sillerud
Nybegynner

Innlegg: 48
Bosted:
|
 |
« på: januar 17, 2021, 16:57:33 pm » |
|
Da var det på tide å åpne opp en(ny) restaureringstråd for konfirmasjonsgaven 10 år etter jeg først fikk den. Dette er en Strato Silver 1954 boble som har stått siden midten av 80-tallet. Siden det ble lite tid ved siden av skole og studier ble det relativt lite fremgang på bilen. I 2019 begynte jeg smått på med bilen igjen og gjorde litt sveising på bunnplaten, men siden jeg bor i Oslo og bilen står 2 timer unna ble det ikke så mye fremgang om gangen. Siden jeg har hjemmekontor under pandemien har jeg nå midlertidig flyttet dit bilen står så jeg har mulighet til å jobbe mer på bilen. Jeg kommer nok senere til å oppdatere første innlegg med flere bilder fra henting og bilen fra før jeg begynte å jobbe med den. Det mest fullstendige bildet jeg har fått tatt av bilen der den står nå:  Det er en del arbeid som er påbegynt på bilen, f.eks. er innerskjermen forran fjenet. Jeg har en ny NOS(?) innerskjerm som skal erstatte den:  Ellers er også kanalen og a-pillaren på høyre side byttet ut mot repro deler for nyere modeller. Disse har jeg senere byttet ut med klassicfab kanaler og nye a-pillarer med 4 hull:  Det har også vært en del rust rundt bakruta og det har blitt kuttet ut en stor del ved siden av ruta:  I dashen er det også kappet ut et hull for å få plass til en radio:  Bakplaten og støtfangerfeste er også byttet ut med deler som ikke er helt riktig for modellen, så har tenkt å bytte ut de med deler i fra wolfparts  Planen for bilen er å restaurere den tilbake til original stand, så se om jeg eventuelt vil gjøre noe mer med bilen. Bilder i original størrelse kan finnes imgur posten her
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
sillerud
Nybegynner

Innlegg: 48
Bosted:
|
 |
« Svar #1 på: januar 17, 2021, 17:28:03 pm » |
|
Siden jeg ikke har så mye erfaring med sveising startet jeg etter en god del øving på gulvet. Det var sveiset inn et jekkfeste og det var en del hull som var fult med sveisetråd, prøvde først å slipe det ned, men det var for porøst, så jeg kuttet ut biten:  Så ble det laget og sveiset inn en ny bit med TIG:    Etter litt sliping:  Bilder i original størrelse ligger i imgur posten her
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
sillerud
Nybegynner

Innlegg: 48
Bosted:
|
 |
« Svar #2 på: januar 17, 2021, 17:35:34 pm » |
|
Det har vært ganske mye rust rundt dreneringen til innertaket, har ikke peiling på hvorfor  . Laget til en ny del for dreneringen og nedre del av platen til bakruten:   Etter sveising og sliping:  Bilder i original størrelse ligger i imgur posten her
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
sillerud
Nybegynner

Innlegg: 48
Bosted:
|
 |
« Svar #3 på: januar 17, 2021, 17:50:03 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
sillerud
Nybegynner

Innlegg: 48
Bosted:
|
 |
« Svar #4 på: januar 17, 2021, 18:00:52 pm » |
|
Hadde originalt tenkt å redde venstre kanal, men når jeg begynte å kutte i den så kunne jeg se lys komme inn fra oversiden:    Kuttet så av bakre "quarter panel" og fant ut at det manglet ganske mye av kanalen:  Siden det også var gjort en del andre småreperasjoner bestemte jeg meg for å kjøpe inn begge kanalene i fra klassicfab. Bilder i original størrelse ligger i imgur posten her
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
sillerud
Nybegynner

Innlegg: 48
Bosted:
|
 |
« Svar #5 på: januar 17, 2021, 18:16:41 pm » |
|
Siden jeg måtte vente på deler og hadde lyst til å få bunnplata sandblåst før det begynte å snø på veien fortsatte jeg på gulvet: Området rundt begge jekkfestene var litt dårlig:     Høyre side:   Bilder i original størrelse ligger i imgur posten her
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
sillerud
Nybegynner

Innlegg: 48
Bosted:
|
 |
« Svar #6 på: januar 17, 2021, 18:52:56 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KDF Type 60
Seniormedlem
   
Innlegg: 311
Bosted: Bodø
|
 |
« Svar #7 på: januar 18, 2021, 20:42:03 pm » |
|
Dette blir en flott bil når den er ferdig. Det ser ut som det er mye jobb, men stå på.  Ser veldig bra ut så langt.
|
|
|
Loggført
|
Member of the split cruisers. If you can`t fix it with gaffa tape...... you have not used enough ! Afi
|
|
|
sillerud
Nybegynner

Innlegg: 48
Bosted:
|
 |
« Svar #8 på: januar 19, 2021, 00:12:14 am » |
|
Dette blir en flott bil når den er ferdig. Det ser ut som det er mye jobb, men stå på.  Ser veldig bra ut så langt. Håper det! Blir nok en del arbeid og læring før den er ferdig  . Har kommet litt lengre enn bildene jeg har lagt ut så langt, ble litt lei av å plukke ut bilder og lage poster. Men tusen takk!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
sillerud
Nybegynner

