juni 05, 2024, 10:15:55 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motorprosjekt Biff til Pølsepris  (Lest 16689 ganger)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #30 på: september 02, 2008, 15:04:44 pm »

gamle tekkens' bil ja

JHU

Nei, heldigvis ikke. dte er HK vi snakker om .
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
fetter
Nybegynner
*
Innlegg: 3
Bosted: drammen


Vis profil

« Svar #31 på: september 08, 2008, 21:41:58 pm »

Hei Jørn...
Godt du fikk brukt de gamle bendene og rørene fra rekesalatfabrikken vår. Osteaktig
Loggført
Jalle
Supermedlem
*****
Innlegg: 1049
Bosted: Lørenskog


Klubbløs #006


Vis profil
« Svar #32 på: september 08, 2008, 21:46:25 pm »

Hei Jørn...
Godt du fikk brukt de gamle bendene og rørene fra rekesalatfabrikken vår. Osteaktig

Håper du tok blodpris, så vi andre snart kan oppdage en reke i salaten Rekker tunge Osteaktig
Loggført

All klaring er god klaring, tut og kjør !! ©
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #33 på: september 08, 2008, 21:54:10 pm »

Skal man ha reker er det nok best å stille seg opp bak bilen på stripa..
Ta med nett... Jeg vaska ikke de røra iallefall..
Kult med bil som lukter tråler da..  Osteaktig
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #34 på: september 10, 2008, 23:58:12 pm »

mmm Ræker.
Holdt på litt med Notchen
Ikke direkte relatert til motoren , men slenger ut ett par bilder siden det er indirekte Glad

Laget kjølerør til radiator
og laget fester for kjølesystem til vannkjølt intercooler og benzinpumper/filter foran radiator.



Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
fetter
Nybegynner
*
Innlegg: 3
Bosted: drammen


Vis profil

« Svar #35 på: september 11, 2008, 13:05:42 pm »

hallå...
Du får hoie ut hvis du trenger mer deler..  Blunker
Loggført
Daniel L
Supermedlem
*****
Innlegg: 679
Bosted: Skien


Boden Kratzende Autos VW Forbund


Vis profil
« Svar #36 på: september 11, 2008, 15:05:31 pm »

Dette blir gromme saker!!! Sjokkert
Pøs på med bilder og detaljer!!!
Gleder meg til å se denna ferdig Gliser
"Keep Up The GOOD Work"
Loggført

        
       
1971 1302 silver metallic
1974 1300s--16.77s--125km/h--SCC 2014
1974 1303s germanlooker
1986 Golf mk2
1986 T3 doka
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #37 på: september 11, 2008, 16:26:38 pm »

hallå...
Du får hoie ut hvis du trenger mer deler..  Blunker

sjekk PM fettpetter
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Pål A.F.
Supermedlem
*****
Innlegg: 631
Bosted: Vestfossen



Vis profil
« Svar #38 på: september 11, 2008, 17:13:03 pm »

Laget kjølerør til radiator
og laget fester for kjølesystem til vannkjølt intercooler og benzinpumper/filter foran radiator.


Skal du ikke bruke rettholt til vann??
Loggført

1958 T1 boble.
1960 T1 boble ragtop.
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #39 på: september 11, 2008, 21:38:51 pm »

nei . det blei ikke vellykket.  Trist
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #40 på: september 12, 2008, 17:19:57 pm »

Artig prosjekt dette her! Noen andre som leker med wasserboxer er Limflug, og siden vi da snakker om flybransjen så er det vel her ikke mye pølsepris, snarere edelgris;) Men artig å se litt ulike løsninger på ting:
http://www.limflug.de/files/pdf/DS-L2400DTX.pdf
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #41 på: september 12, 2008, 21:22:12 pm »

De kjøler bare toppene med vann da...
Loggført

Speed is no substitute for direction
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #42 på: september 12, 2008, 23:07:58 pm »

Woxyboxer Blunker
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #43 på: september 13, 2008, 09:21:58 am »

fin IC!  blir det mye tyngre enn en tilsvarende luftkjølt når du legger til vann,slanger,pumpe, ekstr rad etc.?

Kjølerør gjennom kupeen er vel egentli ikke lov i henhold til bilsport reglemanget?
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #44 på: september 13, 2008, 13:37:58 pm »

Vektforskjellen vet jeg ikke. men blir vel litt tyngre. . ikke mye.
men en sånn vann/luft kjøler er mere effektiv enn enn lulft/luft som tillater lit mere luft=mere efekt  Glad
Bilen er jo en registrert gatebil.  på stevner blir det da "street legal" reglement. vanlige biler har jo kjølevann i kupeen via varmeapparat , så skjønner ikke hvorfor det skulle være ulovlig?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #45 på: september 13, 2008, 14:53:49 pm »

fin IC!  blir det mye tyngre enn en tilsvarende luftkjølt når du legger til vann,slanger,pumpe, ekstr rad etc.?

