april 25, 2024, 01:58:58 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Prosjekt brannpumpemotor til 912en!  (Lest 1271 ganger)
91167coupe
Seniormedlem
****
Innlegg: 392
Bosted: Kragerø



Vis profil
« på: mars 04, 2021, 14:09:05 pm »

Her må det jo først spoles noen år bakover...
67 912 prosjektet ble kjøpt på Lillehammer(Øyer) vinteren 2013 etter annonse på finn.no.
Bilen var komplett men med en T1 motor montert med forgassere med stag og dynamo fra 912 motoren. Og så fulgte det med endel motor deler fra en Porsche industrimotor.

Det er denne motoren jeg har som basis til ny "riktig" motor til 912en.
Jeg har vurdert de fleste alternativer som T1, T4, oxybokser og ikke minst sekser. Samtlige av disse alternativene er nok billigere, enklere og mer fornuftig til forholdet effekt/pris enn valget jeg har landet på men det er jo litt deilig når motorfester, deksler mm er originalt og passer samt er mer riktig til bilen. Det er, og blir, en 912 så 616 motor blir det. Altså 356/912 type motor med 3-delt blokk og org 1600cc med to doble Solex forgassere som gir 90hk i 912, (95hk i 356SC) mens 356C hadde 75hk ned Zenith forgassere og lavere komp og snillere kam.

Min basis er blokk, veiv(uten motvekter=litt lettere) og topper fra en industrimotor, mest sannsynligvis vannpumpe fra Sivilforsvaret. Disse er stort sett gått veldig lite så bra utgangspunkt.
Det aller mest vanlige er å bruke "Big Bore" syl/stempler som er 86mm mot org 82,5mm. Dette gir 1720cc og med en litt mer sporty kam og evt Weber 40IDF pleier dette å gi ca 100hk.

Jeg har tenkt å strekke strikken litt til og har kjøpt 91mm syl/stempel sett mm fra Willhoit racing i USA. Dette gir 1925cc med org 74mm slag og vil gi ca 110-120 hk med bra dreiemoment og uten å tyne for langt ut på turtall. Jeg har i tillegg kjøpt råder fra Carillo som er sterkere og lettere enn org selv om de siste org rådene også er veldig bra.

Syl større enn 86mm betyr at man må dreie større hull i blokk og topper, som på VW. Dette er jo en av grunnene til at ikke så mange gjør dette da bra 616 blokk og topper ikke akkurat vokser på trær.

Men etter mye fram og tilbake har jeg landet på denne set up.
Prismessig blir det nok omtrent dobbelt så dyrt som et T1 bygg, så jeg har solgt unna mye deler i det siste kan man si Glad Glad Glad

Blokk, topper ol er rengjort og klare for maskinering og det er nå det neste på programmet samt prepping av kjøleblekk, service av forgassere og fordeler mm

* A532BD26-63F9-45C8-B024-F57ECAF0DE0F.jpg (88.57 KB. 800x600 - vist 135 ganger.)


* 7035076C-91A9-4B9F-ACE9-935CA3F53A75.jpg (102.66 KB, 800x599 - vist 125 ganger.)
« Siste redigering: mars 04, 2021, 14:14:41 pm av 91167coupe » Loggført

Tlf 993 67 911
Seaside VW- Club
´67 912 Coupe (Rullende prosjekt)
 '67 912 Targa (Prosjekt...)
´13 Sharan og '06 Touran(Familiekontainere)
Splitboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 527
Bosted: Mysen



Vis profil WWW
« Svar #1 på: mars 13, 2021, 08:34:20 am »

Dette blir gøy å følge! Spennende og kult valg av motor 👍👍
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!