mars 29, 2024, 07:14:30 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1300DP, fordeler og justering tenning, noe rart her...  (Lest 1660 ganger)
91167coupe
Seniormedlem
****
Innlegg: 392
Bosted: Kragerø



Vis profil
« på: april 20, 2020, 07:56:38 am »

Vi holder på og skal starte en 1300 dobbeltport (AB). Men, rotor står 90 grader(altså ikke 180) feil når reimskive står på TDC eller fortenningsmerket? Vi får ikke vridd fordeler langt nok da støpeprofil i bunn av fordeler krasjer med låsebolten. Vakuum klokka skal vel stå til venstre og ikke rett bakover? Har vi satt på feil fordeler??


* C333B492-0293-4952-AD17-7E5D123AEE4C.jpg (15.5 KB, 320x240 - vist 143 ganger.)
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
´67 912 Coupe (Rullende prosjekt)
 '67 912 Targa (Prosjekt...)
´13 Sharan og '06 Touran(Familiekontainere)
91167coupe
Seniormedlem
****
Innlegg: 392
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #1 på: april 20, 2020, 07:59:26 am »

Bedre bilde og motor dreid en omdreining.


* 730A5ABC-BAFA-430A-939C-7605BF1A8F3F.jpg (75.76 KB, 800x599 - vist 192 ganger.)
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
´67 912 Coupe (Rullende prosjekt)
 '67 912 Targa (Prosjekt...)
´13 Sharan og '06 Touran(Familiekontainere)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2 på: april 20, 2020, 08:57:23 am »

Kan ikke si om du har feil fordeler, men det jeg gjorde "i gamle dager" når jeg kjørte med fordeler, var å sette motoren på TDC på #1, så sette på pluggledningen til #1 i det hullet som er nærmest, slik at du får justert den. Sett i resten av pluggledningene i riktig rekkefølge (4, 1, 2, 3). Noen fordelerlogg har støpt inn en liten offset på #3 for at den skal gå litt kaldere pga dårligere kjøling, men med denne metoden kommer du i gang i alle fall.

Det kan være at årsaken er at fordelerdrevet ikke står riktig på tannhjulet på veiva.
Loggført
91167coupe
Seniormedlem
****
Innlegg: 392
Bosted: Kragerø



Vis profil
« Svar #3 på: april 20, 2020, 09:16:12 am »

Takk for svar. Ja, jeg har også tenkt på om motor kan ha vært åpnet og drev satt litt feil (hvis det går..?) . Men ser på Superbeetle.com at vakum klokke står rett bakover så kan jo stemme at fordeler skal stå så vridd "mot klokka". Men da må vi se på klemme og bolt da fordeler krasjer i dette å man ikke får på pipe ved justering.
Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
´67 912 Coupe (Rullende prosjekt)
 '67 912 Targa (Prosjekt...)
´13 Sharan og '06 Touran(Familiekontainere)
P-stop
Supermedlem
*****
Innlegg: 907
Bosted: Vinterbro


Ulf


Vis profil
« Svar #4 på: april 21, 2020, 09:34:01 am »

Det er et litt hakk / spor i kanten på fordeler. Det er der rotor skal stå mot syl 1 ved øvre dødpunkt syl 1. Gjør den ikke det er nok drevet satt feil på.
Fullt mulig å jukse med kablene men punktene stemmer jo ikke da.
Loggført

Stolt medlem av highroofers.
ford consul
Nybegynner
*
Innlegg: 2
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: april 21, 2020, 13:15:27 pm »

Hi, sorry this is in English . I am rebuilding a AB engine at the present .
I have replaced distributor drive gear etc.
I followed Haynes manual to set up, and my rotor was not correct to the book .
The rotor was 90 degrees off just as your photo shows at TDC

I looked back to a photo I had taken before stripping my motor and from the position
of the vaccuum device believe this "90 degrees off" is the correct position for a
1300 dual port AB engine with this type distributor .

I have a spare distributor (009) if I slot this into place the rotor  lines up correct to the Haynes manual !!









Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!