsmodell på bil, men alle kan senkes med godkjente deler. Startkostnaden er vel fra ca. 5000 (min erfaring) og oppover iom at BT krever dokumentert forstillingskontroll før godkjenning, og at det alltid er noe som er utslitt og må byttes.
Loggført
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #11 på: august 27, 2008, 09:21:12 am »

på det øverste bildet har jo bilen større hjul bak enn foran, så man kunne jo kommet langt med å ha mindre hjul bak også.

men når man sier at man kun trenger forstillingsdeler, da mener man at man bruker det eksisterende hjulopphenget bak og bare vinkler det annerledes?
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Henrik
Nybegynner
*
Innlegg: 45
Bosted: Mysen


Vis profil

« Svar #12 på: august 27, 2008, 10:02:36 am »

Du kan unngå å ødelegge lagrene ved å bytte til tette/smørefrie lagre, men det er også andre ting som kan bli ødelagt f eks ved feil ofsett på felger.

Søk etter senking bak så finner du nok en del om emnet
Loggført
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #13 på: august 27, 2008, 20:30:32 pm »

noen som har bilde av hvor mye man kan senke en bil med svingaksel da?
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Henrik
Nybegynner
*
Innlegg: 45
Bosted: Mysen


Vis profil

« Svar #14 på: august 27, 2008, 20:47:33 pm »

Du kan senke til bunnen ligger på bakken
Loggført
lownslow
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Sarpsborg



Vis profil
« Svar #15 på: august 27, 2008, 22:16:14 pm »

Du kan jo se på bilene mine på toppen her.. http://www.vwnorge.no/index.php/topic,6964.0.html 
Den gule er senket to ytre hakk bak og puma i bunn foran, med oppslipte spor og fjernet stoppere. 125-15 dekk foran og 195/50-15 bak. Lavere enn det da begynner det og bli leit og komme frem. Den blå er litt høyere rundt hele, og MYE bedre og kjøre med, men forsatt så lav at dårlig vei er ikke min beste venn.Lykke til Blunker
Loggført
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #16 på: august 28, 2008, 08:44:10 am »

henrik, ja jeg skjønner at man kan senke til den ligger på bakken men nå mente jeg jo selvfølgelig hvor mye man kan senke før det blir et problem med smøring....

lownslow: jeg synes begge bilene dine så ganske likt lave ut jeg? hehe. men den blå er hvertfall helt perfekt.. sykt råe biler begge to!!! akkurat slik jeg vil at det skal se ut. Glad men har du gjort noe ang den smøringen som nevnes?

å fjerne stoppere skjønner jeg hva betyr, men hva mener du med oppslipte spor?
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
lownslow
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Sarpsborg



Vis profil
« Svar #17 på: august 28, 2008, 09:05:45 am »

Litt vansklig og forklare, men når du ser en puma forstilling skjønner du hva jeg mener. Har slipt spora til justeringa litt lenger, så det blir mer og justere på.. Osteaktig Ang lager er ikke det det største problemet synes jeg, bare jekker opp bilen en gang i blant og lar den stå og gå litt i gir med hjula i lufta, så får lagrene en skvett olje Blunker Jeg sliter mer med at splines i trommlene bak ryker pga ugunstig vinkel. men et sett med nye bak dekk hver vår, og en reserve trommel i bilen, går det så fint så  Gliser
Loggført
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #18 på: august 28, 2008, 09:17:16 am »

hvor mye opp måtte du justert den for å slippe problemene du beskriver da? og er det mulig å unngå dem på noe vis? lager skjønner jeg at man kan bytte til noen som er smørefrie, men det med tromlene, kan det unngås..? må isåfall bli IRS da?


beklager alle dumme spm, men når jeg kjøper boble vil jeg vite alt Rekker tunge
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
lownslow
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Sarpsborg



Vis profil
« Svar #19 på: august 28, 2008, 09:38:20 am »

