mars 29, 2024, 01:11:15 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Fuel Injection system ...  (Lest 2553 ganger)
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« på: mai 03, 2019, 20:20:59 pm »

Etter som forumet er ganske døtt uansett setter jeg igang en tråd der vi kan diskutere gamle og nye FI system . fordeler /ulemper .. pris osv. med disse .. Sikkert mange som har spørsmål , inkl. oldiser som meg ..  Vet at det ikke er noen heksekunst , men ...finns altid spørmål som løses best i samråd med fler... Har kjørt CB sitt første system allerede 1995 så vet litt , men avlegds til nutidens moderne greier .. Om noen er intresert å bidra / overhodet intresert så trykk LIKE Glad Informativt blir det nok med nutidens datanørder /ungdommer ..

Mvh
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #1 på: mai 03, 2019, 23:06:26 pm »

LIKER..

Skal snart sette igang med å montere komplett EMS fra TMBryhn Enginering på luftkjølt 2l i  T3 bussen.
DBW med doble elektroniske spjeldhus.
Totalt nybegynner med EFI, så jeg kommer til å følge med på tråden med spenning, men har nok null å bidra med.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: mai 04, 2019, 09:36:41 am »

Ja , tenkte ikke favorisere noe spesielt system , men mer få svar på generelle spørsmål angående alle .. Vet TMBrun er flink .
Andre system i omløp som er populære : DTA Fast , MaxxECU , EMU , Autronic SM2/4 , Motronic osv ...
Alle har mer eller mindre samme muligheter , prisene er det endel forskjell på . Brukervennlighet/ kvalite  er viktig og er vel spørsmål rundt dette som kan komme opp . Montering av sensorer på luftkjølt er et annet ..
De fleste ettermarketsystem er langt mer avansert en fabrikkenes egne og krever innsikt . Må jo sies at alle bilmerker idag kjører et eller annet sprut , så deler skulle ikke være noe problem .. Dette med luftkjølt er derimot få alene om .
Sleng inn spørsmål så er det sikkert noen som vil svare ..Glad

mvh
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3 på: mai 04, 2019, 21:42:48 pm »

liker Glad

jeg har kjørt med sprut en del år nå, og på "oxyboxer i ghia"-tråden ligger det mye informasjon og ikke minst mange tips jeg har fått i mitt bygge.

Jeg kjører nå med microsquirt (likte tanken på "vanntett" boks og konnektor) og mye hjemmelaget av sensorer osv. Bruker nå spjellhus fra VW-speedshop, men har testet både med sentermontert wbx-spjellhus og motorsykkelspjellhus fra GSXR 600.

Etter å ha fått bort en del barnesykdommer fungerer det knirkefritt. Bruker bilen som daily-driver med 2110cc og ca 160 hk.

Har egentlig ikke så mange spørsmål her og nå, men sitter med en del svar/erfaringer som jeg gjerne deler med andre som tenker på å bruke sprut.

Må jo prøve å holde liv i dette formumet synes jeg Blunker
Loggført
Stig Ham 67
Supermedlem
*****
Innlegg: 582
Bosted: Hamburg - Hjemme igjen på Høvik



Vis profil
« Svar #4 på: mai 05, 2019, 06:49:44 am »

LIKER

Men har nok intet å bidra med. Men vil følge med.  Glad
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: mai 05, 2019, 16:29:48 pm »

Legger ut noen bilder de kommende dagene så vi får litt å "bite " i . Ser at mange har klikket inn så en viss interesse finns nok .. Grunnen til at jeg kjøpte inn dette i 1995 var trøtthet på tette tomgangskanaler og dyser i forgassere . Mitt system dengang fungerte kjempebra med 45mm ITB på en ellers ganske standard 1600 ccm motor .. Må tillegge at forgassere kan fungere fint idag også , i tillegg eneste løsning i endel motorklasser . ,( ikke siste gangen det kommer 3 bokstav forkortn. her !!! Glad )..Skal gå nøye igjenom de her og forklare vert enkelt så langt min kunnskap rekker .. supplement kreves sikkert .. av sånt vi alle litt klokere ..!!

