mars 28, 2024, 22:09:39 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3 4 ... 8
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Standard boble type 111 fra 1958  (Lest 36655 ganger)
sillerud
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted:


Vis profil

« Svar #30 på: januar 23, 2021, 22:53:38 pm »

Ser ut som veldig bra arbeid! Hva bruker du for å slipe ned og få sveisen til å gå i et?
Loggført
Gautis
Nybegynner
*
Innlegg: 2
Bosted:


Vis profil

« Svar #31 på: januar 24, 2021, 07:27:13 am »

Bra jobba. Dette blir artig å følge med på Glad
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #32 på: januar 24, 2021, 11:31:23 am »

Ser ut som veldig bra arbeid! Hva bruker du for å slipe ned og få sveisen til å gå i et?

Viktigste er jo å få det helt rett før man sveiser. Da bruker jeg magneter eller Intergrips, alt etter hva som passer best til størrelsen på delen. Når jeg sliper bruker jeg en del forskjellig. Flapdisk på vinkelsliper, elektrisk smal båndsliper, luftdrevet rettsliper med roterende fil eller slipeskive og litt luftdrevet liten vinkelsliper med 2" Roloc sandpapir på.
https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/trykkluft/trykkluftsverktoy/filemaskiner/vinkelfilemaskin-071030/

Bra jobba. Dette blir artig å følge med på Glad

Takk for det.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #33 på: januar 27, 2021, 18:12:45 pm »

Et av de (foreløpig) siste rusthullene har blitt lappet. Bruker byggeplast for å tegne av fasongen på hullet mens magneter holder plasten fast. Klipper ut malen i plast og tegner rundt den på platebiten. Klipper platebiten som forhåpentligvis passer rett i hullet før sveis og sliping og lit grunning.


* 0.jpg (66.51 KB. 800x496 - vist 489 ganger.)


Hjalp også en bekjent med en alt for ny Golf.  Osteaktig Men han hadde liggende noen retningsvisere og ingen bil de passet til. Så da ble det prøvepassing av de også.


* 1.jpg (37.82 KB. 474x448 - vist 445 ganger.)

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Anders-Co
Supermedlem
*****
Innlegg: 1651
Bosted: Knapatad



Vis profil
« Svar #34 på: januar 28, 2021, 13:21:16 pm »

Pent arbeid. Deilig å se at andre også bruker tid på å få det bra når mens først skal startet sveiseapparatet.
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #35 på: januar 28, 2021, 21:28:01 pm »

Takk for det. Har jo ikke noe hast med å bli ferdig, så synes det er morro å legge litt arbeid i denne.

Var noen gamle skruehull som jeg ikke dro kjensel på. Så i en bok jeg låner at dette var et vanlig sted å sette strømforsyningen til gamle radioer på. Strømforsyningen var så stor at den skjermet for typeskiltet, så det ble også flyttet ned under. Jeg tror ikke jeg kommer til å ha radio i denne, så derfor ble alle fem hull sveist igjen og typeskiltet flyttes opp på  original plass.


* 00.jpg (39.93 KB. 800x324 - vist 434 ganger.)


Pusset også av litt gammel lakk. Her ser man hvorfor jeg kommer til å fjerne all gammel lakk. Er litt overflaterust som jeg ikke har lyst til at skal finne på å utvikle seg. Brukte punktsandblåser før Ferro-Bet.


* 01.jpg (34.76 KB. 800x302 - vist 413 ganger.)

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #36 på: januar 28, 2021, 21:33:58 pm »

Bilen har nok hatt en frontskade også en gang i tiden. Sveiseutstyret på 60 tallet gjorde jo nytten, men synes ikke dette så originalt nok ut.


* 20210128_143827 (Large).jpg (38.85 KB. 450x600 - vist 422 ganger.)


Bilen er såpass spesiell at jeg synes den fortjener å bli så original som jeg klarer. Kuttet derfor bort sveisen og laget en ny bit, speilvendt av andre siden som var urørt.


