mars 29, 2024, 16:44:49 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lufte bremser  (Lest 2888 ganger)
Harald1200
Nybegynner
*
Innlegg: 35
Bosted: Lillehammer



Vis profil
« på: august 05, 2019, 17:31:42 pm »

Hei
Jeg har byttet hele bremsesystemet (master, slanger, sylindere og klosser) og nå gjenstår den luftinga av bremsene. Jeg har ikke gjort dette selv tidligere men har lest meg opp på temaet så mener jeg kan teorien. Jeg tenkte å bruke colaflaske-trikset med væske i men har nå endt opp med å kjøpe en bremselufter fra biltema med tilbakeslagsventil. Jeg testa litt nå i ettermiddag og det som overrasket meg er at når jeg løser opp lufteskruen så kommer det væske både fra slangen som er koblet til lufteskruen (slik jeg forventer) men også fra selve lufteskruen rundt gjengene. Skal det være sånn? Det blir jo vanskelig å unngå å slippe inn luft når den suger inn luft gjennom gjengetappen. Er det noen som kan forklare dette og gi meg råd?
Loggført

1960 VW 1200 De Luxe, Indigoblau 436
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #1 på: august 05, 2019, 17:36:10 pm »

Det er ikke mye lufteskruen trenger å bli skrudd ut. Kanskje du har skrudd den ut litt mye? Blir alltid litt søl Osteaktig
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
Harald1200
Nybegynner
*
Innlegg: 35
Bosted: Lillehammer



Vis profil
« Svar #2 på: august 05, 2019, 18:00:22 pm »

jo jeg tenkte det samme så har prøvd litt forskjellig men skal jeg få væske i slangen så kommer det også ut rundt gjengetappen. Er det en ide å prøve å smøre fett på gjengetappen og at det kan bli tett på den måten. Noen som har prøvd?
Loggført

1960 VW 1200 De Luxe, Indigoblau 436
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #3 på: august 06, 2019, 07:00:20 am »

Har veldig dårlig erfaring med de tilbakeslagsventilene. Og med tomme rør og pumper er det vanskelig å få noe trøkk gjennom ventilen
Bedre å få med en kompis som tråkker på pedalen.
Svetter fort litt rundt lufteskruen når du åpner den, men den trenger å åpnes minimalt for å lufte bremsene
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #4 på: august 23, 2019, 16:51:18 pm »

Denne kan kansje være et greit alternativ om du vil gjøre jobben alene.
Den suger ut luft/bremsevæske slik at du ikke trenger å pumpe på pedalen.
Det er bare å fylle på bremsevæske-reservoaret underveis så du ikke tømmer det og drar ny luft inn i rørene/slangene.


* bremselufter.jpg (21.2 KB. 600x600 - vist 200 ganger.)


https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/bremseverktoy/bremseluftere/bremselufter-2000031634

Det skal være nok å løsne 1/4 til 1/2 omdreining på luftenippelen for at den skal funke.
Om du har litt trykk i systemet, ser du med en gang når den er åpen, for da tyter det bremsevæske ut.
Om det i tillegg kommer ut rundt nippelen, har du nok skrudd den for mye ut.

Om alt er byttet av rør/slanger, anbefaler jeg at du går over en siste gang og sjekker at alle koblingene er skrudd helt igjen.
Det kan være litt motstand når disse strammes, men du skal kunne kjenne når de "bunner" mot motparten.

Dette måtte jeg gjøre da jeg startet lufting av nytt bremsesystem. Alt bortsett fra bremsekraftfordeleren var byttet,
og jeg var sikker på at alle skjøtene var skrudd skikkelig til,
men når det begynte å bli trykk i systemet, fant jeg fort ut at det var 2-3 plasser der det dryppet ut væske.
Når den ene var skrudd skikkelig igjen, begynte en ny å dryppe,
så man bør ha god klaring for å jobbe under bilen når denne jobben skal gjøres.

Få bilen opp på 4 bukker, skru av hjulene, og da har du lett tilgang til alt som har med bremser å gjøre.

Kan også nevne at du begynner med lufting lengst unna bremsekraftfordeleren, altså høyre bakhjul.
Når du er ferdig der, er det videre til venstre bakhjul, deretter høyre framhjul og til slutt reservehjulet.

...neida, venstre framhjul til slutt  Øyerulling

« Siste redigering: august 23, 2019, 16:56:36 pm av FooZ » Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #5 på: august 23, 2019, 16:54:32 pm »

jo jeg tenkte det samme så har prøvd litt forskjellig men skal jeg få væske i slangen så kommer det også ut rundt gjengetappen. Er det en ide å prøve å smøre fett på gjengetappen og at det kan bli tett på den måten. Noen som har prøvd?
Om gjengene er slitt, og det gjør at du har litt lekkasje her, kan du prøve med gjengetape. Jeg ville ikke brukt noe fett her. Kan også nevne at nytt stempel er relativt billig, så om de ikke er byttet, kan du likegjerne bytte disse siden bremsesystemet allerede er overhalt.  Blunker Ikkeno vits å spare penger på bremser  Gliser
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!