mars 28, 2024, 15:38:55 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Standard boble type 111 fra 1958  (Lest 36641 ganger)
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #150 på: februar 22, 2022, 20:19:33 pm »

Den kula med mothold var smart.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #151 på: februar 22, 2022, 20:27:12 pm »

Måtte bare sikte godt  Osteaktig Laget et lite kjørnemerke først for å ha noe å sikte etter.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #152 på: februar 22, 2022, 22:59:49 pm »

Fin tråd dette! Alltid noen tips å plukke opp!
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #153 på: februar 24, 2022, 19:23:19 pm »

Fikk lagd litt nye mattefester til denne siden også. Punktet fast med punktsveiseren.


* 1.jpg (54.09 KB. 800x539 - vist 307 ganger.)


Kuttet ut det som var rustet hull i, og tilpasset den nye biten. Punktet først rundt, og kom nesten helt rundt med helsveis før sveiseapparatet slo ut på for høy temp.  Osteaktig Burde kanskje installert en kjølevifte inni apparatet?


* 2.jpg (61.41 KB. 800x432 - vist 315 ganger.)

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #154 på: februar 27, 2022, 10:39:25 am »

Tok og skiftet litt plate rundt setefestet siden platen var tynnslitt av rust fra innsiden. Vil helst at setet sitter godt fast  Osteaktig


* 1.jpg (54.91 KB. 787x600 - vist 301 ganger.)


Siden noen har modifisert med skinner til setet en gang i tiden er jeg på jakt etter to slike seteklammer med riktig delenummer. Gjerne vingemutterne også.


* 2.jpg (49.68 KB. 800x567 - vist 286 ganger.)

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #155 på: mars 12, 2022, 18:50:49 pm »

I dag ble det litt sandblåsing igjen. Blåste bort siste rest av den sorte lakken som var på den nye gulvbiten, og noen steder som jeg hadde oversett forrige gang. Litt lettere å blåse når flyndra hang stødig i stativet.


* 20220312_150537.jpg (51.67 KB. 800x600 - vist 270 ganger.)


Blåste også over forstillingen og den så veldig bra ut. Fant ikke et eneste hull.


* 20220312_150547.jpg (58.78 KB. 800x600 - vist 266 ganger.)

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #156 på: mars 16, 2022, 18:37:25 pm »

Måtte ta bilde av datostemplene på felgene før jeg la på grunning, i tilfelle de ikke ble leselige etterpå. Bilen er jo produsert 21 mai -58, så et par felger er byttet. Men klarte å få alle innforbi april-juni.


* 1.jpg (54.02 KB. 673x600 - vist 270 ganger.)


Så var det inn i "lakkboksen" for litt sinkepoksy. Begynner å bli mye i samme farge i garasjen nå. Grunnet 5 felger, siden jeg hadde sandblåst en fra nov-57 for sikkerhets skyld. Reservehjulet fra mai-58 forblir urestaurert.


* 2.jpg (65.41 KB. 800x511 - vist 274 ganger.)

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #157 på: mars 27, 2022, 15:52:13 pm »

Så var det starteren sin tur. Så ikke så pen ut, så sandblåste den før jeg plukket den fra hverandre. Men innvendig så den ny ut, så målte litt og satt den sammen igjen med nytt fett i lager. Den er merket 4P som er datomerkingen til Bosch. 4 betyr april. og P er kode for 1958.


* 1.jpg (51.89 KB. 800x415 - vist 255 ganger.)


Felgene manglet noen klips, så måtte frem med den tilslipte kingbolten som mothold for å klinke på noen nye.


* 2.jpg (55.68 KB. 767x600 - vist 245 ganger.)

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #158 på: mars 27, 2022, 15:59:45 pm »

Laget et lite snurrebord til felger, med tapper som passer i bolthullene, og selvfølgelig et gammelt bakhjulslager fra boble. Så da fikk felgene lakk på baksiden, og starteren fikk også litt sort. Mye lettere å lakke felgene mens de snurret, enn å løpe rundt for å komme til alle steder.


* 3.jpg (62.04 KB. 800x389 - vist 266 ganger.)


I dag var det så fint vær, at jeg fant ut at den utvendige lakkboksen var fin å bruke  Osteaktig
Bunnplata fikk lakk på begge sider, og felgene fikk på fremsiden. Forstilling og akselrør til girkasse fikk også sin dose.
Jeg har valgt glans 50 på lakken, da jeg er overbevist om at fabrikken ikke brukte helblank.


* 4.jpg (71.89 KB. 800x393 - vist 270 ganger.)

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #159 på: april 05, 2022, 21:28:06 pm »

I dag var jeg og hentet et nesekon hos RaceBuggy. Fikk blåst over det, så det fikk litt bedre utseende.


* 1.jpg (59.16 KB. 800x511 - vist 242 ganger.)


Dette var fra en DeLuxe girkasse, så må dreie en ring på 7mm for å få press på lageret på hovedakselen. Lageret stikke bare ut 3mm på Standardkassen, mens på DeLuxe stikker det 10mm ut.


