mars 28, 2024, 23:26:16 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: TRIMMING 1200 industrimotor  (Lest 10578 ganger)
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« på: mai 14, 2019, 11:35:43 am »

Noen som har tips til lett trimming av 1200 industrimotorer, singelport 12V  :-)

Er ikke ute etter noe ekstremt, men noe som gir litt mer kraft og som er holdbart over lengere tid med normalt vedlikehold.
« Siste redigering: mai 14, 2019, 21:13:38 pm av vwfreaks » Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #1 på: mai 14, 2019, 16:32:56 pm »

Tenkte meg noe i retning av bedre topper, innsug, forgasser/e, tenning og eksos.....uten å endre veiv/kam/råder, skal på Mongol Rally og har begrensning på 1200cc
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #2 på: mai 14, 2019, 18:21:47 pm »

Med tanke på driftsikkerheten så hadde jeg muligens latt være å trimma den.
Nå har jeg lånt 1200 Bobla til en kompis i mange år, og jeg må bare ta av meg hatten for de 34 hestene der.
Den motoren har nå gått 150000 km og aldri vært åpnet opp. Bruker ikke olje, supert oljetrykk, lekker ikke en dråpe og maler som en katt. Cruisinghastighet på 100-110 i timesvis og får den opp i 130 ved behov.
Bratte stigninger må man derimot ha god tid.
Og det er det vel kanskje vel mye av på Mongol Rally   Gliser
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #3 på: mai 14, 2019, 20:11:50 pm »

Bratte stigninger, fullastet bil, hevet og dårlig areodynamikk samt større hjul...……...skjønner det med driftsikkerhet, men vil gjerne ha litt mer driv uten å ødelegge motoren.
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: mai 14, 2019, 20:13:53 pm »

Bratte stigninger, fullastet bil, hevet og dårlig areodynamikk samt større hjul...……...skjønner det med driftsikkerhet, men vil gjerne ha litt mer driv uten å ødelegge motoren.
Er virkelig ikke så mye du kan gjøre annet enn 1300dp topper og doble gassere/høyere komp og mer aggressiv kam. Det mest effektiv er vell en lavytelses-turbo 1200
Loggført
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #5 på: mai 14, 2019, 21:12:55 pm »

Turbo er vurdert, men siden dette er ett lavbudsjett bygge og holdbarheten til en billig Kina turbo er tvilsom, så vurderes NA trimming først.
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #6 på: mai 14, 2019, 21:21:03 pm »

Topper, vipper, eksos og gasser(e)
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #7 på: mai 14, 2019, 22:56:18 pm »

1300DP topper...……..skifte bolter, kjøleblikk og montere annet innsug/forgasser   noe annen ombygging, har ikke prøvd å bygge "liten" motor før, og aldri startet med 1200SP  :-)
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #8 på: mai 15, 2019, 11:50:09 am »

Det finnes lange prosjekttråder om trim av 1200 og andre småmotorer der ute. Let og du finner.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #9 på: mai 15, 2019, 20:03:12 pm »

Synd du ikke kan ha mer enn 1200 ccm, finns big bore sett til 1200 på 1385cm, skryter på seg 25% effektøkning.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #10 på: mai 15, 2019, 23:31:16 pm »

Ja, vet det, men da ville det bli litt som å jukse seg til mål :-)

Ang. byggetråder, så finner jeg flere for 1200 med fast dynamofot, men mindre om 1200 med løs dynamofot.... får plukke topp av en SP og prøve DP topp.   
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #11 på: mai 16, 2019, 22:08:24 pm »

Min 1200 motor har 1300dp toppe med original størrelse på forbrændingskamrene ( giver komp på et sted mellem 6 - 6,5:1 ) ikke helt ideelt videre Blunker
Men toppene er raskt og let portet på eksos siden, 1,4 vippestel og kortere stødstænger selvfølgelig, 010 fordeler, et sæt 44 IDF'ere med 28 halsringe og almindelig grenrør med j-rør og Mondo potte..
19,4 på SCC i fjor med alt for store bagdæk, stinger og en let fedtet klutsj  Gliser

Lidt højere kompression og den opskrift der blir enda bedre  Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
ThomasS
Juniormedlem
**
Innlegg: 74
Bosted: Vestfold


