Jahn Otto Ødegaard
Nybegynner

Innlegg: 40
Bosted:
|
 |
« Svar #30 på: mars 28, 2022, 16:02:32 pm » |
|
Så var plutselig våren her! Det har kommet litt brått på at jeg må EU godkjenne bilen snart, men deler er ankommet nå i siste liten, så jeg får prøve å først få den EU godkjent før jeg går i gang videre med prosjektet. Søknaden for ombygging er besvart, og jeg har fått grønt lys til å begynne.  Men som jeg var inne på, skal jeg først fikse et par ting. Det er blinklys relè, og start bryter som må ordnes. Håper jeg finner ut av nøkkelvrider problemet, men det kan nok tenkes at sylinderen / bryteren inni som er gåen. Til nå har jeg måttet bevege litt på ledningene ut av nøkkelbryteren for at den skal starte når den er vrang. Håper det kun er dårlig kontakt på kabelskoene.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6309
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #31 på: mars 30, 2022, 16:57:14 pm » |
|
Når det gjelder blinklysrele og 6Volt har jeg satt inn et "uorignalt" rele.
Blinker som bare det- selv på tomgang. Finnes sikker å kjøpe hos delebutikkene
Vedr starting: Gå over alle kabelsko og jordingskabler. Styrestrømmen som går til innslaget på starter må også komme frem. ikke sjeldent kan kabelskoen på innslaget med fordel renses og klemmes litt sammen. Ofte litt bøss/støv og ikke alltid rene kontaktflater der...
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Jahn Otto Ødegaard
Nybegynner

Innlegg: 40
Bosted:
|
 |
« Svar #32 på: juni 12, 2022, 19:05:08 pm » |
|
 20220612_175508.jpg (100.24 KB. 800x451 - vist 1097 ganger.) Yes, da er planene klare. Bilen forblir ikke EU godkjent inntil jeg blir ferdig med hele ombyggingen. Fikset tenningslås og blinklys mm. Men det skal nå uansett endres. Planen blir nå å putte inn en audi v6 2.8 eller 2.6. Har i dag hentet en 2.6. Mulig jeg bare bruker toppene fra den. Girkasse blir nok en 915 kasse fra Porsche 911. Men har også lirt på en 996 96.01 kasse. Men den er litt lang. Så får vi se hvor mye tid jeg får lagt ned i bilen frem til neste sommer.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jahn Otto Ødegaard
Nybegynner

Innlegg: 40
Bosted:
|
 |
« Svar #33 på: juni 28, 2022, 09:22:11 am » |
|
Da har jeg fått skrudd litt på den nye motoren. Girkasse er kjøpt inn, en TY754 Subaru kasse (Impreza GT) som skal kortes og reverseres med et kit fra subarugears. Har også bestilt en adapter plate fra dem som er til Tdi motorer, men den har samme boltmønsteret som audi V6, 1,8T, og V8. Tok noen mål for å bekrefte dette med Subarugears. Motoren har hatt et hardt liv. Det ser ikke vakkert ut inni.  Men jeg plukker den helt ned, så ser jeg nøyaktig hva jeg har med å gjøre. Har troen på at jeg skal få den god som ny igjen.
 20220616_194209.jpg (77.7 KB. 800x451 - vist 1068 ganger.)
 20220627_205437.jpg (97.31 KB. 800x451 - vist 1143 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jahn Otto Ødegaard
Nybegynner

Innlegg: 40
Bosted:
|
 |
« Svar #34 på: juni 28, 2022, 09:26:06 am » |
|
Litt oppfinnsom baksing for å få motoren på bukken. 
 20220627_224010.jpg (92.91 KB. 800x451 - vist 1158 ganger.)
 20220627_224331.jpg (76.01 KB. 800x451 - vist 1158 ganger.) Hvorfor blir bildene lagt sidelengs?
|
|
« Siste redigering: juni 28, 2022, 10:46:05 am av Jahn Otto Ødegaard »
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #35 på: juli 01, 2022, 21:46:57 pm » |
|
Tøft prosjekt 
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Jahn Otto Ødegaard
Nybegynner

Innlegg: 40
Bosted:
|
 |
« Svar #36 på: september 03, 2022, 00:02:50 am » |
|
Takk for det  Det er en stund siden site update, siden ting har gått alt for sakte.... Men omsider har jeg iallefall funnet ut at jeg må kaste 2,6 literen jeg kjøpte. (Taper 800 kroner gitt)  Stemplene var for mye slitt til at jeg ville bruke dem igjen. Og man kan ikke kjøpe nye lenger.  Derfor har jeg nå kjøpt en 2,8 liter V6 som deler veldig mye med 2,6 literen. Spennende å se hvor slitt den er. Men denne gangen skal det være mulig å kjøpe sye stempler i oversize om nødvendig.  I mellomtidfen har jeg skaffet meg en IRS subframe. Eller bakstilling / travers på norsk. Denne er behøring slipet ned og fått et nytt med ny "lakk".
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jahn Otto Ødegaard
Nybegynner

