mars 29, 2024, 08:52:38 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1954 boble - restaurering til original stand  (Lest 11616 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #30 på: januar 22, 2021, 12:09:16 pm »

Nice. Takk Glad
Loggført
sillerud
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted:


Vis profil

« Svar #31 på: januar 22, 2021, 12:14:28 pm »

Utrulig bra jobb, og ikke minst pågangsmot.

Håper at pågangsmotet varer hele prosjektet.  Osteaktig
Stå på. Dette blir en flott bil.

Hehe, håper det samme selv Osteaktig. Det er ganske motiverende å kunne jobbe med den såpass ofte at man kan se fremgangen, men det varierer jo fra dag til dag
Loggført
sillerud
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted:


Vis profil

« Svar #32 på: januar 24, 2021, 21:59:27 pm »

Ble ikke så mye fremgang i helgen, men fikk gjort noe arbeid på hjulbrønnen i dag:









Så ble høyre innerskjerm prøvemontert:



Det er litt dårlig metall på venstre side, så jeg vurder å ta av frontplaten så jeg kan komme til der også

Bilder i original størrelse ligger i imgur posten her
Loggført
sillerud
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted:


Vis profil

« Svar #33 på: januar 29, 2021, 19:29:06 pm »

Begynte å jobbe litt på venstre side foran, det eskalerte fort...  Øyerulling

Det er en del bølger og dårlig sveising, virker som om bilen har fått et trøkk i støtfangeren. Bestemte meg for å lage til en bit siden den nederste delen er veldig dårlig.



På innsiden hadde hele forsterkningen som holder sammen indre del av hjulbrønnen og bensintanken mer eller mindre falt av innerskjermen:


Ekstremt skarpt bilde av biten som skal kuttes ut:


Fabrikering av ny bit:




Ytre del av hjulbrønnen fjernet:


Indre del av hjulbrønnen fjernet:


Jeg tok også av den øverste delen, den satt fast i 2 av de originale punktene og 2 klumper på oversiden som holdte den fast. Forsterkningen/bensintank braketten har en gang blit delt i to og var ikke sveist på undersiden. Det er også en del dårlig metall, så det blir nok noen småreperasjoner på den:





Tilpassing av i delen til innerskjermen:




Så forhåpentligvis blir det å sveise ting på plass igjen neste uke.


Bilder i original størrelse ligger i imgur posten her
Loggført
sillerud
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted:


Vis profil

« Svar #34 på: februar 07, 2021, 22:53:30 pm »

Litt fremgang denne uken også

Delen som ble laget til for innerskjermen ble sveiset inn:


Gjorde noen småreparasjoner av forsterkning/bensintanktank montering:






Under helsveising gikk jeg tom for argon, så blåste gjennom:


Fylte igjen resten med mig:


Nytt forsøk med tigen:






Sjekker passformen:


Etter litt sliping:


Ellers var det mange småhull/bølger i innerskjermen, så laget til en bit for å tette det:




Så sveist inn med tigen:


Laget en liten bit for å bytte ut skjør/tynn del i indre fremskjerm:


Etter litt blending av sveisen:


Tilpasset og tacket på plass:


Helsveist:




Etter litt sliping:


Bilder i original størrelse ligger i imgur posten her
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #35 på: februar 08, 2021, 08:39:51 am »

Fantastisk. Nesten så man får lyst på et rustsveiseprosjekt igjen Glad
Loggført
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #36 på: februar 10, 2021, 12:37:10 pm »

Jeg blir kjempeglad av denne tråden....bile, jobben, alderen din og alt - STÅ PÅ!

Vi gleder oss til å se deg på SCC .... allerede i 2021 kanskje?
Loggført

SCREWDRIVER #2
sillerud
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted:


Vis profil

« Svar #37 på: februar 12, 2021, 21:35:54 pm »

Fantastisk. Nesten så man får lyst på et rustsveiseprosjekt igjen Glad

Hehe, tror det blir en stund til mitt neste prosjekt  Øyerulling

Jeg blir kjempeglad av denne tråden....bile, jobben, alderen din og alt - STÅ PÅ!

Vi gleder oss til å se deg på SCC .... allerede i 2021 kanskje?
Tusen takk! Osteaktig Tviler sterkt på at jeg rekker SCC 2021, blir bare skuffet om jeg setter det som mål og ikke rekker det. Må også få tak i seter og litt andre deler som det ikke virker som er super tilgjengelig  Tvilende
Loggført
sillerud
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted:


Vis profil

« Svar #38 på: februar 14, 2021, 22:36:56 pm »

Fikk kun jobbet i starten av uka, så ikke supermye fremgang.