Vis profil

« Svar #12 på: mai 17, 2019, 22:00:14 pm »

61'n min med 1200cc løs dynamofot bremsa 45hk på hjula på rulla på scc. Den motoren har gått mange sesonger nå på 10,5:1 i komp. Er bla. brukt 1200cc Dome top stempler fra 70 eller nyere og 1300cc SP topper de har litt større ventiler på innsug, 33mm. Porta topper og 2 stk enkle 34mm forgassere +++ 
Loggført

57 oval
61 1200 DeLuxe
58 Type-1
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #13 på: mai 18, 2019, 08:26:58 am »

Og en W100 kam  Glad

61'n min med 1200cc løs dynamofot bremsa 45hk på hjula på rulla på scc. Den motoren har gått mange sesonger nå på 10,5:1 i komp. Er bla. brukt 1200cc Dome top stempler fra 70 eller nyere og 1300cc SP topper de har litt større ventiler på innsug, 33mm. Porta topper og 2 stk enkle 34mm forgassere +++ 
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #14 på: mai 18, 2019, 14:57:15 pm »

61'n min med 1200cc løs dynamofot bremsa 45hk på hjula på rulla på scc. Den motoren har gått mange sesonger nå på 10,5:1 i komp. Er bla. brukt 1200cc Dome top stempler fra 70 eller nyere og 1300cc SP topper de har litt større ventiler på innsug, 33mm. Porta topper og 2 stk enkle 34mm forgassere +++ 


kjøpte du motor av Cheron ?
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
ThomasS
Juniormedlem
**
Innlegg: 74
Bosted: Vestfold


Vis profil

« Svar #15 på: mai 18, 2019, 20:30:39 pm »

Stemmer det det ja, det er du som har bygg den. Den motoren er bunnsolid. Har bare satt på ny eksos og gassere. Er det mulig å spørre om du kan bygge en ny motor til 58'n min.
Mulig Race-Buggy har noe info om denne motoren.
Mvh. Thomas
Loggført

57 oval
61 1200 DeLuxe
58 Type-1
kissa
Medlem
***
Innlegg: 180
Bosted: Bergen


Vis profil WWW

« Svar #16 på: mai 18, 2019, 21:29:49 pm »

Har et prosjekt på gang med SPG veiv, Engle 100cam, 1300sp topper og 40HP bigbore kit.
1428cc




* 13265889_1043656615728082_6001243206815539620_n.jpg (93.88 KB, 800x600 - vist 337 ganger.)

* IMG_20180121_215258.jpg (64.83 KB, 800x600 - vist 335 ganger.)
Loggført
kissa
Medlem
***
Innlegg: 180
Bosted: Bergen


Vis profil WWW

« Svar #17 på: mai 18, 2019, 21:30:25 pm »

.


* IMG_20180121_215248.jpg (41.5 KB, 450x600 - vist 387 ganger.)
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #18 på: mai 19, 2019, 08:03:35 am »

Hvordan er det med tilgang på bensin på turen? Tenker det kanskje ikke er ideelt med mye komp, viss oktanen er veldig lav på vei til Mongolia.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #19 på: mai 19, 2019, 10:34:46 am »

Ville har valgt så mye "kubikk" som mulig i denne motoren til en slik tur. Og ikke voldsom kompresjon...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #20 på: mai 19, 2019, 21:17:45 pm »

Ville har valgt så mye "kubikk" som mulig i denne motoren til en slik tur. Og ikke voldsom kompresjon...
Mongol rally har vel regel om 1 liters motor som max, med disp for enkelte modeller så som boble 1200, hvis jeg ikke husker feil.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #21 på: mai 19, 2019, 21:58:07 pm »

Ville gjerne hatt mer kubikk, men det er en "normal" grense på 1.000cc med unntak på gamle biler på inntil 1.200cc.

Høy komp fungerer dårlig med lav oktan og bensin levert på vannkanner i ett smug :-) så satser på noe mer enn 6,5  men ikke så mye som 10,5

Høyeste punkt på turen er 4.655 mtr, så mangel på oksygen blir også ett problem en periode.