Innlegg: 48
Bosted:
|
 |
« Svar #9 på: januar 19, 2021, 00:19:41 am » |
|
Nye deler!    Så ble det sveist inn forsterkninger så jeg kunne fjerne kanalen:  Ut med den gamle kanalen:   Bilder i original størrelse ligger i imgur posten her
|
|
« Siste redigering: januar 19, 2021, 00:25:15 am av sillerud »
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6309
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #10 på: januar 19, 2021, 00:30:34 am » |
|
Moro å se så grundig arbeid! Stå på videre!
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
sillerud
Nybegynner

Innlegg: 48
Bosted:
|
 |
« Svar #11 på: januar 19, 2021, 00:34:42 am » |
|
Moro å se så grundig arbeid! Stå på videre!
Tusen takk! Får håpe det blir verdt det 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
sillerud
Nybegynner

Innlegg: 48
Bosted:
|
 |
« Svar #12 på: januar 19, 2021, 00:35:11 am » |
|
Siden den gamle a-pillaren hadde 3 hull ble den byttet ut med den eldre typen med 4 hull:   Ble litt tilpassing for å få den til å passe med buen til innerskjermen:   Sveiset inn:   Fikk litt hjelp med å sjekke passformen med kanalen:  Bilder i original størrelse ligger i imgur posten her
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
sillerud
Nybegynner

Innlegg: 48
Bosted:
|
 |
« Svar #13 på: januar 19, 2021, 00:49:46 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders-Co
Supermedlem
    
Innlegg: 1661
Bosted: Knapatad
|
 |
« Svar #14 på: januar 19, 2021, 08:05:24 am » |
|
Mye bra svisearbeid ser jeg. Husk sviseprimer mellom plater før du sviser de sammen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #15 på: januar 19, 2021, 09:18:14 am » |
|
ojojoj jeg beundrer pågangsmotet, veldig bra at noen tar jobben med å redde biler i sånn tilstand  Stå på 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Stig Ham 67
Supermedlem
    
Innlegg: 603
Bosted: Hamburg - Hjemme igjen på Høvik
|
 |
« Svar #16 på: januar 19, 2021, 10:34:46 am » |
|
Utrolig pågangsmot - og effektivt  Stå på og morsomt at vi "snart" får en 54 model på veien igjen
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
57T1
Seniormedlem
   
Innlegg: 301
Bosted: Eiksmarka, Bærum
Mob: 48106199
|
 |
« Svar #17 på: januar 19, 2021, 13:12:26 pm » |
|
Imponerende arbeid for å si det mildt! Stå på 
|
|
|
Loggført
|
Har hatt: 2 x 75´ Jeans 61 T1 Ønsker: En helt enorm garasje...
|
|
|
Sveinf
Seniormedlem
   
Innlegg: 410
Bosted: Drammen
|
 |
« Svar #18 på: januar 19, 2021, 17:57:27 pm » |
|
Hatten av for et utrolig pågangsmot og fint arbeid! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
sillerud
Nybegynner

Innlegg: 48
Bosted:
|
 |
« Svar #19 på: januar 20, 2021, 01:10:19 am » |
|
Mye bra svisearbeid ser jeg. Husk sviseprimer mellom plater før du sviser de sammen.
Takk! Har brukt brukt denne https://gasolin.no/sveisegrunning.html når jeg overlapper, men begynner å gå tom. Har du noen anbefalinger? Utrolig pågangsmot - og effektivt  Stå på og morsomt at vi "snart" får en 54 model på veien igjen Har lurket en del i cab tråden før jeg laget bruker og er inspirert av arbeidet gjort der! ojojoj jeg beundrer pågangsmotet, veldig bra at noen tar jobben med å redde biler i sånn tilstand  Stå på  Blir nok en del timer til slutt  Men om alt går etter planen blir det nok ikke bare en prosjekttråd med kompressor(blir nok litt mindre hester)  Hatten av for et utrolig pågangsmot og fint arbeid!  Tusen takk! Imponerende arbeid for å si det mildt! Stå på  Tusen takk! Har fortsatt fortsatt igjen 2-3 poster med bilder før jeg har postet alt som er gjort siden august
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #20 på: januar 20, 2021, 22:51:40 pm » |
|
Er ikke noe å si på pågangsmotet ditt, nei.  Finner alltid mer enn man først trodde Er de nye jekkfestene fra Finland? Er det noen som forhandler i Norge, eller er de kjøpt direkte?
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
sillerud
Nybegynner

Innlegg: 48
Bosted:
|
 |
« Svar #21 på: januar 22, 2021, 00:08:45 am » |
|
Er ikke noe å si på pågangsmotet ditt, nei.  Finner alltid mer enn man først trodde Er de nye jekkfestene fra Finland? Er det noen som forhandler i Norge, eller er de kjøpt direkte? Takk! Jepp, dashboard, rear cross member og jekkfester er kjøpt direkte fra Virtanen
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
sillerud
Nybegynner