Falsen på høyre dørpillar var ganske tynn, rusten og hadde en del hull, så laget til en ny bit:


Sveiset på plass, mesteparten ble tatt med tig:


Etter litt sliping:


Fikk også sveist igjen alle punkter som ikke var sveist, så jeg fikk tatt ut forsterkningene:





Bilder i original størrelse ligger i imgur posten her


Ellers har jeg begynt å vurdere hva jeg skal gjøre med karosseriet etter jeg er ferdig med å sveise. Nå står det egentlig mellom å
  • sandblåse
  • syrebad
  • slipe og bruke fosforsyre
  • noe annet?

Kjenner jeg heller litt mot å sende den inn for en svømmetur i syrebad, men logistikken kan bli vanskelig og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få grunnet bilen etter. Er det noen som har innspill?
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1952
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #39 på: februar 15, 2021, 07:37:06 am »

Viss du syredypper eller StripAll dypper er jo problemet som du sier å få grunnet alle hulrom etterpå. Da bør den jo dyppes i grunning som er like tyntflytende som syra. Er en grunn til at jeg foretrekker sandblåsing på det som tåler det, og sliping på større flater som kan slå seg ved sandblåsing.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #40 på: februar 15, 2021, 12:53:00 pm »

Jeg ville nok Grunnet mye av det du har gjort før jeg har sveiset sammen deler da
og brukt Weld primer
eks Volvo Grunning
Bruk 3m Lilla Fiberskive/Negerkuse Husk hastighet
på platene
rest Blsåsing da
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
sillerud
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted:


Vis profil

« Svar #41 på: februar 15, 2021, 15:34:08 pm »

Viss du syredypper eller StripAll dypper er jo problemet som du sier å få grunnet alle hulrom etterpå. Da bør den jo dyppes i grunning som er like tyntflytende som syra. Er en grunn til at jeg foretrekker sandblåsing på det som tåler det, og sliping på større flater som kan slå seg ved sandblåsing.

Det jeg tenker er at om jeg venter med å sveise på innerskjermen før jeg sender inn til syrebadet så har jeg ganske god tilgang til alle hullrom bortsett fra kanalene? Så om jeg klarer å finne en måte å grunne de innvendig så blir det bare skjøter som er problematiske. Planen om det blir dypping er å eventuelt bruke sprøyte med nål i skjøter og lakksprøyte for hullrom for å få malt innsiden av kanalen

Jeg ville nok Grunnet mye av det du har gjort før jeg har sveiset sammen deler da
og brukt Weld primer
eks Volvo Grunning

Så langt har jeg brukt frost sin sveisegrunning mellom skjøter, men det virker som om mesteparten brenner bort ved sveising. Har fått kjøpt inn både 3m og volvo sveisegrunning for å se om det fungerer noe bedre. Har for det meste brukt fiberskiver, men de ser ikke ut til å fungere så bra om platen har hatt gravrust.


* primer.jpg (30.27 KB, 292x600 - vist 259 ganger.)
Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #42 på: februar 15, 2021, 20:55:10 pm »

Viss du syredypper eller StripAll dypper er jo problemet som du sier å få grunnet alle hulrom etterpå. Da bør den jo dyppes i grunning som er like tyntflytende som syra. Er en grunn til at jeg foretrekker sandblåsing på det som tåler det, og sliping på større flater som kan slå seg ved sandblåsing.

Det jeg tenker er at om jeg venter med å sveise på innerskjermen før jeg sender inn til syrebadet så har jeg ganske god tilgang til alle hullrom bortsett fra kanalene? Så om jeg klarer å finne en måte å grunne de innvendig så blir det bare skjøter som er problematiske. Planen om det blir dypping er å eventuelt bruke sprøyte med nål i skjøter og lakksprøyte for hullrom for å få malt innsiden av kanalen

Jeg ville nok Grunnet mye av det du har gjort før jeg har sveiset sammen deler da
og brukt Weld primer
eks Volvo Grunning

Så langt har jeg brukt frost sin sveisegrunning mellom skjøter, men det virker som om mesteparten brenner bort ved sveising. Har fått kjøpt inn både 3m og volvo sveisegrunning for å se om det fungerer noe bedre. Har for det meste brukt fiberskiver, men de ser ikke ut til å fungere så bra om platen har hatt gravrust.
Hvor fikk du kjøpt volvo sin sveisegrunning?Glad hos volvo?
Loggført
sillerud
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted:


Vis profil

« Svar #43 på: februar 15, 2021, 21:49:22 pm »

Viss du syredypper eller StripAll dypper er jo problemet som du sier å få grunnet alle hulrom etterpå. Da bør den jo dyppes i grunning som er like tyntflytende som syra. Er en grunn til at jeg foretrekker sandblåsing på det som tåler det, og sliping på større flater som kan slå seg ved sandblåsing.

