juni 16, 2024, 00:06:18 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motorprosjekt Biff til Pølsepris  (Lest 16932 ganger)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« på: august 27, 2008, 23:43:57 pm »

Er i gang med ett motorprosjekt til min ny innkjøpte Notchback.
Kjøpte denne uten  motor , så må stå på for å få testet den litt før snøen kommer
Sparekniven jeg er , så kommer jeg til lage ett Cheap'O motorprosjekt av en HELT std 2,1 WBX
med turbo og IC++
maks realistisk byggekostnad 10-15.000.-
maks realistisk effektuttak 220-250hk./300-350nm moment
+ kjørbar motor, noe som bør forsvare overskriften
Relativt miljøvennlig blir den også da jeg kommer til å bruke E-85   Osteaktig

Begynner med en 2,1 WBX kjøpt hos høggern for 1000.-
Fulgte med benzinopumpe og lednningsnett.
bruker det originale eksos anlegget så langt det går...
2 fluer i en smekk da
litt av tanken er å "ytnytte" eksos/innsug mest mulig ala std oppsett , for å opprettholde det gode bunndraget det er i en std WBX , for så få litt mere på toppen via turbo
Har en Garret T3 turbo , kjøpt på mantorp for 800Sek sammen med noen flenser etc.
Denne vet eg fungerer da den er brukt på min turbo oval tidligere.
Har begynnt på eskso anlegget, nesten ferdig.

Glemte kameraet , så bilder kommer senere.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
patrick
Medlem
***
Innlegg: 151
Bosted: oslo/kristiansand


-65 panel -74 panel -86 syncro


Vis profil
« Svar #1 på: august 27, 2008, 23:57:25 pm »

spennende. har flere wbx`er 112i liggende.  kunne tenke meg å bygge noe tilsvarende. hvor mye plass tar dette i motorrommet? kan man bygge dette i en caravelle som den originalt sitter i? evt en bay?

10-15lapper er innefor rimelighetens grenser. hva må kjøpes inn utenom turbo og sikkert ny kam?
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2 på: august 28, 2008, 00:00:51 am »

jeg har faktisk hattdet i bakhodet for  også ha mulighet for å bruke denne i T3...
mulig denne motoren blir laght ut for salg til våren.
du får følge med videre i tråden ,  Rekker tunge men ett form for innsprut med tilbehør , intercooler + en del dingser trengs
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: august 28, 2008, 00:09:44 am »

her sjekkes lagerslark på turbo , så langt det lar seg gjøre
 
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #4 på: august 28, 2008, 08:25:49 am »

Sikkert dumt spørsmål Jørn, men hvorfor vil du holde på WBX-toppene? Jeg jobber med en wbx selv, men da omgjøring til bruk av T1 syl, 044 topper.

Bare nysgjerrig på for og mot...

Lasse
« Siste redigering: august 28, 2008, 08:39:10 am av Lasse `65 » Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: august 28, 2008, 12:33:06 pm »

Jeg skal ha motoren vannkjølt. da det gir store fordeler med å holde temperaturer i sjakk.
Spesielt når man kjører turbo og høykompresjon i tillegg.
Skal bruke denne til banekjøring etterhvert så all kjøling man kan få er velkommen
dessuten er det fine og store kanaler på WBX toppene . selvom ventiler ikke er av største sorten 34/40
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #6 på: august 28, 2008, 12:40:13 pm »

Se på Skinne... han klarer å få 850hk ut av AMC sine originaltopper..
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #7 på: august 28, 2008, 12:56:51 pm »

Jeg skal ha motoren vannkjølt. da det gir store fordeler med å holde temperaturer i sjakk.
Spesielt når man kjører turbo og høykompresjon i tillegg.
Skal bruke denne til banekjøring etterhvert så all kjøling man kan få er velkommen
dessuten er det fine og store kanaler på WBX toppene . selvom ventiler ikke er av største sorten 34/40

Skjønner. Takk
Loggført

Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #8 på: august 28, 2008, 13:08:09 pm »

Se på Skinne... han klarer å få 850hk ut av AMC sine originaltopper..

Med flytta ventilstyringer og 48X38 ventiler vel å merke, dersom det er samme oppsett som tidligere.
WBX toppene har stort potensiale, det er det ingen tvil om. Hatten av for Skinne, og gudd løkk tu Tangen med nok ett spennende cheap`o prosjekt. Hvilke stempler tenker du å bruke forresten, og hvilket ladetrykk satser du på?
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #9 på: august 28, 2008, 15:46:31 pm »

motoren skal ikke åpnes(så fremt det ikke er noe galt)
dvs bone stock, 10,5:1 i komp.
1 bar i første omgang
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Vw1302s
Seniormedlem
****
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum



Vis profil
« Svar #10 på: august 28, 2008, 16:26:01 pm »

Dette er spennede! og bedre blir det nok Blunker

Jeg skal følge med her, for jeg har selv tenkt på en wbx 112i i bobla. Her kan en da få mye inspirasjon.