Roy : Micro eller Megasquirt , vet ikke va det heter , men er vel et system som mange har brukt og bygger nok på en viss erfaring ,,,,er vel et system som i utg. ptk.  ikke er komplett men sammensetning av div komponenter .. ( for all del arrester meg her !!) Glad
Mvh
« Siste redigering: mai 05, 2019, 16:51:49 pm av Sonic » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #6 på: mai 06, 2019, 08:02:25 am »


Roy : Micro eller Megasquirt , vet ikke va det heter , men er vel et system som mange har brukt og bygger nok på en viss erfaring ,,,,er vel et system som i utg. ptk.  ikke er komplett men sammensetning av div komponenter .. ( for all del arrester meg her !!) Glad
Mvh

Joa, Megasquirt var i utgangspunktet et system for å lære folk hvordan EFI funker, og veldig mange bygger med egne komponenter, sensorer, spjellhus etc. Er man litt nevenyttig kan man komme unna med ganske billige system, men da er det heller ingen andre enn deg selv som kan hjelpe deg hvis noe går galt Glad Etterhvert har det kommet fler og fler ferdige kit på markedet som er spesialtilpasset spesielle biler/motorer, og i VW-verden er det vel Mario på TheDubShop som har kommet lengst med å lage plug-and-play-løsninger til oss VW-folk. Og så Thore-Morten da selvfølgelig.

Jeg begynte med et kit hvor jeg loddet sammen hele ECUen selv, og så kjøpte jeg et som var fabrikkloddet med SMD-koponenter for å øke påliteligheten litt, og så har jeg kjørt med microsquirt nå i noen år. Microsquirt er en litt enklere variant opprinnelig beregnet på MC/snøscooter, men funker fint til 4-sylingret motor hvis man ikke skal styre bensin sekvensielt.

Kjempelærerikt og morsomt synes jeg, men det er kanskje ikke alle som har de samme sære interessene Blunker
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: mai 06, 2019, 18:01:56 pm »

Tack Roy .. Klart man  kan lære seg selv , men ikke alle .. Google finns idag så da er mye gjort ...kanskje .. Legger ut et par gamle bilder
av en 36 mm IDF forgasser .. Da disse var nye fungerte de bra , etter etpar år med lagring i garasjen så de ikke så fine ut .. Måtte ultralydvaske , kneke fram og tilbake for å få ut emulusjonsstykke , lavfart og hoveddyse .. som syns ..
Et par ITB derimot ( induvidual trottle boddys ) har ikke slike korrosjonsproblem .. Justering på ITB er kun synkronisering , muligens vakumutligning (på 4 cyl ) og en viss justering av tomgangsluft ... En ITB er et rør med tilhørende dyse viss åpningtider /åpningslengde styres av en computer ( ECU , engine computer unit) ... Tiltalende JA !!
Som alle vet er ikke en datamaskin eller en ECU perfekt og må ha input for å virke som tenkt , derav "mapping " som jeg kommer tilbake til ,,,ingen heksekunst som ordet sier . Handler om å gi ECUèn beskjed om vilke verdier som fungerer best ved en gitt motorkonfig.
Dette gjøres best på rullende landevei , noe det finns spesielister til ...
Da et sett med nye (va vites om kvalite ??) , 40 mm Weber koster rundt 12500:- er FI blitt attraktivt og veien å gå .. Skal komme litt tilbake til den spede begynnelse med VW eget system i Type 3 , T-3 og T-1 cab .

* IMG_3796.jpg (46.58 KB. 799x600 - vist 185 ganger.)


* IMG_3795.jpg (85.91 KB, 799x600 - vist 213 ganger.)
« Siste redigering: mai 07, 2019, 16:20:54 pm av Sonic » Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #8 på: juli 30, 2019, 17:31:28 pm »

Tidsoptimist som man er , klarar ikke med oppdatering av 2 sider + full jobb ...
Finns mye og mer på @Rentabuggy.se
For den novise og værre på FI system ...Glad

Mvh

Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!