Nå har jeg aldri hatt noe bil med irs, men etter det jeg har lest TROR jeg at de blir litt leie og senke mye, da hjulene ikke legger seg inn (Camber) og plass i skjermer vil bli et problem (tror jeg). MEN det er ikke noe stort problem svingaksel, jeg har byttet et hjulager og en trommel på tre sesonger, og det går et sett med dekk pr sommer og jeg bruker bilen ganske ofte, men litt må mann lide for skjønheten  Blunker Trommel er byttet på ti min, og lager tar en times tid når du har riktig verktøy, og litt skruing blir det jo alltid på gamle biler.
Loggført
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #20 på: august 28, 2008, 10:05:36 am »

jeg skjønner Glad takk for gode svar igjen! lide for skjønnheten er en selvfølge.. og så er jo dette nydelige biler da Blunker

de felgene du har med kapsler på den blå. er det egenprodusert? får vel ikke tak i disse så brede originalt?
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
lownslow
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Sarpsborg



Vis profil
« Svar #21 på: august 28, 2008, 10:15:30 am »

Vet de har i 5,5 tom på hotshop, men de blir litt smale bak synes jeg, Jeg breddet mine inne på Sundås hjulservice (tror jeg det heter) i oslo, de er 7,5tommer, og bygger bare utover, tror jeg gav rund 500 stk, så det er jo ikke så ille. Tenkte jeg skulle korte forstilling og prøve og få på 5,5 tom foran i vinter Blunker Se om det blir plass. Hæ
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #22 på: august 28, 2008, 10:28:03 am »

Også IRS legger seg inn i toppen, men ikke riktig like mye. IRS braketter kan man sveise inn på alle bobler, men det må gjøres med en jigg slik at det blir likt som på 1302 og 1303.
Loggført

Speed is no substitute for direction
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #23 på: august 28, 2008, 12:13:08 pm »

nå er det jo også litt av sjarmen at hjulene står sånn da og så lenge man ikke senker mer enn at det ser tøft ut så høres det jo ut som det kan funke uten store modifikasjoner. Rekker tunge

hva er den kuleste modellen da? nå tenker jeg da selvsagt på slammed look noe i likhet med lownslow sine. split-window, oval eller 58-67 ?
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #24 på: august 28, 2008, 12:33:31 pm »

Kuleste modellen er alle sammen... alt er tøft når det er senket.... foran Gliser
Loggført

Speed is no substitute for direction
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #25 på: august 28, 2008, 12:42:01 pm »

ikke senke bak?? hehehe nei det ser rart ut. Rekker tunge
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #26 på: august 28, 2008, 13:45:51 pm »

Jo eldre jo bedre i utgangspunktet, men skal den skamsenkes må jeg si at nyest mulig er best. Nok av fine femtitallere som er kappet i filler...
Før og etter 1960 er ett skille ift EU kontroll. Før og etter 1967 et annet ift 6V eller 12V... Alle årsmodellene er forskjellig, så her er det bare å studere og finne sin favoritt. I følge onkel Finn.no er det mye fin bil å få for pengene akurat nå.
Loggført
kammiz
Supermedlem
*****
Innlegg: 702
Bosted: Oslo


Slammed Stockers Crew


Vis profil
« Svar #27 på: august 28, 2008, 13:57:16 pm »

blir ingen i-filler-kapping her uansett. tipper nok jeg ender opp med en 58-67.. helst en så tidlig som mulig. hadde vært fett med oval og splitt, men de blir en del dyrere og man kan få like fett stuk på litt nyere også.

men personlig synes jeg ikke noe om 68 og nyere egentlig.. liker ikke de loddrette frontlyktene og større baklykter feks..

selv om jeg kommer til å arve mormors rustfrie 72 mod etterhvert Glad
Loggført

Thomas Kamrud Jahnsen
Tveita, Oslo
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #28 på: august 28, 2008, 14:11:03 pm »

Kuleste modellen er alle sammen... alt er tøft når det er senket.... foran Gliser

Sprøyt!!
Jevn senking er meningen med liv(w)et.....
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
per
Medlem
***
Innlegg: 248
Bosted: Telemark



Vis profil
« Svar #29 på: august 28, 2008, 14:12:54 pm »

DU kan jo prøve denne metoden.  Kult

Mvh. Per.

Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!