Det jeg tenker er at om jeg venter med å sveise på innerskjermen før jeg sender inn til syrebadet så har jeg ganske god tilgang til alle hullrom bortsett fra kanalene? Så om jeg klarer å finne en måte å grunne de innvendig så blir det bare skjøter som er problematiske. Planen om det blir dypping er å eventuelt bruke sprøyte med nål i skjøter og lakksprøyte for hullrom for å få malt innsiden av kanalen

Jeg ville nok Grunnet mye av det du har gjort før jeg har sveiset sammen deler da
og brukt Weld primer
eks Volvo Grunning

Så langt har jeg brukt frost sin sveisegrunning mellom skjøter, men det virker som om mesteparten brenner bort ved sveising. Har fått kjøpt inn både 3m og volvo sveisegrunning for å se om det fungerer noe bedre. Har for det meste brukt fiberskiver, men de ser ikke ut til å fungere så bra om platen har hatt gravrust.
Hvor fikk du kjøpt volvo sin sveisegrunning?Glad hos volvo?

Jepp! Ringte den lokale biliaen, hun som svarte først var veldig forvirret når jeg spurte om sveisegrunning. Når jeg kom til deleavdelingen virket som det ikke lengre var i det vanlige sortimentet så de bestilte via Bilia Økern(?)
Loggført
torvaldtoke
Nybegynner
*
Innlegg: 2
Bosted:


Vis profil

« Svar #44 på: februar 15, 2021, 21:51:53 pm »

Dette er imponerende arbeid. Jeg driver også med en 54-modell, og lærte meg også å sveise rust på den i sin tid.
Ser at du har brukt fosforsyre til å fjerne rust med, og lurer på hvor du har fått tak i det? Jeg har vært på utkikk og hørt mange steder, men har så langt ikke lyktes. Tar gjerne mot tips. :-)
Lykke til videre!
Loggført
sillerud
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted:


Vis profil

« Svar #45 på: februar 15, 2021, 22:27:21 pm »

Dette er imponerende arbeid. Jeg driver også med en 54-modell, og lærte meg også å sveise rust på den i sin tid.
Ser at du har brukt fosforsyre til å fjerne rust med, og lurer på hvor du har fått tak i det? Jeg har vært på utkikk og hørt mange steder, men har så langt ikke lyktes. Tar gjerne mot tips. :-)
Lykke til videre!

Kult! Du må få startet prosjekttråd!  Glad

Jeg har brukt ferro-bet sin rustfjerner, den inneholder 30-60% fosforsyre. Jeg kjøpte min på bilxtra, men man får også kjøpt det på thansen, coop ops bygg og felleskjøpet. Ellers selger også gasolin por-15 metal prep som også inneholder noen andre kjemikalier
Loggført
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #46 på: februar 15, 2021, 23:29:42 pm »

Hvis du går for syrebad, still deg dette spørsmålet først. Hvordan får man nøytralisert syra som blir igjen mellom platelagene Hæ nettopp, det skal meget godt gjøres, å i tillegg meeeeget godt gjøres å få god nok beskyttelse der etterpå, da må karosseriet i grunningsbad, eller galvaniseringsbad, med de problemer det gir etterpå.. jeg skal levere et ferdigsveist karosseri på full blåsing, inn og utvendig snart, en i sarpsborg som tar det, garantert uten at det bulkes, han grunner også hvis ønskelig
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
sillerud
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted:


Vis profil

« Svar #47 på: februar 16, 2021, 23:20:23 pm »

Hvis du går for syrebad, still deg dette spørsmålet først. Hvordan får man nøytralisert syra som blir igjen mellom platelagene Hæ nettopp, det skal meget godt gjøres, å i tillegg meeeeget godt gjøres å få god nok beskyttelse der etterpå, da må karosseriet i grunningsbad, eller galvaniseringsbad, med de problemer det gir etterpå..