* 2.jpg (56.63 KB. 800x481 - vist 240 ganger.)

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #160 på: april 07, 2022, 18:09:06 pm »

I dag ble det måling og finregning, siden Std kassen har en annen oppbygning enn DeLuxe. På denne stikker begge lager på utsiden av anleggsflaten. Presset på lagrene skal være mellom 0,02 og 0,11mm. Siden det minste lageret stikker ut 0,35mm, burde det være passelig med pakning på 0,27mm. Da blir det 0,08mm press på lageret.


* 1.jpg (53.59 KB. 800x424 - vist 227 ganger.)


Måtte modifisere pakningen litt slik at den gikk klar av lageret. Dreide også en ring på 7,1mm til det andre lageret. Da fikk jeg samme press på det lageret også.


* 2.jpg (58.35 KB. 800x532 - vist 215 ganger.)

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
64notch
Medlem
***
Innlegg: 202
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #161 på: april 08, 2022, 04:48:49 am »

Interessant og følge restaureringsprosessen Blunker
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #162 på: april 12, 2022, 16:54:12 pm »

Girkassen ble jo ferdig for noen dager siden, men hadde glemt å legge ut bilde  Glad


* 1.jpg (48.7 KB. 800x444 - vist 236 ganger.)


Har begynt å restaurere på alle bremsedelene. Blir jo litt glad av å se VW merke på sliteflaten av bremsesko. De har ikke vært mye brukt siden de ble montert på 60 tallet. Regner i alle fall med de må være byttet, for tror ikke de fra fabrikken hadde klart seg så godt, selv om bilen kun har kjørt under 25000km.
Glassblåste metallet på skoene og brukte bruneringsvesken. Fjærene var bare å vaske i diesel, så ble de seende nye ut. Resten var i StripAll, og noe i brunering etterpå og noe fikk litt FerroBet for å beholde "bart metall" utseende.


* 2.jpg (63.46 KB. 800x532 - vist 235 ganger.)

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #163 på: april 13, 2022, 17:24:36 pm »

"Farlig" med påskeferie, for da skjer det noe hver dag i garasjen  Osteaktig
Fikk grunnet og lakket en del små og litt større deler til bakstillingen samt forstillingsramma.


* 1.jpg (44.24 KB. 800x357 - vist 239 ganger.)


Fikk også bunnen tilbake på løftebukken og sprøytet FluidFilm inni tunnelen og napoleonshatten.


* 2.jpg (81.78 KB. 800x600 - vist 260 ganger.)

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #164 på: april 14, 2022, 20:58:38 pm »

Fikk vatret opp bunnplata slik at jeg kunne bruke vinkelmåler på fjærplatene. De gamle skal kun ha 12* +/- 0,5, så 11,8 var det nærmeste jeg kom.
Måtte også lage til en bit med firkantrør og to gjengede stag for å trykke inn samtidig som jeg jekket opp fjærplatene.


* 1.jpg (56.23 KB. 800x336 - vist 230 ganger.)


Fikk også satt på plass girkassen.


* 2.jpg (70.4 KB. 800x563 - vist 230 ganger.)

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #165 på: april 17, 2022, 19:15:37 pm »

Trengte noe å hekte fast clutchkabelen i, så da måtte jeg finne frem pedalsettet. Måtte selvfølgelig plukke det også i småbiter for kontroll og rengjøring. Fant ut at de fleste delene her er ulike i forhold til DeLuxe. Bremsepedal vrir på aksel som går inn i tunnelen. Clutch-akselen er også lenger, siden røret for clutchkabel må ligge på høyre siden inni tunnelen fremme, for å gå klar av staget til bremsepedal.


* 1.jpg (63.53 KB. 800x410 - vist 218 ganger.)


Av en eller annen merkelig grunn var det ikke noe foring for clutch-aksel i enden mot pedalen. Var mye slark, så dreide en messingforing som var 17mm innvendig og 19mm utvendig. Sjekket først et DeLuxe pedalsett, men der var foringen bare 15mm innvendig.


* 2.jpg (67.62 KB. 800x417 - vist 222 ganger.)

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #166 på: april 18, 2022, 19:48:04 pm »

Strøkent.
Fint med dreiebenk Glad
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #167 på: april 19, 2022, 07:07:07 am »

Strøkent.
Fint med dreiebenk Glad

Takk for det. Ja, lurer av og til på hvordan man klarte seg før dreiebenken kom i hus  Osteaktig
Fant ut etterpå at opplagringen av denne var egentlig stopperen som er skrudd fast i gulvet. Men den var også litt slitt, så nå ble det bedre enn det var nytt.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #168 på: april 21, 2022, 19:56:28 pm »

Begynte litt på styresnekka også. Den så veldig grei ut når jeg fikk vasket den. Lurer på om denne ikke har vært lakkert, siden jeg ikke fant noe spor etter lakk. Noen som vet?
Men bilen har jo hatt en liten smell foran også, så regner med det er da splines på pitmanarm og aksel har blitt skadet. Fant noen bedre deler i hylla.