Det er ikke ett mål å oppnå mest mulig hk, men en liten oppgradering av 1.200 cc motoren som tåler turen på 35.000 km
« Siste redigering: september 09, 2019, 22:28:36 pm av vwfreaks » Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #22 på: mai 20, 2019, 12:14:35 pm »

Stemmer det det ja, det er du som har bygg den. Den motoren er bunnsolid. Har bare satt på ny eksos og gassere. Er det mulig å spørre om du kan bygge en ny motor til 58'n min.
Mulig Race-Buggy har noe info om denne motoren.
Mvh. Thomas

takk for hyggelig tilbake melding på motor. motoren var et forsøk på og få den til og yte like mye som en orginal 1600 dp motor. og ja den ble i utgangspunktet bygget for 2 enkle forgassere, med lange innsugs trakter. og 4-1 grenerør.

ønsker du Thomas S og få all historikk,så er det bare og sende meg en mail.den står i min profil.
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #23 på: mai 20, 2019, 13:01:02 pm »

Ville gjerne hatt mer kubikk, men det er en "normal" grense på 1.000cc med unntak på gamle biler på inntil 1.200cc.

Høy komp fungerer dårlig med lav oktan og bensin levert på vannkanner i ett smug :-) så satser på noe mer enn 6,5  men ikke så mye som 10,5

Høyeste punkt på turen er 5.655 mtr, så mangel på oksygen blir også ett problem en periode.

Det er ikke ett mål å oppnå mest mulig hk, men en liten oppgradering av 1.200 cc motoren som tåler turen på 35.000 km
35 000km Sjokkert bytte olje 7 ganger?
Loggført
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #24 på: september 09, 2019, 22:33:06 pm »

Dome topp stempler anskaffet :-)

Skal sjekke løft på kam før jeg eventuelt skifter til 1,1 vipparmer, hadde håpet å slippe å dele motor.

Har også AMR300 kompressor som kanskje kan gi nok drag på original industrimotoren.
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #25 på: september 10, 2019, 09:36:23 am »

Hvis du vurderer kompressor skal du tenke NØYE gjennom hvordan du styrer både tenning og fuel. VEt ikke om EFI er tillatt, men det er nesten en forutsetning slik jeg ser det. Husk også at en kompressor genererer varme så lenge veiva snurrer. Det gjør jo sitt til at det er morsomt å kjøre, men litt utfordrende å håndtere varmen.

Spennende prosjekt Glad
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #26 på: september 10, 2019, 10:29:15 am »

Du kan helt sikkert lett hoppe direkte på 1,25 vipper.

Dome topp stempler anskaffet :-)

Skal sjekke løft på kam før jeg eventuelt skifter til 1,1 vipparmer, hadde håpet å slippe å dele motor.

Har også AMR300 kompressor som kanskje kan gi nok drag på original industrimotoren.
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #27 på: september 10, 2019, 11:58:53 am »

Tenkte meg noe i retning av bedre topper, innsug, forgasser/e, tenning og eksos.....uten å endre veiv/kam/råder, skal på Mongol Rally og har begrensning på 1200cc

hvilkene regler er gjeldene for Mongol Rally ?  med tanke på motor. du har alt skrivet 1200cc men hvilkene endringer er lov og gjøre..
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #28 på: september 10, 2019, 13:34:10 pm »

Med så gammel bil som jeg har, 1970, så er mye lov, har fått ok som Baja, men kan ikke ha mer enn 1200 cc motor. Det er ingen begrensning på hk, gir eller hva du gjør med motoren, og det er heller ikke lov med 4WD. 
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #29 på: september 10, 2019, 13:41:11 pm »

Hvis du vurderer kompressor skal du tenke NØYE gjennom hvordan du styrer både tenning og fuel. VEt ikke om EFI er tillatt, men det er nesten en forutsetning slik jeg ser det. Husk også at en kompressor genererer varme så lenge veiva snurrer. Det gjør jo sitt til at det er morsomt å kjøre, men litt utfordrende å håndtere varmen.

Spennende prosjekt Glad

Ang. varme, så er jeg klar over problemet, men hadde tenkt å prøve med lite ladetrykk (0,3 - 0,4) og unngå EFI, litt vanskelig å feilsøke/reparere EFI på Mongol Rally. Er ikke ute etter stor effektøkning.... Mest mulig standard deler, slik at vi kan være litt selvhjelpte
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!