april 19, 2024, 22:50:46 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Snuggen's første boble (73 mod)  (Lest 1842 ganger)
snuggen
Nybegynner
*
Innlegg: 4
Bosted:


Vis profil

« på: februar 27, 2021, 22:13:01 pm »

Da har jeg vært og handlet min første boble. Dette er den andre veteranbilen jeg eier. Den forrige var en 3 dørs Ascona B, men det begynner og bli noen år siden. Jeg er begavet med 10 tommeltotter, men liker likevel å skru litt bil. Sitter stort sett igjen med noen skruer og/eller bolter når jeg er ferdig. Heldigvis gjør youtube det mulig å leke mekaniker for en som meg i 2021.

Dette var et impulskjøp, men lysten på en boble har vært til stedet lenge. Har fulgt med på finn en stund og når den denne dukket opp på andre siden var fjorden til en billig penge, klarte jeg ikke la den passere.

Jeg kan ikke mye om boble, men har lest meg opp litt. Jeg vet også lite om bilen, annet enn at eieren før meg har hatt den siden 2006 og har vært svært lite brukt. Den mangler fangere, rattet og radio er uorginalt. Ser ut som felger også er det. Har fått nyss i at det kan være en "jeans" utgave, men det har jeg ikke funnet ut av enda. Legger ved et par bilder fra finn annonsen. Tenker i første omgang og sørge for at motor er i god stand, også får jeg se hva jeg finner på ellers. Skal man begynne og hive seg på karosseriet, så går det fort mye tid og penger, noe som passer dårlig for en fire barns far akkurat nå. Rust finnes, men rammen virker bra. Om noen har tips til noen boblekyndige i Trondheim som kan titte litt i motorrommet og sette meg i gang så hadde det gjort meg glad Osteaktig



* 780_1914062600.jpg (99.63 KB, 800x599 - vist 155 ganger.)

* 780_1719630660.jpg (83.18 KB, 800x599 - vist 155 ganger.)
Loggført
KDF Type 60
Seniormedlem
****
Innlegg: 311
Bosted: Bodø



Vis profil
« Svar #1 på: februar 28, 2021, 00:40:56 am »

Gratulerer som boble-eier. 👍 Her får du både tips og råd av folk som kan mye om boble, så det er bare å spørre.
Loggført

Member of the split cruisers.
If you can`t fix it with gaffa tape...... you have not used enough !
Afi
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #2 på: februar 28, 2021, 16:51:12 pm »

Gratulerer med boble!
Jeg trodde Jeans hadde blå dørtrekk i tillegg til blå trekk av jeans på setene. Denne har jo sorte dørtrekk og ser ut som en "spareboble" siden den mangler krom rundt vinduer, enklere håndtak på innsiden av dørene og ingen bryter i døråpningen for kupelys.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
snuggen
Nybegynner
*
Innlegg: 4
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: februar 28, 2021, 17:20:27 pm »

Takk! Du har nok rett! Har lest mer på det, og den mangler flere vesentlige detaljer. Men det betyr uansett ikke så mye for meg Glad

Bilen må stå ute på gårdsplassen frem til høsten. Hvor ille er det for rusten at den blir eksponert for mye regn og sannsynligvis litt snø? Har ikke garasjeplass enda.
Skal ta en skikkelig service på den nå til uka tenkte jeg. Det er mye meninger om olje, men denne bør funke inntil videre? Oljen som står på nå er flere år gammel.

https://www.biltema.no/bilpleie/motorolje/mineralbaserte-motoroljer/motorolje-mineral-classic-20w-50-2000022963
Loggført
snuggen
Nybegynner
*
Innlegg: 4
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: mars 02, 2021, 13:37:32 pm »

Oljeskift idag. Er lenge siden denne har blitt skiftet olje på. Var et par små metallbiter å finne, og oljesila ser ut til å ha fått litt juling. Grunn til bekymring? Også trodde jeg det var muttere som holdt fast bunnlokket, men det var 4 bolter og 2 muttere Hæ


* IMG_20210302_114817.jpg (121.8 KB, 800x600 - vist 114 ganger.)

* IMG_20210302_122832.jpg (88.18 KB, 800x600 - vist 124 ganger.)
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #5 på: mars 02, 2021, 18:56:16 pm »

Normalt er det 6stk tette muttere. Men ikke uvanlig at noen trekker for hardt til og gjengene i blokka blir dårlige. Har sett de som har borret opp til 8mm bolt også. Ingen fare, men jeg foretrekker 6mm pinner i blokka og tette muttere.

Oljesila var heller ikke av de verste jeg har sett og gjør nok fortsatt nytten. Vil du ha en ny koster de ikke mye
https://dalhems.no/no/s?q=oljesil

Er du sikker på det er metallbiter i olje? Er helt vanlig at det kommer litt hard gummi fra tetningene på ventilstammene. Kan fort forveksles med en halv skive.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
snuggen
Nybegynner
*
Innlegg: 4
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: mars 02, 2021, 23:19:54 pm »

Tusen takk for svar!  Gliser Da kan det være det. Det så ut som en halv, tynn mutter. Den kjentes hard ut, men det kan jo være av metallspon som har bindet seg i den Rekker tunge

Klarte selvfølgelig å gjøre tabben som mange tydeligvis har gjort før meg. Jeg prøvde å jekke den opp med jekkfestene. Det gikk forsåvidt, men oppdaget etterhvert at veggen ovenfor festet begynte og vrenge seg i bånn Øyerulling
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!