* 1.jpg (61.21 KB. 800x417 - vist 167 ganger.)


Lurer på om jeg må endre planene for denne bilen?  Taksenk? Osteaktig


* 2.jpg (55.92 KB. 800x446 - vist 187 ganger.)

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #169 på: april 22, 2022, 20:19:58 pm »

taksenk taksenk taksenk taksenk taksenk taksenk taksenk taksenk taksenk taksenk taksenk taksenk taksenk  taksenk
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #170 på: april 23, 2022, 07:10:11 am »

 Osteaktig


* 1.jpg (50.41 KB. 800x397 - vist 176 ganger.)

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #171 på: april 23, 2022, 22:55:33 pm »

Woow
Skal si du er kjapp med vinkelsliper`n og sveiseapparatet   Gliser
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #172 på: april 30, 2022, 18:17:18 pm »

Ikke så mye spennende som skjer for tiden. Mye smådeler, bolter og muttere som får en overhaling. Fikk i alle fall blåst, grunnet og lakket litt flere av de litt større delene.


* 1.jpg (64.28 KB. 800x542 - vist 156 ganger.)


Testet også en liten lakksprøyte fra eBay, og ble egentlig positivt overrasket. Kun rundt spraybilde, men kunne justeres til konsentrert stråle så man treffer med mestedelen av lakken på f.eks. styrestaget.


* 2.jpg (21.48 KB. 436x508 - vist 117 ganger.)

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #173 på: mai 07, 2022, 17:42:05 pm »

Fant ut at det var litt slark i kingbolter og leddbolter, så skiftet de.
Begynte med å presse i en ny foring, som samtidig presser ut den gamle. Brotsjet så til kingboltene gikk greit inn uten slark.


* 1.jpg (58.98 KB. 800x435 - vist 167 ganger.)


Presset så i kingbolt. Syntes den ene spindel svingte litt tregt, men måling med fiskevekt viste at den var innafor. Skal maks bruke 2kg for å svinge. Så da kunne leddboltforingene også presses i med smørehull vendt mot fettnippel.


* 2.jpg (43.8 KB. 800x366 - vist 164 ganger.)

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
sillerud
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted:


Vis profil

« Svar #174 på: mai 09, 2022, 22:00:53 pm »

Woow
Skal si du er kjapp med vinkelsliper`n og sveiseapparatet   Gliser

Såpass ivrig at han også senket deler av hylla bak  Gliser
Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #175 på: mai 10, 2022, 22:05:36 pm »

Woow
Skal si du er kjapp med vinkelsliper`n og sveiseapparatet   Gliser

Såpass ivrig at han også senket deler av hylla bak  Gliser
Mannen er jaggu ivrig  Osteaktig
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #176 på: juni 11, 2022, 18:46:24 pm »

Ikke så veldig ivrig i det siste, men noe er blitt gjort.
Blandet litt lakk etter det som var igjen på gamle støtdemperne. Styresnekke med tilbehør har kommet på plass, og håndbrekk og girstang har også fått riktig farge.


* 1.jpg (64.81 KB. 800x397 - vist 146 ganger.)

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #177 på: juni 11, 2022, 18:54:02 pm »

Fant ut at det nå var tid for å begynne på motoren. Noen har skrudd på den en gang i tiden, for termostaten mangler tydeligvis, siden ringen på viftehuset er åpen. Forgasseren mangler også, og tror de må ha prøvd å stoppe den med en trepinne bak remskiven, for remskiven er helt flatklemt.


* 2.jpg (90.51 KB. 800x535 - vist 160 ganger.)


Fikk kledd av den og litt morro og studere slike gamle varmebokser, siden jeg ikke hadde skrudd på så gammelt før. Avsluttet dagen med å skru ut bunnpluggen. Fant jo en lapp som påstod at oljeskift var utført i 1962, så kanskje dette er årgangsolje?


* 3.jpg (65.37 KB. 800x354 - vist 154 ganger.)

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #178 på: juni 21, 2022, 16:23:42 pm »

Fikk åpnet motoren og lagt delene slik at de kan finne tilbake på samme plass som de var før. En av ventilløfterne har dessverre laget striper i kammen, så må nok åpne en annen motor og finne en bedre kam/løftere. Blokka ble så høytrykkspylt.


* 1.jpg (86.21 KB. 800x533 - vist 154 ganger.)


Prøvde først å kun vannpolere blokka, men fant ut den måtte glassblåses litt først. Høyre side kun vannpolert, venstre begge deler. Ser tydelig forskjell. Toppene fikk samme behandling etter en grundig vask.


* 2.jpg (63.69 KB. 800x366 - vist 174 ganger.)

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #179 på: juni 22, 2022, 22:31:43 pm »

Det ble pene deler  Kult
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!