Lykke til videre, og håper på jevnlige oppdateringer. Glad
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #11 på: august 28, 2008, 16:27:26 pm »

motoren skal ikke åpnes(så fremt det ikke er noe galt)
dvs bone stock, 10,5:1 i komp.
1 bar i første omgang

Er det E85 som tillater deg å "turborisere" med en såpass høy komp?
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #12 på: august 28, 2008, 16:29:24 pm »

håper på det .
og ha kontroll på tenning
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #13 på: august 29, 2008, 18:52:16 pm »

noen pic's
startet med å ha turbo helt til venstre i motor rom.....




« Siste redigering: august 29, 2008, 19:02:26 pm av KnastenradUndKnotenblech » Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #14 på: august 29, 2008, 18:53:54 pm »

så ombestemte jeg meg og flyttet det helt til høyre....

for deretter å flytte det litt til venstre igjen.
så der blir den nå
DEtte fordi denne motoren skal kunne passe inn i f.eks en T3 eller bay senere.

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #15 på: august 29, 2008, 18:55:21 pm »

noen bil der av grenrør under ifra.
skal sandblæses så fort det er ferdig sveist.

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #16 på: august 29, 2008, 18:57:07 pm »

så blei det lyddemper på plass, med rustfrie bend/rør fra containeren hos en rekesalatfabrikk  (takk fetter)

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #17 på: august 29, 2008, 19:00:18 pm »

for å lage adapter til tuboen , brukte jeg støpejærnsklumpen som sitter på 2,1 exosen og sveiste fastt en flens på den.
målet er å ha dette delbart/letter demonterbart , derfor noen skjøter her og der.

« Siste redigering: august 29, 2008, 19:03:24 pm av KnastenradUndKnotenblech » Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #18 på: august 29, 2008, 19:46:07 pm »

Du får ting til å sjå so enkelt ut Øyerulling

Stå På Kult
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #19 på: august 29, 2008, 20:44:33 pm »

Som alltid morsomt å se hva du holder på med Jørn, men si meg, hvor mange timer har døgnet ditt  Hæ  Gliser
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #20 på: august 29, 2008, 20:54:02 pm »

24 timer...sover ca 8 av de.har ikke kjerring eller unger  Rekker tunge


tistlo---har kun brukt vinkelsliper , meterstokk(øyemål) og sveiseapparat sålangt Glad
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #21 på: september 01, 2008, 21:51:38 pm »

begynnt på rørlegging til intercooler.
Skjøtet røra med maskeringstape.
Oppgraderer til Racingtape hvis budsjettet holder.

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #22 på: september 01, 2008, 21:54:19 pm »

kjøpte ett feilprodusert halvfabrikat av en alutank fra magsracework for 150.-
Skal bli tank  til den intercoolerene som er vannkjølt.
fikk prøvd litt Alu tig også.
blei ikke så halvgæærnt

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
FUSENTAST
Supermedlem
*****
Innlegg: 648
Bosted:


Trønder i eliksir


Vis profil
« Svar #23 på: september 01, 2008, 21:55:53 pm »

begynnt på rørlegging til intercooler.
Skjøtet røra med maskeringstape.
Oppgraderer til Racingtape hvis budsjettet holder.

Bruker du frysetape på kjølinga...?
Selv har jeg teipet forstillinga mi med noe gjengetape som jeg har smurt tapetklister på... billig tape...men man må smøre tykt på....
Loggført

SCREWDRIVER #1
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #24 på: september 01, 2008, 21:57:36 pm »

T3 Kompis,Hvem blir først ditt Osteaktig


*  (75.55 KB, 922x692 - vist 217 ganger.)

*  (75.55 KB, 922x692 - vist 229 ganger.)
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #25 på: september 01, 2008, 21:58:58 pm »

har noen etiketter beregnet for fryseprodukter, vurdere de sterkt , men litt mere tidkrevende å legge på da de må overlappes 50% , for å få 100% tetting, minst.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #26 på: september 01, 2008, 22:01:01 pm »

"det blir meg det"    Rekker tunge
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #27 på: september 01, 2008, 22:02:53 pm »

meget interesang tråd detta, er det gamle bilen til Tekken du monterer detta i
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #28 på: september 02, 2008, 09:51:32 am »

Absolutt, og mange lure knep til å spare noen slanter der man kan Gliser
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #29 på: september 02, 2008, 09:54:14 am »

"det blir meg det"    Rekker tunge

Eier du en turbomatet t1?
Loggført

Speed is no substitute for direction
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!