Må vel bare regne med at de får bort det meste, men hvordan jeg skal få grunnet er det jeg mest redd for.

jeg skal levere et ferdigsveist karosseri på full blåsing, inn og utvendig snart, en i sarpsborg som tar det, garantert uten at det bulkes, han grunner også hvis ønskelig


Vet du hvor mye han tar og hvilke blåsemedie han bruker?
Loggført
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #48 på: februar 20, 2021, 19:58:29 pm »

pris etter arbeidsmengde der, du får fastpris på forhånd, gjerne inkl grunning osv, jeg holder grunning selv, da jeg er sær, ;-) send meg en pm, så kan du få kontaktinfo til han evt :-)
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
sillerud
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted:


Vis profil

« Svar #49 på: februar 21, 2021, 23:48:40 pm »

Fikk gjort litt arbeid på venstre innerskjerm denne uka, vet ikke helt om jeg kommer til å sveise på plass karosserifeste og forsterkningen før etter jeg har sandblåst. Ønsket å fjerne forsterkningsplata siden det var noen steder hvor metallet var ganske tynt og det var noen hull på den innerste platen.


Virker som om punktsveisingen for karosserifeste ikke har holdt:


Prøvde å dele innerskjermen og forsterkningen, endte med å meisle i stykker deler av metallet, så ble en litt større patchejobb enn jeg originalt hadde planlagt:




Fikk laget til en ny bit:


Ferdig tilpasset:


Sveiset inn:


Så ble det en liten bit for bakre del, klarte å kutte av for mye på den store biten jeg lagde først, så måtte lage ny Trist:


Ble ganske stort gap mellom platen, så ble mye sveising:


Slipte ned sveisen og prøvemonterte forsterkningsplata:


Fra innsiden:


Bilder i original størrelse ligger i imgur posten her
Loggført
sillerud
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted:


Vis profil

« Svar #50 på: februar 28, 2021, 20:44:49 pm »

Kommet meg et stykke videre denne uka, ser ut som det begynner å nærme seg slutten av sveisingen. Har forhåpentligvis bestilt siste sending med sveisedeler, men har noen småting jeg må sveise før de kommer fra Sverige.

Siden jeg ikke tok bilde av høyre innerskjerm etter sliping:


Venstre innerskjerm fikk samme behandling, fikk heldigvis av forsterkningsplata uten store skader denne gangen:


b-pillaren manglet falsen mot varmekanalen, så laget til en ny bit:






Så sveiset jeg også ferdig fremre brannvegg:










Sveiset også ferdig dørstolpen på venstre side, men har glemt å ta bilde av det.

Bilder i original størrelse ligger i imgur posten her
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #51 på: mars 01, 2021, 08:09:52 am »

Må jo bare gjenta det jeg har sagt før; at dett eser veldig bra ut Glad
Loggført
sillerud
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted:


Vis profil

« Svar #52 på: mars 03, 2021, 21:43:03 pm »

Må jo bare gjenta det jeg har sagt før; at dett eser veldig bra ut Glad

Tusen takk! Alltid hyggelig å høre Osteaktig
Loggført
sillerud
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted:


Vis profil

« Svar #53 på: mars 08, 2021, 00:07:28 am »

Fikk ikke gjort så mye denne uken, ser ut som det blir lite tid uken som kommer også

Fikk sveiset inn biten ved bakre cross-member:


Etter litt sliping:




Fikk også sett litt på fremdelen av fremre innerskjermen. Siden fremplaten har vært helsveiset og det var ganske ujevnt kuttet jeg i midten av falsen når jeg tok den av, det var en del rust og tynt der:


Det var en del steder det ble veldig tynt etter jeg slipte ned metallet som var der:


Bestemte meg for å lage en ganske stor bit:






Bilder i original størrelse ligger i imgur posten her

Ellers sliter jeg litt med å få tak i seter til bilen. Er det noen som har seter som de er villige til å selge? Eventuelt er det noen som har mulighet til å skaffe gode bilder med skala så jeg kan tegne de i CAD? Jeg har også mulighet til å bytte med fremseter og nedre del av baksete til nyere oval med veldig bra originaltrekk.
« Siste redigering: mars 08, 2021, 00:27:22 am av sillerud » Loggført
Stig Ham 67
Supermedlem
*****
Innlegg: 582
Bosted: Hamburg - Hjemme igjen på Høvik



Vis profil
« Svar #54 på: mars 09, 2021, 08:07:13 am »

Utrolig bra arbeid, og av en som 17 januar sier "har ikke mye erfaring med sveis" Osteaktig
Gått igjennom hele tråden igjen og må jo også si jeg kjenner meg igjen - og for egen del gått veldig treigt etter at verden stengte mars 2020
Stå på, og hele veien Blunker
Loggført
sillerud
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted:


Vis profil

« Svar #55 på: mars 14, 2021, 23:34:05 pm »

Fikk gjort litt, men gått relativt tregt denne uka.