* 20210128_182953 (Large).jpg (38.38 KB. 450x600 - vist 415 ganger.)

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #37 på: januar 29, 2021, 00:29:49 am »

Utrolig bra tråd!  :)Stå på videre, Svein Terje!

Hva slags merke/type sveiseapparat er det du bruker?
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #38 på: januar 29, 2021, 09:37:11 am »

Det er sånne detaljer man liker å se, men ikke alltid tar seg tid til selv...  Øyerulling
Loggført
sillerud
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted:


Vis profil

« Svar #39 på: januar 29, 2021, 18:52:26 pm »

Ser ut som veldig bra arbeid! Hva bruker du for å slipe ned og få sveisen til å gå i et?

Viktigste er jo å få det helt rett før man sveiser. Da bruker jeg magneter eller Intergrips, alt etter hva som passer best til størrelsen på delen. Når jeg sliper bruker jeg en del forskjellig. Flapdisk på vinkelsliper, elektrisk smal båndsliper, luftdrevet rettsliper med roterende fil eller slipeskive og litt luftdrevet liten vinkelsliper med 2" Roloc sandpapir på.
https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/trykkluft/trykkluftsverktoy/filemaskiner/vinkelfilemaskin-071030/

Takk! Har en vanlig vinkelsliper og båndsliper, men er litt vanskelig å gjøre finsliping med vinkelsliperen og det er lett å lage bølger med båndsliperen.

Ser ut som denne bilen har fått riktig eier, blir morsomt å følge med på tråden!
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #40 på: januar 29, 2021, 20:50:46 pm »

Ser ut som veldig bra arbeid! Hva bruker du for å slipe ned og få sveisen til å gå i et?
Viktigste er jo å få det helt rett før man sveiser. Da bruker jeg magneter eller Intergrips, alt etter hva som passer best til størrelsen på delen. Når jeg sliper bruker jeg en del forskjellig. Flapdisk på vinkelsliper, elektrisk smal båndsliper, luftdrevet rettsliper med roterende fil eller slipeskive og litt luftdrevet liten vinkelsliper med 2" Roloc sandpapir på.
https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/trykkluft/trykkluftsverktoy/filemaskiner/vinkelfilemaskin-071030/
Takk! Har en vanlig vinkelsliper og båndsliper, men er litt vanskelig å gjøre finsliping med vinkelsliperen og det er lett å lage bølger med båndsliperen.
Ser ut som denne bilen har fått riktig eier, blir morsomt å følge med på tråden!
Viss du har tilgang til trykkluft kan jeg absolutt anbefale sliperen fra Jula i linken over. Veldig god kontroll på den til finsliping, sammen med 2" sliperondeller som dette: https://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=roloc+2%22&_sop=12
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #41 på: januar 29, 2021, 21:09:52 pm »

Utrolig bra tråd!  :)Stå på videre, Svein Terje!
Hva slags merke/type sveiseapparat er det du bruker?

Måtte ut i garasjen og sjekke  Øyerulling Er et Norweld Vikingmig 100 fra 1986. Har gjennomgått en del opprgaderinger, siden det originalt kun tok små spoler med tråd og 1liters engangsflasker med gass. Bygget på et understell for større spole og 5liters flaske. Ble da så stor at jeg måtte sette på hjul også. Etter noen år, oppgraderte jeg til 10liter. Da ble det så baktungt at jeg måtte flytte hjulene bakover og sette på et nesehjul i tillegg  Osteaktig


* 20210129_205455 (Large).jpg (49.32 KB. 450x600 - vist 327 ganger.)



Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #42 på: januar 29, 2021, 21:25:03 pm »

Tror ikke disse hullene er originale. Jeg tror kanskje det enslige hullet har vært et støttestag til en radio, men hva med de to andre? Kom med forslag, viss ikke sveises alle igjen  Glad

 


* 20210129_205659 (Large).jpg (35.69 KB, 450x600 - vist 317 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #43 på: januar 29, 2021, 22:44:45 pm »

Tror ikke disse hullene er originale. Jeg tror kanskje det enslige hullet har vært et støttestag til en radio, men hva med de to andre? Kom med forslag, viss ikke sveises alle igjen  Glad

 

Feste for bambushylle, kanskje?
Står ihvertfall omtrent der.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #44 på: januar 30, 2021, 08:41:06 am »

Avstanden kan muligens stemme med Bambushylle, men har ikke sett noen ekstra hull ved a-stolpene. Får dobbeltsjekke i dag.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #45 på: januar 30, 2021, 19:33:49 pm »

Hjelper å se etter  Osteaktig Kjell Roar hadde nok rett. Var noen hull ved A-stolpen også, så da har den hatt Bambushylle en gang i tiden. Siden dette ikke er en DeLuxe synes jeg ikke det passer seg med slik luksus som hylle og radio, så da ble hullene sveist igjen.


* 00.jpg (39.3 KB. 800x424 - vist 301 ganger.)


Resten av dagen gikk med til å sandblåse alt under panseret. Er herlig med bart metall  Øyerulling
Men kom et par små hull til synes i reservehjulsbrønnen.


* 01.jpg (52.16 KB. 800x588 - vist 328 ganger.)

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #46 på: januar 30, 2021, 19:40:27 pm »

Gikk som vanlig hardt ut over sandblåseren. Slangen blir spist opp innvendig av den skarpe sanden. Kommer plutselig litt luft ut på feil sted, og så må slangen kortes inn litt.


* 00.jpg (45.47 KB. 800x436 - vist 316 ganger.)


Ansluttet dagen med et tynt lag Ferro-Bet over alt som var sandblåst.


* 20210130_182346.jpg (80 KB. 800x600 - vist 343 ganger.)

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #47 på: januar 30, 2021, 22:46:08 pm »

husker far min prata om mekaniske bremser både på boble og andre bilmerker
var vist ett helvete å få justert så dem tok likt
Loggført

Vw 1302
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #48 på: januar 31, 2021, 11:20:24 am »

Ja, har også hørt noen rykter om at de trenger justering relativt ofte.
Problemet slik jeg ser det er jo at med et hydraulisk system fordeles kraften likt, mens her på denne fordeles vandringen på wire likt. Så alle fire hjul må være helt "synkronisert", mens hydraulisk har litt slingringsmonn.
Men blir jo uansett ikke en bil som brukes enormt mye.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #49 på: februar 03, 2021, 19:51:02 pm »

Fant litt rust nederst på A-stolpen, så brettet ut metallet slik at jeg fikk fjernet den.


* 20210202_103713 (Large).jpg (36.42 KB. 450x600 - vist 339 ganger.)


Fikk så lagt på litt grunning på fronten.


* 20210202_195646 (Large).jpg (73.28 KB. 800x600 - vist 345 ganger.)

« Siste redigering: februar 03, 2021, 19:58:17 pm av SveinT » Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #50 på: februar 04, 2021, 21:54:34 pm »

I dag ble bunnplate og karosseri skrudd sammen igjen. Planen er å få litt profesjonell hjelp til å trekke ut skaden fra 1967. Da bør bilen være litt stødig så ikke karosseriet vrir seg på steder det ikke skal.


* 20210204_130016 (Large).jpg (66.52 KB. 800x600 - vist 324 ganger.)


Er ikke mye skjevt, men sikter man på vinduet, ser man at nederste kant er forskjøvet litt mot venstre.


* 20210204_125917 (Large).jpg (53.83 KB. 800x600 - vist 307 ganger.)


Resten av dagen gikk med til å leke med felger  Osteaktig Har to av originalfelgene fra bilen var ny i mai 58. Kommer til å bruke den ene urestaurert til reservehjul, så trengte tre til. Ønsket jo at de skulle være så nærme som mulig i datostempling. Fant en med 4/58 og en med 6/58. Den siste var det verre med. Den er stemplet 11/58, men fant også en 11/57 og det er jo litt nærmere  Øyerulling

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #51 på: februar 06, 2021, 22:30:42 pm »

Og hva har jeg tatt bilde av i dag?