Innlegg: 48
Bosted:
|
 |
« Svar #22 på: januar 22, 2021, 00:17:53 am » |
|
Innsveising av høyre kanal og og front brannvegg:   Innsiden ble behandlet med fosforsyre, vasket og malt over med POR15  Siden jeg ikke fikk til posisjonen på kanalen helt på første forsøk ble den sveiset inn og borret av en gang:  Testet med døren montert:  Ser ut som om det ble ok  Så ble det laget til en bit for å dekke hullet mot bakre cross member:  Test av passform:  Bilder i original størrelse ligger i imgur posten her
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
sillerud
Nybegynner

Innlegg: 48
Bosted:
|
 |
« Svar #23 på: januar 22, 2021, 00:32:18 am » |
|
Etter å ha slipt ned sveisen og laget hull i bakre cross member:  Varmerør sveist inn:   Sveisen ble litt porøs på innsiden  Så ble bunnplaten sandblåst og grunnet:    Bilder i original størrelse ligger i imgur posten her
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
sillerud
Nybegynner

Innlegg: 48
Bosted:
|
 |
« Svar #24 på: januar 22, 2021, 00:51:40 am » |
|
Så ble venstre varmekanal fjernet:  Innsiden av a-pillaren var ganske dårlig, mye kjeks:  Siden jeg kuttet av ganske lite i fremre brannvegg var det ganske lett å få den på plass, så her er prøvemontering:  Innerskjermen foran var litt dårlig, så prøvde å banke til en ny bit:  Fikk ikke helt til vinkelen, så startet på en ny bit i to deler som ble sveiset sammen til en:  Prøvemontering:    Sveiset inn og slipt ned:  Fikk også lyst til å prøve innerskjermen på høyre side:   Bilder i original størrelse ligger i imgur posten her
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
sillerud
Nybegynner

Innlegg: 48
Bosted:
|
 |
« Svar #25 på: januar 22, 2021, 01:10:48 am » |
|
Fant ut at det ikke er like lett å få metallet helt rent over alt så det er en del jeg ikke kan tig-sveise. Jeg begynte også å bli ganske lei av trådmateren i pappas telwin, så gikk til innkjøp av en ødelagt migatronic rallymig 161i. Om det er noen interesse så er det en imgur post på reparasjonen https://imgur.com/a/tz81ZVI
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
sillerud
Nybegynner

Innlegg: 48
Bosted:
|
 |
« Svar #26 på: januar 22, 2021, 01:21:37 am » |
|
Så da er det på tide med siste posten med ting gjort frem til i dag. Kuttet ut og tilpasser bakre cross member for venstre side:  Denne gangen tok jeg mål og sveiste inn varmerøret før jeg sveiste fast cross memberen i bilen, men glemte å ta bilde av det. Cross member sveiset fast:  Fremre brannvegg venstre side. Sveisen ser ikke så bra ut på bildet, men den er litt bedre i virkeligheten:  Kuttet ut og tester passformen til a-pillaren:   Ved et punkt sveiste jeg på plass varmekanalen, men tok ikke noen bilder av det. Fikk egentlig feil cross a-pillar fra klassicfab med 3 hull, men siden jeg ikke hadde lyst til å styre med bytte av del modifiserte jeg den jeg hadde og laget et hull til:  Borret ut selve hullet, så laget et lite verktøy i freecad for å lage v-profil til hullet, 3d printet og testet den på hullet som allerede var der:   Tok ikke bilde av prosessen, men her er delen med hull prøvemontert i bilen. Måtte hjelpe til litt med kulehammer i hullet siden jeg ikke hadde nok profil i 3d printen:  Så ble den sveist på plass:  Fikk så lyst til å se hvordan passformen på bakre quarter panel ble:  Bilder i original størrelse ligger i imgur posten her
|
|
« Siste redigering: januar 22, 2021, 12:03:02 pm av sillerud »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #27 på: januar 22, 2021, 09:50:52 am » |
|
Veldig bra. Hva slags plast brukte du for å 3d-printe det verktøyet?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KDF Type 60
Seniormedlem
   
Innlegg: 311
Bosted: Bodø
|
 |
« Svar #28 på: januar 22, 2021, 12:09:51 pm » |
|
Utrulig bra jobb, og ikke minst pågangsmot. Håper at pågangsmotet varer hele prosjektet.  Stå på. Dette blir en flott bil.
|
|
|
Loggført
|
Member of the split cruisers. If you can`t fix it with gaffa tape...... you have not used enough ! Afi
|
|
|
sillerud
Nybegynner

Innlegg: 48
Bosted:
|
 |
« Svar #29 på: januar 22, 2021, 13:05:48 pm » |
|
Veldig bra. Hva slags plast brukte du for å 3d-printe det verktøyet?
Har ikke prøvd noen eksotiske material enda. Det er vanlig PLA, tror det var med 50% infill. Det fungerer overraskende bra til forming av metall, har også en plateknekker til tvinge.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|