Fikk sveist inn biten på fremre del av indre fremskjerm:


Etter litt sliping:


Gjorde en liten reperasjon på en del av hjulbrønnen som ble ødelagt av meisling:




Liten reperasjon av hullet til bensintanken:




Så helsveiste jeg alle skjøtene som jeg har utsatt:






Bilder i original størrelse ligger i imgur posten her
Loggført
sillerud
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted:


Vis profil

« Svar #56 på: mars 14, 2021, 23:56:45 pm »

Utrolig bra arbeid, og av en som 17 januar sier "har ikke mye erfaring med sveis" Osteaktig
Tusen takk! Det har nok gått fremover med sveiseerfaringen siden jeg begynte på prosjektet, men brenner fortsatt gjennom en del med tig-apparatet. Elektroden er fortsatt ganske glad i å ta seg en svømmetur i det flytende metallet Gliser Må si det hjalp en del å få tak i et mig apparat som mater ordentlig og bytte fra biltema slipepapir til 3m cubitron

Gått igjennom hele tråden igjen og må jo også si jeg kjenner meg igjen - og for egen del gått veldig treigt etter at verden stengte mars 2020
Stå på, og hele veien Blunker
Tror det har vært en stor fordel å ha dette prosjektet under koronaen, ellers hadde det nok blitt veldig ensformig med kun jobb og spilling på fritid Osteaktig

Det blir nok en bil av det til slutt!
Loggført
sillerud
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted:


Vis profil

« Svar #57 på: mars 22, 2021, 00:07:58 am »

Denne uken har det blitt jobbet en del på høyre fremskjerm, venstre fremskjerm er heldigvis i mye bedre stand. Må fortsatt reparere store deler av falsen på utsiden

Startet med å lage en bit for fremre del av skjermen, det var en del hull og tynn plåt, men glemte å ta bilde før:






Rundt lyktebøtten var det også en del hull, så borret ut punktene, tok ut bøtta og begynte å reparere:




Sveiste inn to små biter der rusten var, så prøvemonterte bøtten:




Så tok jeg tiden til å skrape bort all understellsmassen:




Det ble så laget en hel ring rundt hele lyktebøtten og den ble sveist inn:




Så var det bare å slipe ned sveisen og fjerne overflødig metall:






Så begynte jeg å lappe litt på bakre delen av skjermen:








Bilder i original størrelse ligger i imgur posten her

Har egentlig et par bakskjermer til 60-talls boble jeg hadde tenkt å sveise igjen hullene til baklyktene og gjøre noen småreperasjoner på, men kjenner at det begynner å friste mer å kjøpe et par nye skjermer fra klassicfab... Mulig det også vil se mer originalt ut mtp profilen på monteringskanten.
Loggført
sillerud
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted:


Vis profil

« Svar #58 på: april 06, 2021, 22:20:54 pm »

Det har vært litt fremgang de to siste ukene, men småreparasjoner på høyre fremskjerm har tatt lang tid... Har byttet ut hele ytre kanten da det nesten ikke var noe igjen av den originale. Heldigvis er venstre fremskjerm i veldig bra stand.

Måtte også sveise inn noen biter på den synlige delen av skjermen pga rusthull




Kuttet av igjen hjørnet og sveiste inn ny bit igjen på i bakre delen av skjermen. Den gamle delen hadde ikke helt riktig form.





Var litt dårlig til å ta bilder under sveising, men her er resultatet:












Ellers kom det inn litt deler i fra Sverige, så da blir det nok sveising av bakre støtfangerfeste denne uka



Bilder i original størrelse ligger i imgur posten her
Loggført
sillerud
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted:


Vis profil

« Svar #59 på: april 11, 2021, 22:26:50 pm »

Ikke veldig mye fremgang denne uka, men har fått fjernet repro bakplata og støtfangerfestene som var byttet ut før og prøvemontert nye paneler



Måtte også prøve med en bakskjerm for å sjekke passformen



Er veldig fornøyd med kvaliteten på delene fra wolfparts så langt.

Bilder i original størrelse ligger i imgur posten her
Loggført
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!