Kjølerør gjennom kupeen er vel egentli ikke lov i henhold til bilsport reglemanget?

Tror ikke det er problem med kjølerør gjennom kupe'en, mener jeg har sett flere bobler med det...
Men reglene tror jeg sier at det ikke skal være skjøt (gummi skjøt) på rør inne i kupe
Har du sveiset rør er det også godkjent i motorsport sammenheng

Det er nok flere motorsport utøvere her som kan bekrefte/avkrefte dette
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #46 på: september 14, 2008, 22:21:31 pm »

ja vi får se.

Men i helga har jeg lagt opp opplegg for benzin,tur retur innsprut, kjølerør til  intercooler ++
koplet opp det originale WBX innsprutet og startet opp motor. Glad
Etter å fått koplet til hallgiver på fordeler, byttet fordelerlokk og plugget igjen slange til bremsekraftforsterker så
startet den  og gikk overaskende fint . Gliser
Nesten ikke tikke lyd i de hydraulsike løfteren i det hele tatt.
det sforsvinner ved varm motor/olje uansett.
gikk fint på tomgang , tross alt minimum 2 år siden denne motoren har gått
Må vente noen dager med testtur den da det står igjen noe på kjølesystemet + gass/clutchwire ++.
og har ikke modifisert den for e-85 enda.
Liten eksos lekkasje i en skjøt som må tettes.

Trenger også en ny luftmengde måler¨når jeg skal "kople inn" turboen, så vet du/dere om en luftmengdemåler fra f.eks
porsche 944Turbo S /BMW m3 (eldre type) etc (motor med ca 250hk) hyl ut Rekker tunge
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #47 på: september 14, 2008, 23:02:40 pm »

ja vi får se.

Men i helga har jeg lagt opp opplegg for benzin,tur retur innsprut, kjølerør til  intercooler ++
koplet opp det originale WBX innsprutet og startet opp motor. Glad
Etter å fått koplet til hallgiver på fordeler, byttet fordelerlokk og plugget igjen slange til bremsekraftforsterker så
startet den  og gikk overaskende fint . Gliser
Nesten ikke tikke lyd i de hydraulsike løfteren i det hele tatt.
det sforsvinner ved varm motor/olje uansett.
gikk fint på tomgang , tross alt minimum 2 år siden denne motoren har gått
Må vente noen dager med testtur den da det står igjen noe på kjølesystemet + gass/clutchwire ++.
og har ikke modifisert den for e-85 enda.
Liten eksos lekkasje i en skjøt som må tettes.

Trenger også en ny luftmengde måler¨når jeg skal "kople inn" turboen, så vet du/dere om en luftmengdemåler fra f.eks
porsche 944Turbo S /BMW m3 (eldre type) etc (motor med ca 250hk) hyl ut Rekker tunge

Kult prosjekt Jørn. Hva består modifiseringen du gjør / skal gjøre for bruk av E-85 av?
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #48 på: september 14, 2008, 23:05:09 pm »

Butzel : det er for det meste endring av dyse størrelse. og så skal jeg modifisere fordeleren litt
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #49 på: september 14, 2008, 23:09:45 pm »

Butzel : det er for det meste endring av dyse størrelse. og så skal jeg modifisere fordeleren litt


ok. Tenkte på om det må benyttes andre typer dyser ( annen kvalitet / av annet material )og evt. andre deler som kommer i kontakt med drivstoffet enn det som er std på wbx`n?

Har jo lest flere av disse "å nei, E-85 tærer jo bort alt" - uttalelsene over nettet. Stasjonsvogna går vel også på E-85 nå? Hvilke erfaringer har du gjort deg rundt dette drivstoffet med tanke på "tæringer med garanterte motorhavari som resultat" -propagandaen som florerer?


EDIT i første setning
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #50 på: september 14, 2008, 23:11:11 pm »

ett lite stemningsbilde av oppstart.

sandblåste exsosrøra og lakket de med Ovnslakk.... får se hvordan det holder seg.
skal jo ha exosbandasje over røra, men etter å ha sett hordan nye  ubehandla vanlige stålrør blir etter å ha ligget under exsosbandasje ett par år, håper jeg detta hjelper.


Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #51 på: september 14, 2008, 23:15:04 pm »

har bare kjørt E.-85 siden i våres. og ikke merket noe problemet(enda...?)
plukket opp en motor jeg brukte ca 2 mnd. og så ingen antydning til noe tæring.
heldigvis stemmer mesteparten av et man leser på nettet ikke. 
skal vel være mere aggresivt på enkelte gummityper, men jeg bytter gjerne slanger hvert 4. år , med de fordelene E85gir .hvis et blir problemer

Han jeg kjøper dyser av sier det ike er spesifike E-85 dyser/pumper.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #52 på: september 14, 2008, 23:23:07 pm »

har bare kjørt E.-85 siden i våres. og ikke merket noe problemet(enda...?)
plukket opp en motor jeg brukte ca 2 mnd. og så ingen antydning til noe tæring.
heldigvis stemmer mesteparten av et man leser på nettet ikke. 
skal vel være mere aggresivt på enkelte gummityper, men jeg bytter gjerne slanger hvert 4. år , med de fordelene E85gir .hvis et blir problemer

Han jeg kjøper dyser av sier det ike er spesifike E-85 dyser/pumper.


ok. Det var bra å få greie på. Hadde egentlig lagt E-85 planene bort inntil videre etter så mange påståtte dårlige erfaringer fra folk som kjente noen som hadde en kjenning som visste om en som hadde prøvd, og alt gikk til hælv... osv.  Har derimot ikke fått høre om folks reelle erfaringer i den hekkmonterte VW verden, før nå Blunker
Så dette er positiv lesning.

Good shait, som skotten sa.
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
solrikioo
Medlem
***
Innlegg: 170
Bosted: Drammen


Vis profil WWW

« Svar #53 på: september 15, 2008, 09:46:38 am »

Så du fikk start på den ja Jørn! Kult da. Ble mektig imponert over alt du holder på med. Osteaktig Sett motoren inn i en buss du.. Liker seg nok best der.

 Osteaktig
Loggført

Low67
Medlem
***
Innlegg: 173
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #54 på: september 15, 2008, 12:24:08 pm »

Morn du.

Hvordan kommer du frem til riktig str. på dysende?
Vet du om man kan bruke standar lamda, hvilke verdier man skal få?
Er vel 10-1 forhold det er på luft-E85.
Moro tråd..
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #55 på: september 15, 2008, 17:06:32 pm »

dyse str. regner jeg ut sånn grovt. så er det bare å prøve litt . bredbåndlambda er veldig nyttig til dette.
E-85 er ikke sååå kresen på blandinga. funker bra selvom den er "for feit"
ca 10:1 i blanding. og rundt 8-9:1 under boost.  Rekker tunge
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
1302
Nybegynner
*
Innlegg: 36
Bosted: Åmot (Modum)



Vis profil
« Svar #56 på: september 18, 2008, 11:22:16 am »

Om mulig kan denne tabellen benyttes for forskjellige drivstoff!

* AFR.docx (14.01 KB - lastet ned 130 ganger.)
Loggført
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #57 på: september 18, 2008, 11:40:12 am »

Nysgjerrig på total faktisk kostnad her jeg nå.. Glad
Om det er biff til pølsepris eller om pølsa ble med mye ekstra tilbehør  Blunker
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #58 på: september 23, 2008, 18:40:52 pm »

Dette blir ikke indrefilet , men smaken av marinert Entrecotè nærmer seg. Rekker tunge
Var ute og prøvekjørte 500m nå, men girkassa jeg har satt inn gnålte like mye som en sliten kazakstansk steinknuser.
urk.
visste ikke tilstand på denne kassa, vet det nå.
så må bytte kasse før jeg får  kjørt noe mere.
håper jeg rekker før frost og snø kommer...  Tvilende

priser er jo alltid relativt, men motoren isolert sett blir BIILLIG hvis man regner HK pr NOK

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #59 på: september 24, 2008, 10:07:58 am »

Dette blir ikke indrefilet , men smaken av marinert Entrecotè nærmer seg. Rekker tunge
Var ute og prøvekjørte 500m nå, men girkassa jeg har satt inn gnålte like mye som en sliten kazakstansk steinknuser.
urk.
visste ikke tilstand på denne kassa, vet det nå.
så må bytte kasse før jeg får  kjørt noe mere.
håper jeg rekker før frost og snø kommer...  Tvilende

priser er jo alltid relativt, men motoren isolert sett blir BIILLIG hvis man regner HK pr NOK



Ser den Jørn. Det kan virke som det er en trend blitt, dette med å gjenbruke og skape det selv istedenfor å kjøpe alt nytt. For det kan jo alle med pengene i lommeboka klare. Dette er håndverk det!
Lykke til

Lasse
Loggført

Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!