Pensjonisten
Medlem
  
Innlegg: 214
Bosted:
|
 |
« på: august 16, 2021, 14:52:21 pm » |
|
Hei. Jeg har en 1977 1303 med Wasserboxer motor og Porsche 901 gearkasse, 5 trinn. Den skraper litt når jeg girer fra 1. til 2. gir. Dette skal kunne bli bedre hvis jeg skifter til Svepco 201 gear olje. Noen som har meninger om dette? Oljen er jo jævlig dyr!! Dag
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Smokken
Medlem
  
Innlegg: 173
Bosted: Tomter
|
 |
« Svar #1 på: august 16, 2021, 14:59:30 pm » |
|
Har du råd til Porsche girkasse bør du også ha råd til oljen. ( du ba om mening) 
|
|
|
Loggført
|
Ikke alltid
|
|
|
Pensjonisten
Medlem
  
Innlegg: 214
Bosted:
|
 |
« Svar #2 på: august 16, 2021, 15:07:07 pm » |
|
Helt klart, men er den så mye bedre enn andre gearoljer?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #3 på: august 16, 2021, 15:09:53 pm » |
|
Hvilken olje er det du har idag?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Smokken
Medlem
  
Innlegg: 173
Bosted: Tomter
|
 |
« Svar #4 på: august 16, 2021, 15:26:55 pm » |
|
Sjekka litt med en som kjører rallycross. Der raper kassa med " billig Olje" Han bruker omega sin til 1000 kr literen. Da går det bra. Men som sjafør på veien, antar jeg at du ikke røsker bilen over i andre gir. Derfor spørs det om synk. ringer har satt seg eller er slitt. Så da koster det noen kr å prøve, før eventuelt kassa må sjekkes. Kan jo være lurt å sjekke om clutch også gjør det det skal. Kun noen velmenende tips.
|
|
|
Loggført
|
Ikke alltid
|
|
|
P-stop
Supermedlem
    
Innlegg: 913
Bosted: Vinterbro
Ulf
|
 |
« Svar #5 på: august 16, 2021, 17:40:36 pm » |
|
Kan eventuelt ta med noen tilsetninger i morgen til styremøte. Så får du kanskje en indikasjon på om det hjelper. Men da trenger bilen en litt langtur for å bli skikkelig varm i kassa, for at det skal hjelpe.
|
|
|
Loggført
|
Stolt medlem av highroofers.
|
|
|
Pensjonisten
Medlem
  
Innlegg: 214
Bosted:
|
 |
« Svar #6 på: august 16, 2021, 18:33:32 pm » |
|
Kjempefint Tom. Er ikke sikker på hvordan jeg får det inn i kassa.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Smokken
Medlem
  
Innlegg: 173
Bosted: Tomter
|
 |
« Svar #7 på: august 17, 2021, 07:24:07 am » |
|
Det tar vi i kveld. Da får du samtidig sjekket nivået i kassa di. Greit å begynne med de enkle tingene. Mangel på olje er jo også ett alternativ.
|
|
|
Loggført
|
Ikke alltid
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6296
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #8 på: august 18, 2021, 00:22:12 am » |
|
Takk for hyggelig styremøte med påfølgende fagprat og tullprat etterpå 🙂!
Lurt å høre på Smokken! Han har mye mer erfaring enn de fleste andre når det gjelder å skru på dyrere tyske biler!
At oljen er dyr gjør ikke så mye. Du skal ikke skifte den så ofte og ikke så mange liter hver gang.
Tror Pensjonisten har råd til dette!
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #9 på: august 26, 2021, 19:31:30 pm » |
|
Jeg har en 914-4 med samme girboks. (Sideskift) Den er sånn passe utslitt og skraper godt i 1. og 2. gir. Den ble mye bedre med Castrol multivehicle 75-90 (tror jeg den het) Ikke forvent å kunne gire raskt med disse girboksene, ikke helt som boblekasse. Trenger litt tid mellom gir.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|