* 20210206_141051 (Large).jpg (20.12 KB, 800x600 - vist 313 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
sillerud
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted:


Vis profil

« Svar #52 på: februar 07, 2021, 00:47:21 am »

Og hva har jeg tatt bilde av i dag?

Platen bak bakre karosserifeste på høyre side?
« Siste redigering: februar 07, 2021, 00:50:53 am av sillerud » Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #53 på: februar 07, 2021, 19:12:24 pm »

Hadde det bare vært så vell, siden det antagelig blir byttet. Dette var fra innsiden i bensintanken. Har en mistanke om at jeg bør finne en bedre enn denne  Osteaktig


* 20210206_141020 (Large).jpg (59.81 KB. 800x600 - vist 306 ganger.)

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #54 på: februar 07, 2021, 20:26:55 pm »

Kan jo like godt høre om noen har en slik tank for salg? Slik jeg har forstått er de like på modellene fra 56 til 60. Har diverse nyere tanker som kan byttes i ved interesse.


* 20210207_202057 (Large).jpg (57.68 KB, 800x600 - vist 286 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #55 på: februar 10, 2021, 12:34:19 pm »


Kjempehyggelig bil og tråd - stå på!

Jeg har kanskje en ekstra standardtype gearboks, hvis din viser seg å være defekt.

Dette blir en herlig og sjelden bil!
Loggført

SCREWDRIVER #2
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #56 på: februar 10, 2021, 18:28:27 pm »

Takk for det. Håper jo gir er i orden, siden den bare har gått ca 25000 km. Men man vet jo ikke hva lagringen har gjort med innmaten.
Er vel ikke noen synkroniseringsringer som kan slites her  Gliser
Olja så i alle fall fin og klar ut når jeg tappet den.


* 20210109_130820 (Large).jpg (66.16 KB, 800x600 - vist 305 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #57 på: februar 11, 2021, 05:32:28 am »

Takk for det. Håper jo gir er i orden, siden den bare har gått ca 25000 km. Men man vet jo ikke hva lagringen har gjort med innmaten.
Er vel ikke noen synkroniseringsringer som kan slites her  Gliser
Olja så i alle fall fin og klar ut når jeg tappet den.
Olja ser fin ut:) er synkronisering på 2/3/4;)

Revers knekker ofte tenner. Det har min gjort Øyerulling
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #58 på: februar 11, 2021, 07:50:10 am »

Har hørt at Standardboblene hadde usynkronisert på alle gir? DeLuxen hadde jo synkronisert på 2,3 og 4.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #59 på: februar 14, 2021, 15:38:35 pm »

Fikk sandblåst  litt mer i helgen.
Fulgte med et bakre hjørne fra en delebil. Delebilen er fra januar 58, så det er innafor. Men får se hvor mye som brukes av denne, da det var en del rusthull. Panseret har fått litt medfart gjennom årene, med mye bulker. Tror en tidligere eier har begynt reparasjon, for mye av lakken var borte med det resultat at det var blitt rust i stedet. Men sandblåsing og Ferro-Bet fjernet rusten.


* Uten navn.jpg (63.11 KB. 652x600 - vist 333 ganger.)


Som vanlig ble det reparasjoner på sanblåserklokka. Denne gang ble det slitt et lite hull i utløpet i bunn av klokka rett i overgangen til slangen. Resultat ble hull i slangen og store hakk slitt bort i slangeklemma. Måtte også denne gang korte inn slangen et par ganger, siden sanden sliter seg gjennom i yttersvingene. Dysa startet også med et lite 4mm hull, men utvider seg til nærmere 10mm en smule eksentrisk  Osteaktig


* 20210213_163909(0) (Large).jpg (55.55 KB. 800x600 - vist 292 ganger.)

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Sider: 1 [2] 3 4 ... 8
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!