Innlegg: 40
Bosted:
|
 |
« Svar #37 på: september 06, 2022, 13:43:35 pm » |
|
Så var V6 nummer to plukket ned.  Denne var veldig rusten innvendig. Den nok stått utendørs i årevis. Ikke veldig mye å ta vare på med den, men noe var det jo. Det ser ut som jeg skal klare å redde veiva og innsuget. Det kan flyttes over på blokka fra 2,6 literen. (2,8 og 2,6 deler samme blokk) Rådene går om hverandre også, så da kan jeg bruke de fra 2,6 literen. Så må jeg få tak i nye stempler til 2,8 literen. (Pluss pakninger, lager, bolter o.l. selvfølgelig) Noen bilder fra kaoset i garasjen legges ved. 
 20220902_161701.jpg (63.82 KB. 800x451 - vist 1060 ganger.)
 20220902_161709.jpg (63.88 KB. 800x451 - vist 1068 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jahn Otto Ødegaard
Nybegynner

Innlegg: 40
Bosted:
|
 |
« Svar #38 på: september 06, 2022, 13:45:16 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jahn Otto Ødegaard
Nybegynner

Innlegg: 40
Bosted:
|
 |
« Svar #39 på: august 11, 2023, 15:10:26 pm » |
|
Hei igjen, lenge siden nå. Life happens gitt!! Planene endres kraftig nå. Innser at det kanskje blir litt respektløst å tvinge inn en stor motor i en såpass sjelden og fin bil. Jeg har freshet opp mye av inventaret på bilen pluss noe småtteri av vindu pakninger o.l. Etter å ha holdt på med bilen litt, så sitter jeg igjen med et ønske om å beholde bilen som den er, bare at alt er i orden. Men det er fortsatt ting å fikse. (F.eks styreboksen, lekk girkasse, mm) Så da selger jeg et par ting som ble kjøpt inn for å bygge om. Det gjelder WRX kassa med ombyggingskit fra subarugears og IRS travers. Annonser finnes her: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=314698675https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=314700622
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Martin Sørlie
Supermedlem
    
Innlegg: 546
Bosted: Lørenskog
The driver
|
 |
« Svar #40 på: september 08, 2023, 10:05:54 am » |
|
Kul bil, og kult prosjekt om du bygger om eller ei.
Men man kan jo fint ha det mye gøy med enkle grep hva motor og gir angår i en sånn en, så du kan jo vurdere en roligere approach?
|
|
|
Loggført
|
Martin Sørlie, 1985.
1967 VW 1500 type 1 - Savannah Beige
|
|
|
Jahn Otto Ødegaard
Nybegynner

Innlegg: 40
Bosted:
|
 |
« Svar #41 på: oktober 29, 2024, 01:20:58 am » |
|
Jaja, så ble jeg ikke kvitt IRS bakstillingen, og jeg kom på nye tanker. Som Martin sier; en roligere approach  Har kjøpt inn en type4 motor, og planen er nå: - Bygge om til IRS. Har IRS bakstilling klar. Mangler IRS girkasse. Har du en liggende; -ta kontakt! - Konvertere til porsche cayman bremser. Mangler 944 hubs bak, samt noen adapter ting. Har caliperne liggende. - Ta en rebuild av type4 motoren og øke til 103mm sylindersatser. (2,4 liter-ish?) - Konvertere til 12V - Sikkert en masse jeg må finne ut av etterhvert.... Med luftkjølt slipper jeg i det minste vannsøl og girkasse adapter plate mm. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #42 på: oktober 29, 2024, 12:19:38 pm » |
|
Høres ut som en meget god plan  Kontakt Olav Høisveen i Tønsberg ang IRS-girkasse.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jahn Otto Ødegaard
Nybegynner

Innlegg: 40
Bosted:
|
 |
« Svar #43 på: oktober 29, 2024, 13:00:38 pm » |
|
Høres ut som en meget god plan  Kontakt Olav Høisveen i Tønsberg ang IRS-girkasse. Har sendt han en SMS, takk for tips! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jahn Otto Ødegaard
Nybegynner

Innlegg: 40
Bosted:
|
 |
« Svar #44 på: oktober 30, 2024, 23:22:36 pm » |
|
Da skal jeg hente girkasse i morgen!  Så det neste jeg mangler bak for å få på hjul og koble til kassa er i utganspunktet bare lager, hub, støvdeksel, og stikkaksel til early porsche 944. (83-85) De brukes på stål armer, som jeg allerede har. Drivaksler må jeg også ha. lagt ut en annonse her. Hyl ut om du har det liggende!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jahn Otto Ødegaard
Nybegynner

Innlegg: 40
Bosted:
|
 |
« Svar #45 på: mars 28, 2025, 20:03:42 pm » |
|
Nå har jeg ikke delt noe her på en stund, så her er en liten oppdatering. Planene har endret seg noe, så det blir ikke Porsche bremser, men Kerscher sitt kit. Nå er ståa slik: Fått satt inn IRS bakstilling. Sveiset inn nye motor fester til type4 motoren. Satt inn 924 Bærearmer og justerbare svingarmer. Montert Kerscher bremsene bak. Prøvemontert Fuchs 16 tommer.
 1000002788.jpg (85.85 KB. 800x600 - vist 58 ganger.)
 1000002790.jpg (72.92 KB. 800x600 - vist 68 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
    
Innlegg: 584
Bosted: Kragerø
|
 |
« Svar #46 på: mars 29, 2025, 00:50:12 am » |
|
Tøft prosjekt dette! Og fine hjul 
|
|
|
Loggført
|
Tlf 993 67 911 Seaside VW- Club ‘67 T1 1500 ‘67 912 Coupe +Div andre ‘67 prosjekt
|
|
|
|